Reservewiel

Cordoba

Forumguru
@EdK En als je de Yeti met een thuiskomertje bestelde? Die zijn smaller, dus minder hoogte nodig. Maar laadvloer 20 cm hoger? dat is wel heel veel.
 

EdK

Forumguru
@EdK En als je de Yeti met een thuiskomertje bestelde?
Was mogelijk met reservewiel of de compressor met de fles purschuim of wat voor bende dat ook was
Thuiskomer was geen optie..
En tsja 20cm is 200mm en dat is inderdaad veel inleveren
Hield in dat met reservewiel de laadvloer gelijk met de drempel kwam...
Was voor mij dan ook de reden om die compressor set te kiezen toendertijd en als ik naar buitenland ging dan donderde ik er een winterband in voor het geval dat....
 

JdeGroote

Senior Member
Jammer, helaas. Had bij AliExpress niet misstaan;-P Alleen voor de Chinese markt. Is op meerdere Europese fora voorbij gekomen. Bijgaande schermafbeelding is van YouTube filmpje, na reclame, te zien.

Schermafbeelding 2019-05-13 om 18.48.59.png
 
  • Leuk
Waarderingen: RoyK

Yeti Linka

Actief lid
Ik heb dit jaar in januari een Yeti gekocht. Deze constructie zat er in voor wat kleien bagage en het reservewiel. Volgens de dealer war ik de Yeti had gekocht heeft de vorige eigenaar dit zelf gemaakt/geplaatst.
 

Bijlagen

  • Bagageruimte Yeti 01.jpg
    Bagageruimte Yeti 01.jpg
    985,9 KB · Weergaven: 23
  • Bagageruimte Yeti 02.jpg
    Bagageruimte Yeti 02.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 23

EdK

Forumguru
In begintijd van de Yeti kon je hem kopen met en zonder reservewiel ( nu redelijk normaal )
Vinkte je de optie wel met reserve wiel aan dan koste dit in hoogte een 20cm aan bagage ruimte !
Velen vinkte het niet aan omdat we er toen allen eigenlijk vanuit gingen dat een reservewiel normaal was....
En hierop zijn er velen geweest die zelf aan de hobby zijn gegaan en dus een reservewiel met krik etc op de sloop op de kop tikte en dus zelf de verhoogde vloer maakte.
 

Pindasaus

Forumguru
Dat zou ik niet aandurven. Stel dat de auto bij een botsing met 50 g vertraagt, dan trekt dat wiel met 750 kg aan het spanbandje.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Als de botsing 50 G veroorzaakt, hang je zelf met ~8 ton (in mijn geval bijna 10 ton!) in de gordel, ik denk niet dat een loskomend reservewiel me dan veel extra beschadigt.
Wanneer dat wiel loskomt onder die omstandigheden, heeft het spanbandje al zoveel van de energie afgeremd, dat het niet echt meer een probleem zal zijn. Overigens trekt het wiel dan met die ~750 kg aan twee haken/bevestigingspunten van dat spanbandje.
Ik denk dat een losstaande gereedschapkist een groter risico is, en die zetten de meeste mensen zonder nadenken in de bagageruimte.
 

Canon-Eye

Forumguru
Stel dat de auto bij een botsing met 50 g vertraagt
Vijftig G? Waar haal je dát vandaan? Zelfs tegen een betonnen muur vloeit een deel van de botsingsenergie nog weg in de kreukelzones...

Zelf zou ik overigens wel geneigd zijn om aan de voorkant een wielkeg tegen/onder het wiel te zetten, om aldus te benaderen wat de Duitsers "Formschlüssige Ladungssicherung" noemen. Die sjorband lijkt ook van een wat zwaarder type (gelet op de ratel) en zit er bovendien 2x omheen, dat verdubbelt de lashing capacity ook nog een keer.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan