Hij geberuikten de laatste versie, maar het kan met elke versie van VAG-COM dus dat moet niet uitmaken.
Hij heeft zelf een originele kabel, welke weet ik niet precies, er worden er meerdere aangeboden, je zou bijv. een com-kabel nemen als je laptop een com-poort heeft...
overige info;
VAG-COM kan bijna hetzelfde (en soms meer) dan een aantal dure tools die alleen beschikbaar zijn voor de dealer, zoals de VAS-505x series. Dit weerhield veel kleinere garages en ook eigenaren ervan om bv. diagnose uit te voeren, diesel ontstekingstijdstip te bekijken, aanpassingen te doen zoals automatische deuropening, het coderen van een vervangende ECU of sleutel en het diagnostisch monitoren van de vele sensoren. In tegenstelling tot de algemene On Board Diagnostics (OBD-II/EODB), heb je voor bovengenoemde zaken commando's nodig die alleen gebruikt worden binnen VAG-concern. Met die 'manufactorer-specific' commando's kunnen alle VAG-auto's worden gediagnostiseerd, ook die auto's (voor 1996) die niet voldoen aan de algemene OBD-II/EOBD regels.
Er zijn twee manieren om VAG-COM te gebruiken: 1) je koopt de hardware (kabel) samen met de software bij de fabrikant RossTech, of 2) je bouwt je eigen interface-hardware en gebruikt de (in functionaliteit gelimiteerde) gratis shareware versie van VAG-COM.
VAG-COM kan ook gebruikt worden bij veel auto's en kleine trucks die na 1 januari 1996 zijn gebouwd, omdat die auto's geschikt zijn voor algemene OBD-II/EOBD protocollen. Echter die OBD-II staat je dan alleen toe beperkte diagnose te doen en helaas zijn aanpassingen aan de ECU dan niet mogelijk.
Fouten uitlezen.
Als je een VAG-auto hebt dan is het geen slecht idee af en toe het geheugen eens uit te lezen op fouten, dat heet een Automatische-Scan (AutoScan). VAG-COM herkent op het ogenblik circa 10.000 foutcodes, met elk een eigen beschrijving.
Controle op functionaliteit van een aantal onderdelen.
De waarde van veel onderdelen kan (rijdend) worden uitlezen (bv. snelheid, toerental, oliedruk, olietemperatuur, turbodruk (gevraagd en geleverd), brandstof-inspuithoeveelheid, koelvloeistoftemperatuur, etc etc). Dat doe je m.b.v. het onderdeel Measuring Blocks (Meetwaarde Blokken). Die gemeten waardes kun je (rijdend) loggen, zo'n log kun je opslaan op je eigen pc. Voorbeelden: de werking van de lucht-massa-meter; het verloop van de turbodruk; de werking van de N75 (klep die de turbodruk meet en regelt); het meten van de pomptiming van diesels; controle of een diesel is getuned of niet. In vrijwel elke Module is een item 'Output Tests' aanwezig. Daarin kunnen veel van de onderdelen worden getest, die in de desbetreffende Module aanwezig zijn.
Instellingen veranderen.
De mogelijkheden zijn zeer uitgebreid. Voorbeelden: de EGR kan (voor 85%) worden dicht gezet (tot modeljaar 2002); de portieren kunnen automatisch worden vergrendeld (anti carjack); knipperen en/of een toetertje bij het ont- en vergrendelen van je portieren; selectieve deuropening; de taal van de multi-functie-indicator is in te stellen; de service-meldingen zijn te resetten; op je mfa het weergave brandstofverbruik omzetten van liters per 100 km naar km per liter; het stationair toerental kan worden aangepast.
http://www.ross-tech.com/