Resonantie Octavia Combi

Herman Janssens

Senior Member
Helpt een variabele koffervloer de resonantie te breken of te verminderen? Zijn er mensen met een variabele koffervloer die ook last hebben van de resonantie?
 

OctaviaWest

Actief lid
Ik heb een variabele koffervloer en ik hoor vooralsnog (met slechts 30 kilometer op de teller) geen resonantie. Moet wel nog even wat snellere wegen nemen of de snelweg om te zien (euh, horen) of dat wel klopt...

Ah, en de mijne is geleverd op Michelin-banden (energy savers).
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Herman Janssens

Senior Member
Michelin-banden en variabele koffervloer: de juiste antiresonantiecombinatie? ;)
Het onthouden waard bij mijn oplevering. Vooral die Michelin-banden.
 

OctaviaWest

Actief lid
Mijn O3C is een stuk stiller dan mijn oude Golf. Vorige donderdag reed ik nog met mijn 2006 VW Golf 5 1.9TDI. Ik moest naar het volgende dorp en op de weg erheen heb ik mijn cruise control vastgezet (60 km/u). Op de iPhone heb ik een geluidsmeter app laten lopen (Decibel 10th) en die gaf 70/71 dB aan. Vandaag met de Octavia hetzelfde stuk weg gedaan, cruise control vast op 60 km/u en de geluidsmeter gaf maar zo'n 65 dB aan.

Wel hoor ik tijdens het rijden een licht geknisper aan de rechterkant. Lijkt me het geluid te zijn van een kabeltje of zo dat ligt te trillen, in de deur of zo. Volgende keer dat ik naar de garage ga, laat ik het checken.
 

RoelF

Forumguru
Leuk! Gelijk een goede reden om even een rondje te rijden. Ik heb vanavond metingen gedaan in mijn Megane station. Vooral met snelweg-snelheden vind ik die redelijk luidruchtig. Heb ook het Decibel 10th appje gebruikt en heb de peak waarde genoteerd die over een langere periode het meeste voorkwam.

54km/u = 77 dB
84km/u = 81 dB
104km/u = 84 dB
124km/u = 88 dB
134km/u = 90 dB

Ik heb de gewoonte om de CC op +4 km te zetten, vandaar deze snelheden. De radio wint trouwens. Deadmau5 goed hard aan geeft 98-100 dB en ik geloof dat de iPhone niet verder gaat als 100. :)

Zal d'r toch wel op vooruit gaan met de O3 straks :)
 

Gieliovd

Forumguru
Is het een lease? Dan is je werkgever verplicht gehoorbescherming aan te bieden als je buiten de BBK rijdt voor je werk. Tevens ben jij verplicht het te gebruiken boven de 100 km/u.

Teringherrie met 130+!!! Jeetje...
 

CDK

Forumguru
Zo'n Renault maakt dus wel erg veel herrie :) ik zal ook nog eens meten als ik het gas open trek ;)
 

RoelF

Forumguru
Zal komende week nog eens wat rommelen met de plek van de meting in de auto. M'n telefoon stond nu tegen de tellers aan achter het stuur, misschien komt daar wat resonantie mee.
 

OctaviaWest

Actief lid
Zal komende week nog eens wat rommelen met de plek van de meting in de auto. M'n telefoon stond nu tegen de tellers aan achter het stuur, misschien komt daar wat resonantie mee.

Heb je hem ergens op gezet tijdens het rijden? Je vraagt best iemand om de iphone vast te houden, anders worden ook alle bewegingen omgezet in geluid, dan lijkt het of je met je oor tegen het dashboard ligt, wat imho geen goeie vergelijking is. Ik heb de iPhone in de hand gehouden. Uiteraard met de radio helemaal uit.
 

Herman Janssens

Senior Member
Ik zeg misschien iets doms. Maar kan de resonantie niet komen van losliggende zaken onder de koffervloer. Ik denk daarbij aan de hulpkit van platte banden bijvoorbeeld.
Hebben mensen met een volwaardig reservewiel onder de koffervloer ook last van resonantie bijvoorbeeld?
 

OctaviaWest

Actief lid
Ik heb een volwaardig reservewiel en geen resonantie. De kit met werktuigen zit stevig in het reservewiel gesjord, die kan niet liggen klepperen.
 

Herman Janssens

Senior Member
Ik heb een volwaardig reservewiel en geen resonantie. De kit met werktuigen zit stevig in het reservewiel gesjord, die kan niet liggen klepperen.
Dat bedoel ik juist. Een resevewiel dat vastzit, kan niet rammelen. Als er geen reservevewiel is kunnen onder de koffervloer wel losse voorwerpen voor resonantie zorgen bijvoorbeeld de bandenreparatiekit.
 

Gieliovd

Forumguru
Ik zeg misschien iets doms. Maar kan de resonantie niet komen van losliggende zaken onder de koffervloer. Ik denk daarbij aan de hulpkit van platte banden bijvoorbeeld.
Hebben mensen met een volwaardig reservewiel onder de koffervloer ook last van resonantie bijvoorbeeld?
De reparatie kit ligt in een perfect voorgevormd schuimen houder, net als de trekhaak als je een demontabele haak hebt. Daar trilt niets hoor.

Het is ook geen geluid van meetrillen, het is gedreun wat doorkomt van het onderstel. Ik merk het over klinkers, elke dag over een 10cm brede geul net buiten onze parkeergarage, korte richels etc.
 
Heb in mijn O2 ook eens gemeten. Ik meet ongeveer de volgende waarden.

100 km/h 80db
120 km/h 83db
130 km/h 85db

De achterbanden produceren veel te veel lawaai. Het zijn Conti Sport Contact 3 en hebben er nu ongeveer 60 a 65K op zitten. Heb dan ook maar de leasemij gebeld en overlegd. Mag gelukkig tijdens wissel van winter naar zomerbanden, volgend jaar, nieuwe achterbanden laten plaatsen. Mag gelukkig zelf kiezen welke in overleg, ook al is het profiel nu nog rond de 5mm.
 

Alwin

Lid
De dealer heeft de importeur geraadpleegd. Advies was eens proberen te rijden met achterklep op eerste "haak". Resonantiegedreun is dan weg. Wel gek,want een raam of dak open helpt niet. Dealer gaat weer met importeur praten hoe nu verder. Zonder die resonantie is het een perfecte auto. Ik houd jullie op de hoogte.
 
Bovenaan Onderaan