Resonantie Octavia Combi

Alwin

Lid
Sinds 3 weken heb ik een octavia combi 1.4 tsi met dsg in de elegance businessline edition. In de auto is een vervelende resonantie te "horen" die een druk op je oren geeft. Is echt zo'n druk waar je hoofdpijn van krijgt. Nu staat de auto wel op 18" met serie 40 banden (fabrieks optie ) maar toch. Het is als je over oneffenheden in de weg rijdt. En komt wslk van achter. Vorige week in een andere gereden (diesel) en die had het niet. Ga nog wel terug naar de dealer, maar heeft iemand anders er ook last van?
 

Gieliovd

Forumguru
Is je bandendruk in orde?
Ligt er gewicht achterin?
Zijn je transportblokken uit de vering verwijderd?

Ik herken het overigens wel van andere auto's, zo'n diep gedreun. Ik heb de O3 ook ervaren als "dribbelaar" wat gepaard ging met een raar geluid. Tijd zal het leren (na donderdagmorgen).

Mijn Leon heeft dat ook als ik over een vrij diepe "geul" rij dan klinkt er een flinke dreun. Harde platte bandjes compenseren toch minder.
 

Alwin

Lid
Heb de bandendruk wat verlaagd naar 2.1 bar. Had de indruk dat met de standaard druk (hoger) het nog erger was. Er ligt niets achterin. De blokken weet ik niet, maar hij heeft geen raar weggedrag, sterker nog, hij rijdt prima, alleen jammer van dat dreunende geluid.
 

Gieliovd

Forumguru
Eventjes onder de auto kijken, hoe onwaarschijnlijk ook.

Te hoge druk zou het deels verklaren. Als die diesel een 4x4 was zou het nog te verklaren zijn door de multilink ophanging versie torsie-as op de "normale"..

Wel rot.

Welkom op het forum trouwens, leuk als je je nog even voorstelt in het topic daarvoor.
 

Majefloti

Forumguru
Dit is wel balen. Kun je het probleem nader omschrijven? Is het resonantie of een drukverschil. Mag toch hopen dat wel al je ramen goed sluiten, al gecheckt?
 

Lodewijk

Actief lid
herken dit wel van de proefrit in de octavia. Dacht dat het een exemplarisch iets was en dat het in de combi sowieso niet voorkwam vanwege groter volume. Ik denk dat het een vorm van resonantie is. Delen die meetrillen op met hun eigenfrequentie, versterkt door de klankkast van de auto. Is te testen door een raampje aan twee zijden open te zetten en te controleren of het dan weg gaat (of in ieder geval veel minder wordt). Anders is het misschien inderdaad het onderstel. Overigens ook proefgereden in een golf 7 die dit niet had.
 

Alwin

Lid
Het is echt een resonantie geluid dat ontstaat als je over kleinere oneffenheden rijdt. En dat zijn er best veel kan ik vertellen :-) het geeft zo'n raar drukstootje op je oren. Het is wel een prima auto met alles erop en eraan. Prima alcantara/leren stoelen, veel ruimte en het columbus Canton systeem is geweldig. Ook het adaptive cruise control werkt heel prettig. Open dak is ook geweldig. 18 " staat heel mooi. Dusss, bijna de perfecte auto.
 

Lodewijk

Actief lid
Het is echt een resonantie geluid dat ontstaat als je over kleinere oneffenheden rijdt. En dat zijn er best veel kan ik vertellen :-) het geeft zo'n raar drukstootje op je oren. Het is wel een prima auto met alles erop en eraan. Prima alcantara/leren stoelen, veel ruimte en het columbus Canton systeem is geweldig. Ook het adaptive cruise control werkt heel prettig. Open dak is ook geweldig. 18 " staat heel mooi. Dusss, bijna de perfecte auto.
ja ik snap precies wat je bedoelt.
 

Alwin

Lid
Lodewijk, de diesel waar ik vorige week een dag in reed had het niet, maar die had niet de 18". Ik denk dat zij de oorzaak zijn van het doorgeven van het geluid aan het onderstel en dat de auto dan idd als klankkast fungeert.
 

OctaviaWest

Actief lid
Het is inderdaad iets raars. Toen ik ging proefrijden (heb twee HB's geprobeerd, 1.6TDI, één met vijfbak en één dsg) had de ene (de dsg) het wel en de andere (de vijfbak) het niet. De verkoper zei dat de transportblokken er nog niet lang uitgehaald waren en dat de veren nog te hard waren. De auto zou dan vanzelf zachter gaan rijden na verloop van tijd. En dat de bandendruk nog op 3 of 3,5 bar stond (schijnen ze te doen voor transport en opslag). Kan dit kloppen of is het gelul?
 

Lodewijk

Actief lid
ik heb proefgereden in een DGS diesel met 17". die had het ook. Daarna nog een proefrit in een 1.4 met ook 17" en handbak en die had het minder. Het is een vervelend geluid. Echter het trad bij de proefrit alleen op bij een klinkerweg.
 

Alwin

Lid
Ik zal binnekort even naar de dealer gaan en het eens met hem bespreken. Ben benieuwd naar zijn reactie. Andere voorstellen om te proberen/na te gaan zijn zeer welkom.
 

Alwin

Lid
De bandenspanning was denk ik wel erg hoog. Heb het niet gemeten, maar ze waren keihard. Nu dus op 2.1 bar. Mss nog iets zachter proberen?
 

OctaviaWest

Actief lid
Dacht nu ineens: zou het met de DSG-bak te maken kunnen hebben? Lodewijk heeft net als ik ervaren dat een auto met DSG er last van had en één met handbak niet.
 
Laatst bewerkt:

elephtera

Forumguru
Ik rijdt ook een dsg, de 1.6tdi, en ik heb wel een paar keer een "klonk" gehoord, terwijl de auto leeg is. verder geen vervelende resonantie in de auto terwijl ik inmiddels al behoorlijk wat verschillende wegen heb bereden (van snelweg tot landweggetje)
 

OctaviaWest

Actief lid
Ik rijdt ook een dsg, de 1.6tdi, en ik heb wel een paar keer een "klonk" gehoord, terwijl de auto leeg is. verder geen vervelende resonantie in de auto terwijl ik inmiddels al behoorlijk wat verschillende wegen heb bereden (van snelweg tot landweggetje)

Gelukkig! Dat bewijst dat ze niet allemaal zo resoneren.
 

Wesly

Senior Member
Mijn schoonvader had een A6 met multitronic oid. Ook een superirriterend resonerend geluid tijdens het rijden :(
 
Bovenaan Onderaan