Roest bij pedalen/stuur: kopen of laten gaan?

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat dit een perfect voorbeeld is, waarom geïmporteerde auto's goedkoper zijn: het is van een niet-Nederlandse auto een stuk lastiger om de geschiedenis van een auto boven water te krijgen. Als een auto dealeronderhouden is geweest, en/of een elektronisch serviceboekje is, is dat voor garages na te zoeken, maar voor een particulier vrijwel onmogelijk.
 

leon-cupra

Forumguru
Ik snap niet, zelf als handelaar zijnde, dat je zo een wagen op die manier durft aan te bieden ... die schimmel is er toch over en dan nog dat excuus. :nono:
Verkoper gaat dit wss zelf niet geweten hebben (veel wagens worden via internet aangekocht) vooraleer deze op de oprit kwam maar je zorgt dan als handelaar dat ofwel deze terug perfect gezet wordt of dat je deze terug exporteert. Ik zou zo een wagen niet meer durven verkopen aan mijn klant. Dat is gegarandeerd op korte termijn slechte reclame voor je zaak. :nono:
 

RoyS

Lid
Ik snap niet, zelf als handelaar zijnde, dat je zo een wagen op die manier durft aan te bieden ... die schimmel is er toch over en dan nog dat excuus. :nono:
Verkoper gaat dit wss zelf niet geweten hebben...... Ik zou zo een wagen niet meer durven verkopen aan mijn klant. Dat is gegarandeerd op korte termijn slechte reclame voor je zaak. :nono:

Ik heb vanochtend nog even gebeld, en aangegeven waarom we de auto niet willen. Hij vroeg hoe we aan de informatie kwamen. Hij gaf zelf aan dat de auto nog een keer bekeken werd door de inkoopafdeling, om te kijken wat er scheelt. Houd er wel een gek gevoel aan over, want weet niet hoe eerlijk hij nou echt is geweest. Maar goed, mocht ik nog wat horen, dan zal ik het hier delen! :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

RoyS

Lid
Ik denk dat dit een perfect voorbeeld is, waarom geïmporteerde auto's goedkoper zijn: het is van een niet-Nederlandse auto een stuk lastiger om de geschiedenis van een auto boven water te krijgen.......

Ja, ook een wijze les! De onderhoudshistorie was inderdaad niet (goed) in te zien, behalve twee A4'tjes met wat vinkjes. Goed om de volgende keer op te letten! Al voorkom je zo natuurlijk ook niet per se, dat een recente waterschade niet geregisteerd wordt. Dank Cordoba!
 

leon-cupra

Forumguru
Snap ook niet dat zo een wagen bij het opkuisen niet nader bekeken geweest is. Als poetser meld je dit toch en Als verkoper/inkoper haal je de wagen voorlopig uit de voorraad tot het aangepakt is. Niet?

En de verkoper, een 50tiger?
 

RoyS

Lid
Nee. Een man van een jaar of 35. Hij zei letterlijk: ik ben verkoper, geen automonteur. Was al gek, natuurlijk. Je moet toch wel weten wat je verkoopt.
 

leon-cupra

Forumguru
Tja gek is dat niet. Maar om het zo te zeggen tegen je klant... je moet geen automonteur zijn om te weten dat schimmel niet goed is en wat de oorzaak kan zijn.
 

Okki

Donateur
Je moet toch wel weten wat je verkoopt.

Er worden niet voor niets ook heel veel configuratie vragen op het forum gesteld, omdat verkopers het soms (ook) niet weten.
Heb het zelf ook een keer aan de hand gehad, moest toen tot 3x toe de verkoper erop wijzen dat zijn informatie onjuist was.....

By the way hoef je geen automonteur te zijn om te zien dat er iets niet goed is aan die auto....
 

leon-cupra

Forumguru
@Okki , het praat een verkoper niet goed maar als verkoper alle details kennen van alle modellen .... daar ben je even mee bezig. En tegen dat je alles weet, staan de nieuwe modellen daar. uiteraard hangt ook veel af van de interesse in zijn product.

daarnaast als koper concentreer je je op max 3 modellen, je favo model daar spit je elke detail uit, zit je dagen op het net te zoeken, forumleden uitvragen , .... niet onlogisch dat klanten tegenwoordig meer weten dan de verkoper over 1 model.
 

Cordoba

Forumguru
@leon-cupra Ik vind het niet vreemd dat een verkoper niet alle details van alle modellen kent, zeker omdat er soms per bouwjaar of uitvoering nog verschil in zit, aan de andere kant worden de technische verschillen wel steeds kleiner omdat niet alleen binnen een merk/concern bepaalde identieke modules worden gebruikt voor verschillende modellen, maar ook dezelfde elektronica leverancier die aan diverse concerns levert, waardoor de techniek tussen de verschillende merken meer overeenkomt dan sommigen denken. Alles weten van een bepaald automodel is één, maar de tijd die je daarin stopt moet ook (grotendeels) door de klanten betaald worden, er is een punt dat ook een enthousiaste verkoper geen privé tijd meer in kennis voor de baas steekt.
 

Timmer

Donateur
Imports... goh, ik heb er meerdere (audi s3 coupe, s4 en ttrs, bmw m2, 330i en 335i zijn degene die ik naar zocht toen) willen importeren, en altijd wel iets gevonden waardoor ik argwaan kreeg of waardoor ik resoluut nee zei.
Bij import kun je mooie deal scoren, maar je kan ook mooi genaaid worden.

enkele punten waar ik voor pas;
- re-import : auto gaat voor korte tijd naar het buitenland en komt toevallig terug, vaak met aangepaste km stand en nog van die zooi
- zonder TUV goedkeuring (voor DE dan); als het een aangepast voertuig is, dan moet die gekeurd zijn in het land van aankoop, in België krijg je ze nooit gekeurd anders
- onderhoudshistorie niet gekend; als er afwijkingen zijn bij de gekende onderhouden en de km's, laat ik ze ook staan
- schadevoertuigen; ik ben er persoonlijk geen fan van, maar een wagen die gecrashed is in DE is daar vaak niet meer toegelaten, maar kan perfect in een ander land rijden... ik rijd liever niet met een wagen die niet 100% correct is

dit zijn enkele van de punten waar ik op pas, en dan zijn we nog niet aan de eigenlijke verkoop begonnen en de import :koffie:

edit;

Bij twijfel of wantrouwen, laat je de wagen staan en investeer je je centen in iets anders.

 

leon-cupra

Forumguru
@Cordoba , het is niet zozeer de technieken maar eerder de uitvoeringen. Neem nu nog maar Skoda, 9 modellen, per model min. 3 uitvoeringen, paar actiemodellen, ... en dan vragen ze "zit er een USB stekker (niet vooraan maar)achteraan in de ambition-uitvoering" :sterretjes:
 

leon-cupra

Forumguru
Mss op aanvulling van @Timmer , altijd de papieren opvragen, zeker bij wagens met iets meer vermogen. Worden ook veel wagens uit USA geimporteerd naar naar DE maar die wagens hebben meestal een veel hogere uitstoot. Zowel in BE als in NL kan je je hier redelijk aan mispakken.
 

Cordoba

Forumguru
@leon-cupra Met techniek bedoel ik meer dat bepaalde zaken gekoppeld zitten, zoals bijvoorbeeld bij een huidige Skoda heb je een gecombineerd paneeltje in de middenconsole voor de 12Volt aansluiting en een USB, dus heb je het één dan heb je ook het ander. Of bijvoorbeeld USB achter alleen in combinatie met zetelverwarming. En met occasions is dat nog veel lastiger, zeker als er ook geïmporteerde exemplaren tussen zitten, want bijvoorbeeld d'Ieteren kiest voor een ambition andere opties dan Pon, ondanks dat de uitvoeringen dezelfde naam hebben.

@Timmer Mijn vader kocht vroeger vaak juist schadeauto's, maar dat ging wel totaal anders: hij vroeg zijn garagehouder om een bepaalde auto voor hem te zoeken, dat was dan meestal een auto met plaatschade. Mijn vader ging de auto bekijken, die auto zat dan nog volledig in de schade, er waren alleen delen gedemonteerd om de schade goed te kunnen beoordelen (door de garage). Mijn vader en de garagist spraken een prijs af, en een globale leverdatum dat de auto na volledig schadeherstel geleverd zou worden. In zo'n geval moet je wel volledig vertrouwen in de herstelkunsten van de garagehouder hebben, maar heb je ook een beeld hoe zwaar de schade bij een auto is, voor je die koopt.
 

Timmer

Donateur
@Cordoba in zo een schadegeval zou ik akkoord gaan, maar opgelapte schade die ik niet meer kan zien of beoordelen, liever niet.

Herstelt en niet meer toegelaten in verkeer in duitsland koop ik dan liever niet. Ik zeg niet dat ik duitse snelheden rijd (toch niet vaak en zeker niet constant) maar er zal wel een reden zijn waarom die niet meer toegelaten is (hoewel ik denk dat de duitse wetgeving hier voor veel tussen zit)
 

Okki

Donateur
het praat een verkoper niet goed

Precies, dat bedoelde ik ook met "omdat verkopers het (soms) ook niet weten"

Daar bedoelde ik niets negatiefs mee...
Zeker sinds de "bouwsteen modellen", actiemodellen en wijzigingen per modeljaar is het onbegonnen werk dat allemaal te weten.

Maar dat je geen monteur hoeft te zijn om als verkoper te zien dat een beschimmelde auto niet goed is, dat mag je wel verwachten toch?
 
Bovenaan Onderaan