Remschijven vervangen.

turboturbo

Forumguru
Ja dat denk ik nou ook altijd, 'het ziet er zo simpel uit'. En toch moet je goed weten wat je doet.

Veel mensen gaan voor een lekke fietsband al naar een fietsenmaker. Puur gemak (en andere prioriteiten)
 

Cordoba

Forumguru
@Peter-036 ik dacht dat remvloeistof dampbellen ging vormen vanwege de hoge druk in het remcysteem waardoor het damppunt/kookpunt van water verschuift? En niet zozeer vanwege de hoge temperaturen.

Door de hoge druk krijg je automatisch ook hogere temperaturen (denk ook maar aan een turbo, daar hangt niet voor niets vaak een intercooler achter, dat is puur om de omgewarmde lucht (door de druk) in temperatuur weer naar beneden te krijgen, daarnaast krijg je door warmtegeleiding en warmtestraling (infrarood) ook een deel van de remenergie in je remsysteem. Remolie is een hydraulische olie met allerlei dopes, bijv. om de brandbaarheid te verminderen, schuimvorming van de olie tegen te gaan, maar ook om de vorming van dampbellen tegen te gaan. Contact met lucht en water leveren een chemische reactie waardoor allerlei eigenschappen van de remolie een beetje gaan verschuiven. Remolie is een metastabiele stof, dat betekent dat het langzamerhand verandert, en daarom moet je dus om de zoveel jaar de remolie vernieuwen. Je wilt absoluut geen restanten water in je remsysteem, anders zou je het heel simpel kunnen testen: vul een remsysteem voor met een mix van water en remolie, en kijk hoe dat initieel remt. Wacht een maandje en doe dezelfde test opnieuw, en je zult echt ander gedrag bemerken. Voor een auto waar je nog normaal mee wil rijden een niet aan te bevelen test, omdat de kans groot is dat er in allerlei 'uithoeken' van het systeem waterrestanten achterblijven, zodat ook opnieuw vullen met remolie, waarschijnlijk ook versneld gedegenereerde remolie zal opleveren.
 

EdK

Forumguru
wat een mierenneuker....

Hygrostatisch is de remolie en als je zelf gaat vervangen en de oude vloeistof gaat wegbrengen naar het chemisch depot neem dan ook het eventuele restant van de nieuwe meteen maar mee.
En bewaar hem niet voor een volgende vloeistofwissel over 1 of 2 jaar.
Een geopende fles neemt namelijk in 24 uur zoveel vocht op dat de vloeistof al waardeloos is voor gebruik.

En met ontluchten van de leidingen, doe dit ergggg secuur en met zijn tweeën want heb zelf ooit met motorfiets gehad na vervanging dat er toch ergens nog een luchtbel zat en ik wilde remmen ( test ) en de remhendel al tegen stuur aanzat maar hij dus niet remde ( nul komma nul )
En ik kan je vertellen uit ervaring dat je hart in je mond ligt van de schrik als dit je overkomt !!
Kocht ook altijd 2 flesjes ipv één voor als ik met één niet genoeg had , lukte het wel met één dan kon ik de ongeopende weer bij me dealer inleveren..
 

EdK

Forumguru
ach krijg je als je 2 dingen tegelijk probeert te doen......... ( typen en nadenken )
 

milanseegers

Forumguru
Spijkers op laag water zoeken.. het zij jullie vergeven door de schat aan informatie :maakmegek:

We gaan een beetje off-topic. Aangezien er nog niet erg veel geschreven staan op dit forum over remVLOEISTOF verversen is het misschien waard er een topic aan te besteden.

.......hygroscopisch, hygrostatisch, hydrodynamisch, hydrofobisch, hydrofiel..........
 

Cordoba

Forumguru
hydraulisch lijkt me ook van toepassing (remvloeistof is een hydraulische olie, net als bijv. de olie in je stuurbekrachtiging, voor de oudere versies, bij hele jonge auto's heb je ook al stuurbekrachting zonder hydro-olie, maar met een electromotor die direct kracht uitoefend op de stuurinrichting.
 

milanseegers

Forumguru
Ter info :) ik heb zojuist de remvloeistof ververst. Heb bijna 1 liter dot4 door het systeem gepompt (in volgorde rechtsachter, linksachter, rechtsvoor, linksvoor) De oude vloeistof was ddonker en geelig van kleur en is nu weer doorzichtig/kleurloos. Remmen gaat ook weer een een stuk strakker. Al met al (schijven/blokken/vloeistof) is het een serieus veiliger makende onderhoudsbeurt geweest. Ik ben er erg blij mee. Bedankt voor jullie adviezen @Cordoba @Joske @EdK @turboturbo @Rem82sch en de rest!

:yeah:
 

EdK

Forumguru
En nu na de vervanging kom je er opeens achter dat voor de wissel van de vloeistof de remkracht toch een stuk minder was dan nu weer met nieuwe en schone vloeistof !!?
Dat was altijd wel mijn ervaring met de motorfietsen waarbij ik het zelf vervangde
 

milanseegers

Forumguru
@EdK ik merk vooral dat de remmen preciezer zijn na de vloeistof wissel. Maw doseren gaat beter.

Ik heb ook een remtest gedaan. Op een verlaten weg met 100kmh vol in de ankers. Het lijkt of de Abs later en gelijkmatiger ingrijpt. Daarmee komt de auto veel sneller tot stilstand.

De remkracht tov de kracht waarmee je op het pedaal moest drukken werd het meest verbeterd door de schijven en blokken wissel.
 
Bovenaan Onderaan