Problemen 1.4 TSI CAXA

Bakkertje

Forumguru
@hemi24 de 1.9 is inderdaad tot 2010 in de Touran geleverd.
Om heel eerlijk te zijn wordt het een auto die als people carrier moet gaan dienen voor een jaartje of 3 a 4, daarna wil ik weer een normale (niet bus-achtige) auto gaan leasen.
Daarmee maakt het me ook niet zo gek veel uit dat het een auto van 2010 is, als ik hem maar van +/- 150.000 km tot 270.000 km zonder al te veel problemen kan rijden.

In februari loopt mijn huidige auto uit de lease en als ik dan bijvoorbeeld een kodiaq zou gaan rijden (een beetje leuke) gaat me dat al snel meer dan 425 euro netto per maand kosten aan bijtelling (en eigen bijdrage).
Als ik geen auto ga leasen krijg ik de km-ers vergoed en het leasebudget verrekend. Per saldo is dat financieel veel aantrekkelijker. Maar dan moet ik wel een betrouwbare auto hebben en volgens mij leent de 1.4 tsi zich niet echt om van +/- 100.000 km tot 220.000 te rijden zonder te veel risico. Een DSG gaat het daarom ook niet worden.

Qua budget wil ik ook onder de 10k proberen te blijven, wetende dat als ik een TDI ga rijden ik deze in feite in 4 jaar zo'n beetje af moet schrijven. Erg uitgebreid heb ik er nog niet aan gerekend, maar ik gok dat zelf rijden sowieso voordeliger is dan lease, mits het risico niet te groot wordt op grote kosten.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
@Bakkertje : ik zou er nog een keer goed aan gaan rekenen als ik jou was; voor een beetje fatsoenlijke (jonge) familiediesel en een jaarkilometrage van 40k ben je met € 425 per maand krap aan op de helft van je kosten...

10k afschrijven over 4 jaar is in elk geval al ruim 200 euro per maand;
40k per jaar bij een verbruik van 1:20 (?!?) en een brandstofprijs van 1,30 (?!?) geeft nogmaals ruim 200 euro per maand;
Een 1.9 TDI Touran doet in Gelderland ongeveer 140 euro per maand in de MRB (volgend jaar ongeveer 15% meer);
...
 

Sk_Hans

Forumguru
In februari loopt mijn huidige auto uit de lease en als ik dan bijvoorbeeld een kodiaq zou gaan rijden (een beetje leuke) gaat me dat al snel meer dan 425 euro netto per maand kosten aan bijtelling (en eigen bijdrage).

Erg uitgebreid heb ik er nog niet aan gerekend, maar ik gok dat zelf rijden sowieso voordeliger is dan lease, mits het risico niet te groot wordt op grote kosten.

Zelf rijden is alleen goedkoper dan lease als je een oudere auto rijdt waarvan het grootste deel van de afschrijving al achter de rug is. Anders is het altijd veel duurder.

Even het voorbeeld van de Kodiaq. Je geeft aan dat je die lease zou kunnen rijden voor 425 euro per maand. Privé is dat echt heel veel duurder! Tel maar op meer dan het dubbele. Als voorbeeld even de ANWB berekening van de Kodiaq die ik privé rij (6 jaar 25.000km/jaar). Daarbij was de aanschafprijs nog ruim 2000 euro hoger dan in de berekening omdat diverse opties in dit model niet meegerekend kunnen worden.

Autokosten.jpg
 

Bakkertje

Forumguru
@Sk_Hans dat klopt helemaal, echter als ik geen bijtelling meer heb en ook nog de vergoeding krijg heb ik per maand om en nabij de 800 euro netto per maand te besteden.
Nieuw rijden lukt daarvoor nog altijd niet (even los van het feit dat ik geen 40k op de plank heb liggen voor een nieuwe auto), maar dat hoeft voor mij ook niet.
Voor mij zou het de meest rationele gemaakte keuze zonder emotie zijn, wie wil er nu voor z'n lol in een Touran rijden..?

@hemi24 thanks voor het meedenken! Ik kom in jouw rekenvoorbeeld op zo'n 540 euro per maand. Dat is nog zonder onderhoud, dus zeg even 600 euro per maand aan kosten. Daar staat in mijn geval een reductie van 400 euro bijtelling + 850 euro bruto vergoeding tegenover, zeg even samen 800 euro netto aan besparing / inkomsten.

Per Saldo zou ik, als je gunstig rekent privé 200 euro per maand voordeliger uit zijn. Met 48 maanden is dat 9600 euro voor de volgende auto..

En om dan toch even terug te komen op dit topic, dan moet je wel een betrouwbare auto hebben en niet 1 die voor veel geld gerepareerd moet worden.

Hmm.. mijn werkgever vergoedt de brandstof in het buitenland ook (ook voor vakantie) die moet ik dan wel meenemen.. en zo ben ik weer terug bij af..
zucht..
 

hemi24

Forumguru
60 euro per maand?
Daarmee dek je net het reguliere onderhoud... Setje banden per jaar is (afhankelijk van de maat) 300 tot 600 euro.
Distributieriem komt een keer voorbij, net als remschijven en blokken; grote kans dat de koppeling ook een keer moet worden vervangen; zo nu en dan een setje nieuwe ruitenwissers; als je pech hebt een keer een gebroken veer of nieuwe schokdempers; wiellagertje, waterpomp...

En voor de caravan moet je nog even investeren in een trekhaak, als die er nog niet op zit!

Kortom: wil je geen appels met peren vergelijken, kun je niet anders concluderen dan dat je niet snel zo goedkoop zelf een auto kunt rijden...

Maar ja, met een eigen auto kun je zelf kiezen wát je wilt rijden en heb je nog veel meer vrijheden en eigen keuzes (o.a. dealer, etc.) Da's sommigen ook heel veel waard!
 

golfgti2009

Senior Member
@hemi24

Per saldo is dat financieel veel aantrekkelijker. Maar dan moet ik wel een betrouwbare auto hebben en volgens mij leent de 1.4 tsi zich niet echt om van +/- 100.000 km tot 220.000 te rijden zonder te veel risico. Een DSG gaat het daarom ook niet worden.

Ik denk toch persoonlijk dat je met een 1.4 TSI met 122 pk weinig problemen gaat krijgen op de ketting etc na. Ik heb zelf 0,0 liter olie verbruik, de motor is in de Octavia echt wel zuinig te noemen.

En wat ik van de monteur begreep zijn er merken zoals Renault, Ford etc die toch echt wel meer problemen kennen als de 1.4 TSI motor. Dus ik zou deze niet zomaar afschrijven.
 

Bakkertje

Forumguru
Helemaal eens @hemi24 ik schreef al dat ik het vergelijk nog niet in detail heb gemaakt ;)
En als je uitgaat van een nieuwe auto kom je sowieso niet uit..

Overigens denk ik wel dat je met 720 euro per jaar een aardig eind komt qua onderhoud, ik ben best handig en kan veel zelf. Vorige week nog de schijven en blokken van de Beetle vervangen, totale kosten 75 euro (brembo materiaal).
Bij een 1.4 TSI zou je dan ook nog de kosten voor de distributieketting, reinigen van het inlaatkanaal en dergelijke mee moeten nemen.
Voor een 1.9 TDI zou het vliegwiel nog een zwak punt kunnen zijn...

@golfgti2009 in de Touran ligt de TSI met turbo en compressor, die kennen schijnbaar meer problemen dan de CAXA. Die zou ik inderdaad eerder vertrouwen .

@EdK Nee daar heb ik nog niet aan gerekend, maar ik denk dat met 35000 km per jaar dat ook heel kostbaar wordt ..
 

hemi24

Forumguru
De “vanafprijzen” van privatelease constructies zijn doorgaans gebasseerd op kale basisuitvoeringen met weinig km’s (10k p.j.). Wil je beide upgraden, vertaald zich dit in een snel fors steigend maandbedrag.
Je rijdt natuurlijk wel in een nieuwe/jonge wagen zonder veel risico’s , maar “Nothing’s for free”...

Touran is er in Privatelease vanaf 485 euro p.m.; verschuif je het balkje van 10k naar 30k (gaat niet verder op de site) ga je al naar 600 euro p.m. (Standaard uitvoering, zonder opties!)

Let wel, over 48 maand is dit een kleine 30k euro en alles is excl. brandstof.

Leuk hè, autorijden..?
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Nou gisterenavond maar eens in meer detail een berekening gemaakt, ik kan de excel helaas niet toevoegen, maar hieronder een screenshot.
upload_2018-9-21_10-7-34.png

Maandelijkse kosten liggen op zo'n 643 euro, met een vergoeding van 800 euro netto zou zelf rijden voor mij dan voordeliger zijn.
Echter als ik de vakantie brandstof ook meereken dan is het nagenoeg gelijk.

En dan komt het punt dat ik jullie gelijk ga geven, want dan is lease en zelf nagenoeg even duur.
Waarbij je bij het zelf rijden meer risico hebt op extra kosten en bij lease rijd ik in een nieuwe auto.
 

hemi24

Forumguru
@Bakkertje : zeg geven je de 800 euro netto vergoeding natuurlijk niet zomaar, daar heeft al een keer iemand aan gerekend...

Je zit nog aan de optimistische kant met je berekening, denk ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Bakkertje

Forumguru
Sorry, we dwalen erg af :thinking:

Om toch on-topic te blijven ik ben (voor de berekening) toch wel benieuwd naar de extra kosten van een 1.4 TSI over een periode van 120.000 km en dat is primair afhankelijk van de betrouwbaarheid.
En, kun je een 1.4 TSI ook "probleemloos" doorrijden tot boven de 200.000 km?
Wellicht dat er hier nog mensen zijn die daarover hun ervaringen kunnen delen?
 

Spinal

Forumguru
Ik denk dat wanneer je de bekende problemen achter de rug hebt (de ketting en alles daaromheen), de 1.4TSI moeiteloos over de 200k heen te loodsen is. Ik heb nu 30k met de Octavia gereden (staat nu op 142k) incl 2 lange vakantie ritten zonder problemen. Zoals bij elke auto is onderhoud erg belangrijk en ik zou zeker niet de long life intervallen aanhouden.
De 1.4tsi twin-charger blokken staan wel bekend als probleem gevallen. Die zou ik zeker niet kiezen.
 
ik heb mijn O2 (bj. 11/2011) met 124k gekocht (in 2015), nu 237k op de teller. Ik heb hem vorig jaar voor zover mogelijk laten controleren op evt. problemen met de ketting. Dat is niet gevonden. Blijf het in de gaten houden. Vind wel dat er veel andere kosten zijn voor een VAG product. Uitgaande lagers van versn. bak bij 128k, hoofdremcilinder (!) bij 200k, condensor airco recent. Maar goed het rijdt nog steeds en comfortabel.
 

Bakkertje

Forumguru
@Annejan Ik weet neit wat de kosten zijn geweest voor die reparaties maar voor een auto met 237k op de teller kan het best wel meevallen toch?
 

BeeJee

Actief lid
Ik hoop niet dat ik hiermee de goden ga verzoeken, maar mijn O2 1.4 TSI CAXA is zo goed als probleemloos tot dusver. Met ruim 260000 km op den teller snort hij nog dagelijks tevreden en is gewoon een bijzonder fijne reisauto. Sinds in bezit (2016) probleemloos naar Spanje 2x, Tsjechië 2x, Italië 1x, Kroatië 2x, op tijd onderhoud en verder zuinig omgaan met de auto. Mocht hij toch de geest geven binnenkort geef ik jullie de schuld.
:maakmegek:
 
Bovenaan Onderaan