Racegaas ipv beschermrooster airco-condensor

Ook bij mij zijn de lamellen van de condensor al behoorlijk gebutst. Ik had echter geen zin om eea uit te bouwen zoals in het topic achteraf inbouwen beschermrooster aan de orde kwam en ik vind dat het rooster erg dicht bij de condensor zit. Ik heb racegaas gekocht (30 bij 135 cm zwart geanodiseerd aluminium); kost ongeveer 15 euro bij een auto accessoire zaak. Vervolgens 2 stukken van 14 bij 37cm (36,5cm was achteraf mooier) er uitgehaald (paar keer buigen gaat makkelijker dan knippen). En deze vervolgens vanaf de voorkant door de sleuven geschoven (gaat net als je ze iets buigt) en daarna met tie-rips vastgezet.
Hieronder wat foto's die voor zich zelf spreken:

Zonder racegaas

IMG_3254.jpg

Deel van de condensor ter hoogte van de sleuven (deel wat boven de sleuven zit ziet er nog als nieuw uit) IMG_3257.jpg

Met racegaas (tie-rips zie je wel maar zit zo laag dat ik wel prima vind)
IMG_3263.jpg

Racegaas op maat gemaakt (je hebt er dus 2 nodig)
IMG_3260.jpg


Racegaas door sleuf (iets buigen zodat deze iets langs de condensor naar boven geleid wordt zodat je de draai kan maken om hem geheel er door heen te krijgen).
IMG_3259.jpg

Tip: met een tang het puntje van de tie-rip ombuigen dan krijg je hem gemakkelijk er andere kant er weer doorheen hij moet immers om een spijl.


IMG_3261.jpg
 

andrehj

Forumguru
Goed bezig! Kun je ook een foto van recht van voren (van de hele voorkant van de auto) posten, zodat een beetje zichtbaar is hoe dit er van afstand uit ziet?
 

CDK

Forumguru
goed gedaan @pokemon :thumbsup: met een beetje mazzel heb je er flink wat peekaas bij met dat racegaas :deuk:
ff serieus, ik ga dit ook overwegen :jaja: alleen niet met tie-rips want dat vind ik dan weer minder fraai, maar het idee is super! :thumbsup:
 

Joske

Forumguru
Ik vind het wel geslaagd hoor, mooier was geweest als het slotje van de spanbandjes langs de binnenkant had gezeten maar nu is het ook netjes gedaan :thumbsup:
 

machlo

Forumguru
Mooi werk!!
Zo heb ik het ook gedaan.........je moet wel een behoorlijke voorbumperklever zijn om de tyrips te zien op de zwarte lamellen...:maakmegek:
ik heb overigens ook achter de gril gaas zitten, zijn de lamellen boven ook beschermd.
 
Dat rooster in het midden haal vrij eenvoudig eruit. Misschien voor @Corné de Kluijver handig om te weten. Er zitten dan nog wel de verticale spijltjes van de bumper.
@Monteurtje daar heb ik ook nog naar gekeken maar ik zag niet zo 123 hoe ik die los kon krijgen. Hoe doe je dat?
ik heb overigens ook achter de gril gaas zitten, zijn de lamellen boven ook beschermd.
Bij een Superb Greenline is dat gedeelte van de gril al volledig dicht.
Ik vind het wel geslaagd hoor, mooier was geweest als het slotje van de spanbandjes langs de binnenkant had gezeten maar nu is het ook netjes gedaan
@Joske, Bedankt!. Probleem bij een Superb is dat je niet er achter kan komen. Dat is de reden dat de slotjes aan de voorkant zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Monteurtje

Forumguru
De 2 buitenste kapjes eruit trekken. Daar achter zit een schroefje. De verticale spijltje zitten aan de bovenkant achter de bumper gehaakt/klikt. En aan de onderkant zit die in de bumper geschoven en geklikt.
 

skodaboy

Forumguru
mooie oplossing en goed gedaan..:thumbsup:
maar nu blijft de vraag hoelang de spanbandjes het gaan uithouden (buitentemperatuur en de zon)
na een tijdje valt het 'riempje' gewoon uit elkaar omdat kapot is..
 
De 2 buitenste kapjes eruit trekken. Daar achter zit een schroefje. De verticale spijltje zitten aan de bovenkant achter de bumper gehaakt/klikt. En aan de onderkant zit die in de bumper geschoven en geklikt.
Als dat alles is had ik eigenlijk niet zo moeilijk hoeven te doen en kan je ook 1 stuk racegaas van ongeveer 73 cm lang nemen. Verder denk ik dat dit dan ook de manier is om het beschermrooster zoals in dat topic staat te monteren en niet van bovenaf.
 

Captain Hook

Forumguru
maar nu blijft de vraag hoelang de spanbandjes het gaan uithouden (buitentemperatuur en de zon)
na een tijdje valt het 'riempje' gewoon uit elkaar omdat kapot is..
Immitatie Ty-Raps degeneren vaak door weersinvloeden c.q. UV licht.
Maar de originele van Thomas & Betts worden van een speciale Nylon samenstelling en toegevoegd koolstof gemaakt om de polymeer structuur te beschermen. Zo worden er blauwe uitvoeringen in de voedselindustrie gebruikt, die zijn voorzien van een materiaal dat door metaaldetectoren kan worden gezien. Er zijn zelfs speciale uitvoeringen geschikt voor radioactieve omgevingen (Tefzel) of geschikt voor gebouwbekabeling (brandeisen) Halar (rood gekleurd).

Maar dat wil nog niet zeggen dat rode of blauwe bundeldraadjes van de bouwmarkt ook diezelfde eigenschappen hebben...:pieker:
 

guitar_billy

Senior Member
Dat rooster in het midden haal vrij eenvoudig eruit. Misschien voor @Corné de Kluijver handig om te weten. Er zitten dan nog wel de verticale spijltjes van de bumper. Misschien kan je de trekbandjes daar aan vast maken en het originele rooster weer monteren. Dan zie je geen trekbandjes meer.

... en precies zo heb ik het op mijn O2 gedaan (zelfde constructie). Gaas vastzetten en rooster eroverheen, je ziet er niets van. Ben heel tevreden met de werking, geen insecten meer, geen bladeren en geen stenen die de lamellen verder dichtslaan/kapot maken. Ik heb wel nog een dubbel stuk gaas omdat ik nergens lokaal een goede lengte kon vinden en ja het kan altijd nog minder :-)

foto:
http://www.skodaforum.nl/forum/i/plaatsen-beschermrooster-condensor.19345/page-3#post-327586

uitleg:
http://www.skodaforum.nl/forum/i/plaatsen-beschermrooster-condensor.19345/page-3#post-327847
 
Bovenaan Onderaan