Resonantie Octavia Combi

Jedewe

Forumguru
Ik ben de draad langzamerhand een beetje kwijt, zijn er ook niet Greenline-rijders die hier last van hebben? Of beperkt het probleem zich tot uitsluitend de 14% uitvoeringen? Is er verder nog verschil tussen de 2014 en 2013 Greenlines met betrekking tot dit euvel.

Dat zou ik nu ook wel willen weten, misschien tabelletje maken ?
 

serum

Senior Member
Zie de thread op het Duitse forum. Heeft niets met uitvoering of onderstel te maken. Wel claimen veel gebruikers dat het met de andere dempers veel beter is. (Op Alwin na, maar wellicht zijn hier de verkeerde dempers geplaatst)?
 
Volgens mij spelen in de fora steeds twee problemen. 1. Bonken/oncomfortabel veren en 2. Druk op de oren.
Mijn auto staat nu voor beide bij PON. Mijn leenauto (greenline) heeft allebei iets minder, dan mijn eigen auto(HB), maar de problemen zitten er beide in. Het lijkt mij dat de drukproblemen niets met de schokbrekers van doen hebben. Wel met de achterklep, deurafstelling en andere lucht in- en uitlaten. Het veercomfort is wel ten dele aan de schokbrekers gekoppeld. Dat heb ik ook gemerkt nadat mijn auto nieuwe schokbrekers kreeg. Bij de greenline HB waren voor mij de nieuwe schokbrekers echter niet voldoende om het comfortabel te maken....
 

LMutsaers

Nieuw lid
Het gaat om verschillende motoriseringen en lijkt voor zover ik het kan overzien een heel "random" probleem. 1.4 benzine, 1.6 diesels, ambiance, elegance, electrische achterklep... geen, panorama dak, geen... van alle soorten en combinaties is er wel een ...

Ik begrijp ook wel dat de dealer er moe van wordt, ik heb het redelijk druk de laatste tijd dus moet de afspraak om de deuren te stellen nog maken maar ik heb er weinig hoop op dat dit het probleem gaat oplossen. Maar vanuit de importeur is het standaard ontwijken en ontkennen wel een beetje erg laks tegenover mensen die een auto van ruim 30K besteld hebben.
 

going_fritz

Actief lid
Ik zou wel eens (in de buurt van rotterdam/delft) willen afspreken met een berijder en z'n OIII die zo'n last heeft van het bonken en/of de druk. Ik volg dit topic al geruime tijd en heb er (gelukkig) zelf geen last van, maar zou wel eens willen ervaren hoe 't is. Tegelijkertijd kan diegene dan natuurlijk meerijden in mijn OIII om te merken hoe 't ook kan.
 
Ik zou wel eens (in de buurt van rotterdam/delft) willen afspreken met een berijder en z'n OIII die zo'n last heeft van het bonken en/of de druk. Ik volg dit topic al geruime tijd en heb er (gelukkig) zelf geen last van, maar zou wel eens willen ervaren hoe 't is. Tegelijkertijd kan diegene dan natuurlijk meerijden in mijn OIII om te merken hoe 't ook kan.

Ik woon in Spijkenisse, iets verder, maar houdt me aanbevolen
 

Toon123

Nieuw lid
Ik heb zelf 1.6 diesel green line, maar uit de rectie is te zien dat het bijna in alle versie kan voorkomen. Iets voor de importeur/fabrikant om over na te denken. welke onderdelen werden in deze auto's gebruikt etc..
 

Rodo

Lid
Heb de 1.6 diesel GreenLine HB (14%) uit 2013. Uiteindelijk heeft mijn dealer dit ook bij PON aangemeld. Er loopt een onderzoek naar maar definitieve oplossing lijkt nog niet voorhanden te zijn. Eerst gaat de achterklep bekeken worden om deze eventueel anders af te stellen. Helpt dat niets dan moeten we verder onderzoek van importeur afwachten.
 

Base

Lid
Mijn auto heb ik inmiddels al weer even terug ( Combi ). Heeft in totaal ruim 4 dagen bij PON in Leusden gelogeerd. Er is vanalles gedaan aan de achterklep nieuw haak aan de binnenkant afstelling veranderd de rubberen doppen waar hij tegen aanvalt zijn veranderd en nog een paar dingen. Resoneren is weg. Wel vind ik dat het onderstel nog erg harde klappen geeft bij het rijden over oneffenheden. Het verschil is nu alleen dat ik er geen hoofdpijn of zuisende oren van krijg. Er is dus wel wat verbeterd. Het geluid uit het onderstel ben ik niet helemaal blij mee. Maar ik moet ook bekennen dat ik nu wel erg nauw luister naar de geluiden van de auto. Ik kijk het dus eerst nog een paar dagen aan om te kijken of ik het nog merk als ik " afgeleid "ben

Er stonden trouwens nog meer Octavia's met het zelfde probleem.
 
Laatst bewerkt:
Mijne is ook terug (HB) en heeft nog steeds problemen. Ik hoor/voel tijdens rijden nog steeds harde klappen op mijn trommelvliezen en krijg nog steeds hoofdpijn/druk op de oren. Ik merk dat er iets is veranderd. Met name op erg gladde snelwegen is de auto echt wel stil. Het moet dan alleen niet waaien, want ook de wind zorgt voor druk/ lage bonken in de auto.

Aardig klaar mee ondertussen...
 

Alwin

Lid
Ik krijg steeds meer de indruk dat ze eens naar de motorophanging moeten kijken. Daar komen de trillingen vandaan die de in je oren en hoofd voelbare resonantie veroorzaken.
 

Toon123

Nieuw lid
We zijn nu al maanden met de dealers en de importeur bezig en nog geen oplossing inzicht, heb jullie het idee dat ze serieus mee bezig zijn of hou ze ons alleen aan het lijntje?
 

floyd2

Forumguru
Als ik zo eens lees denk ik dat er bepaalde onderdelen bewegen die een hele lage frequentie veroorzaken.
Meestal zijn dit grote vlakken en ik zat zelf te denken aan het plaatwerk van het dak maar aangezien Base zijn resonantieproblemen zijn opgelost kan ook de achterklep te flexibel in de rubbers liggen.
Is het niet mogelijk om die rubber doppen te verstellen waar de achterklep op rust??
Ik kan me herinneren bij mijn audi dat ze door te verdraaien af te stellen waren.
Het kan zijn dat de klep daarna moeilijker sluit maar voor testdoeleinden is het in ieder geval een poging waard.
(heb zelf een O2 dus kan het verder niet uittesten)
 

Alwin

Lid
Vandaag een ritje den haag nijmegen vice versa. Drama. Weer met hoofdpijn thuisgekomen. Mijn auto gaat nog 1 keer terug naar de importeur. Maar heb ook al de toezegging dat ik een andere leaseauto kan/mag gaan kiezen. Ik ga snel voor een passat of een a4. Dan maar wat minder luxe en geen automaat. Ben er een beetje klaar mee.
 
Bovenaan Onderaan