Resonantie Octavia Combi

Alwin

Lid
Dat het fenomeen terug komt/erger wordt met het dak open herken ik wel.
Ik ben o.a. daarom benieuwd of de klachten inderdaad vanuit de schokbrekers komen.
Feit is dat als je stilstaat en de auto draait stationair, het net lijkt of er dan druk opgebouwd wordt.
Ik zou heel goed kunnen dat het komt omdat er iets (achterklep bv) mee gaat staat trillen in een lage frequentie en dat dat een drukgevoel geeft.
Tijdens het rijden op ongelijkmatig wegdek krijg je dan extra drukstoten. Het kan zijn dat andere schokbrekers dat dan verminderen, maar ik denk dat alleen een gevolg wegneemt en wellicht niet de oorzaak.
Tenzij de schokbrekers ook bij stilstand en langzaam rijden ook de lage frequentie trilling doorgeven.
Dit weekend stond mijn auto stationair te draaien en het passagiersportier werd op gezet. Een zwaar geluid ging door de hele auto. Misschien dat de achterklap dan nog makkelijker kon gaan staan vibreren, maar het was wel opmerkelijk. Feit blijft dat het losser zetten van de achterklep e.e.a vermindert. Ik weet niet meer of ik het al eerder had vermeld, maar ik heb zelfs de sleufgaten van de vanghaak groter gemaakt om de klep nog iets losser te kunnen zetten. Dat scheelde toch weer iets.
Je zat er ook aan te denken of de motorsteunen of zo vibraties doorgeven aan de carrosserie.
Ik zal toch ook eens kijken wat voor een schokbrekers er bij mij onder zitten.
Kortom, ik blijf er nog wel mee bezig, want ik blijf erbij dat je heel veel auto hebt voor een zeer goede prijs.
 

LMutsaers

Nieuw lid
De klep minder spanning hielp.. maar ik het het gevoel dat er "iets is" dat die drukmoment opbouwt en nu de klep minder op spanning staat gaan een gedeelte via de achterklep weg. Het probleem is ook MINDER maar zeker neit weg. Het is iig niet pijnlijk meer
Zodra het dak openstaat op een kier .. wordt die voor druk de weg van de minste weerstand naar buiten ipv via de achterklep (is mijn idee/gevoel) en krijg je die drukmoment op de oren harder te verduren.
 

Herman Janssens

Senior Member
Ik weet niet of dat ik het nogal opmerkte. Daarom doe ik het hier. Kan het te maken hebben met het elektrisch openen en sluiten van het kofferdeksel. Dat het kofferdeksel, door de kracht van de motor te stevig wordtvafgesloten? Of doet het fenomeen zich ook voor bij bij auto'waarvan de kofferdeksels gewoon handmatig moeten gesloten worden?
 

Base

Lid
Ik heb een kofferdeksel die met de hand dicht gaat en ook last van resoneren. Ik denk dat de druk op de oren hier ook vandaan komt. Het geluid is zo laag dat het druk geeft op de trommelvliesen waardoor je orden o.a. kunnen gaan suizen. Een dezer dagen wordt ik gebeld en gaat mijn auto als het goed is naar Leusden om nagekeken te worden. Dit op aangeven van de dealer die het probleem onderkent maar geen oplossing weet ( klep zelf hebben ze al vanalles meegedaan). Probleem is inmiddels officieel aangemeld bij PON door zowel de dealer als de LM ben benieuwd wat er gaat gebeuren.
 

ertromp

Forumguru
Is er ooit gekeken of de ontlastkleppen bij de wielkasten achter wel goed werken / voldoende van afmeting zijn?
Je zou kunnen kijken als je die geforceerd continue open zet of dan het probleem weg is
 

LMutsaers

Nieuw lid
@ertromp : Dat is idd gecontroleerd bij de garage toen ook de achterklep is afgesteld. Ik ga geen dingen forceren, dat mag de dealer / importeur besluiten mochten ze dat nodig vinden.

Vanmiddag geprobeerd me dak en raam open ... dat lijkt het ietwat te verminderen maar toch is het probleem nog steeds daar. :(
 

Alwin

Lid
Hoeveel mensen hebben dit nu bij Pon gemeld? Pon zegt dat ze het slechts van 2 auto's weten. Dat is raar want de fora in NL, UK en Duitsland lopen vol met deze klacht.
 

Joske

Forumguru
dan zullen er te veel mensen rondrijden die er gewoon aan geworden zijn zeker? of waarvan de dealer het niet serieus neemt en niet doorgeeft in het dealersysteem.. dat kan ook natuurlijk ;)
 

Izonix

Nieuw lid
Als voorloper op de bestelde O3C rijd ik nu in een VW Golf 7. De resonantie die hier omschreven wordt op oneffen wegen zoals waaltjes en klinkers, viel mij ook in deze auto meteen op. Mijn vorige auto was een Prius 3 en daarvoor een Renault Megane, waarin me dit fenomeen op dezelfde stukken weg nooit is opgevallen.
Typisch dat deze auto daar ook last van heeft. Volgens mij delen de Golf 7 en Octavia 3 alleen de bodemplaat en is het onderstel eigenlijk verschillend. Het klinkt inderdaad als een staande golf, resonantie dus.
Misschien is het aanbrengen van bituummatten op strategische plekken als de reservewiel kuip en binnenkant van de portieren de oplossing? Daarmee zijn al in menig auto storende geluiden verholpen.
 

Alwin

Lid
Vandaag van de dealer gehoord dat ze bij een andere octavia III combi schokbrekers hebben vervangen. Zonder veel succes overigens. Dat is niet de oplossing. Ik denk dat er goed gezocht moet gaan worden naar de bron die onderdelen van de auto die mee laat resoneren op een lage frequentie? Wellicht komt het wel uit de motorruimte. Er komt nu zo langzamerhand wel een moment dat de importeur en/of fabrikant iets moet gaan doen. Het gaat zo langzamerhand ten koste van het imago en kost nu al klanten. 3 potentiële kopers hebben al afgehaakt na in mijn auto te hebben gereden.
 

VWim

Forumguru
Ik ben de draad langzamerhand een beetje kwijt, zijn er ook niet Greenline-rijders die hier last van hebben? Of beperkt het probleem zich tot uitsluitend de 14% uitvoeringen? Is er verder nog verschil tussen de 2014 en 2013 Greenlines met betrekking tot dit euvel.
 
Bovenaan Onderaan