Remschijven vervangen.

milanseegers

Forumguru
Zojuist nog ff gecontroleerd: de Bosch remblokken komen in een doosje met daarin 4 stuks.
Ben ik dus toch voor 80eu klaar. :tegek:

De schijven en blokken komen as donderdag aan!

Trouwens nog een vraag: is voor montage persee kopervet nodig? Of mogen/kunnen er ook andere smeermiddelen worden toegepast? Edit: Bijvoorbeeld kogel lager vet van Kroon, dit heb ik liggen.
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Zoals Dirk zegt: thermische toleranties van kopervet maken het uitermate geschikt om te gebruiken voor je remmen. Er zal wel een alternatief mogelijk zijn maar ik zou sowieso kopervet gebruiken.
 

ertromp

Forumguru
Het ATE vet is inderdaad perfect als je de cups hebt gedemonteerd en die weer gaat monteren incl rubberen afdichtingen. Dat ATE vet heeft nl geen nadelige invloed op je remvloeistof
 

milanseegers

Forumguru
Iedereen bedankt voor de tips. Ik ben vandaag met veel succes aan de slag geweest! Ging als een trein, mede dankzij jullie :thumbsup:.
Ik ben er 3 uurtjes mee bezig geweest, inclusief het grondig schoonmaken van de klauwen & wielophanging.

De volgende zaken deel ik tot slot graag voor degene die dit ook voor de eerste keer zelf willen doen.

1. Bekijk wat filmpjes op youtube, er staan er zat over schijven en blokken vervangen.

2. De Remblokken kwamen inderdaad als een set van 4 stuks (links 2 & rechts 2).
foto 1.JPG
3. Krijg je het centreer schroefje die de schijf vast houd niet los? Probeer er een stevige kruiskop in de zetten en met een hamer te raken. Die van mij waren al na 1 lichte tik gemakkelijk los te draaien! Scheelt weer gedoe.. :pieker:
foto 2.JPG
4. Gebruik iets om je remleiding te ontlasten. M.a.w. laat het systeem niet aan de leiding hangen eenmaal gedemonteerd. E.e.a. schoonmaken met een staalborstel, stevige doek en remmenreiniger (top spul trouwens).. Overigens, mijn remreservoir zat redelijk vol. Ik heb hier eerst een beetje uit weg gezogen alvorens ik de rem cilinder terug duwde. Anders zou deze overstromen denk ik.
foto 3.JPG
5. Bewonder de mooie nieuwe schijf en blokjes :maakmegek:. Ze moeten nog wel ingeremd/gereden worden! Let hier dus op!
foto 4.JPG

6. Zet je auto op 2 as-steunen. Wel zo veilig en zo kun je de wielen van richting veranderen (sturen) en heb je beter zicht op dat wat je aan het doen bent..
foto 5.JPG

Tot zover mijn avontuur! Nogmaals bedankt iedereen.
 

Cordoba

Forumguru
@milanseegers Wat ik me wel afvraag, nu ik je verslagje lees: waarom niet gelijk nieuwe remvloeistof, die moet je in principe toch elke 2 jaar vervangen, omdat ie dan 'sponsachtiger' gaat reageren, en openen van het systeem versneld gewoon de veroudering van de vloeistof. (of had je pas nieuwe remvloeistof?)
 

milanseegers

Forumguru
@Cordoba dat is een goede vraag. Ik heb mezelf ook afgevraagd of ik dat ook wilde doen. Maar ben nog niet geheel ingelezen in het ontluchten van de zaak, want volgens mij moet de vloeistof dan ook verwijderd worden uit leidingen, hoofdremcilinder etc ( en niet alleen uit het reservoir)..?

Edit: remmen gaat beter en geleidelijker dan ooit te voren, pedaal voelt nu super aan!
Denk daarom dat die vloeistof nog wel ff kan wachten..
 

Rem82sch

Senior Member
Even een kleine tip nog.
Niet alle remcilinders kan je tegenwoordig zomaar terug duwen.
- de ene kan je letterlijk terug duwen.
- de ander met de klok mee terug draaien.
- weer een ander tegen de klok in.
- en sommige moet je weer elektrise terug stellen.

Dus weet wel zeker wat je doet!
Het zijn toch je ankers.
 

Rem82sch

Senior Member
De makkelijkste manier om te verversen is. (als je alleen bent)
- Het remvloeistof potje open doen goed vol maken.
- dan een slangetje met potje op de ontluchtings nippel zetten (dan heb je ook geen troep)
- ontluchtings nippel een kwart slag open draaien.
- dan bv 5x pompen (remmen)
- nippel dicht zetten
- dan eventueel potje bij vullen.
En zo alle nippels afgaan.
 

milanseegers

Forumguru
@Rem82sch bedankt voor je feedback! Vervangen ga ik binnenkort dan maar eens doen! Geen idee Hoelang het huidige spul er al inzit. Werkt het bij remvloeistof hetzelfde als bij koelvloeistof dat de vloeistof na verloop van tijd zijn anti corrosie eigenschappen verliest? Maw dat zaken gaan roesten of oxideren?

Wat betreft de cilinder. Ik heb een YouTube filmpje gezien waarmee ze het met een 2004 VW polo doen.. Systeem zag er enigsins het zelfde uit. Zo heb ik het ook gedaan; terwijl oude schijf en blokken erop zaten; schroevendraaier ertussen en terugduwen van binnenste blok richting de rem cilinder.. Lukte eenvoudig en met relatief weinig kracht.
 

Cordoba

Forumguru
Mijn ervaring is, dat als remvloeistof 3 jaar of ouder is, je wel degelijk verschil merkt in de respons op het rempedaal.

In aanvulling op de post van Peter-036: remvloeistof reageert op de lange duur met zuurstof, waardoor de eigenschappen van de remvloeistof veranderen, ook water (condens) bevat zuurstof, en is dus een potentieel gevaar voor de remvloeistof. Je moet dus bang zijn voor de oxidatie van de remvloeistof zelf, de leidingen, kleppen e.d. zal wel meevallen. (vergelijk het met de oxidatie van bijv. wijn: als je de fles opent, is ie nog maar beperkt houdbaar)
 

Rem82sch

Senior Member
Zeker heeft koelvloeistof een aantal eigenschappen/functies.
Zo beschermt het de motor ook tegen corrosie dat een goede koeling gewaarborgd blijft.
En nou wil het dat juist die anticorrosiemiddelen nogal verschillen van kwaliteit.
De ene zal veel sneller zijn eigenschappen verliezen dan de andere.
Daarbij voorkomt goede vloeistof sludgevorming in het koelsysteem ook kan de vloeistof verzadigd raken.
Koelvloeistof heeft ook een smerende werking voor bv
waterpomp afdichtingen dus als de vloeistof verouderd is zal ook de smerende werking afnemen.
Dus goede koelvloeistof is toch wel van belang vind ik persoonlijk.
 
Laatst bewerkt:

milanseegers

Forumguru
Jongens bedankt voor jullie super snelle en volledige reacties.

@Peter-036 ik dacht dat remvloeistof dampbellen ging vormen vanwege de hoge druk in het remcysteem waardoor het damppunt/kookpunt van water verschuift? En niet zozeer vanwege de hoge temperaturen.

Anyways dit is een mooie klus voor komende zaterdag ochtend! :yeah:
 

milanseegers

Forumguru
Aangezien het een lekker weertje was en ik voor de werkzaamheden niet aan de onderkant moest zijn heb ik het lekker op straat gedaan.

Grappig is dan de reactie van voorbij lopende buren: 'Is dat gewoon zelf te doen? Zoals het eruit ziet kan ik dat ook wel doen!'
 
Bovenaan Onderaan