anbeste
Lid
Ondertussen 4600km ver en zoals beloofd een weergave van mijn ervaringen...
Overall dik tevreden. Voldoende prospectie om een goed idee te hebben van wat ik besteld had maar als de verwachtingen ingelost worden en op een aantal vlakken zelfs overtroffen, dan kan een mens toch niet anders dan tevreden zijn, hé?
Over de configuratie : 1.6 TDI DSG in elegance uitvoering, black magic met beige leder interieur.
Opties :
- Pack elegance comfort : KESSY, inklapbare spiegels, elektrische bestuurderszetel, park distance assistant, verwarmde voorruitstproeiers
- Pack elegance GPS : Columbus, maxi dot kleur, DAB, 4spakig multi ftie stuur, comforttelefonie, tapijten voor-achter
- Pack elegance style : TERON velgen 17", driver activity assistant, LED daylights, mistlampen voor met bochtverlichting, verlichte voetenruimte, LED lichten achteraan, intelligent light assistant
- Adaptive cruise assistant (met front assist, adaptive cruise control)
- traveler assistant met lane assist en verkeersbordenherkenning
- 220V stopcontact achteraan
- parking assistant
- achteruitrijcamera
- verwarmde voor- en achterzetels
- standverwarming
- verwarmde voorruit
- houtlook
- elektrische achterklep
Dit is een leasewagen van het werk waarbij we zelf wel wat keuze hebben doch geen aftermarket aanpassingen.
Daardoor geen aanpassingen zoals ik ze hier vaak beschreven zie (velgen en vering) alhoewel ik een aantal aanpassingen via VAGCOM wel zou overwegen.
Globale indruk : rustig rijdende maar zeer comfortabele wagen. Vlot rijdend voor het verkeer waar ik door moet. Belangrijkste pluspunt is de ruimte ++++, zelden nodig maar op die momenten ben je wel blij. Zo heb ik deze week nog de fiets van mijn zoon moeten meenemen. Bij de vorige wagen (Merc C Break) altijd passen en duwen, hier klep open en erin zonder enig probleem.
Daarbij de in verhouding veel lagere prijs, dito verbruik en gunstiger fiscaliteit en de Merc is snel vergeten
motor : 105 pk maar geeft de indruk toch wat vlotter te zijn. En ondertussen links en rechts al gelezen dat VAG eerder wat krachtiger is dan de fabriekscijfers, dus kan wel kloppen. Het is natuurlijk geen racemonster maar tot 100km/u gaat hij zeer gewillig mee, op de snelweg is inhalen vlotjes mits terugschakelen.
En dat brengt ons bij de DSG : in het begin niet zo tevreden van maar de combo kwam na 2000 km zowaar vlotter over wat te wijten zal zijn aan enerzijds het inrijden van de motor maar ook de fuzzy logic leercurve van de DSG. Anyway : op dit moment zeer tevreden over hoe hij werkt, schakelt op en terug op moment dat ik het verwacht. Ik kan wel geloven dat de DSG dokter het geheel nog vlotter laat werken maar zoals gezegd is dat voor mij geen optie.
Ik had op voorhand berichten gelezen dat deze combo te zwak zou zijn maar kan dit enkel formeel tegenspreken. Zeer vlotte combinatie!!!
Op dit moment zit ik op een gemiddeld verbruik van 6,1 l/100km en dit is het reëel verbruik. Op de BC is dit 5,6, dus een half litertje eronder. Is wel winter en ik gebruik de standverwarming zeer vaak dus reken erop dat dit in de zomerperiode zeker vlot onder de 6l/100km duikt en daar ben ik op zich tevreden mee.
uitrusting : persoonlijk zie ik graag de chroom afwerkingen en de hout (hum...) look dus de elegance versie stond buiten discussie bij het kiezen van de wagen. Sowieso zitten er in die versie ook tal van opties op die ik erbij wou. Belangrijkste zijn de xenonlichten met de AFS, is de 2de maal dat ik xenon verlichting heb en is toch een duidelijke plus, zeker met de AFS erbij.
Kleurkeuze : ik wou zeker de beige leder uitrusting, en daar vond ik het zwart als buitenkleur zeer goed bij passen. Zeker omdat de kleurcombi aan de binnenzijde beige/zwart is in een geslaagde combo. Zo zijn de vloermatten zwart. Bij de Merc had ik een grijs interieur en daar waren de matten dan ook grijs wat minder contrast gaf.
Navigatie : het columbus systeem is super : groot scherm, makkelijke bediening en snelle berekening. Als ik de reacties over de Amundsen lees mag er geen twijfel zijn voor wie de keuze tussen beiden heeft.
KESSY : eerste maal dat ik dat heb, maar werkt mi. naar behoren. Sleutel hangt gewoon bij mijn huissleutels bij en zitten samen in mijn broekzak, moet ze er dus niet meer uithalen. Makkelijker zou zijn mochten skoda bij het kessy systeem een sleutel meeleveren die compacter is, want de standaard sleutel is wel wat groot om dan gewoon in de zak te blijven zitten. In de instellingen kan je kiezen welke deuren er openen bij het ontgrendelen van de wagen. Ik had dit eerst, zoals bij mijn vorige wagen, ingesteld in twee stappen : eerst de bestuurdersdeur en dan de rest van de wagen maar dat is met KESSY minder vlotjes. Dus aangepast naar alle deuren ineens openen.
De inklapbare spiegels gaan daarbij mee met het afsluiten/openen van de wagen. Nu in de winterperiode met vries even uitgeschakeld wel.
Over de spiegels wel dit : het zou mi. logischer zijn mocht de spiegelverwarming meegaan met de achterruitontdooiing. Nu heb ik de knop op verwarming staan maar dan gaat de spiegel rechts niet naar beneden bij parkeren. Dat op zich zou bij de elektrische zetels met geheugen altijd moeten kunnen, los van de stand van die knop. Dus daar kan het wat mij betreft nog ietsje simply cleverer.
De spiegels zijn ook elektrochromatisch maar dat heb ik met het knopje uitgeschakeld.
Elektrisch instelbare zetels zijn wat mij betreft geen must maar natuurlijk nog gerichter in te stellen dan manueel. Wel een optie die ik niet meer zou willen missen is de zetelverwarming. Super!!!!. En de dochter is ook tevreden want zij zit vaakst achteraan en moest tot nu de warmte missen.
Over verwarming gesproken : ik heb me laten verleiden tot het aankruisen van de standverwarming op de optielijst. Dure optie overigens maar ook die heb ik me nog geen seconde beklaagd. Ingesteld op 10' en langer is tot nu niet echt nodig geweest. 10' voor vertrek even op het knopje van de extra ab duwen en bij vertrek een opgewarmde auto
. En ijs is tegen dan ook makkelijker te verwijderen.
Is natuurlijk nuttiger bij een buitenslaper, zoals die van mij. Verbruik ervan kan ik op dit moment moeilijk inschatten, maar lijkt mij zeker mee te vallen.
Je kan je afvragen of het ook inbouwen van de voorruitontdooiing dan nog nodig is. Ja, om 2 redenen : in de winter bij sterk aangevroren ruiten die nog niet ontdooid zijn door de 10' standverwarming, maar ik vermoed ook in het tussenseizoen, als de standverwarming niet meer gebruikt moet worden.
De veiligheidsopties :
- adaptieve cruise control : makkelijk maar reageert snel en bij een hogere versnelling is de 1.6 dan weer iets te mak om snel weer in het ritme te komen. Maar dat vergt wat zelf anticiperen door op dat moment het gaspedaal mee te bedienen. Front assist nog niet nodig gehad (en dat moet ook niet hoor). Wat ik wel al gezien heb is als je te dicht op een voorligger nadert : dan toont hij dit door een kleine melding in het maxidot, maar in een niet opvallend wit, niet knipperend. Mijn vrouw haar audi A3 berline met dezelfde autorisatie en vergelijkbare uitrusting toont dit dan als een rood knipperend waarschuwingslichtje wat toch logischer is.
- lane assist werkt goed : houdt de wagen mooi in het midden door continu bijsturen. Maar het is natuurlijk een assist en geen autonome besturing in die zin dat als de computer merkt dat het stuur geen input van de chauffeur krijgt, dan geeft hij een waarschuwing en schakelt de lane assist uit. Persoonlijk vind ik dat dit pas in een 2de fase zou mogen gebeuren, zeker omdat de auditieve waarschuwing er nu niet eentje is waar je wakker van zou schieten... (maar natuurlijk niet vermoeid achter het stuur kruipen he).
- parkeersensoren : zijn makkelijk en de rear view camera is een plus maar deze schakelt enkel in bij achteruitrijden, dus je kan hem niet zelf activeren bij stilstand en (en dat vind ik een min) hij schakelt uit van zodra je uit achteruit schakelt, hij zou het beeld toch een paar seconden langer mogen tonen. Misschien is dit via VAGCOM aan te passen??? Automatisch parkeren is denk ik de enige optie die er mee opzit die ik tot op heden nog geen enkele keer gebruikt heb, maar daar zal ik denk ik geen uitzondering zijn.
Ik denk dat ik hiermee de meeste zaken besproken heb, zijn er vragen let me know. Ik zal wel nog een vergelijking maken met de Audi A3 berline van mijn vrouw. Zitten een paar interessante vaststellingen bij.
Overall dik tevreden. Voldoende prospectie om een goed idee te hebben van wat ik besteld had maar als de verwachtingen ingelost worden en op een aantal vlakken zelfs overtroffen, dan kan een mens toch niet anders dan tevreden zijn, hé?

Over de configuratie : 1.6 TDI DSG in elegance uitvoering, black magic met beige leder interieur.
Opties :
- Pack elegance comfort : KESSY, inklapbare spiegels, elektrische bestuurderszetel, park distance assistant, verwarmde voorruitstproeiers
- Pack elegance GPS : Columbus, maxi dot kleur, DAB, 4spakig multi ftie stuur, comforttelefonie, tapijten voor-achter
- Pack elegance style : TERON velgen 17", driver activity assistant, LED daylights, mistlampen voor met bochtverlichting, verlichte voetenruimte, LED lichten achteraan, intelligent light assistant
- Adaptive cruise assistant (met front assist, adaptive cruise control)
- traveler assistant met lane assist en verkeersbordenherkenning
- 220V stopcontact achteraan
- parking assistant
- achteruitrijcamera
- verwarmde voor- en achterzetels
- standverwarming
- verwarmde voorruit
- houtlook
- elektrische achterklep
Dit is een leasewagen van het werk waarbij we zelf wel wat keuze hebben doch geen aftermarket aanpassingen.
Daardoor geen aanpassingen zoals ik ze hier vaak beschreven zie (velgen en vering) alhoewel ik een aantal aanpassingen via VAGCOM wel zou overwegen.
Globale indruk : rustig rijdende maar zeer comfortabele wagen. Vlot rijdend voor het verkeer waar ik door moet. Belangrijkste pluspunt is de ruimte ++++, zelden nodig maar op die momenten ben je wel blij. Zo heb ik deze week nog de fiets van mijn zoon moeten meenemen. Bij de vorige wagen (Merc C Break) altijd passen en duwen, hier klep open en erin zonder enig probleem.
Daarbij de in verhouding veel lagere prijs, dito verbruik en gunstiger fiscaliteit en de Merc is snel vergeten

motor : 105 pk maar geeft de indruk toch wat vlotter te zijn. En ondertussen links en rechts al gelezen dat VAG eerder wat krachtiger is dan de fabriekscijfers, dus kan wel kloppen. Het is natuurlijk geen racemonster maar tot 100km/u gaat hij zeer gewillig mee, op de snelweg is inhalen vlotjes mits terugschakelen.
En dat brengt ons bij de DSG : in het begin niet zo tevreden van maar de combo kwam na 2000 km zowaar vlotter over wat te wijten zal zijn aan enerzijds het inrijden van de motor maar ook de fuzzy logic leercurve van de DSG. Anyway : op dit moment zeer tevreden over hoe hij werkt, schakelt op en terug op moment dat ik het verwacht. Ik kan wel geloven dat de DSG dokter het geheel nog vlotter laat werken maar zoals gezegd is dat voor mij geen optie.
Ik had op voorhand berichten gelezen dat deze combo te zwak zou zijn maar kan dit enkel formeel tegenspreken. Zeer vlotte combinatie!!!
Op dit moment zit ik op een gemiddeld verbruik van 6,1 l/100km en dit is het reëel verbruik. Op de BC is dit 5,6, dus een half litertje eronder. Is wel winter en ik gebruik de standverwarming zeer vaak dus reken erop dat dit in de zomerperiode zeker vlot onder de 6l/100km duikt en daar ben ik op zich tevreden mee.
uitrusting : persoonlijk zie ik graag de chroom afwerkingen en de hout (hum...) look dus de elegance versie stond buiten discussie bij het kiezen van de wagen. Sowieso zitten er in die versie ook tal van opties op die ik erbij wou. Belangrijkste zijn de xenonlichten met de AFS, is de 2de maal dat ik xenon verlichting heb en is toch een duidelijke plus, zeker met de AFS erbij.
Kleurkeuze : ik wou zeker de beige leder uitrusting, en daar vond ik het zwart als buitenkleur zeer goed bij passen. Zeker omdat de kleurcombi aan de binnenzijde beige/zwart is in een geslaagde combo. Zo zijn de vloermatten zwart. Bij de Merc had ik een grijs interieur en daar waren de matten dan ook grijs wat minder contrast gaf.
Navigatie : het columbus systeem is super : groot scherm, makkelijke bediening en snelle berekening. Als ik de reacties over de Amundsen lees mag er geen twijfel zijn voor wie de keuze tussen beiden heeft.
KESSY : eerste maal dat ik dat heb, maar werkt mi. naar behoren. Sleutel hangt gewoon bij mijn huissleutels bij en zitten samen in mijn broekzak, moet ze er dus niet meer uithalen. Makkelijker zou zijn mochten skoda bij het kessy systeem een sleutel meeleveren die compacter is, want de standaard sleutel is wel wat groot om dan gewoon in de zak te blijven zitten. In de instellingen kan je kiezen welke deuren er openen bij het ontgrendelen van de wagen. Ik had dit eerst, zoals bij mijn vorige wagen, ingesteld in twee stappen : eerst de bestuurdersdeur en dan de rest van de wagen maar dat is met KESSY minder vlotjes. Dus aangepast naar alle deuren ineens openen.
De inklapbare spiegels gaan daarbij mee met het afsluiten/openen van de wagen. Nu in de winterperiode met vries even uitgeschakeld wel.
Over de spiegels wel dit : het zou mi. logischer zijn mocht de spiegelverwarming meegaan met de achterruitontdooiing. Nu heb ik de knop op verwarming staan maar dan gaat de spiegel rechts niet naar beneden bij parkeren. Dat op zich zou bij de elektrische zetels met geheugen altijd moeten kunnen, los van de stand van die knop. Dus daar kan het wat mij betreft nog ietsje simply cleverer.
De spiegels zijn ook elektrochromatisch maar dat heb ik met het knopje uitgeschakeld.
Elektrisch instelbare zetels zijn wat mij betreft geen must maar natuurlijk nog gerichter in te stellen dan manueel. Wel een optie die ik niet meer zou willen missen is de zetelverwarming. Super!!!!. En de dochter is ook tevreden want zij zit vaakst achteraan en moest tot nu de warmte missen.
Over verwarming gesproken : ik heb me laten verleiden tot het aankruisen van de standverwarming op de optielijst. Dure optie overigens maar ook die heb ik me nog geen seconde beklaagd. Ingesteld op 10' en langer is tot nu niet echt nodig geweest. 10' voor vertrek even op het knopje van de extra ab duwen en bij vertrek een opgewarmde auto

Is natuurlijk nuttiger bij een buitenslaper, zoals die van mij. Verbruik ervan kan ik op dit moment moeilijk inschatten, maar lijkt mij zeker mee te vallen.
Je kan je afvragen of het ook inbouwen van de voorruitontdooiing dan nog nodig is. Ja, om 2 redenen : in de winter bij sterk aangevroren ruiten die nog niet ontdooid zijn door de 10' standverwarming, maar ik vermoed ook in het tussenseizoen, als de standverwarming niet meer gebruikt moet worden.
De veiligheidsopties :
- adaptieve cruise control : makkelijk maar reageert snel en bij een hogere versnelling is de 1.6 dan weer iets te mak om snel weer in het ritme te komen. Maar dat vergt wat zelf anticiperen door op dat moment het gaspedaal mee te bedienen. Front assist nog niet nodig gehad (en dat moet ook niet hoor). Wat ik wel al gezien heb is als je te dicht op een voorligger nadert : dan toont hij dit door een kleine melding in het maxidot, maar in een niet opvallend wit, niet knipperend. Mijn vrouw haar audi A3 berline met dezelfde autorisatie en vergelijkbare uitrusting toont dit dan als een rood knipperend waarschuwingslichtje wat toch logischer is.
- lane assist werkt goed : houdt de wagen mooi in het midden door continu bijsturen. Maar het is natuurlijk een assist en geen autonome besturing in die zin dat als de computer merkt dat het stuur geen input van de chauffeur krijgt, dan geeft hij een waarschuwing en schakelt de lane assist uit. Persoonlijk vind ik dat dit pas in een 2de fase zou mogen gebeuren, zeker omdat de auditieve waarschuwing er nu niet eentje is waar je wakker van zou schieten... (maar natuurlijk niet vermoeid achter het stuur kruipen he).
- parkeersensoren : zijn makkelijk en de rear view camera is een plus maar deze schakelt enkel in bij achteruitrijden, dus je kan hem niet zelf activeren bij stilstand en (en dat vind ik een min) hij schakelt uit van zodra je uit achteruit schakelt, hij zou het beeld toch een paar seconden langer mogen tonen. Misschien is dit via VAGCOM aan te passen??? Automatisch parkeren is denk ik de enige optie die er mee opzit die ik tot op heden nog geen enkele keer gebruikt heb, maar daar zal ik denk ik geen uitzondering zijn.
Ik denk dat ik hiermee de meeste zaken besproken heb, zijn er vragen let me know. Ik zal wel nog een vergelijking maken met de Audi A3 berline van mijn vrouw. Zitten een paar interessante vaststellingen bij.
Laatst bewerkt: