Renault komt met 160PK twinturbo 1.6 ltr dci motor

Cordoba

Forumguru
Juist andersom, verbrandingstemperatuur bij diesel is ruim 900 graden als ik het goed heb. Door de hogere energetische waarde van diesel, en de hogere verbrandingstemperatuur (= ook betere efficiency volgens de regels der thermodynamica) verstook je ook minder liters met diesel dan met benzine, en heb je ook lagere motortoerentallen.

Schoepverstelling heeft niets te maken met de temperatuur, zelfs niet met de drukverstelling zoals ten onrechte wordt gesuggereerd. De schoepverstelling is om de invalshoek van de lucht ten opzichte van de schoep goed te krijgen: als de turbo sneller draait, moet de hoek van de schoepen anders zijn, anders is de turbo meer een blokkade in het inlaattraject, in plaats van een positieve bijdrage. In het verhaal lijkt het ook alsof de compressie alleen van het draaiende deel (de rotor) komt, in werkelijkheid levert de rotor minder dan 50% van de totale drukverhoging, en is dus meer dan 50% te danken aan de vormgeving van de vaste (niet draaiende delen). Het klinkt absurd, zeker voor iemand die geen verstand heeft van dergelijke zaken, maar dat zijn wel de cijfers.

Schoepverstelling is dus om de efficiency van de turbo over een groter toerenbereik goed voor elkaar te krijgen.


Ik zie dat je nu een post met een linkje heb toegevoegd, het linkje is voor mij goed voor de prullenbak, en schrijver van dit stukje heeft dus geen idee waar ie het over heeft. Ook het smeltpunt van glas, is een kulverhaal: sommigen soorten glas worden al zacht bij ruim 500 graden (zoals flessenglas), veel 'gewone' soorten glas smelten rond de 1100 graden, en sommige soorten nog veel later. Overigens hebben glassoorten helemaal geen smeltpunt, maar een smelttraject.
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Volgens mij bereiken de VAG diesels (die van mij in elk geval) hun maximum koppel ook onder de 2000 toeren. Na het maximum kun je per definitie nog maar 1 kant op met die lijn...
mijn motor bereikt zijn maximum koppel op 2300 t/min, dat houdt ie ongeveer tot 3000 t/min aan. Dan komt de dalende trend er goed in, max vermogen op 4000 t/min.

Niet slecht voor zo een VAG dieseltje é ;)
 

sitechris

Donateur
Even los van de technische discussie. Wat boeit het als je diesel na de 2000 RPM in koppel al wat afzwakt. Diesel rijden bij lage toeren is juist wat het prettig maakt. Wil je revven, koop dan lekker een benzine.
 

DimiTator

Actief lid
Juist andersom, verbrandingstemperatuur bij diesel is ruim 900 graden als ik het goed heb. Door de hogere energetische waarde van diesel, en de hogere verbrandingstemperatuur (= ook betere efficiency volgens de regels der thermodynamica) verstook je ook minder liters met diesel dan met benzine, en heb je ook lagere motortoerentallen.

Schoepverstelling heeft niets te maken met de temperatuur, zelfs niet met de drukverstelling zoals ten onrechte wordt gesuggereerd. De schoepverstelling is om de invalshoek van de lucht ten opzichte van de schoep goed te krijgen: als de turbo sneller draait, moet de hoek van de schoepen anders zijn, anders is de turbo meer een blokkade in het inlaattraject, in plaats van een positieve bijdrage. In het verhaal lijkt het ook alsof de compressie alleen van het draaiende deel (de rotor) komt, in werkelijkheid levert de rotor minder dan 50% van de totale drukverhoging, en is dus meer dan 50% te danken aan de vormgeving van de vaste (niet draaiende delen). Het klinkt absurd, zeker voor iemand die geen verstand heeft van dergelijke zaken, maar dat zijn wel de cijfers.

Schoepverstelling is dus om de efficiency van de turbo over een groter toerenbereik goed voor elkaar te krijgen.


Ik zie dat je nu een post met een linkje heb toegevoegd, het linkje is voor mij goed voor de prullenbak, en schrijver van dit stukje heeft dus geen idee waar ie het over heeft. Ook het smeltpunt van glas, is een kulverhaal: sommigen soorten glas worden al zacht bij ruim 500 graden (zoals flessenglas), veel 'gewone' soorten glas smelten rond de 1100 graden, en sommige soorten nog veel later. Overigens hebben glassoorten helemaal geen smeltpunt, maar een smelttraject.

U mag een en ander in twijfel trekken, en kan zeker en vast uw beweringen ook staven?
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb me ook altijd laten vertellen dat diesel motoren op lagere bedrijfstemperatuur werken, omdat deze de brandstof efficiënter verbrandt tov een benzine motor. Dan zou je logischerwijs verwachten dat er in een benzine motor meer energie in warmte wordt omgezet (immers minder rendement) en dus de uitlaatgassen misschien ook iets heter.

Een LPG verbranding levert nog hogere uitlaatgassen op, toch?
 

Wild Chocolate

Senior Member
Even los van de technische discussie. Wat boeit het als je diesel na de 2000 RPM in koppel al wat afzwakt. Diesel rijden bij lage toeren is juist wat het prettig maakt. Wil je revven, koop dan lekker een benzine.

emote_stupid.gif

Dacht ook dat maximum koppel bij een lager toerental als pluspunt wordt gezien bij Diesels (en doorgaans ook bij benzinemotoren). Maakt een motor tenslotte veel bruikbaarder in de dagelijkse gang van zaken, omdat je lekker schakellui kunt rijden.

Ik heb ook wel vlakkere koppelkrommes gezien dan die van de Renault, maar om hem nu op basis daarvan maar direct af te schrijven, lijkt me wat kort door de bocht.
 

Joske

Forumguru
Even voor alle duidelijkheid, ik schrijf de motor van de Renault niet af. Ik reageerde gewoon op het feit dat de schrijver van het artikel aangaf wat het koppelverloop van de motor doet. Schakellui rijden doe ik al helemaal niet, in een te lage versnelling gas geven resulteert in hoger verbruik.

En voor zij die het boeien: benzine heeft wel degelijk een hogere calorische waarde dan diesel. Benzine heeft zelfs een hogere calorische waarde dan kerosine (= eigenlijk gewoon petroleum, maar dat klinkt niet zo waauw als kerosine..). Niet te verwarren met octaangetal.. daar liggen de verhoudingen helemaal anders.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
U mag een en ander in twijfel trekken, en kan zeker en vast uw beweringen ook staven?

Ik trek het helemaal niet in twijfel, ik weet zeker dat het niet klopt. Als de je de thermodynamische grafieken naast elkaar legt, is het wel duidelijk. Vroeger aardig wat van die berekeningen met rendement moeten maken, dus ik weet waar ik het over heb. Het hogere rendement van een diesel komt uit het grotere verschil tussen inlaattemperatuur en uitlaattemperatuur (de temperatuur van de gassen dan, niet de temperatuur van de pijp).

@Joske Ik zie inderdaad getallen die dat lijken te bevestigen maar dat zijn cijfers op basis van kg! Normaal gesproken tank je een aantal liters, en geen aantal kg. Verschil op basis van kg is iets van 7-8%, maar omdat een liter diesel meer dan 10% zwaarder(schatting, niet opgezocht) is dan een liter benzine, is de calorische inhoud van een liter benzine dus meer dan van een liter diesel.

Edit: even gecheckt een liter diesel weegt 16% meer dan een liter benzine. En kerosine zit chemisch/fysisch gezien gewoon tussen benzine en diesel in.
 
Laatst bewerkt:

Wild Chocolate

Senior Member
@Joske Maar de verbranding is het efficientst bij maximum koppel, dus bij een auto met het maximumkoppel bij 1750 RPM, zit je niet gauw in een te hoge versnelling... (ik neem tenminste aan dat je dat bedoelt, hoewel in een te lage versnelling rijden ook in hoger verbruik resulteert vanwege het hoge toerental...)


Met een hogere calorische waarde, en een lagere efficientie (minder km/l), zou je toch verwachten dat een benzinemotor meer warmte produceert dan een dieselmotor?

@Cordoba Heb je een voorbeeld van zo'n tabel, want het begint me nu wat te duizelen...
 

Wild Chocolate

Senior Member
Aah, shit, ik denk dat het kwartje begint te vallen hier...

Juist de brandstof die meer warmte produceert, is degene die het efficientst is. Want meer warmte = meer uitzetting van het gas = meer beweging van de zuigers...
De warmte draagt bij een verbrandingsmotor juist bij aan de beweging, en is niet (noodzakelijk) een verlies.
Weet niet of de gassen ook nog anders ontleden, en of de producten daarvan nog verschillend uitzetten?
 

Cordoba

Forumguru
@Wild Chocolate: het is geen tabel, maar dat zijn grafieken die uit 4 lijnen bestaan voor de 4 slagen van een zuiger:
- een lijn voor de compressie
- een lijn voor de verbranding
- een lijn voor de uitlaatslag
- en een lijn voor de inlaatslag

Die 4 lijnen vormen tesamen een gesloten figuur en het ingesloten oppervlak is een maat voor de effciency van een motor.

Hier heb je een heel eenvoudige variant voor een warmtepomp, maar het lezen van zo'n figuur is wel wat te complex voor iemand die het niet kent:
Der_Carnot_Prozess_im_TS-Diagramm.png

Ik vind hier nog een voorbeeld van zo'n diagram voor een dieselmotor:
ice-diesel_ts.gif

Ik kan wel P-V diagrammen vinden van diesel- en Otto proces (Otto=benzine), maar niet met de temperaturen erin.:cry:
 

Cordoba

Forumguru
Beide brandstoffen verbranden met als nieuw ontstane gassen water (in dampvorm) en CO2 en daarnaast nog wat andere gassen als NOx en CO

Ik denk dat je het nu inderdaad goed begint te begrijpen, maar het blijft natuurlijk lastig:
- hoe hoger de verbrandingstemperatuur, en hoe hoger de brandsnelheid, des te sneller beweegt het gas de zuiger
- hoe hoger die temperatuur, hoe meer warmte(energie) er ook via de uitlaat verdwijnt, en hoe warmer het motorblok wordt (dus meer koeling nodig, om uitlaatkleppen e.d. heel te houden)
- bij een turbo wordt een deel van de energie in de uitlaatgassen weer omgezet in energie om de turbo op snelheid te brengen om zo de druk waarmee de cilinders worden gevuld omhoog te krijgen (dus meer lucht in kg, dus meer zuurstof, dus kun je ook meer brandstofverbranden dan zonder turbo, dus meer vermogen)
- naast een turbo heb je ook nog een intercooler om de lucht die na de turbo wel 200 graden kan zijn, weer af te koelen, waardoor het proces in de motor efficienter verloopt (zoals ik al eerder heb aangegeven is het rendement van een motor o.a. afhankelijk van het temperatuurverschil tussen inlaatlucht en uitlaatlucht).

Thermodynamica was één van de vakken van mijn opleiding, en daarbij een boek van pakweg 300 bladzijden door moeten werken met aanvullende dictaten, dus dat is niet iets wat je even tussen neus en lippen door, op een forum allemaal uit kunt leggen.
 

Joske

Forumguru
@Joske Maar de verbranding is het efficientst bij maximum koppel, dus bij een auto met het maximumkoppel bij 1750 RPM, zit je niet gauw in een te hoge versnelling... (ik neem tenminste aan dat je dat bedoelt, hoewel in een te lage versnelling rijden ook in hoger verbruik resulteert vanwege het hoge toerental...)


Met een hogere calorische waarde, en een lagere efficientie (minder km/l), zou je toch verwachten dat een benzinemotor meer warmte produceert dan een dieselmotor?

@Cordoba Heb je een voorbeeld van zo'n tabel, want het begint me nu wat te duizelen...
heb me inderdaad verkeerd uitgedrukt, bedoelde inderdaad een te hoge versnelling maar dat je ondertussen wel al door.
 
Bovenaan Onderaan