Project: de volgende auto van De Stip

Status
Niet open voor verdere reacties.

Spector

Forumguru
Potverdikkie, als de vanaf prijs in België al ruim €58k is ben ik benieuwd naar de prijs in Nederland. Ik denk niet dat dit een optie wordt over een jaartje.

Succes met de verkoop van de Karoq en ik ben zeer nieuwsgierig naar je ervaringen met de RS.
 

JeSko

Forumguru
Welke particulier kan zo nog een normaal merk betalen? Het is "maar" Skoda, geen Mercedes. Er is nu al sprake van meer en meer mensen die geen autorijden meer kunnen betalen, geen wonder als je die prijzen ziet tegenwoordig.
 

leon-cupra

Forumguru
Welke particulier kan zo nog een normaal merk betalen?.
Jij met jouw nieuwe functie :D
;)
Naar mezelf kijkend lukt dat wel vanaf een bepaalde leeftijd. Grootste kosten zijn nu al een tijdje geleden gedaan (eigen woning en bijhorende investeringen), daarnaast loon de laatste 10 jaar mooi gestegen en uiteraard als belangrijkste: prioriteiten stellen en sparen.
Maar triestige is uiteraard dat bij elke generatie of facelift een Skoda een serieus stuk duurder komt. Skoda teert natuurlijk nu meer en meer op de zakelijke markt waar leaseprijs belangrijk is en niet de aankoopwaarde. Heb het al een paar keer gezegd: ook al kan ik nieuw kopen, ik koop niet meer nieuw en Skoda laat ik ook meer en meer links liggen. Als je goed zoekt kan je nog bij andere merken mooie zaken doen.
 

Japanese Power

Donateur
Maar @JeSko, er is toch genoeg en goed 2e-hands spul, en dat is echt wel betaalbaar.
We hebben het hier over nieuwe auto's waarbij ongeveer de hele optielijst is aangevinkt.

Ik heb vorig jaar een Yaris TS gekocht voor 5K. Leeftijd 13 jaar en net 100.000 op de teller.
Prima betaalbare en betrouwbare auto. Als je echt geen auto kunt betalen dan doe je echt iets verkeerd i.m.o.
Of je kiest er heel bewust zelf voor om geen auto meer te gaan rijden.
 

JeSko

Forumguru
Nieuw koop ik ook niet, maar de tweedehandsen stijgen ook naarmate de nieuwe blijven stijgen, het begint een beetje belachelijk te worden. Een Superb met goede aankleding is in BE sinds 2014 maar liefst 13.000 euro duurder geworden. Een vergelijkbare auto met mijn Elegance is een Clever + , deze zit boven de anderen maar één trapje onder de L&K, die kost in BE 43.000 nu, Vanafprijs! Mijne was destijds nieuw 30.000. Zotte ontwikkeling.
 

JeSko

Forumguru
5 k voor een kleine auto van 13 jaar oud vind ik nu wel stevig aan de prijs @Japanese Power , maar oke dat is NL, daar zullen die prijzen ook weer wat hoger liggen. Als je dan bekijkt dat mijn destijds 5 jaar oude Superb 12.250 koste met maar 58.000 op de teller... In België wel te verstaan.
 

Japanese Power

Donateur
5 K is een hele nette prijs voor een Yaris in deze samenstelling. Dikste en snelste uitvoering, net klokje rond, weinig tot geen onderhoudskosten en over een aantal jaren nog heel waardevast... Voordeel van een Toyota zullen we maar zeggen. Maar goed: on-topic: de dikke Kodiaq van @De Stip :thumbsup:
 

leon-cupra

Forumguru
Als je echt geen auto kunt betalen dan doe je echt iets verkeerd i.m.o.
Nu ga je heel het forum over je krijgen net zoals ik bij het niet kunnen betalen van een vakantie van 1200€ :deuk::deuk:

We zijn eigenlijk in BE al jaren verwend geweest qua nieuwe wagens. Het is de laatste 5 jaar dat nieuwe wagen verschrikkelijk duur geworden zijn en meer en meer minder bereikbaar zijn voor particulieren. Mijn RS een 4 jaar geleden kostte nieuw 29k. Voor heel veel particulieren haalbaar. Nu kost een RS minimaal 45k. Voor vele particulieren niet meer haalbaar. Mijn partner haar Superb kostte nieuw 29k. Een gewone superb met niet te veel toeters en bellen. 4 jaar later heb je geen Superb meer voor 29k.
Zijn nog maar twee voorbeelden maar deze voorbeelden kan je wel doortrekken naar het grote deel van de markt.
Is een feit dat in BE de particuliere markt aan het verschuiven is naar de tweedehands markt. Daar zijn we dan als Belg ook nog redelijk kieskeurig. Een wagen van +120k kilometers is er eentje voor export. Dat gaat in Be de volgende stap zijn. Wagen met +120k kilometers zullen binnenkort hier wel in BE verkocht geraken omdat het voor velen anders niet meer betaalbaar is.
 

C00per

Senior Member
Een nieuwe auto kopen is sowieso een slechte investering, ik heb een aantal dealers als klant en weet wat ze er aan verdienen met bonussen maar ik krijg die korting niet dus dan maar een occasion.
En je kan ook een leuke kopen waar de kop van af is.

En ieder z'n hobby, ik koop motoren alleen maar nieuw, maar dat is gewoon omdat ik het kan betalen, de tweedehands markt is daar helemaal verziekt. Dan betaal ik liever extra voor garantie en alles nieuw en weet je wat er mee gebeurd is. Dan hoge prijs voor een occasion.

En de markt verandert de komende tijd, private lease wordt meer en meer. Vaste prijs voor alles behalve de brandstof en soms verzekering.

Maar ik ben benieuwd naar je RS mooie bak krijg je in ieder geval.
 

SuperBeeb

Forumguru
Als ik nieuw zou kunnen kopen tegen een 'occasion-prijs', zoals Stip, zou ik dat ook overwegen. Gewoon eerlijk gebruik maken van de 'perks' die bij de functie (EU?) horen.
Ik koop vaak een topmodel van 3 jaar oud, voor 50-60% van de nieuwprijs. Heeft iemand anders de grootste afschrijving al voor z'n rekening genomen :D
 

Fmoon

Forumguru
Ik koop ook nieuw, heb ik hem zelf ingereden en weet ik hoe ermee is omgegaan. Toen de Skoda’s nog goedkoper waren kocht ik om de 2 jaar een nieuwe en nu doe ik al 7 jaar met m’n huidige. Destijds 43k betaald voor de RS (2014). En zal hem nog wel even houden. Stel dat je het hele bedrag kwijt ben na 8 jaar, dan heeft het me maar €5000,- afschrijving gekost per jaar, al krijg je er altijd nog wat voor terug. Dat valt dan toch reuze mee. Ik zie ze nu 2de hands voor nog stevige prijzen staan en kreeg er enkele maanden geleden als inruil nog 23k voor. Ik kijk liever naar het langere termijn dan het moment van uitgave. Ik koop de auto’s uit eigen zak en zonder financiering, ik weet niet of dat een verschil maakt voor de denkwijze van mensen om 2de hands te kopen ivm rentes?
 

leon-cupra

Forumguru
Mijn wagens zijn ook steeds volledig zelf betaald. Geen lening. Ik koop tweedehands omdat ik dan gewoon veel meer voor mijn geld krijg. M2 had ik nooit nieuw gekocht. Kost te veel en de afschrijving te hoog. Dat er al iemand mee gereden heeft, voel je niet. Rijdt er niet anders door :pardon:
En inrijden , problemen , … trekt mij dat niet aan. Zijn ook genoeg problemen met nieuwe wagens, zie maar naar de softwareproblemen met de O4. Van een tweedehands trek ik gewoon de onderhoudshistorie na , zie of er niet te veel gebruikschade is en waag het erop. Tot nu toe nog nooit problemen gehad met een okkazie en is ondertussen al de 5de okkazie.
 

BJF

Senior Member
Ik vind het een prachtige auto, mooie motorisering - en hij kost mij niets, dus de prijs interesseert me niet. Gewoon een mooie bak!
 

Tees

Donateur
Mooie bak hoor @De Stip! Ik zou t bij lange na niet kunnen (en ook niet willen :-)) betalen, maar kan m wel mooi vinden.

Vroeg me alleen af: als Nederlander mag je in NL niet in een auto met buitenlands kenteken rijden. Zijn diplomaten dan ook uitgezonderd van die regel?
 
Supergaaf Tony! Ben benieuwd wat voor leuks je weer van die Kodiaq gaat maken, want het bloed kruipt vaak waar het niet gaan kan.
 

Canon-Eye

Forumguru
als Nederlander mag je in NL niet in een auto met buitenlands kenteken rijden
Wel als je in het buitenland woont.

Of werkt: ik had ooit een collega die in Venlo woont en in dienst was van onze vestiging in Duitsland, die reed in een auto van die Duitse vestiging op Duits kenteken. Nooit problemen mee gehad.

Omgekeerd ook: in het recentere verleden reed mijn in Duitsland wonende collega met een NL-auto van de in NL gevestigde firma. Ook geen probleem, in elk geval in de praktijk.
 

De Stip

Forumguru
Update, de onderhandelingen lopen. Proefrijden met een dergelijke auto zal nagenoeg niet mogelijk zijn... De dealer begint meteen al met indekken ivm de niet te leveren chips gerelateerd aan de levertijd. Ik ben meteen aan het doorpakken en heb ook een offerte gevraagd voor een volle VW Tiguan Platinum R-line Black 2.0 TSI DSG-7 (245 pk). Ook een mooie, dikke auto en wellicht nog iets beter ivm restwaarde.

Premium ben ik ook voorzichtig aan het bekijken, namelijk de BMW X-3 M-line en de Volvo XC-60 Polestar. Beide merken geven enorme kortingen bij diplomatic sales en komen daardoor wellicht meer binnen handbereik dan verwacht.

Keep you guys posted!
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Niet verkeerd zo'n XC60 Polestar. Zou die kwalitatief ook beter in elkaar zitten als een VAG product? Ben benieuwd als je er mee gaat proefrijden
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan