Problemen O3 Greenline

peterbaarlo

Senior Member
ik heb het gebonk bij mij sterk kunnen reduceren door onderstaande zaken te doen.

1. achterbanden op 2,4 bar IPV 2,8 bar (banden zullen meer oneffenheden wegnemen, wel slecht voor verbruik)
2. kuip onder de afdekplaat van de koffer bodem bekleden met zware noppenfolie (andere dempende materialen werken natuurlijk ook)
3. reserve wiel laten plaatsen door dealer IPV schuimblok noodset.
4. de verstelbare aanslag nokken van de achterklep in de aller hoogste stand gezet, de achterklep zit nu strak dicht en kan minder resoneren. zoals de klep origineel stond afgesteld kon ik, als ik vanaf buiten op de kofferdeksel duwde, de klep nog wat op en neer bewegen in de rubbers.

hsc.jpg


gsc.jpg


auto is nog niet zo stil als het hoort maar omdat er nog geen oplossing van Skoda is doe ik het nu maar even zo.
ik rij +1000 km per week en was het gebonk meer dan zat.
 
Laatst bewerkt:

dirkkroneman

Forumguru
Idd, het is geen vrachtwagen :tongue: Normaliter staan ze bij mij rond de 2-2,2 bar dacht ik (bij lichte belading). Kijk maar eens in je tankklep..
 
Ik begreep van de uitlijnman dat er best wel wat meer in mag. Hij gaf aan dat hij de bandjes altijd op zo'n 2,6 bar zet. O.a. vanwege de Duits afgestelde dempers.... :pieker:
 

O3-Rider

Senior Member
Wat ik vandaag gedaan heb is de 2 stelrubbers verdraaid. Dit zijn dus de rubberen "doppen" op het kofferdeksel aan de onderkant. Deze kun je gewoon draaien om te verstellen. Ik heb ze beide 1 tot 1.5 slag gedraaid zodat de "langer" worden. En hopla het gebonk is verdwenen. Nog altijd wel iets van het doffe gebonkt, maar de harde knallen zijn vrijwel verdwenen. Wat een stilte in de auto.

Ik ga ook nog even naar de 2 aanslagnokken kijken, wellicht wordt het dan nog beter.
 
Laatst bewerkt:

peterbaarlo

Senior Member
Wat ik vandaag gedaan heb is de 2 stelrubbers verdraaid. Dit zijn dus de rubberen "doppen" op het kofferdeksel aan de onderkant. Deze kun je gewoon draaien om te verstellen. Ik heb ze beide 1 tot 1.5 slag gedraaid zodat de "langer" worden. En hopla het gebonk is verdwenen. Nog altijd wel iets van het doffe gebonkt, maar de harde knallen zijn vrijwel verdwenen. Wat een stilte in de auto.

Ik ga ook nog even naar de 2 aanslagnokken kijken, wellicht wordt het dan nog beter.


heb je dit met de hand gedaan of met gereedschap. ik krijg ze met de hand niet goed verdraaid en ben bang dat ik ze sloop als ik er een waterpomptang op ga zetten.
 

O3-Rider

Senior Member
Gewoon met het handje hoor. Zit namelijk gewoon schroefdraad aan. Deze kunnen draaien omdat ze in de loop der jaren minder kunnen worden en dan kunnen ze gewoon aangedraaid worden.
 

peterbaarlo

Senior Member
ik heb de stoppen ook 1,5 slag linksom gedraaid, de achterklep zit nu lekker strak dicht, en auto is er weer een beetje stiller van geworden.

het doffe gebonk is nu bijna helemaal weg, nu blijft het klapperen van de schokbrekers nog aanwezig. hopelijk heeft skoda snel een oplossing.

nsc.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

O3-Rider

Senior Member
Goed te horen dat dit voor meer mensen helpt!

@peterbaarlo, ik zal vanavond ook nog even de aanslgrubbers verstellen. Het is bij mij nog net niet helemaal weg.
 

peterbaarlo

Senior Member
@O3-Rider ik denk dat jouw tip de gouden tip is voor mij.

alle andere stappen die ik uitgevoerd heb hebben samen net zo veel resultaat als de 2 doppen uitdraaien alleen.

ik denk dat het een samenspel van factoren betreft, ben heel benieuwd naar jouw bevindingen mbt het verstellen van de aanslag blokken.

ik ben hier heel erg blij mee!
 

O3-Rider

Senior Member
Yeaah goed te horen! Ik heb vanavond de 2 aanslagrubbers versteld, maar nog niet gereden. Morgenvroeg weer.

Ik was gisteren ook enorm verrast na het aandraaien dat het ineens zo stil was in de auto.
Ik laat het morgen weten.

Hopelijk is dit de gouden tip voor iedereen. Ik had ineens een ingeving dat als het aan de kofferdeksel lag, het wellicht lag aan het feit of de klep in zijn geheel aan de onderkant bonkte of enkel in het slot. Ineens dacht ik aan die 2 rubberen rondjes. En voila!

O ja, wat ik nu wel merk is dat als je klep nu opendoet, dan je merkt dat er wat spanning op staat. Dus de klep wil graag open. Ik ga daar nog een beetje mee spelen. Wellicht kunnen ze nog een halve slag terug.......
 
Laatst bewerkt:

O3-Rider

Senior Member
Dus of we krijgen allemaal langere rubbers (uhm..nu gaan we vast OT) of de fabriek krijgt de opdracht de rubbers met de hand een slag te draaien.....

Hoe dan ook, wat is het heerlijk stil in de auto. ZALIG
 

henriz

Forumguru
Ah, mij waren eerder al twee dingen opgevallen die ik geen moment aan elkaar gerelateerd heb:
  1. Mijn Skoda bonkt niet terwijl veel mensen hier wel last van zeggen te hebben.
  2. Ik moet mijn kofferdeksel echt goed dichtgooien en aandrukken. Anders zit ie niet dicht.
Nu valt het kwartje.
 
Goede tip heren!

Mijn auto heeft maandag de hele dag bij de garage gestaan. Ze hebben niets kunnen vinden. Vandaag mag de auto weer de hele dag bij de dealer. Ze hebben bij PON een DIS-melding gemaakt en gaan vandaag nieuwe stappen uitvoeren (e.e.a. in overleg met PON). De aanslagrubbers is één (ik weet niet of de dealer hier ook van op de hoogte is). De schokbrekers echter maken ook teveel herrie. Dat hebben de heren van de garage ook erkend. Ik ben benieuwd wat aan het einde van deze dag bereikt is...
 

O3-Rider

Senior Member
Ah, mij waren eerder al twee dingen opgevallen die ik geen moment aan elkaar gerelateerd heb:
  1. Mijn Skoda bonkt niet terwijl veel mensen hier wel last van zeggen te hebben.
  2. Ik moet mijn kofferdeksel echt goed dichtgooien en aandrukken. Anders zit ie niet dicht.
Nu valt het kwartje.


Helaas daar ben ik het niet mee eens! Ik heb last van het bonken, maar moest ook mijn klep hard dichtdoen.
Dus helaas....
 

RefleCs

Forumguru
Is het niet een idee dat er eens foto's van de rubbers e.d. gemaakt worden van een auto met het gebonk en eentje die er totaal geen last van heeft om te kijken of er wellicht verschillen zijn te zien?
 
Bovenaan Onderaan