Radio audience vervangen voor radio navigatie multimedia RNS

gbbosma

Forumguru
Beste Skoda rijders,

Sinds een week rij ik een Skoda Octavia "Edition 100".
In deze auto zit een goede radio/6 cdspeler, Type "Audience"
maar wil deze vervangen door een multimedia RNS systeem.
http://www.caraudioexpert.nl/a-1011...radio-navigatie-multimedia-6,5-inch-touchscr/
Heb een paar vragen die jullie vast weten en ik véél
verder kom dan zelf begin met prutsen.
Als ik dit multimedia systeem koop dan moet er nog wel een ombouw
stuk bij volgens mij want de standaard radio is net wat breder, waar
kan ik dit het beste en voordelig kopen.
Heeft mijn auto/radio een canbus aansluiting.
Mijn auto heeft voor en achter parkeer sensoren en climatcontrol en
deze gegevens zijn ook op de radio te zien. Komt dit dan ook weer op het
multimedia systeem. Ook heb ik stuurwiel bediening en kan volgens mij
hiermee ook het multimedia systeem mee bedienen.
Het lijkt mij zo dat mocht ik dit systeem kopen ik het zo
kan gaan inbouwen en dan alle originele stekkers zo kan inpluggen
en klaar is kees/Gerard. Of sla ik de plank mis.

Groet,

Gerard B.
 

Pendragon

Forumguru
-Ik kan hier heel eerlijk en duidelijk over zijn: koop het niet! Is Chinese troep. En ja ik spreek uit ervaring.
-Spaar door voor een originele unit of koop een Zenec ZE-NC2011D.
-Met de vervanging van de audience denk ik niet dat je een andere ombouw nodig hebt. Deze lijkt me dezelfde omvang te hebben als een RNS of Zenec, maar dat weet ik niet 100% zeker. Ken de Audience niet zo goed.
-Wanneer je het in gaat bouwen moet je wel naar de dealer, die moet activeren dat je een navigatie systeem hebt geplaatst.
-Ja, je Audience heeft een CanBus aansluiting. Hou er rekening mee dat met een oude Canbus gateway je accu leeg kan lopen. Of dat probleem er ook is bij de Zenec of bij de Chinese unit weet ik niet, bij de RNS510 heb je dat probleem zeker.

Er zijn vast nog meer mensen die je iets kunnen vertellen of mij verbeteren :)

Succes met uitzoeken etc.
 

Pendragon

Forumguru
@Rallye, vandaar ook mijn waarschuwing over de Canbus gateway, dat is echt iets van een O2 PFL. Ik heb dat met een Skoda Columbus (RNS510) ook meegemaakt. Mijn gateway is toen vervangen.
 

gbbosma

Forumguru
De skoda heeft het bouwjaar 2006. Maar hoe kan de accu dan
leeg getrokken worden, neemt mijn adience dan zoveel stroom.
In ieder geval al bedankt voor de informatie.
 

Pendragon

Forumguru
Nee, het gaat niet om de Audience, het gaat om het vervangende apparaat. De Skoda Columbus heeft met een oude canbus gateway het probleem dat hij niet in de standby gaat waardoor hij de accu leeg trekt. Ik weet dus niet of de Zenec en de Chinese Units dit ook hebben en ook niet of bijvoorbeeld een Amundsen dit ook heeft. Maar hou er in ieders geval goed rekening mee zodat je niet ineens in de ochtend je auto niet kan starten. Als de accu echt leeg getrokken wordt gaan de bladen in de accu krom trekken en kun je de accu gaan vervangen.
 

gbbosma

Forumguru
Bedankt voor de informatie, dan kan ik beter een gebruikte originele kopen
lijkt mij. Een RNS 510. Deze zal dan ook goed passen.
Dan een andere vraag over de audience, kan ik hier een aux aansluiting
op gemaakt worden voor een mp3 speler. een kabeltje met een 3 5mm jack
aansluiting voor mp3 speler.
 

Pendragon

Forumguru
-Goed lezen aub: RNS510 (voor Skoda is het de Skoda Columbus) kan dus problemen geven met je accu, dus hou er rekening mee.
-Audience en aux, geen idee
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Rallye

Forumguru
Twee opmerkingen:
- ook met een RNS 510 zie je standaard de PDC-weergave niet op een PFL Octavia;
- als je een Audience MP3 hebt (voor auto's vanaf produktieweek 22 van 2006), geldt mogelijk hetzelfde als voor de Stream MP3, dan is deze modificatie misschien mogelijk:

Heb je trouwens geen AUX in de Jumbobox? Edition 100 klinkt toch best luxe.......
 

Pendragon

Forumguru
Je hebt gelijk Rallye, geen PDC voor de O2 PFL met 1 van de navigatie systemen van Skoda. Alleen de piepjes werken dan.
 

gbbosma

Forumguru
Nee heb geen aux aansluiting in de jumbobox, wel mp3 cd's speelt
hij af. Op deze radio geeft hij grafische weergave van pdc en ook
de airco instelling wordt weer gegeven in het display van de audience.
Ja verder een echt luxe Skoda. Leer, stoelverwarming, 17inch velgen,
blackmagic zwart, pdc voor en achter, xenon, dotmatrix display en ga maar door.
 

EdK

Forumguru
ZENEC NC 2011D is waar je voor moet gaan.
En schroef je zo erin moet alleen bij dealer nieuwe omranding aanschaffen
 

Frankw

Lid
Ik heb zelf ook een octavia II uit 2006 en heb de standaard radio vervangen door een zenec ze-nc2010, de voorloper van de nc2011. Een paaar dingen waar je rekening mee moet houden:
- voor een pre facelift is geen weergave van de pdc en de airco mogelijk, de facelift wel. Is helaas maar ik mis het niet. De temperatuur staat ook in de airco unit en de pdc piept je netjes naar je plek toe. Daarnaast heb je voor 99 euro een goede achteruitrijcamera die je alles vertelt over de situatie achter je auto en op de plek van de nummerplaatverlichting weggewerkt kan worden. Bij een columbus heb je hiervoor ook nog een dure module nodig.
- als je een origineel soundsystem hebt zul je een extra canbus module moeten aanschaffen om aftermarket radio's in te bouwen. De originele skoda radio's sturen het soundsystem aan. Ze geven een signaal dat de versterker aan moet via canbus. Zonder deze canbus module wel beeld maar geen geluid. Kwam ik helaas achter toen alles netjes uit en ingebouwd was. Na lang zoeken op diverse forums ontdekt dat deze canbus modules via de duitse ACR shops te koop zijn voor ik meen 79 euro.
- de nc2010 is gevoelig voor stroomdalletjes, de condensators raken snel leeg als je een aantal keer de auto achter elkaar start waardoor hij zijn geheugen niet meer vasthoudt. Een extra condensator die tussen de aansluitstekkers gezet wordt van 19 euro lost het op.
- je mdi werkt wel met de zenec, info over navi, tel, muziek, alles is te zien tussen de klokken.
- stuurwielbediening werkt zover ik weet ook zonder extra kabels, dit heb ik helaas niet. 3 spaaks stuurwiel is niet leverbaar met..
- je moet een nieuw ombouwframe kopen, heeft mij destijds iets van 25 euro gekost via de een dealer. Zijn de kosten dus niet.
- verder is alles plug and play. Makkelijker kan niet. Ik heb de aansluiting voor de ipod/usb in het vakje boven de radio weggewerkt, past precies.

Bovenstaande zijn wat puntjes waar je op moet letten maar verder alleen lof over de zenec. Fijne radio met standaard bluetooth, ipod aansluiting etc. Iets waar je bij een columbus allemaal extra voor moet betalen en wat voor mij destijds de reden is geweest om voor de zenec te kiezen. Makkelijk uit te schakelen handrembeveiliging, makkelijk te updaten etc. Ook flitspalen zijn er zo in te zetten. En als je wilt zijn er nog vele aansluitingen mogelijk zoals digitenne, versterkers, extra beeldschermen etc. Navigatie start wat langzaam op, duurt 2 tot 3 minuten bij mij maar als alles eenmaal opgestart is loopt het als een zonnetje.

Let wel, ik heb de nc2010 en geen ervaring of de nc2011 nog steeds met bijv het mdi van de pre facelift kan communiceren. De nc2010 is trouwens nog wel via enkele, meestal acr, verkooppunten te koop voor een mooi prijsje. Via kieskeurig zie ik al een prijs van 549 euro en ik weet dat acr in kaatsheuvel er ook nog een paar van heeft liggen (lagen er tenminste vorige week nog) waar ze vast vanaf willen... Even onderhandelen dus! Scheelt toch weer minimaal 350 euro met de nc2011!

Als je een keer in de buurt van oosterhout,nb bent ben je altijd welkom om de unit eens live te komen bezichtigen. Ze kunnen je veel vertellen maar voelen en zien werkt toch altijd het beste en dat ik tevreden ben wil niet zeggen dat het voor jou ook is wat je zoekt... :-)
 

gbbosma

Forumguru
Idd, het gaat niet vanzelf. Komt toch meer bijkijken
Dan ik gedacht had. Heb vandaag nog wel contact
gehad met Acr over de Zenec maar ben toch algauw
600€ kwijt en dat vind ik iets te veel voor dit moment.
Wat ik heel aardig vind is dat ik hier zeer goed geholpen
ben. Ook dat als ik in de buurt van Oosterhout ben
zien mag hoe de zenec is in gebouwd. Skodarijders
zijn zeer behulpzaam, nogmaals DANK!
 

Rallye

Forumguru
@Frankw: je hebt het over een PFL met MDI. Volgens mij had de PFL geen MDI (een aansluiting waar je USB-sticks of iPods kun aansluiten), maar, vanaf medio 2006, alleen een AUX-aansluiting. Welke bedoel jij?

Overigens wel een mooi uitgebreide beschouwing.
 

EdK

Forumguru
oostblokmentaliteit heet dat, we zitten allemaal in het zelfde schuitje.
opgezadeld met een Skoda zonder ringen......................:deuk:
 

gbbosma

Forumguru
Nee, het gaat niet om de Audience, het gaat om het vervangende apparaat. De Skoda Columbus heeft met een oude canbus gateway het probleem dat hij niet in de standby gaat waardoor hij de accu leeg trekt. Ik weet dus niet of de Zenec en de Chinese Units dit ook hebben en ook niet of bijvoorbeeld een Amundsen dit ook heeft. Maar hou er in ieders geval goed rekening mee zodat je niet ineens in de ochtend je auto niet kan starten. Als de accu echt leeg getrokken wordt gaan de bladen in de accu krom trekken en kun je de accu gaan vervangen.

Toch nog een vraag over dat de radio de accu leeg trekt, als je de radio zelf uitdoet trekt hij dan alsnog de accu leeg en blijft deze dan alsnog in standby staan?
 

Michelv.

Forumguru
Alles wordt geregeld door de Can-Gateway, en die schakelt de stroom uit, en omdat je columbus/amundsen te "nieuw" is voor jouw Can-Gateway(kan niet communiceren met Columbus/Amundsen) moet je die dus vernieuwen, prijzen vanaf +/-50 euro voor deze.
 
Bovenaan Onderaan