Project: de volgende auto van De Stip

Status
Niet open voor verdere reacties.

JeSko

Forumguru
Hier ook twee kids maar ze mogen van mijn partner wel eten en drinken in haar wagen. Wat ik allemaal tegen kom wanneer ik haar wagen kuis

Zij mag de auto dus mishandelen en jij mag hem kuisen, de betaalde tol voor die BMW is hoog blijkbaar ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Bakkertje

Forumguru
Ik heb even een BMW gereden als voorloopauto een 320i (184 pk) echt een heerlijke motor en zeker met de automaat een aandrijflijn die echt op een hoger niveau ligt dan onze VAG producten.
De keuze is tussen ratio en emotie, dat is altijd lastig. Het zijn beide dikke en fijne auto's. Bij Skoda zul je meer opties en features hebben tov de BMW.
De vraag die erbij hoort, stel dat je voor de een kiest ga je dan denken had ik toch maar de andere gekozen? Als je daar voor jezelf een eerlijk antwoord op hebt dan ben je eruit..
Zorg gewoon dat je achteraf geen spijt van je keuze krijge en zoals eerder geschreven, je leeft maar 1 keer ..

Ow en ook niet onbelangrijk, je mag hier op het forum gewoon blijven hoor, ook met een BMW :thumbsup::troost:
 

JeSko

Forumguru
Helemaal eens met @Bakkertje , 5 jaar geleden zou ik zeggen Skoda, omdat het toen nog wel echt veel value for money was, dat is het steeds minder, waarom zou je dan als nieuwkoper nu nog een Skoda rijden, als je ook een dikke BMW kan rijden? Ik vind Skoda belachelijk duur geworden, ze zijn hun weg kwijt, hun doel en de reden waarom ze zijn opgericht. Voor mij was de piek van Skoda zo rond 2015, toen kreeg je nog echt een dikke Superb voor iets meer dan de helft van een normale BMW 3, sindsdien heeft VAG ze belachelijk duur gemaakt en ze zijn op de koop toe niet beter geworden, onbegrijpelijk. Ik heb een poos geleden ook met een F11 gereden, 184 pk automaat, en dat rijd en voelt heel anders dan welke Skoda dan ook, op de Sup V6 na misschien, maarja, dat was een folieke van Skoda dat nooit meer herhaald ging worden. Alles van de VW groep is plastique fantastique geworden in het interieur, daar betaal ik alvast geen godsvermogen aan, zat alternatieven op de markt en zeker als BMW tot die mogelijke alternatieven behoort, zou ik die Kodiaq lekker laten staan :)
 

BJF

Senior Member
@De Stip
Ik denk dat de BMW heel gemakkelijk en relatief goedkoop getuned kan worden waardoor die pk’s (en vooral Nm’s) op het niveau van de Kodiaq komen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

EdK

Forumguru
Tsja en de grootste lacher is ......... krijg meer terug voor me wagen....
Ja je betaalde er ook nog eens meer voor vanwege dat je opgelicht werd...:koffie:
bmw-en-mercedes-gaan-minder-autos-produceren-om-prijs-op-te-drijven.jpg

BMW en Mercedes gaan minder auto's produceren om prijs op te drijven
13 september 2021

De Duitse automakers BMW en Daimler - het moederbedrijf van Mercedes - gaan hun productie verlagen, zodat ze meer geld kunnen vragen voor hun auto's. Dat zeggen de bedrijven tegen Financial Times. Door het chiptekort van de afgelopen maanden zijn auto's duurder geworden en dat willen de producenten graag zo houden.


De coronacrisis heeft tot een tekort aan computerchips geleid en daar heeft vooral de autosector last van. Vanwege ingebouwde rijhulpsystemen en navigatieapparatuur worden chips steeds belangrijker in auto's Veel autofabrieken, waaronder die van VDL Nedcar in Nederland, waren vanwege dat tekort al tijdelijk gesloten.

En zo'n tekort drijft ook de prijzen op. Naar schatting zijn auto's 10 tot 20 procent duurder geworden doordat er minder kunnen geproduceerd worden. Toch blijkt de consument bereid die prijs te betalen en dus besloten BMW en Daimler hun prijzen ook hoog te houden als het chiptekort is opgelost.

"We zullen het aanbod bewust kleiner maken dan de vraag en tegelijk zullen we meer inzetten op de duurdere luxeauto's", zegt een topman van Daimler tegen Financial Times. BMW laat weten dat het zijn "productie gelijk zal houden om de huidige prijzen te kunnen aanhouden". Het bedrijf merkte in het afgelopen jaar "een enorme opwaartse druk op de prijzen" op.

'Klanten kunnen langer wachten'
Ook lijkt het erop dat de automerken hun verkoopstrategie willen herzien. Voor de coronacrisis kregen klanten meestal korting als ze hun auto bij een dealer kochten, maar die kortingen zijn sinds het chiptekort afgeschaft. BMW hint er in de krant op dat er minder rechtstreeks bij de dealer zal worden verkocht.

"Vroeger wilden mensen op zaterdag om 10.00 uur een showroom binnenstappen en om 13.00 uur weer buiten staan met een auto", zegt de BMW-topman. "Maar nu horen we van onze dealers dat mensen gerust iets langer willen wachten op hun auto. Een BMW kopen is een emotionele beslissing en ik denk dat enige wachttijd de ervaring zelfs beter maakt."

De hogere prijzen sijpelen ondertussen al door in de cijfers van de autobedrijven. Mercedes boekte in het afgelopen kwartaal een winstmarge van 12,2 procent, terwijl dat percentage in dezelfde periode in 2018 nog 8,4 procent was. Bij BMW ging de winstmarge van 8,6 procent naar 16 procent.

Bron: NU.nl
 

leon-cupra

Forumguru
Zij mag de auto dus mishandelen en jij mag hem kuisen, de betaalde tol voor die BMW is hoog blijkbaar ;)
Banee gij. Het één heeft niets te maken met het ander. Punt is gewoon , als ik haar wagen niet kuis , wordt die nooit gekuist .. dus tja … af en toe mest ik haar wagen uit. Alle prullen in een grote zak en die wordt dan aan de madam gegeven met de mededeling “Voila, ouwe otto is uitgemest”. Krijg dan een vieze blik terug :pardon:


OT: @De Stip , heb je al eens gezien naar de GLC? Vind een Benz zelfs nog een stukje hoger staan in de ranking dan een BMW. Net nog iets beter afgewerkt, iets meer afgesteld op comfort, automaat echt wel goed en het design van het dashboard/middenconsole vind ik persoonlijk knapper.
 

hemi24

Forumguru
Hogere inruil terwijl de nieuwprijs ook duurder is/was?

Tja, dat geld ben je dus gewoon kwijt en kun je geen ander leuke dingen mee doen..!

:fool:
 

Bakboord1

Forumguru
Keuze tussen een nieuwe x3 en een Kodiaq zou voor mij een no-brainier zijn in het voordeel van de x3.
Tweedehands kan (wil) ik echter nog net wel een 2017 Kodiaq betalen maar niet de prijs die ze voor een even oude x3 vragen. Voor die prijs van de Kodiaq is de x3 nog minstens 3 jaar ouder en dat maakt dat mijn keuze tweedehands op de Kodiaq valt. Plus dat de achterbank wat vriendelijker is voor 3 kinderen bij de Kodiaq.
 
@Bakkertje Een collega van me had de bmw3 en de kodiaq op zijn shortlist. Hij koos voor de bmw en heeft er na een jaar spijt van. Geluid van de standarad audio is zwaar belabbert en de instap is ontzettend laag. Sommige systemen kan je niet uitzetten het geluid van de knipperlichten is irritant hard oor de speakers. Al met al baalt hij en zou hij zijn bmw het liefst inruilen.
 

leon-cupra

Forumguru
Beetje belachelijke redenen om nu een X3 af te kraken en er niet tevreden over te zijn. Zijn allemaal puntjes die hij op voorhand had kunnen bekijken. Het is niet voor niets dat dealers testwagens klaar staan hebben :pieker::pieker:
 

Canon-Eye

Forumguru
@Beer196 dan heeft die collega het concept "proefrit" kennelijk niet helemaal goed begrepen. Alles wat je opnoemt had hij immers toen al kunnen constateren, als hij had opgelet...
 

BelKodi

Senior Member
@De Stip : we zijn intussen drie maanden na het starten van je topic. Ik ben benieuwd of je al iets beslist hebt?
Februari zal allicht niet meer haalbaar zijn zo?

Zelf moet ik zeggen dat ik het een héél moeilijke keuze zou vinden: een goed uitgeruste BMW X3 of een complete ‘exclusieve’ Kodiaq RS…
Ik denk dat je voor een gelijkaardige uitgeruste X3 zeker nog meer geld kwijt zult zijn, daarentegen zal dat in lijn liggen met de hogere inruilwaarde zodat het een te overwegen keuze zou zijn.
Afgaand op buikgevoel zou ik voor de Kodiaq RS gaan. Dan heb je imo de dikste Skoda mogelijk en een auto die je amper zal zien rijden.
Ik kan me in veel reacties die hier gepost zijn vinden. Iemand zei hier dat Skoda wat de weg kwijt is met zijn prijszetting en dat gevoel heb ik ook.
Alhoewel ik nog steeds vind dat je meer value for the money krijgt bij Skoda dan bij veel andere (premium)merken of zelfs dan bij Volkswagen. Trouwens… voor mij is Skoda eigenlijk toch al premium naderend op sommige vlakken… ook qua afwerking en kwaliteit.
Ik ben erg benieuwd naar je keuze daar ik eigenlijk zelf lange tijd nog de RS overwogen heb.
Enkel vind ik de prijszetting redelijk absurd. Vergelijk de RS tegenover een motorisatie minder (Sportline 2.0TSI 190pk) en we spreken over 9.000 euro verschil. Dat is niet gerechtvaardigd, ook al omdat uitrusting vrij gelijkaardig is. Enkel voor de motor zo veel meer vragen is niet gerechtvaardigd.
Vergelijk het met de Tiguan en dezelfde motoren. Daar is het verschil hooguit 3.000 euro.
Dus de grootste gevraagde meerprijs zit hem vooral in de RS-badge. Dat deed mij besluiten dat het die meerprijs in elk geval niet waard is.
Ik heb uiteindelijk zelfs voor een good old 2.0 TDI gekozen en zelfs met 150pk. Omdat die met een kwalitatieve chip en dsg tuning makkelijk op dezelfde waarden te zetten is als de 2.0TDI 200 Pk of zelfs de 2.0TSI…

maar eigenlijk moet ik wel stiekem toegeven dat ik de RS wel graag gewild had :)
 

BelKodi

Senior Member
En een rs 2de hands aankopen ?
Als je het tegen mij hebt: de vorige RS was geen optie vanwege diesel.
Ik heb niets tegen diesel (integendeel, ik kocht er ook een) maar de inschrijvingstaks voor de vorige RS was hier iets meer dan 1.700 euro… er los over voor deze wagen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan