Raar geluid bij optrekken

Tuur71

Senior Member
Is het een 1.4 TSI met DSG7? En merk je het alleen als de auto goed warm is? Ik dacht dat de DSG perikelen verleden tijd waren.....
 

S.O.C.3

Actief lid
Gebruiken de personen die dit geluid herkennen misschien met enige regelmaat de stand "manual" om handmatig terug te schakelen?
Ik gebruik deze stand voornamelijk als ik in het buitenland vaart wil minderen door op de motor af te remmen bij het naar beneden rijden in de bergen. Waarbij ik overigens beslist niet in de buurt van het rode gebied kom.
 

Tuur71

Senior Member
nee dat doe ik eigenlijk nooit. En ik heb het geluid maar 2 keer waargenomen tijdens een wat langere rit (2 1/2 uur) 2 weken geleden. Hoor jij het geluid bij het terugschakelen of ook alleen bij het uit stilstand (of bijna stilstand) optrekken en denk je dat het manueel terugschakelen slijtage veroorzaakt?
 

tpors

Lid
Handmatig terugschakelen doe ik nauwelijks.
Ik wissel wel eens tussen D en S, maar dat geeft m.i. geen verschil bij het geluid. Bij optrekken hoor je het erg duidelijk, bij het overschakelen naar hogere versnellingen hoor je het ook maar in veel mindere mate. Logisch want de schakeltijd is dan erg kort.
Overigens bij achteruitrijden treed het niet op.
 

Marco71

Nieuw lid
Gisteren de 1e beurt - 30K - en natuurlijk is het geluid niet te reproduceren geweest...(proefrit van 4km :thumbsdown:) heb het zelf omschreven als dat je bij de Mac een rietje door het deksel van je cola schuift. Mag iig langskomen als het zich weer voordoet - maar het treedt zo random op... Krakende achtervering is wel verholpen :thumbsup:
 

tpors

Lid
@Marco71 Kan je ook zeggen wat er gedaan is om de krakende vering te verhelpen? Ik heb daar namelijk ook (nog) steeds last van. Volgens mij zowel aan de voor- als achterzijde.
 

S.O.C.3

Actief lid
Gisteren trad het geluid weer op na een korte rit van 30 km. Nu was het geluid te horen bij het wegrijden, overschakelen van 1 naar 2 en van 2 naar 3. Dit vond plaats tijdens een stadsrit van circa 15 km. Daarna stond de auto een half uur stil en op de terugweg niets meer gehoord.
 

Marco71

Nieuw lid
@tpors: Nee geen idee, zal eens vragen als ik in de buurt ben. Vanavond hoorde ik het kraken weer (maar da's eigenlijk :ot:). Gelukkg alleen achter:pieker:
 

Rick

Senior Member
Kan het geluidsfragment niet goed plaatsen, maar voor iedereen die denkt een raar geluid te horen rond deze tijd van het jaar: de airco pomp maakt ook redelijk wat lawaai. Hoor je natuurlijk met name bij lage snelheden, want dan minder lawaai in de auto. Is alleen hoorbaar met ingeschakelde airco. Geluid komt uit de richting van het dashboard kastje. Geen idee of dit voor een aantal van jullie de oplossing is. Simpel te testen door de airco even uit te zetten.
 

tpors

Lid
@Rick: Het is door de garage bevestigd dat dit geluid uit de koppeling komt. Het blijkt een resonantie van een as in de koppeling te zijn waar meerdere auto's met DSG last van hebben. Er wordt momenteel een nieuw type koppeling ontwikkeld waarbij dit probleem verholpen zal zijn.
Met de monteur heb ik ook andere geluidsopnames gemaakt, waarbij de ventilatie en airco uitgeschakeld waren.
Maar inderdaad voor anderen kan dit wel een idee zijn om e.e.a. uit te sluiten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rick

ikdus

Nieuw lid
Voor mij is het geluid heel goed herkenbaar. ik heb hetzelfde probleem maar in dit geval bij een Skoda Yeti 1.2 DSG. Het geluid is er alleen als de motor flink warm is (lees: na circa 30 km rijden) Bij het opschakelen van de 2e naar de 3e versnelling. Ben zojuist bij de garage geweest. de monteur reed een stuje met de auto en gaf aan dat het probleem in de koppeling zit.. Kortom direct een afspraak gemaakt om de koppelingsgroep te vervangen (gelukkig garantie)

Auto heeft 6500 km op de teller en is circa een half jaar oud..
 

Tuur71

Senior Member
Heb net de caravan opgehaald uit de stalling na een rit van 70 km. Bij het optrekken bij een verkeerslicht op een omhoog lopende weg heb ik even het geluid gehoord. Daarna Bij optrekken niet meer gehoord. Maandag is de eerste 30 K beurt, zal het melden maar het zal wel niet te reproduceren zijn.
 

Marco71

Nieuw lid
Net voor de Kerst trad het geluid weer op. Naar de dealer gereden, motor laten draaien, monteur meegereden en die herkende het probleem meteen vanuit VW-DSG's (is voor VW ook een TPI van). Had het nog niet meegemaakt bij de OIII. Dealer heeft kontakt gehad met importeur, en er is vandaag nieuwe koppeling in gegaan. Ik hou het in de gaten, maar vooralsnog goeie service.
 

Tuur71

Senior Member
Bij mij is er 3/4 maanden geleden ook om die reden een nieuwe koppeling in gegaan. Hoop ook dat het nu niet meer terugkomt...... Heb laats eens meegereden met mijn zwager in zijn G7, deze schakelt toch beduidend zachter. Ik voel toch regelmatig schakel schokjes. Het vreemde is dat dit niet altijd het geval is. Had dit trouwens bij de eerste koppeling ook en het was heel even weg toen de nieuwe er in zat. Zou het iets met de adaptatie van de mechatronic kunnen zijn?
 
Bovenaan Onderaan