Spoetnik
Forumguru
Vrijdag 11 september de Octavia of mogen halen bij de dealer in Rotterdam. Is allemaal prima verlopen.
Thuisgekomen de doos van Superskoda er op geplakt. De instaplijsten en aan de achterkant een zwarte bumperbeschermlijst. Getwijfeld over de RVS kleur maar op deze blauwe wagen passen ze m.i. beiden. Het is dus de zwarte geworden.
Bij de Chinese vrienden had ik het bagagenet besteld, werkt goed met al die haken die in de kofferruimte zitten en de RVS pedalen besteld. Was eerst wat huiverig voor de Chinese kwaliteit maar het prijsverschil van € 30,-- gaf de doorslag. Hoes van het rempedaal verwijderen en de nieuwe erop ging gemakkelijk. Ook het gaspedaal zat er snel op. Ziet er goed uit al zeg ik het zelf. Twijfel nog over de plaat waar de voet op rust. Die bestel ik ook nog wel een keer maar misschien wordt dat iets "te".
http://www.aliexpress.com/snapshot/6844716377.html?orderId=68690234031759
Maar wat veel belangrijker is zijn de ervaringen tot nu toe:
1200km, d.d. 18 september 2015
In de eerste week hebben we de eerst 1200 km op de teller gezet en begin ik een indruk te krijgen van de wagen.
DSG
Het was even wennen de DSG 7 bak. Ik had altijd in auto's' gereden met een handbak. Dan is dit wel heel ontspannen rijden. M.n. in stadsverkeer of in de file is het ideaal. Inmiddels uitgevogeld dat ik toch wel de D stand als hoofdstand zal gebruiken maar toch wel met regelmatige ondersteuning van de S stand. Zelf schakelen zal er vrijwel niet van komen. Dan kan je beter een handbak aanschaffen en de meerprijs voor de DSG in de zak houden. Er is reeds een topic over maar ik merk ook dat de motor in de D stand heel laag in de toeren gaat. Met een snelheid van 50 a 60 km zal je al in de 7 rijden bij 1300 a 1400 toeren. Persoonlijk vind ik dat toerental iets te laag, m.n. als je even iets wilt versnellen. Dan duurt het even voordat er wat gaat gebeuren. Zet je hem dat eerst in de S stand werkt het best wel. Vooralsnog een dikke ++voor de DSG.
Motor
Ik heb de 1.6 TDI. Nu ben ik geen race-eend en kan er prima mee uit de voeten. Snellere wagen levert ook meer boetes op. Op jaarbasis rij ik 45.000 km en heb ik toch wel een stuk of 4 a 5 van die 5 KM te hard boetes. Kan je nauwelijks voor zijn. Hoe de motor rijdt in bergachtig gebied en volledige bepakking weet ik nog niet maar zal vast goed komen. Motortje is in ieder geval stuk soepeler als de 1.5 DCI van Renault die mijn vorige wagen had. Oordeel een ++
Columbus navigatie 8"
Fijn , gemakkelijk bedienbaar. Is optie op de Edition Businessline. Of het zijn geld waard is ? Denk het wel. Moet er nog wel wat meer thuis in worden. Ik heb de optie DAB+ niet aangevinkt. Moet zeggen dat het geluid prima is en ook de ontvangst van de FM zenders. Via de Samsung S4 kan ik de muziek via Bluetooth goed afspelen (spottify). Mirror link of hoe het allemaal heten mag heb ik niet aan de praat gekregen. Ik betwijfel of het werkt in combinatie met die S4. Overigens daar waar de telefoon in beginsel voor is bedoeld, nl. bellen, gaat perfect. Carkit doet in dat opzicht prima zijn werk. Verder is de combinatie met de kleuren maxidot heel handig. Columbus krijgt ook een ++
Wegligging
Tot nu toe te weinig kilometers gereden om goed beeld te vormen maar het bevalt me best wel. Auto neemt ook gemakkelijk de drempels bij mij in de wijk. Ik heb veel gelezen over de Eibach verlaging. Auto zou dan ook wat stugger zijn en wat betere wegligging krijgen. Het oog wil ook wat. Ziet er inderdaad wel mooier uit. Punt is dat dit een leasewagen is. Als het m'n eigen wagen zou zijn, zou ik het denk ik wel doen maar dan had hij ook op 18" gestaan. Kijk het nu even aan en na wat meer kilometers is er een betere beoordeling te geven.
De auto zelf
· Afwerking dashboard en deuren zijn voldoende.
· Edition stoelen zitten mij goed maar hoe ze zich houden op langere tijd is nu niets over te zeggen. De bekleding had van mij iets "duurzamer" gemogen. Als de kinderen achter in gezeten hebben staan de schoenzolen op de achterkant. Dat laat zich wel weer wegpoetsen maar toch.
· Ruimte voorin, Passagiers en bagage, prima ++
· Brandstofmeting is even uitvinden hoe het werkt. Diep in het rood met nog 50 Km actieradius kan ik 40 liter tanken. Dan zou er nog 10 liter = 180 km in de tank zitten. Als de tank 50 liter inhoud heeft. -/-
· Achterste zijruiten hebben wel die streepjes dat er verwarming inzit maar ik twijfel of dit werkt. Achterruit verwarming werkt zo wie zo traag. --/--
· Ik mis de achteruitrijdcamera van mijn vorige wagen wel. Hier had ik niet op moeten bezuinigen. Heb ik spijt van. Die pieper bevalt me nog niet zo --/--
· Handschoenenvakje gekoeld ++
· Instrumentenpaneel /klokken, Heerlijk overzichtelijk en geen onnodige kermis ++
· Overzicht +
· Bediening van de knoppen en hendels is oké. Lichtschakelaar automatisch en ook de ruitenwissers. Hoef je vrijwel niets aan te doen. Alleen de cruise control vind ik niet zo super te bedienen. +
· verbruik, nog niet zo veel van te zeggen.
· Motorgeluid tot 120 km lekker stil daarna dringt zich wel een bromtoon op.
· Verder rijdt de wagen als een kaars rechtdoor. Stuur staat ook netjes. Mijn vorige wagen begon al snel wat te zoeken en het stuur stond uit het midden.
· Stoelverwarming, voor mij hoeft het niet, staat erg warm ook in stand 1. Vrouw en kinderen vinden het helemaal geweldig. -/+
Voorlopig een zeer positieve tussenbalans.
Update 19-09-2015
Auto voorzien van mud-flaps. Beter woord dan spatlap. Achter vind ik het niet verkeerd staan. Zitten er ook goed op. Voor twijfel ik. Eerst maar even aanzien. Ze sluiten niet zo mooi aan op de carrosserie. Ik heb wel het idee dat ze functioneel zijn. Heb al wat ritjes door de polder gehad waar het oogstseizoen is en heb niet echt de modderspatten tot aan de spiegels zitten.
Heb nog wel een paar dingen te wensen. Ik wil er nog een goede telefoonhouder in hebben. Wellicht de Kuda http://www.kreijnewebshop.nl/index.php?route=product/product&product_id=857
Verder kan ik er niet zo veel mee omdat zoals eerder gezegd het een leasewagen is.
Heb reeds contact gehad via het forum met @Marcooctavia Ik zijn nog wat interessante aanpassingen die ik er graag op wil hebben.
Nu eerst maar eens gaan rijden.


Thuisgekomen de doos van Superskoda er op geplakt. De instaplijsten en aan de achterkant een zwarte bumperbeschermlijst. Getwijfeld over de RVS kleur maar op deze blauwe wagen passen ze m.i. beiden. Het is dus de zwarte geworden.


Bij de Chinese vrienden had ik het bagagenet besteld, werkt goed met al die haken die in de kofferruimte zitten en de RVS pedalen besteld. Was eerst wat huiverig voor de Chinese kwaliteit maar het prijsverschil van € 30,-- gaf de doorslag. Hoes van het rempedaal verwijderen en de nieuwe erop ging gemakkelijk. Ook het gaspedaal zat er snel op. Ziet er goed uit al zeg ik het zelf. Twijfel nog over de plaat waar de voet op rust. Die bestel ik ook nog wel een keer maar misschien wordt dat iets "te".

http://www.aliexpress.com/snapshot/6844716377.html?orderId=68690234031759
Maar wat veel belangrijker is zijn de ervaringen tot nu toe:
1200km, d.d. 18 september 2015
In de eerste week hebben we de eerst 1200 km op de teller gezet en begin ik een indruk te krijgen van de wagen.
DSG
Het was even wennen de DSG 7 bak. Ik had altijd in auto's' gereden met een handbak. Dan is dit wel heel ontspannen rijden. M.n. in stadsverkeer of in de file is het ideaal. Inmiddels uitgevogeld dat ik toch wel de D stand als hoofdstand zal gebruiken maar toch wel met regelmatige ondersteuning van de S stand. Zelf schakelen zal er vrijwel niet van komen. Dan kan je beter een handbak aanschaffen en de meerprijs voor de DSG in de zak houden. Er is reeds een topic over maar ik merk ook dat de motor in de D stand heel laag in de toeren gaat. Met een snelheid van 50 a 60 km zal je al in de 7 rijden bij 1300 a 1400 toeren. Persoonlijk vind ik dat toerental iets te laag, m.n. als je even iets wilt versnellen. Dan duurt het even voordat er wat gaat gebeuren. Zet je hem dat eerst in de S stand werkt het best wel. Vooralsnog een dikke ++voor de DSG.
Motor
Ik heb de 1.6 TDI. Nu ben ik geen race-eend en kan er prima mee uit de voeten. Snellere wagen levert ook meer boetes op. Op jaarbasis rij ik 45.000 km en heb ik toch wel een stuk of 4 a 5 van die 5 KM te hard boetes. Kan je nauwelijks voor zijn. Hoe de motor rijdt in bergachtig gebied en volledige bepakking weet ik nog niet maar zal vast goed komen. Motortje is in ieder geval stuk soepeler als de 1.5 DCI van Renault die mijn vorige wagen had. Oordeel een ++
Columbus navigatie 8"
Fijn , gemakkelijk bedienbaar. Is optie op de Edition Businessline. Of het zijn geld waard is ? Denk het wel. Moet er nog wel wat meer thuis in worden. Ik heb de optie DAB+ niet aangevinkt. Moet zeggen dat het geluid prima is en ook de ontvangst van de FM zenders. Via de Samsung S4 kan ik de muziek via Bluetooth goed afspelen (spottify). Mirror link of hoe het allemaal heten mag heb ik niet aan de praat gekregen. Ik betwijfel of het werkt in combinatie met die S4. Overigens daar waar de telefoon in beginsel voor is bedoeld, nl. bellen, gaat perfect. Carkit doet in dat opzicht prima zijn werk. Verder is de combinatie met de kleuren maxidot heel handig. Columbus krijgt ook een ++
Wegligging
Tot nu toe te weinig kilometers gereden om goed beeld te vormen maar het bevalt me best wel. Auto neemt ook gemakkelijk de drempels bij mij in de wijk. Ik heb veel gelezen over de Eibach verlaging. Auto zou dan ook wat stugger zijn en wat betere wegligging krijgen. Het oog wil ook wat. Ziet er inderdaad wel mooier uit. Punt is dat dit een leasewagen is. Als het m'n eigen wagen zou zijn, zou ik het denk ik wel doen maar dan had hij ook op 18" gestaan. Kijk het nu even aan en na wat meer kilometers is er een betere beoordeling te geven.
De auto zelf
· Afwerking dashboard en deuren zijn voldoende.
· Edition stoelen zitten mij goed maar hoe ze zich houden op langere tijd is nu niets over te zeggen. De bekleding had van mij iets "duurzamer" gemogen. Als de kinderen achter in gezeten hebben staan de schoenzolen op de achterkant. Dat laat zich wel weer wegpoetsen maar toch.
· Ruimte voorin, Passagiers en bagage, prima ++
· Brandstofmeting is even uitvinden hoe het werkt. Diep in het rood met nog 50 Km actieradius kan ik 40 liter tanken. Dan zou er nog 10 liter = 180 km in de tank zitten. Als de tank 50 liter inhoud heeft. -/-
· Achterste zijruiten hebben wel die streepjes dat er verwarming inzit maar ik twijfel of dit werkt. Achterruit verwarming werkt zo wie zo traag. --/--
· Ik mis de achteruitrijdcamera van mijn vorige wagen wel. Hier had ik niet op moeten bezuinigen. Heb ik spijt van. Die pieper bevalt me nog niet zo --/--
· Handschoenenvakje gekoeld ++
· Instrumentenpaneel /klokken, Heerlijk overzichtelijk en geen onnodige kermis ++

· Overzicht +
· Bediening van de knoppen en hendels is oké. Lichtschakelaar automatisch en ook de ruitenwissers. Hoef je vrijwel niets aan te doen. Alleen de cruise control vind ik niet zo super te bedienen. +
· verbruik, nog niet zo veel van te zeggen.
· Motorgeluid tot 120 km lekker stil daarna dringt zich wel een bromtoon op.
· Verder rijdt de wagen als een kaars rechtdoor. Stuur staat ook netjes. Mijn vorige wagen begon al snel wat te zoeken en het stuur stond uit het midden.
· Stoelverwarming, voor mij hoeft het niet, staat erg warm ook in stand 1. Vrouw en kinderen vinden het helemaal geweldig. -/+
Voorlopig een zeer positieve tussenbalans.
Update 19-09-2015
Auto voorzien van mud-flaps. Beter woord dan spatlap. Achter vind ik het niet verkeerd staan. Zitten er ook goed op. Voor twijfel ik. Eerst maar even aanzien. Ze sluiten niet zo mooi aan op de carrosserie. Ik heb wel het idee dat ze functioneel zijn. Heb al wat ritjes door de polder gehad waar het oogstseizoen is en heb niet echt de modderspatten tot aan de spiegels zitten.

Heb nog wel een paar dingen te wensen. Ik wil er nog een goede telefoonhouder in hebben. Wellicht de Kuda http://www.kreijnewebshop.nl/index.php?route=product/product&product_id=857
Verder kan ik er niet zo veel mee omdat zoals eerder gezegd het een leasewagen is.
Heb reeds contact gehad via het forum met @Marcooctavia Ik zijn nog wat interessante aanpassingen die ik er graag op wil hebben.
Nu eerst maar eens gaan rijden.