Renault komt met 160PK twinturbo 1.6 ltr dci motor

sitechris

Donateur
De Renaults van 5 a 10 jaar geleden waren brandhout. De toenmalige Laguna, Espace, Megane, Vel Satis etc. En zeker de diesels (1.9 dci 120 pk en 3.0 dci) zijn hele slechte motoren. Met een grote boog omheen lopen. De huidige Meganes vallen wel mee. Weinig echte problemen mee bekend voorzover ik weet. De 1.5 dci (veelverkocht) staat niet bekend als een probleemgeval. De RS bijvoorbeeld ook niet.

Overigens ben ik geen Renault fanboy. Ik heb net zoveel / of weinig met Renault als met andere merken. Ik koop net zo makkelijk hierna een Opel, BMW, Skoda of wat dan ook. Als het totaalplaatje maar voldoet aan mijn behoefte (die ook wel eens wisselt). Overigens heb ik een reguliere handrem. Zoals het hoort in een sportieve auto ;).

Alleen vergeten veel fanboys nog wel eens dat hun eigen merk ook niet bepaald als betrouwbaar bekend staat tegenwoordig na alle problemen met de verschillende TSI motoren. Maar dat zijn just my 2 cents :)

Laatst bewerkt:

LT83

Forumguru
klopt helemaal, alle VAG producten staan in de tevredenheidsonderzoeken, betrouwbaarheidstests e.d. ook ergens in de middenmoot

andrehj

Forumguru
Ik snap ook niet waarom er hier zo op Renault wordt gehakt. Ik heb 10.5 jaar in een Renault Laguna 1.9 dTi rondgereden en deze als zeer betrouwbaar ervaren. Dat moet mijn huidige Superb nog maar waar zien te maken. Het is dat Renault geen auto kon leveren met vergelijkbare binnenruimte als de Superb, en bovendien geen zuinige benzine-automaat in het gamma had, anders had ik zo maar nog in een Laguna kunnen rijden.

Nou ik heb met me eerste R 19 16v zeer tevreden een dikke ton op de teller gezet (een '91 er). Motorisch geen problemen gehad . Me vader heeft zoon (slechte )laguna diesel gehad een en al problemen . Heb trouwens nu met me o2c ook al zat kosten gehad . Volgens mij , als je 2de hands rijd moet je ook echt geluk hebben . Ja sommige modellen of motor en kun je beter niet kopen , maar dan nog ..
Verder heb ik mede door dit forum , forums leren kennen , dat is toch het beste medium om te lezen mbt je nieuwe autokeuze .;)

Desperado

Forumguru
Ik heb 2 Peugeots gereden zonder problemen, maar er zijn hier mensen die never nooit meer een Peugeot willen.

EdK

Forumguru
Hebt een P 206 gehad in een grijs verleden en heb daar meer kosten aan onderhoud gehad in 2 jaar dan met de 3 skoda's erna aan kosten opgeteld.
En voor mij een reden om niet zo gauw weer naar P over te stappen.
Wil niet zeggen dat hij beroerd reed of zo hoor, was op zich fijn karretje alleen die kosten gaven me een verkeerde smaak

Der Einser

Forumguru
Heeft iemand gisteren de oude afleveringen van Top Gear nog gezien?
Daarin werd de toen nieuwe BMW 535d vergeleken met zijn benzinebroer.
En die diesel had toen al een dubbele turbo. 1 kleine voor de lage toeren en een grote turbo voor hogerin zodat het turbogat zo minimaal werd gehouden.
Het is dus geen noviteit.

• Leuk
Waarderingen: CDK

Joske

Forumguru
zelfs met een VNT heb je nog altijd een "turbogat".. Biturbo is zeker geen nieuwtje van het laatste jaar, dat is zeker juist.

BMW deed het met de 1-serie ook, in de 123D. (ergens rond 2007)

DimiTator

Actief lid
Een bi-turbo kan normaal alleen vanaf 6 cilinders. Bedoeling is dat 2 kleine turbo's veel sneller reageren dan een grote turbo waardoor een bi-turbo veel minder last heeft van het turbogat.
Dan is er ook "register turbo"; dat is een kleine en grote turbe die samenwerken. De kleine turbo pakt dan bij de lage toerentallen op, de grote turbo neemt daarna naadloos over.

Joske

Forumguru
jij bedoelt 2 turbo's in serie of 2 in parallel. Waarbij elke rij van 3 cilinders een aparte turbo heeft, dat verhaal klopt bij een 6-cilinder.

Noemt het dan register turbo? Dat kan, is de eerste keer dat ik dat hoor. Alleszins beide mogelijkheden noemt men het gemakshalve gewoon biturbo ;)

DimiTator

Actief lid
Registerdrukvulling

Daar waar bij de biturbo twee even grote kleine turbo’s worden gebruikt, maakt registerdrukvulling gebruik van 1 grote en 1 kleine turbo. Beiden voorzien de gehele motor van druk. De bedoeling van dit systeem is om de voordelen van de kleine turbo (snelle reactietijd) met de voordelen van de grote turbo (veel vermogen) te kunnen combineren. Bij lage toerentallen en lage belasting zorgt enkel de kleine turbo voor turbodruk. Stijgen het motortoerental verder, dan begint de grote turbo ook stilletjes aan druk op te bouwen. En bij hoge toerentallen en hoge belasting, wordt de kleine turbo afgesloten, en levert de grote turbo de volledige druk.

http://www.autoforum.be/showthread.php?18530-Drukvulling-turbo-compressor-comprex-intercooler

Wild Chocolate

Senior Member
Laat ze maar doen ;)

Maar heb je ook gelezen dat nog net voor de 2000rpm het koppel al in dalende lijn begint te gaan?

Volgens mij bereiken de VAG diesels (die van mij in elk geval) hun maximum koppel ook onder de 2000 toeren. Na het maximum kun je per definitie nog maar 1 kant op met die lijn...

Cordoba

Forumguru
De link van @DimiTator is een redelijke uitleg als je de simplificaties accepteert, maar er ontbreekt ook wezenlijke info, én er staan ook pertinente onjuistheden in. In de tekst staat bijvoorbeeld dat de uitlaatgassen van een benzinemotor heter zijn dan van een diesel, in werkelijkheid is het precies omgekeerd. De werkelijke reden dat schoepverstelling voor benzineturbo's later is gekomen, ken ik niet, maar dat zou bijvoorbeeld kunnen liggen in hogere toerentallen voor de benzinemotoren (dus meer lucht, dus grotere turbo, of hogere toerentallen voor de turbo), waardoor de balancering van de turbo lastiger is dan bij een dieselmotor.

Ook zaken waar de efficiency in meespeelt worden in de link ten onrechte buiten beschouwing gelaten.

DimiTator

Actief lid
Aan dat van de temperatuur twijfel ik heel sterk. Ik weet dat dat bij Diesel rond de 650°C zit. Ik vermoed bij benzine een stuk hoger, maar vind er niet dadelijk info over.Verbrandde of gesmolten kleppen ben ik nl. bij diesel nog nooit tegengekomen.
De reden van de schoepverstelling bij benzine, heeft bij mijn weten juist te maken met de hogere temperatuur. De toerentallen van benzine turbo's zijn dezelfde als dieselturbo's. Dat hangt eerder van de grootte van de turbo af omdat de omtreksnelheid van de turbine niet boven de snelheid van het geluid mag gaan.

Bovenaan Onderaan