Ridley's Skoda Fabia Combi III First Edition Ambition Race Blue

Ridley

Forumguru
Afspraak gemaakt bij VAGtechniek voor het chippen. Over 2 weken gaat het gebeuren. Ik was eerst van plan om bij TVS te gaan, maar uiteindelijk toch besloten om te kiezen voor Nuenen. Reden: ongeveer 140 km enkele reis. Mocht er iets zijn kan ik binnen 10 minuten bij VAGtechniek zijn. Wel eerst info opgedaan over standaard chippen tov chippen op maat, maar met een 1.2 TSI haal je daar wellicht 3 pk extra mee als je al op RON98 gaat rijden. Dat is in de praktijk natuurlijk niet tot nauwelijks merkbaar. Daarnaast tank ik gewoon RON95, dus ik was snel overtuigd. Volgende update over twee weken, dan kan ik wat ervaringen delen.

CDK

Forumguru
@Ridley, begrijpelijke keuze :thumbsup: als er zo'n goed adres in je achtertuin zit ga je natuurlijk miet naar de andere kant van het land! Ik was overigens wel heel blij met de maatchip want de grafiek zag er bij het standaard programma niet zo mooi uit. De reden hiervan is waarschijnlijk de brandstofkwaliteit, maar dat weet ik niet zeker.

Hier de standaard chip:

ImageUploadedByTapatalk1446879613.566613.jpg

Hier de chip op maat, check de koppelgrafiek maar ;)

ImageUploadedByTapatalk1446879677.937724.jpg

Zoals je ziet maakt het qua pk's inderdaad weinig uit, maar qua koppel ga je dit verschil wel merken. Hoe dan ook voor en na chippen zal een wereld van verschil zijn. Onze Fabia nodigt nu zelfs uit om er mee te stoeien :)

Ridley

Forumguru
Vandaag bij Vagtechniek standaard chippie gedaan, allereerst goed om de referentie te benoemen ik heb hiervoor een F2 gereden met 1.2 TSI 86pk waar ik een powerbox in had. Hier was ik al heel tevreden over.

Maar nu..... wow, niet te vergelijken met de powerbox, als je 2000 toeren bereikt dan blijft hij echt gaan. Waar je eerst echt het gevoel had dat het motortje met dichtgeknepen strot aan zijn adem moet komen, is daar nu helemaal geen sprake meer van. Tot de honderzestig trekt hij nu echt lekker door. Waar versnelling 5 voorheen geschikt was om in te bollen als hij op snelheid was, kun je in die versnelling nu ook gewoon gas geven en gebeurd er ook echt iets.

Geen GTI, maar gezien de koppeltoename kun je het veel grote jongens wel lastig maken. Ik ben echt heel blij met het resultaat. Ik had in Varsseveld al even met @Der Einser meegereden, maar was alweer vergeten hoe lekker dat voelde.

Na tuning even naar de dealer gereden om verkoper even een rondje mee te laten sturen. Hij was ook enorm verrast door de mogelijkheden van het motortje. Niet te vergelijken met de 110pk versie waar we later nog even in gereden hebben.

Dus het moet toch echt gaan gebeuren @internetboarder

Ridley

Forumguru
Nu een weekje verder en dat kan nog wel een spannende winter worden. Na montage van de winterbanden merk ik pas echt goed hoe het koppel is toegenomen. Als ik in de tweede versnelling een beetje meer gas geef gaat hij nog in de spinstand. Met de 17 inch eronder heeft hij toch echt veel meer grip. Opletten geblazen dus.

CDK

Forumguru
@Ridley, ik had ook al spinnende bandjes met de Faab, hier zomer en winter 17" maar de grip bij niet winterse omstandigheden is inderdaad net ff minder.

Bovenaan Onderaan