Iemand die wat kan zeggen over de laadspanning voor de 12 Volt accu?
Bij de PHEV zit er geen dynamo, de laadspanning voor de 12 Volt accu komt middels een DC-DC converter uit de HV-accu. Zodra je het contact inschakeld zie je dacht ik iets van 13,8 Volt ofzo en in Ready modus gaat de laadspanning omhoog.
Nu heb ik inmiddels alweer een keer of 3 de melding gehad ’langdurig draaien motor noodzakelijk’.
Daar had ik in 2023 ook last van en toen was na een hoop gezeik onder garantie de loodaccu vervangen, dit was toen in augustus. Dus de accu zit er nu zo’n 2,5 jaar in… Ze hebben er toen weer een EFB in gezet; 59 Ah is wat er in de PHEV achterin past. Wellicht is die nu alweer minder aan het worden.
Dus ik keek vanmiddag eveb met OBDeleven. Het was best fris buiten, dus wellicht dat dat iets met de laadspanning te doen heeft. Ik zag op de OBD in eerste instantie toen ik net het contact net aan had en verbonden was met de app 15,6 volt staan in het rood. Dat is inderdaad bijzonder hoog. Maar na 1 minuut zakte dat naar 14,96 Volt in het groen. Maar dat is nog steeds te hoog naar mijn idee? Dit zijn dus waardes van het BEM, heb er geen multimeter op gehad.
De grens zit volgens mij ergens tussen de 14,6 en 14,8 Volt voor een EFB en voor eventueel een AGM (als ik de accu zou gaan/moeten vervangen komt er AGM in) tussen de 14,7 en 14,8 Volt.
Maar iemand die dit vaker gezien heeft? Dergelijke spanningen van zo rond de 14,9 - 15 Volt?
Of is dat wellicht voor de temperatuur aanpassing? Accu was volgens de OBD 79% geladen en 3 graden. Lijkt wel goed gecodeerd te zijn.