Radio audience vervangen voor radio navigatie multimedia RNS

Frankw

Lid
Alles wordt geregeld door de Can-Gateway, en die schakelt de stroom uit, en omdat je columbus/amundsen te "nieuw" is voor jouw Can-Gateway(kan niet communiceren met Columbus/Amundsen) moet je die dus vernieuwen, prijzen vanaf +/-50 euro voor deze.
Ik vind dit wel interessant, wat bedoel je precies met vernieuwen? Wordt de can-gateway dan aangepast zodat hij dus wel info kan doorgeven? Zoals ik al eerder schreef vind ik het geen gemis dat de pdc en climate control niet weergegeven wordt maar als het voor 50 euro geregeld kan worden..
De Zenec blijft overigens niet aan, schakelt netjes uit. Voor de chinese producten, geen idee
 

Michelv.

Forumguru
Nee, de Can-Gateway zorgt voor de communicatie tussen alle modules die in je auto zitten, met vernieuwen bedoel ik een nieuwere versie kopen en die inleren met VCDS in je auto.
Om er voor te zorgen dat je PDC zichtbaar wordt in je radio moet je de PDC module vervangen voor eentje die dit ondersteunt, hetzelfde voor je clima weergave, dan dien je het climapaneel te vervangen voor eentje van een Face-lift.
 

gbbosma

Forumguru
Alles wordt geregeld door de Can-Gateway, en die schakelt de stroom uit, en omdat je columbus/amundsen te "nieuw" is voor jouw Can-Gateway(kan niet communiceren met Columbus/Amundsen) moet je die dus vernieuwen, prijzen vanaf +/-50 euro voor deze.

Begin het nu geloof ik aardig te snappen. Mocht ik dus een multimediasysteem (Columbus/Admundsen of wat anders) in willen bouwen dan heb ik alleen
een nieuwere Can-Gateway nodig. Je bedoeld dit apparaat denk ik: http://www.vag24.nl/skoda-can-gateway . Zoals ik gelezen heb op diverse forums kan ik deze Can-Gateway zelf inbouwen (plug and play). Heb begrepen dat deze in mijn Skoda Octavia II boven het gaspedaal zit. Of sla ik de plank weer mis.
 

Frankw

Lid
Nee, de Can-Gateway zorgt voor de communicatie tussen alle modules die in je auto zitten, met vernieuwen bedoel ik een nieuwere versie kopen en die inleren met VCDS in je auto.
Om er voor te zorgen dat je PDC zichtbaar wordt in je radio moet je de PDC module vervangen voor eentje die dit ondersteunt, hetzelfde voor je clima weergave, dan dien je het climapaneel te vervangen voor eentje van een Face-lift.
Duidelijk! Dat verhaal van de pdc heb ik al eens gelezen op het duitse forum, behoorlijk klusje. En het vervangen van de airco unit door eentje van na de facelift, ik zou verwachten dat dat niet werkt. Maar ik heb inderdaad weleens pre facelifts gezien met een after facelift unit. Volgens mij waren dit de de laatste rs modellen uit 2009?!
 

Michelv.

Forumguru
gbbosma; Dat is hem, je kunt hem zelf inbouwen maar hij moet absoluut door iemand met VCDS(of Dealer) geactiveerd worden(je kunt er ga ik vanuit niet mee rijden), is uiteindelijk een werkje van niks. En zit idd boven gaspedaal.

Frankw; PDC ombouw valt mee, je moet enkel handig zijn met een soldeerbout en moet ingeleerd worden met VCDS. Aircounit ombouwen is eigenlijk ook een werkje van niks, wat solderen en inleren met VCDS. Aircopaneel wilde ik ook vervangen bij de mijne, spullen heb ik in huis en reeds gemonteerd maar het blijkt met een motorcode BKD niet te kunnen, airco werkt dan niet. Dus die spullen liggen hier werkeloos te zijn:mad:
 

gbbosma

Forumguru
gbbosma; Dat is hem, je kunt hem zelf inbouwen maar hij moet absoluut door iemand met VCDS(of Dealer) geactiveerd worden(je kunt er ga ik vanuit niet mee rijden), is uiteindelijk een werkje van niks. En zit idd boven gaspedaal.

Frankw; PDC ombouw valt mee, je moet enkel handig zijn met een soldeerbout en moet ingeleerd worden met VCDS. Aircounit ombouwen is eigenlijk ook een werkje van niks, wat solderen en inleren met VCDS. Aircopaneel wilde ik ook vervangen bij de mijne, spullen heb ik in huis en reeds gemonteerd maar het blijkt met een motorcode BKD niet te kunnen, airco werkt dan niet. Dus die spullen liggen hier werkeloos te zijn:mad:

Bedankt voor de informatie, Ben hier door enorm geholpen. Nu kan ik aan de slag gaan. Multimediasysteem en Canbus-Gateway kopen en dan naar dealer om deze Canbus-Gateway in te leren. En dan maar hopen dat het werkt.:bloemen:
 

Michelv.

Forumguru
Ik zou eerst mediasysteem kopen en proberen, accuprobleem is er niet altijd, ik had er met mijn O2 2006 geen problemen mee. Gateway kopen kan altijd nog als blijkt dat je accu wel leegloopt.
 

gbbosma

Forumguru
Ik zou eerst mediasysteem kopen en proberen, accuprobleem is er niet altijd, ik had er met mijn O2 2006 geen problemen mee. Gateway kopen kan altijd nog als blijkt dat je accu wel leegloopt.

Kan je dat ook meten, dat een multimediasysteem niet in standby gaat ( stroom gebruikt)
 

gbbosma

Forumguru
Dan rest mij toch nog twee vragen. Mijn Skoda "Edition 100" heeft het Skoda sound system
met 12 luidsprekers. Heeft deze installatie ook een versterker. En kan ik op dit
sound systeem een multimedia systeem van 4x50watt op aan sluiten. Dan mijn laatste vraag:
Hoe zijn de luidsprekers aangesloten op mijn audience radio. Is dit met tulpstekkers.

Vrg

Gerard
 

Frankw

Lid
Dan rest mij toch nog twee vragen. Mijn Skoda "Edition 100" heeft het Skoda sound system
met 12 luidsprekers. Heeft deze installatie ook een versterker. En kan ik op dit
sound systeem een multimedia systeem van 4x50watt op aan sluiten. Dan mijn laatste vraag:
Hoe zijn de luidsprekers aangesloten op mijn audience radio. Is dit met tulpstekkers.

Vrg

Gerard
Beste Gerard, de versterker van jouw soundsystem ligt onder de bestuurdersstoel. Met een verloopstekker kun je jouw radio aansluiten. Zoals ik al eerder aangaf moet de versterker geactiveerd worden door een canbus signaal. Zonder dit signaal geen geluid! Iets wat aftermarket radio's niet kunnen afgeven. Daarvoor zijn via ebay en de duitse Acr shops speciale canbus modules te koop. Op het duitse skodaforum is daarover ook eea te vinden en er is zelfs een lid die de modules kan maken. Deze module plaats je tussen de skodastekker en de kabel van je radio/verloopstekker. Mijn advies is dus om niet de originele skodastekker af e knippen want dan ben je verder van huis.. Als je wilt kan ik vanavond wel even kijken waar ik die module heb gekocht, lig nu nog even te genieten van de zon op het strand
 

gbbosma

Forumguru
Beste Gerard, de versterker van jouw soundsystem ligt onder de bestuurdersstoel. Met een verloopstekker kun je jouw radio aansluiten. Zoals ik al eerder aangaf moet de versterker geactiveerd worden door een canbus signaal. Zonder dit signaal geen geluid! Iets wat aftermarket radio's niet kunnen afgeven. Daarvoor zijn via ebay en de duitse Acr shops speciale canbus modules te koop. Op het duitse skodaforum is daarover ook eea te vinden en er is zelfs een lid die de modules kan maken. Deze module plaats je tussen de skodastekker en de kabel van je radio/verloopstekker. Mijn advies is dus om niet de originele skodastekker af e knippen want dan ben je verder van huis.. Als je wilt kan ik vanavond wel even kijken waar ik die module heb gekocht, lig nu nog even te genieten van de zon op het strand

Bedankt voor de informatie, ja zou het mooi vinden als je even wilt kijken.
Alvast bedankt.
 

gbbosma

Forumguru
Hier even een update,

In Juli heb ik een vraag gesteld op dit forum ( Radio Audience vervangen voor radio navigatie multimedia RNS) en heb toen van diverse forumleden antwoorden en tips gekregen (nogmaals dank) en wil nu graag mijn nieuwe aanwinst laten zien en mijn bevindingen met jullie delen.

Inmiddels heb ik al 3 maanden een multimedia systeem in de auto, de AD-6016 deze is van Chinese makelij maar bevalt zeer goed. Het model lijkt echt op de Columbus en is dan ook speciaal voor Skoda ontwikkeld. Bij het aanzetten van het systeem komt het Skoda logo eerst tevoorschijn, ook de knoppen zijn groen verlicht.

Dit systeem heeft de volgende specificaties: Navigatie van IGO8, RDS, 7inch Digitaal TFT lcd touch screen scherm, dvd speler (Resolutie:800*480) en speelt de volgende dvd's: dvd/VCD/cd/MP3/MP4/DIVX/8cm discs, SD/MMC card lezer, Ipod aansluiting, 5 voorgeprogrammeerde equalizer instellingen en één die je zelf kan bewerken, Scherm instellingen (helderheid, contrast, kleur), Can-bus systeem controle en de originele stuurbediening werkt ook perfect,
Dolby digital, DTS, Dolby PRO II surround decoder, Bluetooth A2DP (ook voor audio streaming via Bluetooth naar radio), gps dual zone Navigatie Systeem. (Radio luisteren en Navigeren tegelijk).
Kortom van alle gemakken voorzien.

Omdat in mijn Octavia "Edition 100" een Skoda sound systeem zit moest ik dus wel een aparte canbus module kopen, maar door forumlid Frankw (nogmaals dank) kreeg ik deze link door: http://www.ebay.de/itm/Radio-Adapte...erker-Superb-II-2-Octavia-II-2-/200655731402? deze heb ik dan ook gekocht en inderdaad hierdoor krijg je geluid.
Kan niet anders zeggen dat het geluid perfect is. Waar ik dit systeem kocht, de rnswinkel in Groningen, vond dit geluid ook echt perfect.
De canbus gateway hoefde ik niet te vervangen, de radio trekt de accu gelukkig niet leeg.

Het radio gedeelte is zonder meer goed te noemen, de ontvangst prima. En bij zwakke signalen wisselt deze dan ook naar een zender met beter signaal. Ook het handsfree bellen geeft een goed geluid, ook aan de andere kant van de lijn. Als het multimediasysteem aangaat dan vind deze dan ook direct mijn telefoon. En heel handig is natuurlijk dat de Ipod er op aangesloten kan worden en dan met de stuurwielbediening te gebruiken is. De navigatie is echt perfect. Bij het aanzetten heeft deze echt binnen een halve minuut al verbinding met de satellieten, Ook de 3D weergave van de kaarten is fantastisch. Bij het nemen van een verkeerde afslag wordt de route direct herberekend.
De app's in het menu om te wisselen tussen, radio, Sd kaart, navi, Ipod, Bleuthoot, Usb, calculator enz, enz kan je net zoals op de smartphone zo indelen naar eigen gebruik.
De bediening van het apparaat is dan ook kinderlijk eenvoudig, zelfs mijn vrouw die weet hoe het werkt. De menu's zijn eenvoudig maar duidelijk. Kortom, het bevalt echt goed. Ja en de bijgeleverde afstandsbediening werkt gemakkelijk. De usb kabel zit in mijn dashboard kastje maar gebruik deze eigenlijk niet. Op mijn sd-kaart staan meer dan 50 cd's en deze kan je ook makkelijk vinden, in het menu van de sd-kaart kun je scrollen om naar de juiste cd te gaan. Ook kan je alles laten afspelen of shuffle gebruiken. en dit geld dan voor alle cd's of welke die je zelf uitzoekt die op de sd-kaart staan.
Dvd's kijken kan ook maar doe dit niet onder het rijden, wel muziek dvd's afspelen.
Wel is het zo dat de PDC weergave niet op het display komt en ook de ingestelde temperatuur wordt niet weergegeven. Tzt wil ik nog wel een achteruitrijcamera aansluiten.

Hier een paar foto's van de AD-6016. image5.jpeg image6.jpeg image 3.jpeg image 2.jpeg image 1.jpeg
image.jpeg
Ad 6016.jpg

Heeft dit systeem dan ook nadelen/ tekortkomingen? ja die zijn er ook.
Als de verlichting van de auto aangaat dan wordt het display wel wat donkerder maar zelf vind ik het dan nog te vel aan de ogen, je moet de lichtintensiteit dan in het menu verder bedienen en dat vind ik lastig.
Is de telefoon gekoppeld dan moet je via het telefoon/bleuthoot menu steeds het telefoonboek downloaden. Maar ja soms denk ik ook wel eens dat ik in een vliegtuig zit omdat je eerst steeds een paar handelingen moet doen om te gaan rijden/vliegen. Dit heeft toch ook wel wat.:yeehaa::maakmegek:

Zoals ik al zei heb ik dit systeem gekocht bij de RNS winkel in Groningen en deze heeft het systeem ook keurig ingebouwd. De microfoon voor de telefoon is bij de binnenverlichting geplaatst en de usb aansluiting in het dashboard kastje. De gps ontvanger is rechtsonder het dashboard geplaatst en heeft een goede ontvangst. De Ipod/Iphone aansluiting/kabel zit in het vakje boven op het dashboard en kan je dan ook niet zien liggen. De aftersales is hier ook goed want bij vragen via de mail krijg je bijna altijd direct een goed en duidelijk antwoord.

Nu hopen dat ik lang kan genieten van dit systeem want ervaringen over de levensduur heb ik nog niet, wel kom ik over een jaar hier nog op terug. Ja ik kan dit systeem een ieder dan ook van harte aanbevelen en hoop dat jullie zo een goede eerste indruk heb gegeven.

Groet,

Gerard B.
 
Laatst bewerkt:

Pendragon

Forumguru
Leuk verslag. Nog een vraagje: hoe is het beeld wanneer er vol zonlicht in schijnt? Ik heb ook eens een chinees apparaat gehad en vond de inkijkhoek en ook het beeld bij veel zon nogal slecht. Als je bijvoorbeeld recht voor de unit zat was het beeld prima, maar vanaf mijn stoel (of die van de bijrijder) viel dat best tegen. Met zon erin was het haast niet zichtbaar. Misschien is dit inmiddels beter geworden.
 

Frankw

Lid
Leuk verslag, ik zie dat je foto's al gebruikt zijn door RNS in Groningen. Niet veel geld voor een aftermarket radio als deze inderdaad ook goed werkt. Ben benieuwd naar de lange termijn. Originele af fabriek radio's krijgen netjes updates om bugs/problemen op te lossen en de nieuwste telefoons volledig te integreren. Ook Zenec verzorgt dit netjes.
IGO navigatie software is in ieder geval een goede keuze.

Wacht je duurtest met spanning af...
 

andrehj

Forumguru
Originele af fabriek radio's krijgen netjes updates om bugs/problemen op te lossen en de nieuwste telefoons volledig te integreren.

??? Over welke af-fabriek radio's heb jij het hier?

  1. Columbus: Hier zijn wel geregeld FW updates van, maar er bijna geen dealer die zijn handen er aan brandt om die te installeren, omdat lang niet alle FW en HW versies compatibel zijn. Je moet dus over het algemeen zelf en op eigen risico updaten met op het internet verkregen FW.
  2. Amunden en Amundsen+: Hier zijn überhaupt geen FW updates van bekend.
  3. En om de nieuwste telefoons volledig te integreren mag de gebruiker gewoon een nieuwe carkit aanschaffen. Niks geen firmware upgrades dus.
Dus of dit met af-fabriek equipment nou zoveel beter geregeld is waag ik ten zeerste te betwijfelen.
 

gbbosma

Forumguru
Leuk verslag. Nog een vraagje: hoe is het beeld wanneer er vol zonlicht in schijnt? Ik heb ook eens een chinees apparaat gehad en vond de inkijkhoek en ook het beeld bij veel zon nogal slecht. Als je bijvoorbeeld recht voor de unit zat was het beeld prima, maar vanaf mijn stoel (of die van de bijrijder) viel dat best tegen. Met zon erin was het haast niet zichtbaar. Misschien is dit inmiddels beter geworden.

Beste Pendragon,

Met de zon op het scherm is het idd wel zo dat je het niet heel goed ziet, maar het valt mij enigszins mee, ik heb geen ervaringen met de originele Skoda toestellen maar zelf vind ik dat het er mee door kan. Als ik de prijs van een columbus zie en dan die van mij dan mag er ook wel een (beetje) aan mankeren. Natuurlijk wil je met dit multimedia systeem ook een zo perfect mogelijk systeem hebben toch, maar alles heeft zijn prijs.
 

gbbosma

Forumguru
Leuk verslag, ik zie dat je foto's al gebruikt zijn door RNS in Groningen. Niet veel geld voor een aftermarket radio als deze inderdaad ook goed werkt. Ben benieuwd naar de lange termijn. Originele af fabriek radio's krijgen netjes updates om bugs/problemen op te lossen en de nieuwste telefoons volledig te integreren. Ook Zenec verzorgt dit netjes.
IGO navigatie software is in ieder geval een goede keuze.

Wacht je duurtest met spanning af...

Beste Frankw,

Alle, de man achter de RNSwinkel vroeg mij of ik foto's wou maken en dat hij die dan mocht gebruiken. Vond ik toch wel leuk en heb mijn toestemming gegeven. Ze staan ook op marktplaats trouwens.
Afgelopen zondag keek ik ook even op de site van de RNSwinkel en zag dat er ook nieuwe updates waren voor mijn systeem. Deze zullen dan ook op mijn systeem gezet worden en dan is het probleem/tekortkoming met het telefoonboek ook verholpen. Het systeem zal bij het contact maken met mijn telefoon direct het telefoonboek gaan downloaden, dus weer een paar handelingen minder bij het aanzetten. En er zijn nog een paar verbeteringen die dan ook verholpen worden. Ben benieuwd naar deze update zoals je zult begrijpen.
 

vw_dieseltje

Nieuw lid
Hallo Gerard. Leuk verslag.


Wat Pendragon opmerkt klopt idd. Als de zon op het scherm schijnt zie je niet veel. Enige wat soelaas bied is de helderheid op maximaal zetten.
Afgelopen week heb ik het nieuwste model binnen gekregen waarop ook de mogelijkheid bestaat om tijdens navigatiebeeld telefoon in dual mode te hebben. Vond ik persoonlijk één van de grootste tekortkoming tot nu toe.
Ben zelf puur uit hobby met importeren begonnen. Via het vwpassat forum (ben zelf een passat rijder) in 2010 met ca 40~50 man een groepsinkoop gedaan en zo de eerste generatie van deze fabrikant uitvoerig getest. De huidige generatie systemen is een volledig nieuw systeem met daarin meegenomen alle op en aanmerkingen die ik via het passat forum door kreeg.

Nu ben ik bezig om de software update te bemachtigen zodat het systeem van Gerard bijv. ook de nieuwere features heeft. Helaas doen ze in China daar nogal moeilijk over.

Ik vond het ook jammer dat de pdc en temperatuur weergave niet worden overgenomen, terwijl de VW versie met OPS en CC functie gelijk is aan deze radio. Ik vermoed dat het verschil zit in het systeem wat Skoda gebruikt in de Octavia II. Het OPS welke bijv in Passat 3C en in de Golf 6 zit werkt via drive-train canbus en waarschijnlijk is de pdc weergave bij deze serie Octavia nog een voorloper van het OPS en functioneert via comfort canbus.


Groeten,
Alle
 
Bovenaan Onderaan