Proefrit met de Fabia combi 1.2 TSI

Abo

Lid
Vandaag was ik bij de schadereparateur om mijn auto te laten repareren. Vorige week was ik met achteruit inparkeren tegen een stuk boomstronk gereden waarbij ik een deuk in mijn achterklep opliep:ahum:
Mijn auto betreft een Fabia combi tour automaat met de 1.6 motor.

Als vervangende auto kreeg ik een Fabia combi 1.2 tsi 63 KW (85 PK) mee met een schakel vijfbak.
Nou, dit was geen afzien. Integendeel, wat trekt die motor er toch hard aan. Vanaf 2000 toeren is die motor vol op stoom en bij 3000 toeren heb je toch aardig wat auto's ingehaald. Ook weer het zelf moeten schakelen vond ik niet tegenvallen. De koppeling grijpt goed aan en de pook gaat voor mij met een goed gevoel door het patroon. Door het hoge koppel van de motor kun je zelfs nog schakellui rijden. Die 1.2 tsi 85 pk motor voelt veel vlotter aan dan mijn huidige 1.6 105 pk motor. Daar komt nog bij dat die 1.2 tsi toch echt wel zuiniger is dan de 1.6 met automaat. Dit geeft mij stof tot nadenken. Als mijn auto deze week gerepareerd is ga ik toch even naar mijn dealer. Misschien zit een Fabi HB 1.2 TSI Style er wel in. Een combi heb ik eigenlijk niet meer nodig, een HB volstaat ook. Misschien dat ik zaken met dealer kan doen.:473:
 

Race Eend

Forumguru
Mooie eye-opener dus zo'n leenwagen, erg fijne motoren die 1.2 TSI's inderdaad.

De 105pk versie is ook als dsg automaat te verkrijgen trouwens.
 

Ridley

Forumguru
Alleen nu even niet vanwege schaarste van dsg bakken. Ik kan alleen maar onderschrijven dat de TSI echt een super verbetering is t.o.v. de vorige generatie motoren. :xyxthumbs:
 

piair1982

Forumguru
Daar kan ik mij volledig bij aansluiten.

Sinds de nieuwe ketting er in zit en de motorupdate gedaan is rijdt ie fantastisch! :worshippy:
 

Hetzer

Forumguru
Standaard rijd de 86 pk TSI, geweldig, nu heb je door geschakeld tot 3000 toren, maar probeer eens door te trekken naar 4800, dan zit op max pk/koppel,
echt dan wil hij wel.

maar moet eerlijk toegeven, dat hij na motortuning nog veeeeeeel lekkerder en vooral sneller rijd;)

Succes met je keuze en zoektocht Abo!!!!!!!!!!
 

Pollewop

Forumguru
Ja Abo, ik kan me eigenlijk alleen maar aansluiten bij wat je schrijft. Ik rij sinds augustus 2011 in een Fabia 1.2 TSI Combi met 86 pk, en het bevalt me uitstekend. Hiervoor "auto's van de zaak" gehad, klasse Citroen C5, VW Passat, VW Touran etc, die een stuk "groter" zijn dan de huidige Fabia, maar ik heb geen moment het idee gehad dat ik ook maar iets te kort kwam. Motor is stil en zuinig (ca. 6 L/100 km) en daarnaast ruim voldoende "pit" en snelheid. Daarbij is de Combi de grootste in z'n klasse. Ik kan hem alleen maar aanraden...

Succes... :xyxthumbs:
 

Guest1

Ex-lid
Afgelopen zaterdag met mijn dochter een proefrit gemaakt in een Fabia 1.2 tsi. Inderdaad een fijne auto.
Zij is aan het kiezen tussen de Fabia, Citroen C3 of Suzuki Swift 1.2.
Jullie zullen zeggen: de Fabia doen, echter er is bij Skoda bar weinig onderhandelingsruimte, omdat zij dan voor een Style-uitvoering kiest. Eigenlijk een Ambition, maar voor minder dan een Comfort prijs. Bij inruil van haar huidige C3 blijkt dat je die luxe zelf weer betaald. Dat komt ons niet echt sympathiek over.
Ook de belangstelling om te verkopen, vonden wij echt te mager.

Daar komt bij dat Citroen en Suzuki er qua interieur toch gelikter uit ziet en dat doet ook wel wat bij een jonge dame.

Hoewel zij en ik ook zeer gecharmeerd zijn van de 1.2 TSi, gaan we nu toch eerst verder met de Swift. Een auto die zich heerlijk laat sturen. Minder pittig dan de TSi. Daarvoor mist Suzuki het hogere koppel. Wel weer meer pk's. Al met al, lijkt mij voor haar de leuke verschijning van de Swift de beste optie. Ook omdat men bij Suzuki zaken met de klant wil doen. En dat komt toch prettiger over.

Zelf heb ik vier maanden geleden een Yeti besteld bij dezelfde garage en dat liep een stuk gesmeerder. Komt ongetwijfeld door de luxe Style-uitvoering van Fabia, waardoor de marge van de dealer nagenoeg wegvalt. Handelt niet prettig. Hebben we zitten rekenen met de Comfort, maar dan nog blijft de inruil van haar C3 erg mager. Nee, dat doen Citroen en Suzuki beter.
 

Noord26

Forumguru
Ik ben sinds 7 jaar in het bezit van een Swift (het 'nieuwe' model met 1.5 motor) en anderhalf jaar van de Fabia. In de afgelopen 7 jaar is de Swift minder in de garage geweest (op normale beurtjes na) als de Fabia. Daarnaast schrijft deze erg weinig af tov een Skoda en past beter bij een jong iemand als een Fabia om eerlijk te zeggen. En ik voel mij bij de Suzuki meer klant als bij de lokale Skoda dealer. Alhoewel dat ook sterk verschilt per dealer. Sterk punt blijft de versnellingsbak en het onderstel van de Swift. Sportief met veel comfort. Erg prettig.

Als ik zou kunnen kiezen, uit ervaring met beide modellen, zonder aarzelen voor de Swift gaan. Het is dat wij de ruimte nodig hebben en Suzuki dat niet kan bieden tegen tegen een scherpe prijs. Echter is de Swift, in mijn optiek, wel een maatstaf in zijn klasse sinds het model van 2005. Laat ze bij Suzuki maar eens een turbo op hun motor zetten, dan zou het plaatje perfect zijn.
 

Guest1

Ex-lid
Noord26, wat een leuke reactie! Dat sterkt haar in het idee om zeker voor de Swift te gaan. Sowieso zijn alle reviews van de Swift lovend. Ik heb echt nog geen negatief woord gehoord of gelezen over deze auto. Inderdaad voelde zij zich meer klant bij Suzuki.
 

Noord26

Forumguru
De Fabia heeft als groot voordeel de motor, omdat er een turbo op zit. Met dus een veel groter bereik van koppel. En dat merk je op de weg. Lastige keuze he? :crazy:
 

Abo

Lid
@Skoody BOO,

De 1.6 105 pk motor moet eerst "lucht happen" voordat ie zijn potentieel gaat tonen.
De response op het gastpedaal van de 1.2 TSI 85pk is veel vlotter.
Mede omdat het max.koppel er veel vroeger inkomt dan de 1.6 motor.
Dit vind ik veel prettiger.

Ik had gedacht dat je met de 1.2 TSI 85 pk relatief snel moest overschakelen omdat het max.koppel al bij laag toerental beschikbaar is. Dit bleek echter mee te vallen, je kunt rustig een stukje doortrekken in de versnellingen, de motor valt niet meteen dood. Ik ben onder de indruk van deze motor.

Ik had al gelezen dat een dealer weinig onderhandelingsruimte bood op een Fabia HB style 1.2 TSI. Nou, ik ben beniewd deze week.
 

Skoody Boo

Actief lid
@Skoody BOO,
De 1.6 105 pk motor moet eerst "lucht happen" voordat ie zijn potentieel gaat tonen.
De response op het gastpedaal van de 1.2 TSI 85pk is veel vlotter.
Ik ervaar het verschil met mijn vorige autootje zo: de respons op het gaspedaal van de tsi vind ik in zekere zin juist minder direct (duurt iets van een halve seconde ofzo voordat hij echt gaat trekken), maar is hij aan het trekken dat gebeurt er ook wel meteen veel meer (dat is wat jij bedoelt volgens mij). De uitdrukking "lucht happen" is wel grappig in dit verband, want dat is meer letterlijk nou juist wat bij een turbo het geval is en wat die halve seconde veroorzaakt.

Dat niet al te directe reageren heeft iets positiefs, ik ga daar rustiger van rijden.
 

Canon-Eye

Forumguru
In zijn algemeenheid vind ik "inruilprijs" net zo'n weinigzeggend begrip als "korting".

Als ik bij het ene tankstation zie staan dat ze 10 cent korting geven en bij het andere zelfs wel 12 cent, wil dit nog niet zeggen dat ik bij de laatste ook voordeliger uit ben: als de prijs waar die korting van afgetrokken wordt in het tweede geval 3 cent hoger ligt, dan ben ik dus toch een cent per liter duurder uit.

Anders gezegd: niet hoeveel je "terugkrijgt" (in de vorm van korting, of inruilwaarde) is van belang, maar hoeveel je uiteindelijk netto betaalt en wat je daarvoor aan goederen geleverd krijgt is waar het om gaat. Maar ja, Nederlanders en korting...

Dus ik zou zeggen: schakel je gevoel uit en je zakjapanner in. Weeg af wat je precies krijgt voor de euro's die er moeten worden overgemaakt - hoe dat bedrag precies tot stand komt is vooral psychologische trucage, dus daar moet je gewoon niet intrappen!
 

Rosinfield

† In Memoriam
zeer wijze woorden! Zo'n dealer zal niets nalaten om de klant het idee te geven dat hij een prima deal heeft gesloten, bv aan de hand van korting of inruilwaarde. In hoeverre dat dan ook de facto zo is, is een heel ander verhaal
 

Guest1

Ex-lid
Zeker waar dat de inruilwaarde op zich niet uitmaakt, maar het eindresultaat van de hele handel moet kloppen. Dat heb ik mijn dochter ook voorgehouden. De Fabia biedt meer en dat zou haar per saldo zo'n 800 euro meer kosten t.o.v. de Suzuki. Wat Noord26 al schreef, hebben wij meer gelezen. De Swift zou een probleemloze auto zijn en daardoor een lage kosten auto zijn. Dat is zeer belangrijk. De C3 heeft altijd zijn werk gedaan, maar heeft ook vaak iets dat defect is.
 

Canon-Eye

Forumguru
De voornaamste moeilijkheid is het op geld waarderen van de feitelijke verschillen tussen de auto's - dát blijft uiteindelijk een gevoelskwestie, waar een ander je niet of nauwelijks raad in kan geven. Tenslotte moet je zelf kiezen bij welke auto het totaalplaatje voor je eigen gevoel het beste klopt.

Wat misschien nog een (klein) beetje kan helpen, is het verschil in de te verwachten gebruikskosten. Daar kunnen statistieken bij ondersteunen - maar: voorspellen is moeilijk, vooral als het de toekomst betreft. Je kunt ook daar dus nog flink naast blijken te zitten: er zijn ook op dit forum wel horrorverhalen over auto's waar men kennelijk "op vrijdagmiddag aan begonnen is om op maandagochtend afgemaakt te zijn", zoveel narigheid is daarmee. Gelukkig zijn die duidelijk in de minderheid, voor zover ik dat kan overzien.
 

Noord26

Forumguru
Toevallig ben ik een aantal weken terug met mijn schoonbroertje naar een nieuwe auto wezen speuren en na gereden te hebben in diverse merken kwam daar toch vrij verrassend een Kia Rio op plaats 1 uit. Veel auto voor je geld (van binnen net zo ruim als een Golf) en zeer goede garantie voorwaarden. Fraai in- en exterieur. Wat wil je nog meer? Ook, wederom, met een Swift gereden en die was gewoon kleiner en duurder. Stuurde wel lekkerder. Denk dat vele mensen er momenteel zo over denken, want de levertijd was begin juli. En dat zonder extra opties, alleen wat andere velgen gekozen.. Maar hier ook: geen turbo-motor; en als je daaraan gewend bent qua karakter valt elk klein motortje dan iets tegen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
dat is denk ik zeker zo, zal slechts een fractie betreffen van het aantal verkocht exemplaren. In de loterij heb je verreweg in de meeste gevallen geen geluk en hier in verreweg de meeste gevallen geen pech
 

Guest1

Ex-lid
Is de levertijd van de Swift op dit moment pas juli? Vreemd want als je een Swift zou bestellen bij Auto.nl dan is de levertijd 8 dagen. Hoe flikken die dat dan? Zeker maar enkele kleuren leverbaar.
 
Bovenaan Onderaan