Regelmatig foutmeldingen en updates daarvoor

WAE

Senior Member
Update naar 1989. Alles vlot verlopen. Vraagje, wat zou het verschil zijn met vorige ( 1985).
Alvast bedankt voor jullie reactie.

Bijlagen

• 20251110_132233.jpg
    20251110_132233.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 32

niekz

Actief lid
Ik zie op de software updates pagina van Skoda dat er recent ook een OCU update is uitgebracht voor de Octavia 4. Iemand enig idee hoe die te installeren? Of gaat die ota?

Campaign (03A5) for the Octavia

The Online Communication Unit (OCU) will be updated to software version 0306.
Software update contents:
  • Ensuring the functionality of the Online Communication Unit
  • Overall optimization
  • Improved network connection stability
  • Minor bug fixes

Nou, ben benieuwd of ik die ook krijg of niet,, in het verleden zo nu en dan problemen met het ding gehad. Doet het nu al geruime tijd heel goed. Hij staat op de website tussen de OTA updates dus die zal zich vanzelf aanbieden denk ik? Dealer wilde destijds een vermogen ervoor hebben; ruim 300 euro. Eikels.

Vraag me af voor welke bouwjaren de update is. Dat staat er niet bij? Er zijn verschillende hardware versies van het ding.. die van mij is een eerste type met oude software, versie 067, hardware 5WA035284A… er waren eerder al OTA updates, maar die heb ik ook nooit gehad. Vermoed dat die van mij te oud is.

jesse_s93

Forumguru
Die kun je uitlezen met software, bijvoorbeeld VCDS of OBD11. Zo heb ik schijnbaar een hardware versie die eindigt op een C (al een keer vervangen) en software versie 0142. Ik ondervind echter geen problemen, dus hoef zeker niet vooraan te staan met een update :)

Iemand die wat kan zeggen over de laadspanning voor de 12 Volt accu?

Bij de PHEV zit er geen dynamo, de laadspanning voor de 12 Volt accu komt middels een DC-DC converter uit de HV-accu. Zodra je het contact inschakeld zie je dacht ik iets van 13,8 Volt ofzo en in Ready modus gaat de laadspanning omhoog.

Nu heb ik inmiddels alweer een keer of 3 de melding gehad ’langdurig draaien motor noodzakelijk’.
Daar had ik in 2023 ook last van en toen was na een hoop gezeik onder garantie de loodaccu vervangen, dit was toen in augustus. Dus de accu zit er nu zo’n 2,5 jaar in… Ze hebben er toen weer een EFB in gezet; 59 Ah is wat er in de PHEV achterin past. Wellicht is die nu alweer minder aan het worden.

Dus ik keek vanmiddag eveb met OBDeleven. Het was best fris buiten, dus wellicht dat dat iets met de laadspanning te doen heeft. Ik zag op de OBD in eerste instantie toen ik net het contact net aan had en verbonden was met de app 15,6 volt staan in het rood. Dat is inderdaad bijzonder hoog. Maar na 1 minuut zakte dat naar 14,96 Volt in het groen. Maar dat is nog steeds te hoog naar mijn idee? Dit zijn dus waardes van het BEM, heb er geen multimeter op gehad.

De grens zit volgens mij ergens tussen de 14,6 en 14,8 Volt voor een EFB en voor eventueel een AGM (als ik de accu zou gaan/moeten vervangen komt er AGM in) tussen de 14,7 en 14,8 Volt.

Maar iemand die dit vaker gezien heeft? Dergelijke spanningen van zo rond de 14,9 - 15 Volt?
Of is dat wellicht voor de temperatuur aanpassing? Accu was volgens de OBD 79% geladen en 3 graden. Lijkt wel goed gecodeerd te zijn.

Bijlagen

• IMG_0585.png
    IMG_0585.png
    114,1 KB · Weergaven: 11
  • IMG_0584.png
    IMG_0584.png
    80,7 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:

Jessedew

Forumguru
Bij mijn motorscooter kan ik toevallig wel de voltage van de 12v in het display aflezen. Daar staat max 13.5. Als ik contact aanzet is die direct 12.5 of minder en tijdens het rijden gaat die weer naar max 13.5. Pas was die slechts 10 oid en is de accu terecht vervangen. Het lijkt me dat dit voor alle 12v accus geldt? Overigens kreeg ik pas ook 1 x de melding accuspanning laag, 2 weekjes terug oid. Daarna niet meer gehad, maar laat de accu doormeten bij de beurt in maart en hopelijk deels garantie claim.

Martin-Octavia

Actief lid
Ik hoorde laatst van Carrec in Soesterberg dat 15 volt een normale waarde is geworden als de accu door een hoog voltage accu word aangestuurd. Ik ben gewend als oud Lees oud monteur 13.8 volt. De technieken veranderen maar door.
Irritant blijft het wel als de auto constant storingen blijft geven bij de minste geringste twijfel. Een oplossing weet ik niet DM maar ik hoop dat het wel opgelost word.

niekz

Actief lid
Ik was gisteravond in de app bezig de vertrekplanner schema's te wijzigen, en kreeg opeens deze melding.
Afgelopen periode is het natuurlijk wat koud geweest & de auto heeft relatief veel stil gestaan.
Even in de gaten houden dan maar..(accu is 2 jaar geleden vervangen)

Bijlagen

• 8B1F623C-9CB3-4CDB-A735-1E84AF2D44F7_1_101_o.jpeg
    8B1F623C-9CB3-4CDB-A735-1E84AF2D44F7_1_101_o.jpeg
    219,8 KB · Weergaven: 31
@Jessedew ; 13,5 Volt is niet juist voor de motorscooter. Daar kun je nooit de accu mee laden. Daarbij is het altijd in motoren een AGM type. En die wil graag 14,7 Ik weet niet of je ook actief bent op het MF maar ik vermoed dat er iets met je spanningsregelaar aan de hand is of je mist 1 van de 3 laadspoelen. Dus dynamo/stator. Het hoort op motoren gewoon 14,4 Volt te zijn.

@Martin-Octavia ; bedankt voor je opmerking over Carrec. Die weten doorgaans wel waar ze het over hebben en blijkbaar komt dir 15 Volt dus wel vaker voor.

Nee hoor. Ik heb voorheen een Sym Orbit 50cc en die doet ook keurig 14,4. Dat hoort het te zijn. Als het met licht aan 13,5 is is dat onvoldoende. Dus even naar (laten) kijken ;)

Ik zal eerst mijn accu eens naar 100% laden met een accu lader: wellicht nog ff doormeten. Eigenlijk wil ik dat ook doen met een accutester die 100A trekt.

Maar mag dat onder de motorkap bij de PHEV? Nu dat ik dit schrijf bedenk ik; moet gewoon ff kijken hoe een start-hulp aan te sluiten. Want dat is het zelfde principe.

Er zit namelijk onder de motorkap een punt voor + en massa met 2 pootjes/terminals. De loodaccu zelf zit in de vloer van de kofferbak onder een kap met 10 moeren. En het canton zit in de weg. Dus ff rechtsreeks op de accu is weer een hele opgave.

niekz

Actief lid
Die 12v accu onder de motorkap kun je idd bijladen, heb ik toendertijd bij de slechte accu ook gedaan. (Nadat ik zag dat de pechhulp er gewoon een starthulp op aansloot)

Bovenaan Onderaan