Radio audience vervangen voor radio navigatie multimedia RNS

gbbosma

Forumguru
Belofte maakt schuld,

Zoals ik in post #34 schreef zou ik na een jaar ervaring terug komen om mijn bevindingen te delen op dit forum, daar is het nu tijd voor geworden en zal een stukje schrijven;

De AD-6016 is mij in dit eerste jaar prima bevallen, (2x storing! later meer) alles werkt perfect en de radio oogt nog als nieuw. Het display is duidelijk en helder, bij zonlicht wel minder maar is te doen. Ook vind ik het materiaal van de radio goed en is niet kras gevoelig. De bediening is makkelijk en wende snel, en veel kan je met de stuurwiel bediening regelen. De groene verlichting is ietsje anders dan van de auto zelf maar dit is niet storend. De touchscreen reageert goed op aanwijzingen zonder overgevoelig te zijn. Het systeem start snel op en geeft een mooi geluid, wat mede ook komt door mijn Skoda sound systeem. In het begin kwam ik steeds weer nieuwe instellingen of mogelijkheden tegen en waar ik dankbaar gebruik van maak. vb. bij het in zijn achteruit zetten van de auto ging het geluid van de radio uit maar dit kan je ook zo instellen dat je de muziek toch nog zachtjes hoort en ook de piepjes van de parkeersensoren.

De navigatie start snel op en de satellieten vind deze al voordat ik van mijn erf afgereden ben en zo niet dan al binnen 100 meter na het aandoen van het systeem. Hiervoor had ik een TomTom maar vind Igo8 er grafisch mooier uitzien, vooral de 3D gebouwen in de stad, maar ook bij verkeerd rijden heeft de Igo8 sneller zijn nieuwe route gevonden is mijn ervaring, wel mis ik Richtsje. Dit is de Friese stem voor TomTom en die kan er helaas niet op ;)
de kaarten zijn van 2012 en dat merk je heel soms wel. Dan staat een rotonde of weg er nog niet op. Dus binnenkort op zoek naar de nieuwste versie Igo 8.

Het radio gedeelte heeft een bijzondere goede ontvangst en bij het zwakker worden van een zender zoekt hij dan ook direct een sterkere frequentie van die zelfde zender, vind alleen jammer dat het RDS klein wordt weergegeven in de rechterbovenhoek. Je kunt 18 FM zenders opslaan maar je ziet dan alleen de frequentie en niet de radiogegevens/naam. Dit went maar vind de naam van een zender mooier en duidelijker. Het AF gedeelte doet zijn werk goed. En geen ruis door de zenders.

Ook de aansluiting voor de iPod en de USB werken goed en heb daar dan ook geen problemen mee ondervonden. Ook hier weer met de stuurwiel bediening te bedienen. Wel mooi is dat alle gegevens van de muziek die je afspeelt op het display worden weergegeven.
Dvd's afspelen doe ik niet vaak maar kan dus wel, helder beeld en kan snelle bewegingen goed aan. Dvd's afspelen en navigeren kan wel, maar kan niet een dvd afspelen en deze achterin laten zien en dan eigen muziek afspelen en navigeren, je bent verplicht om naar het geluid van de dvd te horen. Komt niet vaak voor natuurlijk maar toch. Dan maar muziek dvd's afspelen.
De bijgeleverde afstandsbediening gebruik ik niet vaak, want alles is binnen handbereik.

In dit jaar heb ik ook nog twee accessoires aangebracht, een achteruitrijcamera en een dvdscherm op de rechter hoofdsteun. Dit omdat het kon maar vooral ook omdat ik dit zelf mooi en handig vind, helemaal wat betreft de camera. Voor de camera heb ik ook een topic gestart en is hier te lezen voor een ieder: http://www.skodaforum.nl/forum/i/achteruitrijcamera-inbouwen.21474/
Hier heb ik veel plezier en gemak van, ook de piepjes van de parkeersensoren blijven het doen, wat kan er nog misgaan bij het achteruitrijden zou je zeggen. Niets toch?

De Bluetooth werkt geweldig, als het systeem aangaat maakt deze direct verbinding met mijn telefoon (iPhone).
Om de muziek te laten afspelen is dan ook maar een klein kunstje, je drukt op de play toets van het systeem en met ong 10 seconden begint de muziek te spelen zonder te telefoon ook maar in handen te hebben gehad. Wat wel lastig is is dat je telkens zelf je telefoonboek moet laden, deze neemt het systeem niet over zonder tussen komst van je zelf. De nieuwere AD-6016 heeft dit ongemak niet meer zo is mij verteld. Telefoneren gaat ook goed, je bent goed te verstaan en ook met wie je belt hoor je goed. Heb de microfoon bij de binnenverlichting geplaatst.

In dit eerste jaar heb ik één keer een storing/vastloper gehad, en één keer werkte de stuurwielbediening niet meer. Bij de vastloper kwamen we uit Amsterdam en in de polder bleek de navigatie niet meer te werken, bleef op een punt staan, ook de knoppen werkten niet meer. Wel bleef de muziek door spelen maar kon je niet meer bedienen. Toen met een pen het systeem gereset en alles werkte weer, het niet meer werken van de stuurwielbediening kwam ook spontaan opzetten maar gelukkig van beide gevallen nooit meer last gehad. Wel moest ik na beide gevallen alle instellingen natuurlijk weer aanpassen wat wel wat werk was. Maar alles werkt nu weer voor de volle 100% dus ben nog steeds tevreden. Dit beide gebeuren is al langer dan een half jaar geleden.

Had ik ook een paar veranderingen gewild dan kan ik zeggen ja; in het donker dan vind ik de verlichting nog steeds te vel zodat je naar het menu moet om te dimmen ondanks dat de instelling op auto staat.
Ook had het systeem meerdere geheugens voor Bluetooth mogen hebben zodat je niet steeds moet inloggen als mijn vrouw ook eens haar telefoon heeft verbonden.

Ondanks dat het een Chinees apparaat is ben ik en wij er zeer tevreden mee en heb er al veel plezier aan kunnen beleven, hopelijk blijft dit ook zo in de toekomst. Mocht er toch iets vreemds mee gebeuren dan kom ik hier natuurlijk op terug.

Toch maar een paar foto's erbij om mijn indruk van dit systeem naar jullie mede forummers te versterken.

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 
Laatst bewerkt:
@Frankw

Je sprak over een condensator ivm spanningsdalletjes, wat voor iets is dat heb je daar meer info over? Ik vermoed dat ik dat ook nodig heb...

Mcvg
 

Frankw

Lid
Kan het zo snel niet meer vinden maar zover ik me kan herinneren komt het van zenec. Gekocht bij ACR in kaatsheuvel dus daar kunnen ze je zeker verder helpen...
 

Frankw

Lid
Lijkt er wel op alleen heeft het volgens mij niet de VAG aansluiting.. Zeker nog steeds de zenec, prima apparaat en brengt me overal.
En samen met een dvbt setje kon ik dit jaar ook nog de tour de france en het wk voetbal volgen in de file.. :)
 
Niet slecht ☺,heb een rondgekeken bij zenec maar het enige wat ze hebben staat op die link, dus bij jouw zal dit er misschien ergens tussenin geknutselt geweest..

In elk geval heb ook een dergelijk probleem, wanneer ik contact aan zet werkt alles naar behoren, wanneer ik de motor start daalt de spanning tot ongeveer 10V heb ik gemeten. Erna is het 14.5v, maar het kwade is dan al geschied ☺
 

Frankw

Lid
Ik zou gewoon even contact opnemen met een acr shop. Die kunnen je het juiste meegeven en als je langsrijdt resetten ze je software inclusief updates ook nog. Gratis als je de radio daar gekocht hebt en anders kost het volgens mij 50 euro.. In kaatsheuvel wordt ik altijd prima geholpen
 

Octavia32

Forumguru
Die Igo kun je heel makkelijk zelf updaten kwestie van fbl en nog een paar andere vervangen. Anders pm maar even.
 

EdK

Forumguru
Zenec heeft voor de 2010 inderdaad een soort van accupack ( condensator ) die er voor moest zorgen dat bij het starten al de gegevens in de unit bleven staan.
Probleem bij deze unit was ook dat als je de wagen starte dat dan alle ingestelde waardens door jou weer op fabrieksstand stonden en alle ingestelde radiozenders ook weg waren...

Bij de 2011 hebben ze dit ondervangen en er voor gezorgd dat waarschijnlijk dit accupack ingebouwd zit in de unit zelf

Weet wel dat de Tijger in Tilburg hem op de plank had liggen dus grote kans dat dit nog steeds het geval zal zijn
 

gbbosma

Forumguru
Dan maar gauw wisselen naar de 2011, en geen last meer hebben van spanningwissels met een nog ander groot voordeel; Ook nog de nieuwste versie. :maakmegek:
 

EdK

Forumguru
Ook nog de nieuwste versie. :maakmegek:
Wel of het de laatste versie is ......... volgens mij als ik goed gekeken heb laatst op de Zenec site is er alweer een opvolger voor de 2011d.

Maar met accupack ( condensator ) bedoelde ik een vergelijkende als deze link
Volgens mij was het voorheen een net iets andere uitvoering maar vermoed met de tekst die er bij staat dat de werking uiteindelijk hetzelfde is
Nu alleen de vraag of het is in te bouwen bij niet Zenec units....

http://www.autoshopdetijger.nl/zenec-ze-nc-pcap-p-4813.html
 
@EdK

Volgens mij moet het gewoon een Elco zijn samen met een diode om ervoor te zorgen dat bij de start van de motor ook de opgeslagen energie in de elco ook gewoon niet word leeg getrokken...
 

EdK

Forumguru
Ongetwijfeld zal dat het wezen , maar mijn elektronica kennis is niet super daarin.
Maar in jouw geval zou ik de leverancier van jouw unit aanschrijven met het probleem en de link meesturen van Zenec oplossing zodat men weet waar je over praat en misschien dat zij de oplossing ook wel standaard P&P op de plank hebben liggen....

Want lijkt me dat het niet alleen bij jou zal voorkomen .....
 

VAG-man

Forumguru
Up...
Even een berichtje zodat deze topic wat actueler wordt.

Dit is een oplossing voor Android autoradio i.c.m. Sound System.
 
Bovenaan Onderaan