Regelmatig (as/bak/ophanging?) geluid op gladde weg

Eltjo

Forumguru
Hier op vakantie rijd ik regelmatig dezelfde gladde snelweg en hoor ik in de bestuurdersstoel een regelmatig snelheidsafhankelijk geluid dat er ook is met de motor uit (niet in versnelling) vanaf zo’n 90 km/uur.
Hoe klingt het.... moeilijk te overschrijven en een geluidsopname werd niets. “Trrrut - trrrut”?

Doe ik m’n hoofd een beetje naar rechts, dan hoor ik het al bijna niet meer. Maar het is wel zonde in zo’n verder stille auto.
Rij ik met m’n rechter wielen waar ik zojuist reed met de linker wielen dan blijft het gelijk.
Ik dacht aan een band, maar na het vernieuwen van de voorbanden (wat toch al in de planning zat) en het verhuizen van het linker voorwiel naar de kofferbak, is het geluid nog steeds hetzelfde.

Nogal vaag... maar aangezien de arbeid hier 1/3 kost van de prijzen in NL, zou het mooi zijn te weten wat het is en er evt. iets aan te laten doen als het b.v. een voorbode is van slijtage ergens.

Dus als iemand een suggestie heeft, hoor ik die graag.
 

hemi24

Forumguru
Al onder de auto gekeken? Geen delen van de kunststof beschermplaten die los zijn geraakt?
 

Spinal

Forumguru
Of het een wiellager is kun je zelf controleren (opkrikken en voelen aan de band of er speling op zit)
 

Eltjo

Forumguru
Bedankt heren. Ik ga binnenkort maar eens langs een garage om het e.a. te laten bekijken.

Ik zat eigenlijk ook aan een wiellager te denken. Het geluid is te regelmatig om van de ophanging te zijn en vandaag hoorde ik het ook met lagere snelheid al zachtjes. Tot nu toe bij 2 verschillende auto’s lagers gehad waar het veel sneller een hoop herrie gaf... goed spul tegenwoordig?

Met het vernieuwen van de voorbanden, heb 1 voorwiel achter laten monteren en draait nu, net zoals het andere achterwiel andersom ivm het weer wegslijten van de zaagtanden van het cuppen. Toen heb ik globaal onder auto door, en de motorafdekking bekeken en geen bijzonderheden opgemerkt.
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
De garagehouder is met me meegereden en vermoed ook dat het lager het probleem is, maar weet het niet zeker.
Er zat geen speling op het lager. Ik hoorde weinig verschil in bochten.
De kosten van een nieuw lager (goede kwaliteit aldus de man) is omgerekend Euro 85 en de arbeidskosten hier nog geen Euro 25. Ik denk dat ik dat maar laat doen als ik het geregeld krijg voordat we teruggaan.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Even zo'n ouderwets aan-het-wiel-balanceerapparaat wiel voor wiel op gang laten helpen, dan zal het er wel uitkomen...
 

hemi24

Forumguru
Auto op de brug en even de wielen stuk voor stuk ronddraaien; luisteren en anders voelen aan de ophanging...
 

Canon-Eye

Forumguru
Bestaan die nog!?
In elke dorpsgarage staat er nog wel ergens eentje te verstoffen, gok ik...
En anders heeft een goeie bandenboer er nog wel eentje voor de hopeloze gevallen die, netjes gebalanceerd op een moderne machine, eenmaal op de auto gemonteerd toch niet 100% goed blijken. Alleen hoop je dan wel op een monteur die (nog) weet hoe dat werkt...
 

Eltjo

Forumguru
Vanochtend is het lager vervangen, helaas is het geluid nog steeds te horen. Lager van Schaeffer uit Duitsland.
Wat het nog zou kunnen zijn, behalve dat de oude en nieuwe band het geluid maken, is een baklager bedacht ik.
Nieuwe voorbanden en nieuw lager hebben dus niet geholpen.

Ik heb vanochtend niet meer gedacht aan zo’n zitscooter die de wielen aandrijft, weet wel precies wat je bedoelt. Dat hebben ze 20 jaar geleden ook op mijn auto gebruikt.

Morgen rijden we 650 km naar volgend logeeradres en later van week weer 1150 km naar huis. Zal wel zien hoe het zich ontwikkeld.
 

VAG-man

Forumguru
Jammer dat het niet verholpen is, maar waarom lukraak onderdelen vervangen? Je moest wel zeker zijn dat het wiellager kapot was.

Is het ook van buitenaf te horen?
 
Bovenaan Onderaan