Proefrit met de Fabia combi 1.2 TSI

Skoody Boo

Actief lid
na gereden te hebben in diverse merken kwam daar toch vrij verrassend een Kia Rio op plaats 1 uit. Veel auto voor je geld (van binnen net zo ruim als een Golf)

Net zo ruim als een golf??? Ik lees in carbase bij de Kia Rio een bagageruimte van
288
liter. Dat is bij een golf uit 1974 al 370 liter.... Bij een Fabia II hatchback is dat 315. Allemaal hartstikke prima als je daar genoeg aan hebt, maar dat is niet direct wat je noemt ruim.



 

Guest1

Ex-lid
Hele mooie auto die Kia Rio. Ziet er gelikt uit. Toch ben ik en m'n dochter overtuigd geraakt dat de Swift de beste keuze is, omdat werkelijk iedereen die zo'n wagen heeft super enthousiast is over de rijkwaliteiten en de lage kosten. Zelden of nooit pech. Dat vind ik erg belangrijk zeker voor iemand die zelf niets aan haar auto kan doen.

Ben het wel met Skoody eens dat ik de Rio niet het formaat van een Golf kan hebben. Dat zie al aan het model. Een Golf is toch wat vierkanter en dat verzekerd ook van meer ruimte. Zie maar bij de Yeti, ook vierkant en een zee van ruimte.
 
Ik heb ook een 1,2 TSI 86 pk , weliswaar in een Roomster , en inderdaad dat rijdt gewoon prima - veel trekkracht , behoorlijk zuinig en ook nog eens stil .
Ik heb er inmiddels dik 20.000 probleemloze kilometers opzitten maar heb toch een onzeker gevoel bij deze auto...om mij heen gaan vele 1,2 TSI'tjes gewoon heel snel kapot , schijnt een probleem met de distributieriem te zijn ??
Iemand met een Jetta was er te laat bij met als gevolg een motor die total loss was na 27.000 km !
Heb daarom een onzeker gevoel want wanneer gaat de mijne eraan , haalt hij de 30.000 km of misschien toch zelfs wel 40.000 ?? De importeur doet of zijn neus bloedt en komt niet met een terugroepactie of zo , na de korte garantie van 2 jaar is het gewoon rekening klant !
Ik rijd al zo'n 30 jaar auto maar zo'n gevoel van onzekere betrouwbaarheid heb ik nog nooit gehad , ik zou wanneer ik opnieuw een nieuwe auto zou kopen nooit meer voor de TSI gaan maar dan nog veel liever een Suzuki kopen , heeft een onbetwiste reputatie qua betrouwbaarheid én een importeur die eerlijk naar zijn klanten toe is !
 

Rosinfield

† In Memoriam
je hebt het zelf al over een gevoel. Denk dat je er ook niet meer van moet maken dan het is. Op het totaal aantal verkochte exemplaren gaat het om een gering aantal. Daarvan is het in verreweg de meeste gevallen een kwestie van de ketting vervangen, al dan niet op eigen instigatie of door een terugroep-actie. Blijft over een marginaal aantal gevallen waarbij de motor in de soep draait, waarbij dan ook nog de vraag gesteld moet worden of wellicht te lang is doorgereden ondanks het euvel.
 

Guest1

Ex-lid
White Roomster, ik snap jouw onzekerheid. Als je de berichten leest over problemen met de distributieketting, dan blijkt dat je het probleem hoort aankomen. De ketting ratelt na het starten. Als jouw motor nu na 20000km nog mooi rustig draait, dan hoef geen problemen te verwachten.
Er is bij VW wel een terugroepactie geweest in 2011 voor de 1.2TSI-motoren. Ik weet niet of Skoda dat ook heeft gedaan. Als ik jouw reactie lees, blijkbaar niet. Dat is raar en ik denk dat Skodarijders die problemen hebben, dit wel degelijk kunnen afdwingen. Ik ben die weg eens met succes gegaan bij Citroën. Ontkennen dat er iets fout was met de C3 terwijl er terugroepacties waren geweest in Frankrijk, GB en Duitsland. Nederland dacht er onderuit te komen. Citroën NL dacht mij niet serieus te hoeven nemen, nou dat hebben ze geweten. Duizenden C3's moesten de modificatie aan de voorvering ondergaan. Mijn dochter kreeg toen 850 euro retour, terwijl haar C3 al 6 jaar oud was. Dat is toch niet mis en daaruit blijkt dat klanten echt niet alles hoeven te accepteren.
Overigens is een autofabrikant na 2 jaar garantie echt niet vrij van vergoeding. Een motor die in de soep draait bij 30000km door een hiaat in de distributieketting (die bekend is) na bijvoorbeeld 3 jaar, zal toch echt vergoed gaan worden. Daar komt een fabrikant niet mee weg. Je zult zeker gelijk krijgen bij de rechter.
 

Noord26

Forumguru
Net zo ruim als een golf??? Ik lees in carbase bij de Kia Rio een bagageruimte van
288
liter. Dat is bij een golf uit 1974 al 370 liter.... Bij een Fabia II hatchback is dat 315. Allemaal hartstikke prima als je daar genoeg aan hebt, maar dat is niet direct wat je noemt ruim.




Ik had het over de ruimte voor zijn passagiers. Die is idd vergelijkbaar. Of er nu 4 of 6 kratten bier in passen is geen eens naar gekeken. Hij is zelf 2.05m en had net zoveel ruimte in de Rio als de Golf. Ook achterin. Een Golf heeft een grotere neus tov een Rio en dat nekt de ruimte van binnen. Stap zelf maar eens in beide auto's en ervaar het 'verschil'. De wielbasis is op millimeters na gelijk van de auto's en de spoorbreedte is minder als 2cm verschillend. Dat zie je terug in de praktische binnen ruimte. Of je nu 288 of 350 liter bagage mee kan nemen is, nogmaals, geen eens op gelet. Wat kan er wel in wat er anders niet in past?

@ Gerardus. De Swift ga je geen spijt van krijgen. Het is dat een Rio momenteel gewoon een stuk aantrekkelijker geprijst is als een vergelijkbaar uitgeruste Swift. En een Swift is net wat kleiner.
 

Ridley

Forumguru
Weer on-topic want volgens mij hebben we het al twee pagina's over andere auto's als de Skoda Fabia waar het in eerste instantie om te doen is. Ben benieuwd wat het inruilvoorstel van je dealer gaat worden!
 

Abo

Lid
Ik ben vandaag bij de dealer geweest, maar ik heb nog geen inruilprijs gehoord.
Morgen (donderdag 15-3) gaan ze me bellen.
Bij deze dealer heb ik al eerder een nieuwe Skoda gekocht.
Een DSG automaat in combinatie met de 1.2 staat trouwens niet meer in de prijslijst per 5-1-2012.
Die combinatie is niet meer leverbaar.
Alléén de 1.4 TSI (ja die snelle) is er met de DSG.
Dit maakt mijn auto met automaat als occasion met weinig km. interessant voor de liefhebber.
 

Skoody Boo

Actief lid
@Noord26: helder, snap wat je bedoelt.

(voordeel kleine kofferruimte: je zuipt zelf ook wat minder (sorry, nog ff off-topic flauw geintje))

@Abo: hou ons op de hoogte!
 

Abo

Lid
Nou, ik weet nu het inruilvoorstel van de dealer.
Via de Autoweek Carbase had ik al opgezocht wat mijn auto ongeveer waard zou zijn.
Nou, de dealer zit daar € 1300,00 euro onder.
Ik heb de verkoper bedankt voor de moeite.
Misschien dat er in de toekomst wel zaken gedaan konden worden vertelde hij nog.
Ik denk van niet met dermate lage inruilprijzen.
Voorlopig blijf ik nog met mijn keurig onderhouden auto met weinig km's rijden.
Misschien moet ik in de toekomst inderdaad eens bij Kia gaan kijken.
Zijn ze mij na jarenlange klandizie toch kwijt.
 

Fabia

† In Memoriam
Misschien nog een checken bij andere Skoda dealer, het kan echt verkeren heb ik wel gemerkt de afgelopen jaren.
 

Ridley

Forumguru
Ik neem aan dat dit het openingsbod was??? Ik heb nog altijd moeten onderhandelen en zij steken gewoon laag in, dat is hun goed recht. Maar de aanhouder wint!
 

Guest1

Ex-lid
Abo, ik heb ook gekeken op Autoweek voor de inruilwaarde van de C3 van m'n dochter. De waarde die men opgeeft is nagenoeg gelijk aan wat Autoweek er van maakt.

Kijk je bij de ANWB dan schrik je echt. Klopt totaal niet met de werkelijkheid.
Kijk je bij verzekeringsmaatschappijen als Zomoto of Independer dan komt er een ongelofelijk hoge inruil uit.

Voorbeeld voor C3:
Autoweek 2100 euro;
ANWB: 900 euro;
Zomoto en Independer: 3800 euro. Ik moet nog zien of je dat ook echt ontvangt als je auto totalloss is. Ik geloof er niets van.

Inruilvoorstel bij Skoda en Suzuki was 2000 euro, waarbij Suzuki 1000 extra geeft (marge natuurlijk)

Ik denk dus dat Autoweek de meest praktijkgerichte inruilwaarde berekent. Ik wil echter wel wat meer inruil of liever nog wat korting extra op de rekening. Ook extra gratis opties zijn misschien mogelijk. Wat een handel he....:winkie:
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik wil echter wel wat meer inruil of liever nog wat korting extra op de rekening.
Leg die eens uit? Wat is het voordeel van korting boven extra inruil? Ik zie het verschil nog niet...:confused:
(En zie ook nog even post #14 van dit draadje)
 

Abo

Lid
Ik neem aan dat dit het openingsbod was??? Ik heb nog altijd moeten onderhandelen en zij steken gewoon laag in, dat is hun goed recht. Maar de aanhouder wint!

Oeps, ik heb trouwens nog een vergissing gemaakt, het verschil in de inruilprijs is nog veel erger.
De Autoweek Carbase gaf een inruilprijs aan van € 11.800,00, de dealer kwam met een openingsbod van € 9.500,00. Het verschil bedraagt dus € 2300,00 i.p.v. € 1300,00. De verkoper gaf zelf al aan dat het verschil niet te overbruggen was. Wat mij betreft kan hij een koude douche krijgen.

Nu weet ik het absoluut zeker, ik koop bij mijn eigen dealer nooit meer een nieuwe auto.
Ik ga inderdaad maar eens shoppen, om te beginnen in Purmerend.
De afstand hier naar toe is net zo veel als de afstand naar mijn huidige dealer, had ik zelf ook niet verwacht.
 

Ridley

Forumguru
Mmm, dat is inderdaad een belachelijk bod! Ik heb in oktober mijn onderhandeling gestart en heb uiteindelijk 11.500 teruggekregen voor mijn combi tour 1.4 van november 2009 (met 38.000 op de teller). Die 11.800 is dus echt wel een redelijke prijs voor je auto! Vreemde dealer :ahum:
 
Bovenaan Onderaan