Regelmatig (as/bak/ophanging?) geluid op gladde weg

Eltjo

Forumguru
Is b.v. Eibach ook in normale hoogte verkrijgbaar?

Met complete poten die al in elkaar zitten is het makkelijk vervangen. Maar als ik het in PL laat doen tijdens de vakantie is de arbeid sowieso goedkoop.

Ik heb uit een ex-test wagen - sloopauto die 6000 km of mijl op de teller had de complete poten gedemonteerd en gemonteerd op mijn voor mijn Subaru Legacy.
Voor m'n eerste Passat had ik voor 4 originele nieuwe veren a € 40 laten monteren.
In beiden gevallen ging het er flink op vooruit.

Ik zie een paar mooi uitziende poten op total parts, er staat alleen geen km stand vermeld.
Ook vraag ik mij af wat de kleurcode wit-rood-wit betekend en of ze voor handbak of automaat gelijk zijn.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
@eltjo2 neem eens contact op met @Antera !
Is Eibach geen optie dan heeft hij zeker een advies voor een ander merk of iets dergelijks
Die kan je daar een stuk verder in helpen en eventueel ook monteren.
Hellevoetsluis naar Breda is ook niet het einde van de wereld kwa afstand
 

Antera

Donateur
Als je gaat vervangen monteer dan zeker geen 2de hands. Je weet nooit wat je krijgt en met pech kost het je dan 2x geld.

Daarnaast nieuwe veren zijn alleen origineel te krijgen voor jouw auto zonder verlaging. Andere merken kan wel maar krijg je altijd een verlaging erbij. Daarnaast is het onderstel van de superb standaard ook slapjes en wil je beter rijeigenschappen dan is eibach met bv Bilstein vervangingsdempers een goed optie.


meer info kan je me altijd contacten
 

Eltjo

Forumguru
Bedankt heren, het is waarschijnlijk ook verstandig om gelijk de hoezen en rubbers mee te vervangen, of blijven ze voor wel goed?
Achter heb ik ze bij 1,5 ton laten vervangen toen ook de hulpveren zijn gemonteerd. De hoezen waren wel o.k., maar alles zat in een set met de scheurde rubbers.

Edit; die kosten niet veel - € 15 voor een Monroe setje met rubbers
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Ik denk dat m'n boodschappenlijstje bij Autodoc als volgt wordt;
2 x BILSTEIN BILSTEIN - B4 OE € 70 p/s
2 x EIBACH Enkele veer ERL (OE-vervanging origineel) € 35 p/s
1 x MONROE Stofkap schokdemper PK012 € 12
1 x SKF Homokineet reparatie set, aandrijfas wielzijde VKJA 5824 € 60
1 x SKF Homokineet reparatie set, aandrijfas bakzijde VKJA 8015 € 62

Totaal ca. € 340, waarvan een SKF set retour kan als b.v. de bakzijde niet nodig is.

Is er meer nodig om de veerpoten en veren voor te vervangen? Veerpoot?kop? met evt. lager?
Ik bedoel zoiets https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/oem/1k0412331b?search=OEN 1K0412331B


Achter zitten originele schokbrekers en veren met hulpveren. Dat lijkt goed te werken, dus wilde ik dat maar even laten.

Morgen laat ik alles even testen op een schokbrekerbank. Edit: op de testbank bleek dat de alle schokbrekers goed werken en vond men geen aanleiding om ze te vervangen.
Maar als ik het toch wilde, dan kostte dat voor Monroe voor-schokbrekers € 465 + extra Monroe veren à € 90 p/s = € 645 totaal incl. montage.
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Zo de bovengenoemde spullen zijn binnen, van het weekend op vakantie in Pl waar ik het e.a. laat monteren.
De olie had ik zelf al ververst na 36 dkm.
Verder laat ik daar nog uitlijnen, 2 banden (Continental) monteren, de remolie verversen en de auto algeheel bekijken.
Daarna heb ik weer betere auto, ook doordat a.s. zondag zo'n 1000 km wordt gereden.

@Antera; met de Eibach ERL R10157 veren, EAN: 4050278053204 houd ik toch de zelfde rijhoogte voor?
 

Antera

Donateur
Heb eerlijk gezegd geen idee want zover mij bekend en in mijn lijsten hebben we alleen verlagingsveren van Eibach en dat is ook het enigste wat ik doe. Originele veren plaats ik nooit , sorry.

Daarnaast zijn er voor elke auto afhankelijk van uitvoering aslasten enz andere veren. Op de originele veren staan kleuren die bepalen welke veer het is. Eibach hanteerd over het algemeen met verlaging 2 verschillende veren voor de vooras afhankelijk van de vooraslast,
 

Eltjo

Forumguru
Ok, dank je, dan ga ik er maar van uit dat de ze bij Autodoc de juiste link met veren hebben gestuurd die op OEM was geselecteerd.
 

Eltjo

Forumguru
Zo, inmiddels zijn de schokbrekers en veren gemonteerd met nieuwe koppen die de garagehouder heeft aangeschaft - eentje was n.l. slecht.
De auto veert niet meer zo diep in en deint niet meer na bij een drempel en staat nu ietsje hoger dan met de inmiddels ei-vormig plat geduwde gaten in de rubber kragen tussen de slappe veren. Prima wat ik wilde met m’n ouwe lijf en de stoel op de laagste stand. Nog niet naar de cross-over.

Ook zijn 2 homokineten vervangen omdat niet duidelijk was welke het was. Ook daarvan heeft de garage een aangeschaft. Hij zei dat dit altijd gedoe is en bij hun ook de 2-de pas paste. Ik had 2x SKF aangeschaft waarvan ik de wielzijde nu moet terugsturen naar Autodoc.

Verder is de airco ontschimmeld en bijgevuld, de remolie ververst, het brandstoffilter en een stabilisatorverbindingsstang vervangen (1 kogelgewricht rubber was gescheurd) en zijn 2 banden gemonteerd. Uitlijnen konden ze toch niet om een of andere rede, dus overmorgen ergens anders uitlijnen op een bank van Hunter - alle jaren staat daar een vent de hele dag uit te lijnen.
 
Laatst bewerkt:

brepus13

Forumguru
Dat is een beste onderhoudsbeurt zo! Mooi dat je dit doet en je auto zo weer netjes hebt voor de toekomst :-)
 

Eltjo

Forumguru
Vast wel, de vraag is alleen wanneer.
Hij mag echter best nog een aantal jaren of een ton mee. We gaan het meemaken.
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Ja.
Gisteren na eergisteren uitlijnen hier in Pl voor het eerst de snelweg weer op geweest.

Ik was er al bang voor, maar de geluiden links voor zijn nu na een nieuw wiellager en een wielzijdige en bakzijdige homokineet niet verdwenen. Ik ben er aardig ziek van. Dat drukt de pret dat die veel lekkerder op de weg ligt behoorlijk. Tenslotte rijd je in NL snelweg met 100 km/u en is dat ongeveer de snelheid waar je het windgeruis nog niet het geluid overstemt.

Welk geluid? Ik hoor links voor een snelheidsafhankelijk groem-groem (harder bij hogere snelheid) dat sinds een jaar steeds erger wordt. Het lijkt alsof je over een streepjeslijn rijdt, maar is iets onregelmatiger en minder luid.
De Bosch garage naast mijn werk zei dat ze het moeilijk konden horen en vermoedde de homokineet aan de wielzijde. Om er vanaf te zijn heb ik gelijk ook de bakzijde laten vervangen en is alleen de as zelf nu nog origineel.

Wat kan het nog zijn? Ik kan alleen een slecht aslager in de bak nog bedenken.
Verder heeft men tijdens de APK de afgelopen 2 jaar opgemerkt dat de remschijven wat dunner zijn. Nu zagen ze bij de demontage ook een roestrandje van een cm breed dat niet meer meedoet. De blokken zijn ca. 140 dkm terug vervangen en hebben nog de helft van de dikte. Dat heb ik op een Passat wel eens eerder gehad en lijkt me niet de oorzaak. De auto remt ook gewoon goed.

De garage waar het e.a. gemonteerd is heeft ook na een proefrit geen idee behalve een kostbare operatie aan de bak om evt. het lager te vervangen.

Als iemand een idee heeft, dan hoor ik dat graag.
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Het is een vreselijk k. geluid. Inmiddels weer thuis vanuit Berlijn en reed liever 140 dan 100 km/u.
Juist bij 100 km/u is het het ergst te horen op de bestuurdersplaats en door het hele stuk rijden voelde ik een soort en met druk op mijn oren.
In NL heeft mijn vrouw een stuk gereden. Ik hoorde het op de bijrijdersstoel veeel minder en vond het fijn om mijn oren te laten bijkomen.
Echt vreselijk klote.

Hebben jullie ideeën?
Ik denk toch maar naar de dealer (dichtbij) te gaan of misschien naar VAG Techniek Nuenen (150 km verderop).
En als de versnellingsbak gerepareerd of vervangen moet worden, wat is handig om te doen en wat kost zo'n grap?
 

Eltjo

Forumguru
"Hebben jullie ideeën?" over dit probleem?
Misschien lijkt het links te horen maar is het rechts.... ik ga de gekste dingen bedenken ....
 

VAG-man

Forumguru
Allereerst horen andere bestuurders het ook duidelijk?

Waar geluiden vandaan komen zijn vaak moeilijk te vinden. Inderdaad je denkt linksvoor, maar het kan ook rechtsvoor of zelfs achterin zijn.

Misschien kan het ook geproduceerd worden op een rollenbank en is het geluid makkelijker op te sporen?

Zeker weten dat de remblokken goed terugkomen van de remschijf? Makkelijk te controleren door de auto op lage snelheid te laten uitrollen. Als je auto tot stilstand komt met een heel klein schokje dan is dit niet het geval.
 

Eltjo

Forumguru
Tja, het zit niet tussen mijn oren, dus dat scheelt weer een ritje naar de shrink.
Ook horen bijrijders het. Het beste als ze wat naar links hangen richting bestuurder.

Als ik op de bijrijderstoel zit hoor ik het zwak meer rechts-voor langs het raam dan dat ik het links hoor.

Wielen waren gewoon rond te draaien toen de auto in de brug hing.
Links zag ik de remklauw los liggen toen de veerpoot en aandrijfas er ook uit waren. Ze hebben de remblokken voor bekeken, hebben de ongeveer de halve dikte en zijn 135 dkm geleden door de Skoda dealer vervangen.
Wel zit er een cm breed baantje roest op de binnenzijde van de schijf.

Op lekker glad asfalt is het ook bij snelheden onder de 50 te herkennen.
Rollenbank is een idee.
 

Eltjo

Forumguru
Afgelopen week is het wiellager rechts voor vervangen door VT Car Service in Dordrecht waarvan een monteur in mijn woonplaats woont. Hij kon mooi met mijn auto 50 km naar zijn werk rijden en het goed horen.
Nu is het geluid weg!

Nu zit links een jaar oud FAG wiellager (€85 + €30 montage in PL) en rechts een SKF wiellager (€155 + €140 montage in NL).

De hele grap van het geluid heeft nu €60 NL Bosch garage onderzoek, €320 aan montage lager en homokineten in PL en €290 in NL gekost. Bij elkaar dus €670.

Jammer dat men niet iets analytischer te werk ging.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan