Problemen O3 Greenline

O3-Rider

Senior Member
Echt heel erg storend vind ik het niet. Klotsen van de diesel heb ik bij wel meer autosport ervaren, en zal volgens mij ook niets aantekenen doen zijn. De druk ervaar ik echt niet. De krakende achteras is wel wat vreemd. Dit is af en toe zeker te horen en klinkt toch een beetje vreemd.

De achterklep moet je idd echt dicht doen, zaldat zo eens proberen met een deur open....
 

Noord26

Forumguru
Ik denk dat dan je jezelf dan aangesproken voelt? Want het was een onderbouwend bedoeld op je eigen opmerking en totaal niet als niet begrijpen of niet goed op pakken.

;)
 

s-line

Forumguru
Het resoneren van de achteras wordt ook nog eens versterkt door de grote kofferbak die als klankkast fungeert.
Plus de combi heeft daarbij nog eens een zeiltje als hoedenplank wat niet echt dempt. Bij de superb vind ik de sedan ook stiller in de auto als de combi door het zelfde principe. Alleen de ene persoon hoort dit wel en de ander weer niet,het is alleen verdomd vervelend als je elk klein rammeltje hoort, ik ben zelf ook zeer gevoelig op dit soort geluiden. En moet ook toe geven dat de isolatie bij skoda een stuk minder is als bij vw of audi, maar het verschil zit natuurlijk ergens.;)
 
Het probleem met bonken heb ik al eerder genoemd in een ander topic. Ik heb er dus ook last van. Twijfel aan drukopbouw want de straat uitrijden bij vertrek levert evenveel gebonk op als de straat inrijden na een rit van x aantal kilometers. Ik wijd het vooral aan stugheid van diverse onderdelen of resonantie door holle ruimten.

Zijn er Greenline-rijders met reservewiel die ook last hebben van dit probleem? De vakken onder de kofferbakmat (in geval van een reparatiesetje ipv reservewiel) zijn ook vrij fors en lijken me ook prima klankkasten. Iemand die vakken al vol liggen met spullen en nog steeds gebonk?
 

ertromp

Forumguru
Je zou je dealer eens kunne vragen om de reservewiel ruimte te beplakken met ontdreuningsmateriaal (zwaardere geluidsisolatie) .
Wellicht biedt dat oplossing.
 

peterbaarlo

Senior Member
Het probleem met bonken heb ik al eerder genoemd in een ander topic. Ik heb er dus ook last van. Twijfel aan drukopbouw want de straat uitrijden bij vertrek levert evenveel gebonk op als de straat inrijden na een rit van x aantal kilometers. Ik wijd het vooral aan stugheid van diverse onderdelen of resonantie door holle ruimten.

Zijn er Greenline-rijders met reservewiel die ook last hebben van dit probleem? De vakken onder de kofferbakmat (in geval van een reparatiesetje ipv reservewiel) zijn ook vrij fors en lijken me ook prima klankkasten. Iemand die vakken al vol liggen met spullen en nog steeds gebonk?

ik heb een anti slipmat in de kuip onder de schuimkunststof bak geplaatst (waar normaal het reservewiel ligt) en dit scheelt niets of nauwelijks iets. rijden met een raam op een kiertje is niet de oplossing. dreunen blijft.

vanavond eens de bandenspanning controleren. bij zuinige modellen willen ze wel een 3 bar of zelfs wat meer in de banden pompen omdat dit zuiniger is, fijne trillingen worden dan niet zo goed opgevangen door de banden en klinken meer door in het interieur.
 

Joske

Forumguru
Je kan ook eens met de koffer "los" te rijden en kijken of de resonantie dan nog steeds aanwezig is.
 

ertromp

Forumguru
Een schuimen mat zal niet ontdreunen. Daar is echt specifiek materiaal voor nodig
Dan moet je denken aan materialen als Vibraflex o.i.d.
 

O3-Rider

Senior Member
De achterklep gaat vrijwel vanzelf dicht als een van de deuren open staat.
Echter is dat eigenlijk wel het geval bij meer auto's. Voorloop Megane sloot de klep ook niet altijd even goed, tenzij harder dichtdoen, of als 1 van de deuren openstaat.

Drukopbouw blijf ik vreemd vinden, als ik op verschillende wegen met open (kier) raam rijd, merk ik geen verschil.
Bonken van de as is bij mij ook hoorbaar, maar toch valt het mee.
 

Canon-Eye

Forumguru
Echte drukopbouw (langer dan een fractie van een seconde, bij het dichtslaan van een deur of achterklep) zou toch eigenlijk niet moeten kunnen?
Volgens mij zit er ergens (verborgen achter de achterbumper?) een afvoerrooster waardoor de aangevoerde ventilatielucht het voertuig weer moet kunnen verlaten, want anders zou je weinig aan je blower hebben.

Wel is het zo dat dit rooster een enigszins beperkte capaciteit heeft, c.q. de route er naartoe die de ventilatielucht moet afleggen op zichzelf remmend werkt. Als ik de voorruit snel wil ontwasemen, zet ik altijd even een zijraam op een kier want dan kan hij de ingeblazen lucht veel makkelijker kwijt.
 
Het enige dat in mijn auto weleens bonkt is de variabele bagagebodem.... Die klapt op de steunen als ik bijvoorbeeld iets te hard over een drempel rijd.
 

Remakil

Forumguru
Een schuimen mat zal niet ontdreunen. Daar is echt specifiek materiaal voor nodig
Dan moet je denken aan materialen als Vibraflex o.i.d.

Inderdaad!

Schuimrubber is geen ontdreunings materiaal, wel een absorptie materiaal (bijvoorbeeld t.b.v. muziekstudio's)...
Voor ontdreuning gebruik je een flexibele rubber mat, die massa (gewicht) aanbrengt. Vibraflex is daarvoor een prima materiaal en zelfklevend. Je kan een plaatje van 2,3 mm nemen, kost ongeveer een tientje. Of 3,1 mm voor 12,50 euro...

Er zijn ook smeerbare en- of spuitbare ontdreuningsmaterialen maar die zou ik niet in de auto willen gebruiken.
Ik kan nog wel meer dingen bedenken, als eigenaar van een isolatiebedrijf in de scheepvaart en wij leveren dat spul ook allemaal. Maar zoals ertromp zegt, Vibraflex is ontdreuning en een poging waard...
 

Gieliovd

Forumguru
Volgens mij is dat een VAG kwaal..... Alle VAG auto's die ik ooit gereden heb zijn voorzien van deuren die je dicht moet gooien..... Dit in tegenstelling tot andere merken. Ik schaarde het altijd onder pure degelijkheid....
De O3 heeft zware deuren, die bij mij zeker niet hard dichtgegooid hoeven te worden.

Gewoon gebruik maken van de massa, en hem dicht trekken of rustig duwen.

Is heel wat anders dan blik wat andere merken gebruiken.
 
Even reageren en voorstellen in één. Ik ben Remco en rijdt nu mijn tweede octavia. Mijn huidige greenline (productieweek 48) heeft ook last van het bonkende geluid. Druk op de oren en hoofdpijn na een lange rit zijn het gevolg. Ik heb er Michelin alpin winterbanden. Het volgende werkt allemaal niet:
- raampje open
- kofferbak op eerste haakje (volgens mij wordt het wel iets minder, maar het is dan niet weg)
- zwaarder beladen van de auto

Ik ben dus erg benieuwd naar een eventuele oplossing. Ik heb het probleem inmiddels ook bij de dealer gemeld, maar nog geen reactie gehad.
 

maarten77

Actief lid
Even reageren en voorstellen in één. Ik ben Remco en rijdt nu mijn tweede octavia. Mijn huidige greenline (productieweek 48) heeft ook last van het bonkende geluid. Druk op de oren en hoofdpijn na een lange rit zijn het gevolg. Ik heb er Michelin alpin winterbanden. Het volgende werkt allemaal niet:
- raampje open
- kofferbak op eerste haakje (volgens mij wordt het wel iets minder, maar het is dan niet weg)
- zwaarder beladen van de auto

Ik ben dus erg benieuwd naar een eventuele oplossing. Ik heb het probleem inmiddels ook bij de dealer gemeld, maar nog geen reactie gehad.

Combi of hatchback? Of komt dit bij beiden voor? Gek dat de een het wel heeft en ander niet. In een proefrit met een hatchback meende ik ook iets van druk te voelen maar het stoorde me niet. Was echter slechts een ritje van 45 minuten. Zal dus langer moeten rijden om te ervaren.
 
Combi of hatchback? Of komt dit bij beiden voor? Gek dat de een het wel heeft en ander niet. In een proefrit met een hatchback meende ik ook iets van druk te voelen maar het stoorde me niet. Was echter slechts een ritje van 45 minuten. Zal dus langer moeten rijden om te ervaren.

In mijn geval de hatchback greenline. Tijdens de proefrit in een normale hb heb ik het niet ervaren.
 
Bovenaan Onderaan