Reservewiel

Erwin

Lid
De zoekopdracht op het forum leverde niet het antwoord dus.......

Bij aanschaf reservewiel € 70,- krijg ik krik en wielsleutel.

Gaat dit tenkoste van bagage ruimten?
Krijg ik dan automatisch een dubbele bodem?
Ligt pomp en plaksetje nu op de plaats van reserve wiel?

Lijkt misschien boter na de vis maar misschien kan ik dan nog een reserve wiel bestellen. Mijn Yeti staat 2 weken in bestelling dus
 

CaseyBasey

Actief lid
Ten koste bagageruimte? Ja, want je 5de wiel komt er te liggen.
Dubbele bodem? Ja, ertussen ligt het wiel en is ruimte voor gereedschap en andere dingen. De bodem is nu gelijk aan de drempel.
Ik weet niet waar pomp en plaksetje zouden liggen als je geen reservewiel hebt.
 

corsaar

Senior Member
Minder diepe ruimte maar je kan nu de boodschappen meteen er in zetten
en niet eerst over de drempel tillen. Nadeel losse spullen rollen alle kanten op.
 

Claude

Lid
@Erwin

Zie post 65 uit dit draadje over het reservewiel. Daar staan wat links naar foto's van de kofferruimte met reservewiel.
Je krijgt bij het reservewiel een speciale bodem, zoals afgebeeld op een van de foto's.
Niet te verwarren met de dubbele bodem, die je als optie kunt bestellen. Dat is iets anders!
 

Rosinfield

† In Memoriam
Bodem komt gewoon iets hoger (ca 20 cm). Gebruik je die ruimte voor bagage, dan verlies je dus wat. Gebruik je hem, zoals ik, als hondenhok, dan maakt het weinig uit.
 

rupo

Lid
Gaat dit tenkoste van bagage ruimten?
Ligt pomp en plaksetje nu op de plaats van reserve wiel?

Via MP een thuiskomer aangeschaft. Niet goedkoop, maar goed.
Twee plankjes van 8 cm hoog gemonteerd, nieuwe bodemplaat erin en de vloermat er weer op.
Vloer komt dus iets omhoog, maar dit is in mijn geval wel handig omdat ik allerlei zooi mee sleep (startkabels, sleepkabels, kleedjes etc.).
Kies je voor een reservewiel ipv een thuiskomer, dan komt er nog zo'n 8 cm bij.
De krik kan naast de pomp opgeborgen worden.
g,Ruud
 

rupo

Lid
oke,

Ik heb ook geprobeerd in de foto-map te uploaden.
g,Ruud

DSC_3885.jpg

DSC_3883.jpg

DSC_3882.jpg

DSC_3884.jpg

[MODERATORBREAK] Foto´s bij deze geordend [/MODERATORBREAK]
 

rupo

Lid
@rupo:
Mooi stukje werk.
Welke maat thuiskomer heb je genomen? Tweedehands aangeschaft of nieuw?

Sorry, door de vele posts, even gemist.

De thuiskomer is nieuw, via marktplaats. Dit inclusief krik, gereedschap etc..

Velg 3.5J18H2 ET25.5, VAG part number 1K0601027B (of S), steek 5 x 112.
Band (Continental) 125/70R18 99H

Thuiskomer zou gelijk zijn aan die van Seat, VW en Audi. De Skoda dealer geeft ook de maat van 125/70R18 op. Tevens wordt er door Skoda ook als reservewiel geleverd een stalen velg 16” 215/60. Dit volwaardig wiel, incl krik,sleutel,inzet en bout kost bij Skoda (nieuw) € 267,50 (incl btw) Dit 16” reservewiel van 215/60-16 heeft een diameter 664 mm.

Misschien goed om te vermelden, ik heb 17" LM velgen, diameter met de 225/50 is 657 mm. Diameter thuiskomer 637 mm. Dit verschil schijnt geen probleem te zijn, als je je aan de 80 km/uur, max 200 km houdt.

g,Ruud

ps Er gaat bij mij ook weer wat mis, ik heb per abuis een miniatuur ingevoegd ;-(
 

Bijlagen

  • boos-thumb2350527.jpg
    boos-thumb2350527.jpg
    44,8 KB · Weergaven: 47

cvegreen

Forumguru
[MODERATORBREAK]Op vraag van Rupo heb ik het topic opgeschoond . Sorry dat ik ook mijn zegje off topic heb gedaan , maar ben ook maar een mens he . en nu dus terug met z'n allen on topic graag . [/MODERATORBREAK]
 

Claude

Lid
@rupo
Ik heb zelf na wat zoeken uiteindelijk VAG # 8K0601027 in het vizier: de thuiskomer van een Audi S5 met de bandenmaat 125/70R19.
De diameter daarvan is (657,6 mm) bijna exact gelijk aan de diameter van de standaard 17 inch wielen van 225/50R17.

Probleem is om een beetje voordelig aan die thuiskomer te komen.

In jouw eerdere post zeg je dat je twee plankjes van 8 cm hebt gebruikt en daarop een nieuwe bodemplaat hebt gelegd.
Maar het wiel is toch 12,5 cm breed? Zijn die plankjes dus toch wat hoger?
 

rupo

Lid
Maar het wiel is toch 12,5 cm breed? Zijn die plankjes dus toch wat hoger?

De bodem van de Yeti heeft een ondiepe uitsparing voor een reservewiel. Kijk maar onder je mat. Hier zakt het wiel 4,5 cm in. Let daarom goed op afmeting van je reservevelg, het is zonde deze mogelijkheid niet te benutten. Ik zou dus even goed passen met de 19" velg.
g,Ruud
 

RoyK

Senior Member
Ook ik heb een reservewiel en krikset aangeschaft. Nu wil ik het hele boeltje netjes inbouwen, maar vroeg me af. Moet het reservewiel voor de apk vastzitten met een bout aan de bodem? Is dit voor de apk verplicht?
 

Canon-Eye

Forumguru
Is dit voor de apk verplicht?
Weet ik niet; lijkt me niet relevant eigenlijk. Maar je wilt 'm heus wel vastzetten om geen onnodig gebonk te krijgen...
Er zit toch wel gewoon een tapgat waar zo'n standaard plastic vastzet- en centreerschroef in past?
 

RoyK

Senior Member
Dat is het m nu net, dat tapgat zit er niet. Hierdoor zou ik zelf iets moeten creëren.
Het draadeind met de plastic dop heb ik er wel bij, alleen geen draad om in vast te draaien.
 

Canon-Eye

Forumguru
Vreemd...
In dat geval zou ik iets improviseren met schuimrubber blokken van een redelijke stevigheid, die zijn met een elektrisch mes prima op maat en in vorm te snijden zodat de boel niet gaat liggen rammelen. Vastzetten is dan niet nodig en volgens mij ook niet verplicht. Het wiel zal heus niet uit de kuip springen, zekers niet als je er ook nog een inzetbak met krik en gereedschap in legt en dan de kofferbakbodemplaat eroverheen.
 

Cordoba

Forumguru
Inderdaad vreemd dat het tapgat met schroefdraad er niet zit. Je kan voor de oplossing van Canon-Eye kiezen, of met behulp van een moer met de juiste schroefdraad toch het wiel vastzetten. Moer dan wel met puntlasjes of juiste lijm vastzetten op de bodem van de wielbak.
 

EdK

Forumguru
Denk niet dat het echt vreemd is.
Je kon de Yeti in 2010 bestellen MET en ZONDER reserve wiel en er werd meteen bijgezegd dat als je met bestelde de laadvloer 20cm hoger zou komen te liggen.
Dus maw als je of de vorige eigenaar de Yeti zonder reservewiel heeft besteld dan is de constructie ook anders en derhalve dus de gezochte moer er ook niet dus..
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan