Risenation HOF 2k23

Rallye

Forumguru
Leuke foto’s en auto’s! Niet allemaal mijn smaak. Ik ben wel benieuwd naad die achterlichten(?) met stroomaansluiting. Horen die bij die Polo?

Je spreekt over de verminderde belangstelling voor de show. Ik kwam dit stuk tegen over een andere show: https://dvhn.nl/groningen/Milan-13-...ook-mooi-op-Autosalon-Groningen-28266499.html

Irritant gezeur van zo’n journalist, die een leuke weekendbesteding en hobby voor velen toch nog even moet aanhouden tegen zijn eigen morele superioriteit. In de eerste zin wordt het klimaat er bijgehaald en wordt het geluid als “monsterlijk” beschreven. Over wie gaat zo’n stuk nou, over hem of over het publiek dat zo’n show bezoekt. Er zijn dus mensen die zich erover verbazen dat “er (…) echt ook nog heel veel mensen (zijn, R) voor wie ‘auto’ nog lang geen vies woord is.” Voor hem is dat dus wel geval. En uit deze tekst spreekt de vaste verwachting dat “auto” ooit een vies woord zal worden.

Maar daar heb je met zo’n hobby wel mee te dealen. Ik kan mij zomaar voorstellen dat het daar minder leuk van wordt.
 

JeSko

Forumguru
Klopt @Rallye die horen bij de Polo, als je Instagram hebt kan je hem opzoeken onder de gebruikersnaam PoloEdriveconcept , schitterend project waar vele manuren, centen en liefde in zit.

Die lobbyisten storen mij niet het minst, wellicht is de verbrandingsmotor, tenzij de Japanse constructeurs werkelijk met een oplossing komen, ten dode opgeschreven, en daarmee ook gelijk onze hobby. Althans voor mij, ik zie me op mijn 50 niet tussen allemaal EV's rondlopen die geen geluid produceren, of dat via een Soundbox moeten doen, dat geluid van RB motoren tot rotary's tot Vtecs tot V8 detroit geroffel, het geeft mij allemaal kippenvel en het is voor velen een gigantisch deel van de beleving.

Overigens vond de politie het nodig, na nochtans jaren goede verstandhouding tussen organisatie en politie, om een patrouille gekoppeld aan een mobiel keurcentra op te stellen 200 meter na de exit van de Nekkerhal, gevolg, een hoop hobbyisten die daar ter plekke boetes en een rode kaart kregen, ze zijn de hobby aan het kapotmaken en de groene rakkers dragen daar natuurlijk maar wat graag aan bij.

 
Laatst bewerkt:

MarcoO2

Forumguru
... dat geluid van RB motoren tot rotary's tot Vtecs tot V8 detroit geroffel, het geeft mij allemaal kippenvel en het is voor velen een gigantisch deel van de beleving.
AMEN! Leuk, een snelle Tesla, en een bijzondere ervaring, maar kippenvel krijg ik er niet van.
 

MarcoO2

Forumguru
Overigens vond de politie het nodig, na nochtans jaren goede verstandhouding tussen organisatie en politie, om een patrouille gekoppeld aan een mobiel keurcentra op te stellen 200 meter na de exit van de Nekkerhal, gevolg, een hoop hobbyisten die daar ter plekke boetes en een rode kaart kregen, ze zijn de hobby aan het kapotmaken en de groene rakkers dragen daar natuurlijk maar wat graag aan bij.
Tsja, het begint natuurlijk niet bij de politie (die doen waar ze voor betaald worden), maar bij degenen die willens en wetens met niet-goedgekeurde auto's de openbare weg op gaan. Prima dat daar tegen opgetreden wordt.

Jouw reactie is net zoiets als ageren tegen een alcoholcontrole vlak bij een uitgangsgebied op zaterdagavond.
 

JeSko

Forumguru
Ik denk dat je me foutief interpreert @MarcoO2 , ik praat niets goed, enkel dat het milieu erond aan het veranderen is en dat we dat merken aan wat de politie doet. Ons kunnen ze ook klissen, getinte ruiten en uitlaat, als ze ons dan beboeten is dat zo, risico van het vak ook al doen we er niemand kwaad mee. In België zouden ze zich beter met andere ergere zaken bezighouden, en dat begint bovenaf. Onveilige auto's mogen ze van mij bestraffen, maar goed verlaagde auto's zijn helemaal niet onveilig of wat dan ook.
 

MarcoO2

Forumguru
Kan zijn hoor dat ik je verkeerd interpreteer @JeSko , maar de zinsneden "na jaren goede verstandhouding" (ergo: nu niet meer) en de beschuldiging dat 'ze de hobby kapot maken" klinken toch echt als een verwijt naar de politie.

Bovendien is het niet de vraag of het in jouw ogen veilig is, maar het is slechts de vraag of je aan de eisen om aan het verkeer op de openbare weg deel te nemen voldoet. Evident is dat dat niet het geval is.

Dat kan je dus alleen maar de eigenaren van die auto's verwijten, en niemand anders.
 

JeSko

Forumguru
Het is geen verwijt, maar de hobby word op deze manier wel een beetje kapotgemaakt. Degene die rondrijden met de voorruit dichtgestickerd en met knallende uitlaten mogen ze er van mij uithalen, maar nu worden er ook andere tuners geviseerd die lager liggen dan 11cm bodemvrijheid, oké dat mag niet volgens de wet maar werkelijk, wie vallen zij daar nu lastig mee? Wet is wet dat snap ik ook, maar degene die geen anderen in gevaar brengen met hun aanpassingen verdienen het in mijn ogen niet zodanig aangepakt te worden.

Maar goed, ik wil het hier ook niet laten verzanden in een ik vind dit jij vind dat discussie, het is nu eenmaal wat het is. Mijn auto's hebben ook legale en illegale mods, soms ook vanuit financieel perspectief, in België slaan ze je zo dood met regels en certificaten waar enorm op verdiend word dat een uitlaat zonder certificaat 5x goedkoper is voor hetzelfde resultaat als eentje die toevallig wel zo'n certificaat heeft. Als je dan weet dat het voor die bedrijven in België enorm duur, omslachtig en tijdrovend is om aan zulke certificaten te komen is dat toch vraagroepend, het kan legaal, maar in België doen ze geen moeite om écht te onderzoeken wat nu best kan, en wat niet. Dan hebben jullie het in NL veel beter voor elkaar qua regelgeving.
 

JeSko

Forumguru
@Okki

Ja zag het later ook dat er dubbele tussen zitten, je kan er telkens maar 12 per post selecteren en dan mis je al eens wat. Niet allemaal, sommige rijden ermee, andere zijn zogeheten "trailer-queens", auto's die naar shows getrailerd worden, deze zijn vaak te radicaal gebouwd om zonder schade of problemen over de openbare weg te kunnen, of ze zijn simpelweg te veel waard om het te riskeren. Veel van die auto's liggen op airride dus even pssst en de boel staat op rijhoogte.
 

ruud076

Actief lid
er zitten mooie exemplaren tussen , zoals (voor mij dan) die zwarte mercedes met de staande koplampen.
maar er zit ook nogal wat tussen waar ik kippenvel van krijg van ellende.
als ik die auto`s zie met die grote wasrekken achterop word ik persoonlijk niet goed :)
maar dat is mijn mening , ik hou er niet van en gelukkig mag dat in nederland nog
 

JeSko

Forumguru
@MarcoO2

Klopt, nog zoiets, in geheel europa is dit toegestaan, we praten hier over dure high end systemen gelegaliseerd in Europa omdat ze gewoon perfect voldoen aan technische en veiligheidseisen, en in België zegt men neenee da mag nie. Make it make sense. Dus dit komt weer terug van wat ik al eerder zei, van bovenaf is er geen begrip nog word er moeite gedaan voor de hobby die tunen is, terwijl dat veel zou oplossen zoals in andere EU-landen, maar in België innen ze liever boetes, en meer motivatie zit daar niet achter.

Btw, ik denk dat dik 50% op die show buitenlandse auto's waren, dus het was minder dan de helft die illegaal op air lagen. Trek daar nog de Belgische oldtimers af en het word nog minder, want Oldtimers in België mogen wel op airride.

Opnieuw, make it make sense.
 

MarcoO2

Forumguru
Btw, ik denk dat dik 50% op die show buitenlandse auto's waren, dus het was minder dan de helft die illegaal op air lagen.
Mag een auto op air die in het buitenland een (type)goedkeuring heeft, wél legaal in België de weg op?
 

Rallye

Forumguru
Ja, maar volgens mij zit een achteraf geplaatste air ride niet in de typegoedkeuring. Ik weet niet of je die apart moet laten keuren, zoals in Duitsland (tenzij de onderdelen een ABE hebben).....
 

leon-cupra

Forumguru
Ben absoluut liefhebber van wat tuning maar snap wel dat de overheid hier geen fan van is. Als autoconstructeur moet je 100den miljoenen spenderen aan veiligheidstesten om een wagen binnen de normen te krijgen. Daarnaast ben je als constructeur ergens verantwoordelijk voor de bestuurders. Een dode als gevolg van een structurele (veiligheids)fout in een wagen , kan je als constructeur duur komen te staan …. en dan heb je daar een kleine fabrikant van airride-systemen die daar heel de boel gaan aanpassen met hun systeempje. Zullen niet met de budgetten werken zoals een autoconstructeur inzake veiligheid. De eisen om zoiets als TUV gecertificeerd te krijgen zullen ook niet zo streng zijn als bij een complete wagen. Daarnaast het gros van al die installateurs zijn met airride meestal beginnen als liefhebber/amateur-installateur. Hoe kan daar de kwaliteit/veiligheid gegarandeerd worden … niet.
Dus … logisch dat de overheid in vele aanpassingen “njet” zegt.
 

JeSko

Forumguru
Geen idee @MarcoO2 , één Europa, duizende verschillende regeltjes en wetten :sterretjes:

@leon-cupra

Als je niets van de systemen kent kan je er, met alle respect, niet over oordelen. De meeste grote automerken zijn als idee van een enkeling begonnen, iedereen start ergens en de airride van de dag van vandaag is gewoon betrouwbaar en safe. Vaak ook gebaseerd op wat autoconstructeurs al jaar en dag op de markt hebben bij de dikkere wagens. Het is hélemaal niet logisch dat de overheid njet zegt, sterker nog, ze willen het niet eens bekijken daar waar men elders in Europa al 10 jaar weet dat het perfect veilig kan.
 
Bovenaan Onderaan