Rijden met de caravan

AdB

Senior Member
Heb met belangstelling bovenstaande discussie gelezen. Zoals ik al eerder in een ander topic heb aangegeven vind ik de stabiliteit van de combinatie OIII combi + caravan (in mijn geval een Fendt 450 leeg gewicht 990 kg max gewicht 1300 kg) enigszins tegenvallen. Ik denk dat dit vooral te maken heeft met de kenmerken van de auto, alle goedbedoelde tips over belading e.d. ten spijt. Ik denk dat de meesten onder ons echt wel weten hoe je om moet gaan met de belading, de gewichtsverdeling, de kogeldruk e.d. Door zulke tips word je naar mijn idee niet écht serieus genomen. Op zulke 'open-deuren-tips' zat ik (en waarschijnlijk ook anderen) dus niet te wachten. Ben benieuwd naar de ervaringen van anderen.
 
Laatst bewerkt:

reeseend

Forumguru
Mijn ervaringen met onze O2 RS met Hulpveren is toch ook wel een goed beladen kofferbak. De extra koelkast, boodschappen, tentdelen en ander los spul plaats ik allemaal in de auto. Kogeldruk op 85 KG (rode kogeldruk meter)
WC maak ik gereed met een liter of 5 voor te spoelen en neem geen water mee in het reservoir in de dissel.
Maar breng ik de caravan met lege auto en iets te lage kogeldruk naar de stalling dan voel ik hem ook aardig slingeren als ik 90 rijdt. Beetje wisselen met wat spullen totdat je de juiste balans hebt gevonden.
 

Wild Chocolate

Senior Member
@AdB: Hoe jij de tips interpreteert moet je zelf weten. Ik geloof dat er bij controles bij 20-30% van de caravans iets mis blijkt (en dat zijn dan alleen de gevallen dat er een wet overtreden wordt). Zie bijvoorbeeld hier: http://www.spijkenisseaandemaas.nl/veel-mis-tijdens-caravan-controle/
9 combinaties op 147, die moesten uitladen om verder te mogen rijden (die dus meer dan een beetje te zwaar waren, want een beetje te zwaar krijg je alleen een boete). Hoeveel zouden er instabiel beladen zijn geweest? Daar zijn geen regels voor, tenslotte.

Aan de belading van je auto en caravan kan je wellicht nog iets optimaliseren, de auto zal je de komende jaren mee opgescheept zitten, vermoed ik. Succes ermee in ieder geval, ik ben blij dat je alles wat er geopperd is al wist.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

MaRco2

Forumguru
Nog een leuk weetje: voor de trekhaak van de Octavia III schijnen/blijken er 5(!) kabelsets in omloop te zijn.

Natuurlijk heeft de mijne een verkeerde (geleverd) gekregen.

Vandaag stond ik voor o.a. de storing in Lane Assist (hangt met elkaar samen) en in invoeren van de activeringscode o.i.d. lukte niet, ook na diverse malen contact met Pon, toen het bovenstaande bleek.

Bij Pon hebben ze nu wat meer zicht op welke kabel waarvoor is blijkbaar. Woensdag weer terug, krijg dan (hopelijk) de juiste kabelset met hopelijk de geactiveerde TSA en LA.

Vandaag de stekkerdoos (die werkte wel goed overigens, testapparaat gezien) even testen of de constant+ inderdaad overeenkomt met de caravan, is wel erg belangrijk en als dit af mocht wijken, kan dat gelijk gecorrigeerd worden.
 

jalex_h

Forumguru
Door zulke tips word je naar mijn idee niet écht serieus genomen. Op zulke 'open-deuren-tips' zat ik (en waarschijnlijk ook anderen) dus niet te wachten. Ben benieuwd naar de ervaringen van anderen.

Jammer van je zure generaliserende reactie. De kracht een forum, dus ook deze, is dat wat voor de één een raadsel is, voor anderen gesneden koek is. En ja, als jij dan ook kennis van zaken hebt, dan kan dat een open deur lijken. Maar vergeet dan niet dat je zelf ook een keer die deur hebt moeten openen, maw van toeten nog blazen wist.

Meer specifiek over dit onderwerp: met elke nieuwe trekauto heb ik,en caravannende vrienden om heen ook, altijd weer even moeten zoeken naar een nieuwe belading in de caravan, behalve dan bij mijn vorige trekauto. Dat was een Touran, waar de trekhaak zo ongeveer recht boven de achteras zit en het er eigenlijk niet toe deed hoe laag of hoog de kogeldruk was en ik bestede daar dan ook weinig aandacht aan. Dus toen ik de caravan de eerste keer achter de Superb had, zat ik al snel met het zweet in mijn handen. Kanonne, wat slingerde dat kreng! Mijn woordenschat van dat moment zal ik jullie besparen, maar vrolijk was ik niet. Echter, na een paar keer wat schuiven met de lading en proefrijden kwam ik erachter dat de Superb een auto is die gewoon een erg hoge kogeldruk (ook hoger dan ik bij bv een Passat of een V40 gewend was) nodig heeft en heb ik nu een combinatie die nog stabieler is dan met de Touran.

Dat laat echter onverlet dat de ene auto nu eenmaal aan de basis een stabielere trekker is dan de andere. Echter, met een juiste belading kom je een heel eind. En hoe instabieler de auto aan de basis is, hoe nauwkeuriger dit luistert.

Ook afgelopen zomervakantie heb ik weer de nodige combinaties gezien waarvan je je afvraagt hoe het überhaupt mogelijk is dat ze met 90 km al flink aan het slingeren zijn.
Dus zo vanzelfsprekend is het toch allemaal niet.....
 

MaRco2

Forumguru
Een kennis van me had als tijdelijke (normale leasebak is een Toyota Prius Wagon zonder trekmogelijkheid) vakantie auto een Renault Megane Estate Eco2, ging eng slingeren bij 90 km/h en dat met een caravannetje van 1100 kg ofzo (dat was het maximum dat zijn vorige/eigen Toyota mocht trekken tenminste).
 

Rem82sch

Senior Member
Dat Lijkt me makkelijker omdat je daar een grote vlakke laadvloer hebt zonder obstakels, pallets sluiten elkaar op en andere zaken kun je met spanbanden vastzetten die je op elke gewenste plek kunt inhaken.
Bij een caravan zit je toch met de indeling.

Ik rij zelf met een Bulk/vacuüm auto. (ook wel een silo genoemd in de volksmond).
Ik rij dus met losgestort materiaal, er valt bij mij niks vast te zetten met een spanband.
Daarbij heb ik ook nog zeer vaak last van een hoog zwaarte punt.
Ik moet al met laden van m'n bulk rekening mee houden waar ik en hoeveel ton ik neerleg, oftewel hoopjes maken.
Voor m'n assen niet te overbeladen.
Je wilt niet weten wat tegenwoordig een aslast overbelasting kost,
je kan beter een totaal overbelading hebben dan op een as.
Maar dat ter zijde.
Maar zoals @dirkkroneman al zei, alles draait om het balans.
Zelf heb ik ook een caravan en ben ook altijd aan het zoeken voor de juiste gewichtsbalans.
Als je een x of 4 weg bent geweest weet je meestal wel hoe je hem moet beladen.
 

Rem82sch

Senior Member
Zoals @Corné de Kluijver eigenlijk ook al zij.

Er zijn een hoop factoren belangrijk om goed deel te nemen in het verkeer.

-de weersomstandigheden (denk ook aan in/uit rijden bv tunnels)
-goed uitgeruste en dus geconcentreerde bestuurder (niet jagen je hebt vakantie!!!)
-anticiperen (veel mensen weten niet wat dat is blijkt in de praktijk...)
-de snelheid (bv in de bochten/bergaf)
-belading/gewicht (auto/caravan)
-de caravan (bandenspanning)
-de auto (vermogen en grip)
-de lengte/hoogte (wat vaak in de praktijk mis gaat bv inhalen (vergeten dat ze er nog iets achter hadden hangen))
-juiste spiegels en (afstelling ervan)
-verlichting (laten zien wat je wilt)
-ervaring (die doe je niet op in 2x per jaar)
ENZ.
 

MaRco2

Forumguru
:thumbsup: Voldoende pauzeren ook inderdaad.:) Eigenlijk de bekende dingen.

Met de Octavia zullen we specifiek op tijd(letterlijk) moeten stoppen, met de Mits op LPG was met de caravan de tank na 200 km leeg, dus een verplichte stop elke plm. 2 uur.:D Zal nu wel het dubbele duren voordat hij bijna leeg is, vermoed ik.
 

Edwin1969

Actief lid
:thumbsup: Voldoende pauzeren ook inderdaad.:) Eigenlijk de bekende dingen.

Met de Octavia zullen we specifiek op tijd(letterlijk) moeten stoppen, met de Mits op LPG was met de caravan de tank na 200 km leeg, dus een verplichte stop elke plm. 2 uur.:D Zal nu wel het dubbele duren voordat hij bijna leeg is, vermoed ik.

@MaRco2 Veel plezier met het trekken van je caravan ! Zelf moet ik helaas tot volgend voorjaar wachten omdat levering van mijn auto zo vertraagd is. Plaats je nog een foto van jouw combinatie ?
 

MaRco2

Forumguru
@MaRco2 Veel plezier met het trekken van je caravan ! Zelf moet ik helaas tot volgend voorjaar wachten omdat levering van mijn auto zo vertraagd is. Plaats je nog een foto van jouw combinatie ?

PC wil niet wat ik wil. Thanks!:) Ga ik doen, moet vandaag eerst nog het stof van de caravan wassen.

In het ergste geval komen de foto's na terugkomst. Moet nog veel foto's plaatsen (doe ik de laatste tijd met facebook maar... via deze pc kom ik daar niet op, anders moet ik maar Photobucket weer gaan gebruiken).
 

Gysman

Actief lid
Ik was zelf erg in de markt voor een nieuwe OIII als vervanging voor mijn S2C. De 2.0 TDI moest het worden. 1600 kg mocht aan de haak, 150 pk, en 20% bijtelling. Kon niet beter. Dacht ik. Totdat ik in de specs zag wat het gewicht was van de auto. Toen begon ik me al wat zorgen te maken. Mijn caravan weegt beladen max 1600 kg (standaard tot 1500 kg te beladen, maar die van mij heeft een zwaardere as; leeggewicht 1270 kg). De site caravantrekker is al eerder genoemd en ik kan alleen maar adviseren daar ook maar eens goed te gaan lezen. Als ik daar de beoogde combinatie invoer, dan komt daar het volgende uit:

caravantrekker_OIII_AversoPlus.jpg

Dus qua kracht een perfecte auto, en qua stabiliteit extreem slecht. De begeleidende tekst:

"De Skoda Octavia III Combi - 2.0 TDI met een beladen Burstner Averso Plus 510 TK van 1570 kg met een gewichtsverhouding van 103%, is ondanks de goede prestaties een zeer matige combinatie omdat de caravan (te) zwaar is t.o.v. de auto.

De stabiliteit- en veiligheidsreserve vinden wij naar verwachting onvoldoende om veilig te rijden! In deze beladingstoestand raden wij niet aan de (snel)weg op te gaan en te rijden (zie gedetailleerd trekkrachtrapport)."​

Als ik een caravan invoer met een wat meer gangbaar gewicht (tot 1350 kg beladen), dan krijgt de auto 2 sterren voor stabiliteit, met daarbij de opmerking:

"De stabiliteit- en veiligheidsreserve vinden wij naar verwachting zelfs bij een goede belading maar klein. Alleen als u kennis heeft over, en ervaring heeft in het rijden met een caravan (en belading!) kunt u met een dergelijke combinatie (niet te snel!!) rijden (zie gedetailleerd trekkrachtrapport)."​

Qua trekauto is de O3 in vergelijking met de O2 een slechtere keuze geworden, wat een rechtstreeks gevolg is van de afslankkuur die hij gevolgd heeft. Voor mij is de O3 in ieder geval als nieuwe auto afgevallen. (no fun intended).
 
Dit moet dan toch een probleem zijn voor zeer vele auto's (noem een Focus, Megane, Golf, Astra, Leon, enz). Het is een trend dat auto's lichter worden. Dat zou dus betekenen dat er geen C-klasse auto meer is waar je met goed fatsoen 1300-1400kg achter kan hangen. Dat lijkt me toch stug. Het zal toch niet zo zijn dat iedere campeerder een Passat, Mondeo, Insignia of nog gekker een SUV zoals de Mazda CX-5 moet hebben om zijn doorsnee caravan mee te nemen?

Ik vermoed dat caravantrekker.nl niet helemaal fair rekening houdt met het feit dat auto's ook steeds beter op de weg liggen en betere remmen e.d. hebben. Bepaalde informatie op die site oogt m.i. wat jaren 90...
 

Gysman

Actief lid
En dat is precies wat het is. Auto's worden lichter. Dat wil men graag, want men wil goedkopere auto's. (licht is minder uitstoot, dus minder BPM, dus goedkoper). Caravans worden zwaarder. Dat wil men graag, want men wil meer luxe.

"Bepaalde info oogt jaren 90"? Dat vind ik niet zo'n goed argument om een in de caravan scene zeer gewaardeerde site te beoordelen. Nee, het is een vrij technische site, met weinig opschmuck. Echter, wat is "beter op de weg liggen" en wat doet "beter remmen" voor stabiliteit? Simpele natuurkunde: De gewichtsverhouding auto/caravan bepaalt hoe stabiel een combinatie is.

1350 kg is overigens prima mogelijk (2 sterren voor stabiliteit), mits goed beladen en niet te snel. Maar 1600 kg voor mij vind ik onverantwoord. En dat terwijl skoda in de specs aangeeft (en typegoedkeuring hiervoor heeft) dat 1600 kg het max trekgewicht is. Voor mij onbegrijpelijk.
 

derf

Senior Member
onbegrijpelijk is het , inderdaad. ik vind de 03 zonder caravan een prettige auto om in te rijden maar als trekauto vond ik mijn 02 veel beter. Ik breng nu een groot gedeelte van mijn belading over naar de auto zodat ik wat meer gewicht krijg. Rijden met zo'n 90 km gaat nu goed. Ik denk niet dat de 03 trekauto van het jaar gaat worden, maar je weet het nooit.
 

AdB

Senior Member
Ik signaleerde het al eerder. De 'gouden regel' is dat het totaalgewicht van de caravan liever niet meer moet bedragen dan 75% van het totaalgewicht van de trekauto. Leeg is de OIII combi zo'n 1250 kg. Maximaal totaalgewicht is 1920 kg. Maar daar kom je niet of moeilijk aan lijkt me, zelfs 4 volwassenen + bagage wegen nog geen 680 kg, ook al heb je je schoonmoeder op de achterbank. Dan kun je allerlei theorieën aandragen over belading, gewichtsverdeling, kogeldruk enz, (uiteraard ook van groot belang) maar daar los je het werkelijke probleem niet mee op. En dat is geen 'zure generaliserende reactie' (zoals ik dat eerder in dit topic voor mijn voeten geworpen kreeg) maar een simpele en nuchtere constatering oftewel 'simply clever' :) Ben het helemaal eens met de reactie van Gysman. Je mag aannemen dat je op een verantwoorde wijze 1600 kg kunt trekken niet alleen op de binnenwegen maar ook met hogere snelheden op de snelwegen. Maar dit geldt dan zeker ook voor andere auto's die alsmaar lichter worden gebouwd zoals MarcoD terecht opmerkt. Kortom: die 'gouden regel' is er niet voor niets, ondanks allerlei technische verbeteringen van de hedendaagse auto's. Ik ben daar ook achter gekomen tijdens de zomervakantie. Gewoon dus je snelheid aanpassen om geen rare brokken te maken. dan maar wat later op de plaats van bestemming. Is ook geen ramp. Toch?
 

Flem_nl

Forumguru
De site caravantrekker is al eerder genoemd en ik kan alleen maar adviseren daar ook maar eens goed te gaan lezen. Als ik daar de beoogde combinatie invoer, dan komt daar het volgende uit:
Lol mijn caravan (Avento uit 1982, familie erfstuk) heb ik maar handmatig in moeten voeren. Resultaat: De Skoda Octavia III - 1.4TSI met een beladen Avento van 1025 kg met een gewichtsverhouding van 72%, is een uitstekende en prettige combinatie!
 

Flem_nl

Forumguru
Caravan en cruise control! Volgens Caravantrekker.nl: Ons advies: gebruik geen cruisecontrol!

Uitzonderingen:
Adaptieve cruise control gecombineerd met een een sterke automaat (die zelf tijdig terug schakelt) op een auto die voorzien is van ESP met trailer assist. Ja...dan wordt langzamerhand de elektronica zo goed en geavanceerd dat die het tenminste net zo goed kan rijden als de chauffeur. In dergelijke gevallen is ook voor de caravanner het gebruik van cruise control natuurlijk niet zo'n probleem meer.

Zo kom ik ff goed weg...:D
 
Bovenaan Onderaan