Review 1.6 TDI DSG

Ondertussen 4600km ver en zoals beloofd een weergave van mijn ervaringen...

Overall dik tevreden. Voldoende prospectie om een goed idee te hebben van wat ik besteld had maar als de verwachtingen ingelost worden en op een aantal vlakken zelfs overtroffen, dan kan een mens toch niet anders dan tevreden zijn, hé? :jaja:

Over de configuratie : 1.6 TDI DSG in elegance uitvoering, black magic met beige leder interieur.
Opties :
- Pack elegance comfort : KESSY, inklapbare spiegels, elektrische bestuurderszetel, park distance assistant, verwarmde voorruitstproeiers
- Pack elegance GPS : Columbus, maxi dot kleur, DAB, 4spakig multi ftie stuur, comforttelefonie, tapijten voor-achter
- Pack elegance style : TERON velgen 17", driver activity assistant, LED daylights, mistlampen voor met bochtverlichting, verlichte voetenruimte, LED lichten achteraan, intelligent light assistant
- Adaptive cruise assistant (met front assist, adaptive cruise control)
- traveler assistant met lane assist en verkeersbordenherkenning
- 220V stopcontact achteraan
- parking assistant
- achteruitrijcamera
- verwarmde voor- en achterzetels
- standverwarming
- verwarmde voorruit
- houtlook
- elektrische achterklep

Dit is een leasewagen van het werk waarbij we zelf wel wat keuze hebben doch geen aftermarket aanpassingen.
Daardoor geen aanpassingen zoals ik ze hier vaak beschreven zie (velgen en vering) alhoewel ik een aantal aanpassingen via VAGCOM wel zou overwegen.

Globale indruk : rustig rijdende maar zeer comfortabele wagen. Vlot rijdend voor het verkeer waar ik door moet. Belangrijkste pluspunt is de ruimte ++++, zelden nodig maar op die momenten ben je wel blij. Zo heb ik deze week nog de fiets van mijn zoon moeten meenemen. Bij de vorige wagen (Merc C Break) altijd passen en duwen, hier klep open en erin zonder enig probleem.
Daarbij de in verhouding veel lagere prijs, dito verbruik en gunstiger fiscaliteit en de Merc is snel vergeten :D

motor : 105 pk maar geeft de indruk toch wat vlotter te zijn. En ondertussen links en rechts al gelezen dat VAG eerder wat krachtiger is dan de fabriekscijfers, dus kan wel kloppen. Het is natuurlijk geen racemonster maar tot 100km/u gaat hij zeer gewillig mee, op de snelweg is inhalen vlotjes mits terugschakelen.
En dat brengt ons bij de DSG : in het begin niet zo tevreden van maar de combo kwam na 2000 km zowaar vlotter over wat te wijten zal zijn aan enerzijds het inrijden van de motor maar ook de fuzzy logic leercurve van de DSG. Anyway : op dit moment zeer tevreden over hoe hij werkt, schakelt op en terug op moment dat ik het verwacht. Ik kan wel geloven dat de DSG dokter het geheel nog vlotter laat werken maar zoals gezegd is dat voor mij geen optie.
Ik had op voorhand berichten gelezen dat deze combo te zwak zou zijn maar kan dit enkel formeel tegenspreken. Zeer vlotte combinatie!!!
Op dit moment zit ik op een gemiddeld verbruik van 6,1 l/100km en dit is het reëel verbruik. Op de BC is dit 5,6, dus een half litertje eronder. Is wel winter en ik gebruik de standverwarming zeer vaak dus reken erop dat dit in de zomerperiode zeker vlot onder de 6l/100km duikt en daar ben ik op zich tevreden mee.

uitrusting : persoonlijk zie ik graag de chroom afwerkingen en de hout (hum...) look dus de elegance versie stond buiten discussie bij het kiezen van de wagen. Sowieso zitten er in die versie ook tal van opties op die ik erbij wou. Belangrijkste zijn de xenonlichten met de AFS, is de 2de maal dat ik xenon verlichting heb en is toch een duidelijke plus, zeker met de AFS erbij.
Kleurkeuze : ik wou zeker de beige leder uitrusting, en daar vond ik het zwart als buitenkleur zeer goed bij passen. Zeker omdat de kleurcombi aan de binnenzijde beige/zwart is in een geslaagde combo. Zo zijn de vloermatten zwart. Bij de Merc had ik een grijs interieur en daar waren de matten dan ook grijs wat minder contrast gaf.

Navigatie : het columbus systeem is super : groot scherm, makkelijke bediening en snelle berekening. Als ik de reacties over de Amundsen lees mag er geen twijfel zijn voor wie de keuze tussen beiden heeft.

KESSY : eerste maal dat ik dat heb, maar werkt mi. naar behoren. Sleutel hangt gewoon bij mijn huissleutels bij en zitten samen in mijn broekzak, moet ze er dus niet meer uithalen. Makkelijker zou zijn mochten skoda bij het kessy systeem een sleutel meeleveren die compacter is, want de standaard sleutel is wel wat groot om dan gewoon in de zak te blijven zitten. In de instellingen kan je kiezen welke deuren er openen bij het ontgrendelen van de wagen. Ik had dit eerst, zoals bij mijn vorige wagen, ingesteld in twee stappen : eerst de bestuurdersdeur en dan de rest van de wagen maar dat is met KESSY minder vlotjes. Dus aangepast naar alle deuren ineens openen.

De inklapbare spiegels gaan daarbij mee met het afsluiten/openen van de wagen. Nu in de winterperiode met vries even uitgeschakeld wel.
Over de spiegels wel dit : het zou mi. logischer zijn mocht de spiegelverwarming meegaan met de achterruitontdooiing. Nu heb ik de knop op verwarming staan maar dan gaat de spiegel rechts niet naar beneden bij parkeren. Dat op zich zou bij de elektrische zetels met geheugen altijd moeten kunnen, los van de stand van die knop. Dus daar kan het wat mij betreft nog ietsje simply cleverer.
De spiegels zijn ook elektrochromatisch maar dat heb ik met het knopje uitgeschakeld.

Elektrisch instelbare zetels zijn wat mij betreft geen must maar natuurlijk nog gerichter in te stellen dan manueel. Wel een optie die ik niet meer zou willen missen is de zetelverwarming. Super!!!!. En de dochter is ook tevreden want zij zit vaakst achteraan en moest tot nu de warmte missen.

Over verwarming gesproken : ik heb me laten verleiden tot het aankruisen van de standverwarming op de optielijst. Dure optie overigens maar ook die heb ik me nog geen seconde beklaagd. Ingesteld op 10' en langer is tot nu niet echt nodig geweest. 10' voor vertrek even op het knopje van de extra ab duwen en bij vertrek een opgewarmde auto :yeehaa:. En ijs is tegen dan ook makkelijker te verwijderen.
Is natuurlijk nuttiger bij een buitenslaper, zoals die van mij. Verbruik ervan kan ik op dit moment moeilijk inschatten, maar lijkt mij zeker mee te vallen.

Je kan je afvragen of het ook inbouwen van de voorruitontdooiing dan nog nodig is. Ja, om 2 redenen : in de winter bij sterk aangevroren ruiten die nog niet ontdooid zijn door de 10' standverwarming, maar ik vermoed ook in het tussenseizoen, als de standverwarming niet meer gebruikt moet worden.

De veiligheidsopties :
- adaptieve cruise control : makkelijk maar reageert snel en bij een hogere versnelling is de 1.6 dan weer iets te mak om snel weer in het ritme te komen. Maar dat vergt wat zelf anticiperen door op dat moment het gaspedaal mee te bedienen. Front assist nog niet nodig gehad (en dat moet ook niet hoor). Wat ik wel al gezien heb is als je te dicht op een voorligger nadert : dan toont hij dit door een kleine melding in het maxidot, maar in een niet opvallend wit, niet knipperend. Mijn vrouw haar audi A3 berline met dezelfde autorisatie en vergelijkbare uitrusting toont dit dan als een rood knipperend waarschuwingslichtje wat toch logischer is.
- lane assist werkt goed : houdt de wagen mooi in het midden door continu bijsturen. Maar het is natuurlijk een assist en geen autonome besturing in die zin dat als de computer merkt dat het stuur geen input van de chauffeur krijgt, dan geeft hij een waarschuwing en schakelt de lane assist uit. Persoonlijk vind ik dat dit pas in een 2de fase zou mogen gebeuren, zeker omdat de auditieve waarschuwing er nu niet eentje is waar je wakker van zou schieten... (maar natuurlijk niet vermoeid achter het stuur kruipen he).
- parkeersensoren : zijn makkelijk en de rear view camera is een plus maar deze schakelt enkel in bij achteruitrijden, dus je kan hem niet zelf activeren bij stilstand en (en dat vind ik een min) hij schakelt uit van zodra je uit achteruit schakelt, hij zou het beeld toch een paar seconden langer mogen tonen. Misschien is dit via VAGCOM aan te passen??? Automatisch parkeren is denk ik de enige optie die er mee opzit die ik tot op heden nog geen enkele keer gebruikt heb, maar daar zal ik denk ik geen uitzondering zijn.

Ik denk dat ik hiermee de meeste zaken besproken heb, zijn er vragen let me know. Ik zal wel nog een vergelijking maken met de Audi A3 berline van mijn vrouw. Zitten een paar interessante vaststellingen bij.
 
Laatst bewerkt:
Octavia vs A3 berline... beiden met 1.6 TDI DSG

een paar maanden voor mijn nieuwe wagen mocht mijn vrouw er eentje uitkiezen. Ze wou zelf voor een Octavia gaan gezien ze die als aanloopwagen had gekregen maar die stond er enkel als manuele bak tussen. De A3 berline als nieuw model kon ze wel als automaat kiezen dus werd het die.
De A3 staat ondertussen op 10k km.

Ik rij graag met beide maar toch liever met de Octavia omdat het zicht rondom een pak groter is.

De Audi is op dit moment dat weer een stukje snediger in zijn motor en DSG gedrag, ik kan maar hopen dat die van mij ook nog zo evolueert in de komende 5000km. De Audi remt ook sterker (zijn schijven zijn ook wat groter) en het verbruik ligt (logisch) een stukje lager : reëel verbruik 5,3 l/100km.

Maar.... de Octavia heeft veel voor op de Audi :
- ruimte :deuk:
- gedrag van de lane assist : de octavia reageert daar een pak gevatter dan de Audi. Dit kan mi. enkel aan de instellingen liggen maar daar is het voor mijn gevoel skoda die met de pluimen gaat lopen. Specifieke vaststelling is dat de Audi een trilwaarschuwing kan geven die in de Octavia blijkbaar eerst in de Columbus moet vrijgeschakeld worden.
- cruise control : zelfde bediening maar de octavia kan ook in stapjes van 1 km aangepast worden, de Audi in 5 (tot 70km/u) of 10 (daarboven).

De audi is dan weer een pak sneller met de activering van zijn start stop systeem.

En last but not least : voor een pak minder opties en plaats is de Audi wel 5000 euro duurder dan de Octavia.

Nog een opdrachtje : zoek de 7 verschillen.....
DSC01243.jpg DSC01244.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nog een paar dingen om eens over na te denken :

- verkeersbordenherkenning : die werkt redelijk maar zeker niet feilloos. Op mijn baan is er een bord van 90km doch dat vuil is en dat herkent hij steevast als 80 km. Wat voor mij een meerwaarde zou zijn is dat de Columbus zou aangeven of hij een verkeersbord weergeeft vanuit zijn database dan wel vanuit de cameraherkenning

- bediening van de ruitenwissers : bij mijn Merc was dit heel makkelijk. Hendel op automatisch en ik had er echt waar nooit geen omkijken naar. Toegegeven, enkel in de winter niet vergeten uit te zetten om de rubbers bij bevroren ruiten te beschermen maar voor de rest feilloos. Eénmaal wissen was de hendel axiaal indrukken en wassen was idem doch tot het kllkte. Achterruit wissen was de knop verzetten maar je zag in het dashbord als dit aan stond. Daar is de VAG minder logisch. Hoe vaak ik het al niet gehad heb dat ik 's ochtend éénmaal wou wissen en hem daardoor uit de auto misstand moest halen, niet te doen, en nadien bij regen toch weer zelf te activeren. Idem voor de achterruit wissen : hoe vaak ik het al niet gehad heb dat die aangeschakeld staat maar niet automatisch wist en ik dus per ongeluk altijd de wasinstallatie activeer. Dat had voor mij wel ietsje meer clever gekund.
 

micky

Forumguru
Wat betreft die achterwisser, bij de O3 gaat die na instellen in de columbus vanzelf aan bij normale snelheid 1 keer per 18 keer voorwissen en bij hoge snelheid voor (dus de wissers gaan als een malle te keer), 1 keer per 8.... dus je hoeft hem niet aan te zetten, gewoon uit laten en als het echt nat wordt wist hij vanzelf, duurt het je te lang, 1 keer de hendel bedienen, en staat voor aan dan gaat achter automatisch bij het achteruit rijden
 

kansberg

Forumguru
Super review van een heeele mooie OIII ! Het zo maar mijn keuze geweest kunnen zijn, dat zwart met de 'ivory' bekleding :jaja:
 

Bakkertje

Forumguru
Onwijs leuk verhaal om zo te lezen! Moest ook erg lachen om de 2 foto's van het motorcompartiment.

Maar één ding valt me dan (weer) op en dat is dat in BE zaken als adaptive cruise control te krijgen zijn icm de 1.6 en dsg. Dat gaat in NL gewoon echt niet, wel op ene VW Golf bijvoorbeeld maar niet op de Octavia. En dat terwijl het kennelijk technisch prima mogelijk is..

Nou ja, geniet van de mooie en rijk uitgeruste wagen! :thumbsup:
 

mmsol78

Actief lid
Onwijs leuk verhaal om zo te lezen! Moest ook erg lachen om de 2 foto's van het motorcompartiment.

Maar één ding valt me dan (weer) op en dat is dat in BE zaken als adaptive cruise control te krijgen zijn icm de 1.6 en dsg. Dat gaat in NL gewoon echt niet, wel op ene VW Golf bijvoorbeeld maar niet op de Octavia. En dat terwijl het kennelijk technisch prima mogelijk is..

Nou ja, geniet van de mooie en rijk uitgeruste wagen! :thumbsup:

Klopt, is een keuze van Pon. Ik heb nog geprobeerd via de dealer om dit alsnog erop te krijgen. Helaas deed Pon voorkomen alsof het niet mogelijk was volgens de fabriek. beetje jammer.
 

Darkside

Forumguru
idd leuke review.
Nog even over ACC. Ik ben blij dat ik niet constant een Rode waarshuwing in mijn blikveld krijg.
Hij laat keurig zien als hij een andere auto detecteert en dat is genoeg voor mij,
Als het verschil in snelheid te hoog is en er gevaar dreigt te komen. Dan gaat hij keurig piepen en krijg je een grote rode waarschuwing in het beeld.
En verder idd raar dat je hier in NL geen ACC op de 1.6 TDI en 1.2 TSI kunt krijgen. En schijnbaar in BE dus wel.
Dat is een van de redenen waarom ik nu Golf rij omdat ik graag ACC wou.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb nog geprobeerd via de dealer om dit alsnog erop te krijgen. Helaas deed Pon voorkomen alsof het niet mogelijk was volgens de fabriek.
Zo goed als je een auto uit Duitsland kunt laten komen - ook met "nul" km - zou dat toch (lijkt mij) uit België ook moeten kunnen, met behoud van fabrieksgarantie én met alle opties die daar wel kunnen en hier niet "mogen" van Pon.
Zo zou je die Pon-beperkingen kunnen omzeilen. En als genoeg mensen dat vervolgens gaan doen, dan leren ze wellicht toch iets van de markt.

Maar: kan iemand aangeven wat de voor- en nadelen zijn van zo'n operatie?
 

Import Yeti

Forumguru
Zo goed als je een auto uit Duitsland kunt laten komen - ook met "nul" km - zou dat toch (lijkt mij) uit België ook moeten kunnen, met behoud van fabrieksgarantie én met alle opties die daar wel kunnen en hier niet "mogen" van Pon.
Zo zou je die Pon-beperkingen kunnen omzeilen. En als genoeg mensen dat vervolgens gaan doen, dan leren ze wellicht toch iets van de markt.

Maar: kan iemand aangeven wat de voor- en nadelen zijn van zo'n operatie?
Geen nadelen, alleen maar voordelen.
Ik heb destijds 3 jaar geleden mijn Yeti uit Oostenrijk via Duitsland geïmporteerd, scheelde mij €3500,00 uiteindelijk.
En dat met de opties die ik er op wilde hebben en die Pon niet (wilde) leveren.
Oh, en het moge duidelijk zijn dat het om een nieuwe Yeti ging met 0 kms op de teller.....
Onderstaand de link naar mijn huisdealer....

http://www.neuwagenkauf.com
 
Laatst bewerkt:
@micky : bedankt voor de info over de achterruitwisser. Heb het zo ingesteld staan en zal het in de gaten houden. Wel is het zo dat bij de break ls de baan nat ligt, zelfs als het niet of beperkt regent, de achterruit toch regelmatig eens een veeg moet krijgen zonder dat de wissers vooraan moeten gaan.

@Darkside : mijn maxidot staat ingesteld op die weergave en toont idd netjes als er een voorligger is. Maar daarnaast zijn er nog 3 stappen in het front assist systeem :
- als je te dicht op een voorligger komt met te hoge snelheid toont hij dit op de plaats waar de cruisesnelheid staat (links onder in maxidot) dmv. 2 auto's met een uitroepteken ertussen. Maar wit en niet flikkerend.
- als een aanrijding dreigt dan zal hij in het gehele maxidot een rood gekleurde waarschuwing geven alsook een signaal. Maar grijpt hij nog niet zelf in.
- laatste stap is dan als je na de vorige niet zelf reageert dat de wagen voor je zal remmen

Ik had het op de eerste van die drie stappen. Die melding valt nu niet op terwijl dit bij de A3 een klein rood flikkerend lichtje in het dashboard geeft. Niet afleidend maar voldoende als waarschuwing.
 
Laatst bewerkt:

micky

Forumguru
Zo goed als je een auto uit Duitsland kunt laten komen - ook met "nul" km - zou dat toch (lijkt mij) uit België ook moeten kunnen, met behoud van fabrieksgarantie én met alle opties die daar wel kunnen en hier niet "mogen" van Pon.
Zo zou je die Pon-beperkingen kunnen omzeilen. En als genoeg mensen dat vervolgens gaan doen, dan leren ze wellicht toch iets van de markt.

Maar: kan iemand aangeven wat de voor- en nadelen zijn van zo'n operatie?

De basis (dealer inkoop) prijzen (dus ook zonder BTW en BPM) liggen hoger in Duitsland en België, dit om voor de Nederlandse markt de BPM een beetje te compenseren, dus Nederland krijgt lagere prijzen, dat uiteindelijk de auto in Nederland veel duurder wordt ligt uiteraard aan de staat en niet aan PON.
Dus een nadeel zou kunnen zijn dat je iets meer voor de auto betaald dan bij bestelling in Nederland.
Dit was in ieder geval een aantal jaar geleden zo, of dat nu nog zo is weet ik niet 100% zeker, maar ik ga er wel vanuit.

Edit, wel kun je doorgaans in die landen een hogere korting bedingen dan in Nederland (mijn schoonvader kreeg 14% korting op de Q3 die hij vorige maand in België besteld heeft).
 
Bovenaan Onderaan