Regelmatig (as/bak/ophanging?) geluid op gladde weg

Eltjo

Forumguru
Mijn fout; de garagehouder was er niet zeker van en het was een gok die ik waagde.
Aan het wiel draaien of speling voelen was overigens niets te merken.
De “schade” is zonde maar blijft gering met €110.

De vooral bij 90-110 km/u storend geluid kan ik verder niet verklaren.
Moet een homokineet bijgesmeerd worden na x aantal km’s? De hoes zal wel nog origineel zijn, die gaan niet snel meer kapot.
Kan het het uitgaande lager van de versnellingsbak zijn?
Verder erg onwaarschijnlijk dat de oude band hetzelfde geluid veroorzaakt als de nieuwe....

Maar het komt op mij nu meer over als bandgeluid op grover wegdek, maar dan dus slechts op een wiel...
 

VAG-man

Forumguru
Nooit van gehoord dat een homokineet bijgesmeerd dient te worden. Uiteraard alleen nieuw vet bij kapotte hoes.
Uitgaande lager versnellingsbak lijkt mij door de jou omschreven geluid bij één wiel ook onwaarschijnlijk.

Kunnen in de garage niet de voorzijde van de auto op de brug optillen en vervolgens de auto in de versnelling laten lopen? Misschien is het geluid onder de auto beter te ontdekken.
 

Eltjo

Forumguru
Ben inmiddels weer thuis en 1800 km verder met hetzelfde geluid.
Maar het komt op mij nu meer over als bandgeluid op grover wegdek, maar dan dus slechts op een wiel...
Hier aan toegevoegd: regelmatig repeterend en snelheidsafhankelijk.

Toch ondertussen nog zelf banden l/r gewisseld wat naar verwachting niets veranderde.

Ik probeer of ik morgen een garagebedrijf bij m'n werk er kan laten nakijken/denken.
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
In Polen is alles (m.u.v. eetgelegenheden etc.) dicht op zondag: terug naar af...
In Hellevoetsluis is van alles open op zondag, vooral in de zomermaanden.
Ja, de pechhulp komt hier ook op zondag.
 

Eltjo

Forumguru
Vandaag een testrit gemaakt met een Bosch garagehouder. Ook hij kan niet meer zeggen dan dat het geluid misschien uit de "homokineet" aan de kant van de bak kan komen. En dat ik het maar even aan moet zien omdat het erg lastig is te bepalen waar het vandaan komt.

Heeft iemand een "homokineet" aan bak- of wielzijde of een aslager in versnellingsbak wel eens vervangen gehad?
Zo ja, bij welke km-stand?
 
Laatst bewerkt:

VAG-man

Forumguru
Zo blijft het onderdelen vervangen totdat "per ongeluk" het defecte onderdeel vervangen wordt.

Mijn voorstel zagen ze niet zitten?
 

hemi24

Forumguru
Ook al eens kritisch gekeken naar de ophanging?
Als je stuurkogel is uitgeslagen of de rubbers zijn vergaan kunnen de geluiden ook voortkomen vanuit banden die lopen te 'wringen'.
 

Eltjo

Forumguru
Auto is daar (nog) niet op brug geweest. Wel gaf de man aan dat het met de wielen hangend weer anders kan worden mbt geluiden.

Ophanging: geen merkbare speling met wielen in de lucht. Wel gemerkt dat naar rechts sturen net tegen het "zwaardere punt" aangaat. Maar dat zou misschien ook kunnen komen doordat het recht voorwiel iets te ver (buiten uitlijnspec's) naar achteren staat. Daar moet ik nog achteraan omdat met het uitlijnen daar niets aan gedaan is en ook niets over gezegd is.
 

VAG-man

Forumguru
Je moet je gaan afvragen of je weer naar dat bedrijf terug moet gaan als iets buiten de specs valt er daar niets over gezegd of daar niets gedaan wordt.
 

Eltjo

Forumguru
Uitlijnen is een andere toko met op zich een goede uitlijnbank, maar dan moeten ze er wel wat mee doen en/of de klant op de hoogte stellen. Ik maak hier voor even een nieuw topic aan.
 
Laatst bewerkt:

VAG-man

Forumguru
Goed uitlijnen is een vak apart. Binnen een uur ben je niet klaar. Ga echt niet naar Kwikflut, want binnen een half uur sta je weer buiten.
 

Eltjo

Forumguru
Uitlijnen was bij een veredelde versie van bandenboer...

Net naar prijs van complete as gekeken: ca. €101 valt mij mee voor een complete nieuwe linker SKF as....
Montage in NL kost dat waarschijnlijk nog eens €100 dus eerst beter onderzoeken dit keer.
 

Eltjo

Forumguru
Inmiddels heb ik er 266 dkm opzitten en de veren voor worden slapper. Achter heb zo'n 90 dkm 30% extra veren en voor al weer 50dkm een rubbere kraag tussen de veren. De rest is nog origineel.
Het is een normaal onderstel (geen Greenline, Sport oid) waarvan ik de veren al slap vond na aankoop bij 1,5 ton op de teller.

Bij mijn vorige auto's heb ik wel eens de veren en/of schokbrekers rond de 3 ton (laten) vervangen. En soms ook wat krakende stabilisatiestang rubbers. Dat leverende weer een veel fijner weggedrag op.

Ik hoef niet lager dan de standaard vering, hoewel ik achteraf wel spijt heb dat ik destijds voor 3 tientjes meer geen Eibach set (2-3 cm lager) heb genomen ipv de Carsupport hulpveren. Deze bevallen trouwens prima.
Het doel met de auto is misschien doorrijden tot 4 ton of zo, dus als de schokbrekers en veren 1,5 ton meegaan is dat ruim voldoende. Meestal rij ik alleen of max. 3 personen met vakantiebagage.

Wie heeft ervaring met nieuwe veren, schokbrekers en evt. ophangrubbers voor? Merken..
Gebruikte complete veerpoten uit lage km stand auto zou ook kunnen, maar waar?
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Op deze site staan veel tweedehands SuperB onderdelen. Maar je moet geluk hebben met wat ze hebben op dat moment natuurlijk.

https://www.totalparts.nl/nld/auto-onderdelen/P/skoda+superb

Als ik jouw was zou ik eens kijken om alles gewoon nieuw te steken, via Autodoc app krijg je vaak grote kortingen, zo stonden mijn Eibach veren eerst aan 180 euro, en na een tijdje goed in de gaten gehouden te hebben zakte ze naar 150, toen heb ik ze gekocht. Je wilt toch nog een hele tijd doorrijden met je SuperB lees ik, dan heb je meteen terug een auto die als nieuw rijd.
 
Bovenaan Onderaan