Problemen 1.4 TSI CAXA

Spinal

Forumguru
Waarom meteen de waterpomp mee laten vervangen? Die wordt niet door de ketting aangedreven maar door de multiriem. Zolang die niet lekt zie ik geen reden om die mee te laten vervangen, toch?
 

golfgti2009

Senior Member
Waarom meteen de waterpomp mee laten vervangen? Die wordt niet door de ketting aangedreven maar door de multiriem. Zolang die niet lekt zie ik geen reden om die mee te laten vervangen, toch?
Ik weet ook niet waarom deze mee vervangen wordt, ik zal dat wel eens vragen. Aan de andere kant is de waterpomp ook 141.000 km oud en sta je misschien over een paar maanden weer met problemen.

Ik heb wel begrepen dat de garage een totaal pakket aanbiedt voor de ketting wegens slechte ervaringen met het niet vervangen van de nokkenasversteller tijdens een kettingvervanging. Het bleek dat de klant na een maand weer met een ontechnisch geluid stond, dat bleek de nokkenasversteller te zijn.
 

Sk_Hans

Forumguru
Ik ben benieuwd hoeveel mensen er tevreden zijn met de 1.4 TSI CAXA motor.
In mijn vorige auto (Octavia Combi) zat deze motor. Heerlijke motor. Reed heel fijn en soepel. Echt de fijnste en soepelste motor die ik ooit gereden heb (daarvoor had ik een Fabia Combi met 2 liter motor). Nooit enig probleempje mee gehad. Ik heb die auto nieuw gekocht en zo'n 115.000km mee gereden. De auto is bij 5000km door JD getuned (van 122pk naar 155pk). Motor bleef even fijn en soepel, alleen met veel meer power. Vooral in de lage toeren.
 

golfgti2009

Senior Member
In mijn vorige auto (Octavia Combi) zat deze motor. Heerlijke motor. Reed heel fijn en soepel. Echt de fijnste en soepelste motor die ik ooit gereden heb (daarvoor had ik een Fabia Combi met 2 liter motor). Nooit enig probleempje mee gehad. Ik heb die auto nieuw gekocht en zo'n 115.000km mee gereden. De auto is bij 5000km door JD getuned (van 122pk naar 155pk). Motor bleef even fijn en soepel, alleen met veel meer power. Vooral in de lage toeren.
Ik denk er over om ook de motor te laten chippen als deze weer volledig in orde is.
 

golfgti2009

Senior Member
Ik heb wel mijn twijfels of de ketting / nokkenasversteller wel echt kapot is. Vorige week en begin van de week maakte de motor echt herrie. En nu draait deze weer ook als deze koud is als een naaimachine. Heeft het dan toch misschien met de kwaliteit olie te maken? Ik vind het toch wel zonde van het geld (925 euro) als blijkt dat het niet nodig geweest was.
 

golfgti2009

Senior Member
Welk fabrikaat olie / viscositeit gebruik je nu dan? En hoeveel km’s / tijd?
Ik gebruik nu de Valvoline Synpower 5W30, hiervoor zat er Castrol in door de dealer. Ik zat met de Castrol op 30.000 km, nu ik zelf de olie ververs ga ik het doen om de 15.000 km, dat zal dan om de 1,5 jaar worden.
 

ertromp

Forumguru
Veel beter om max die 15K te doen. Wellicht nog eens een 5W40 overwegen. Dun bij de koude start en wat dikker op hogere temperaturen.
 

golfgti2009

Senior Member
De motor is gerepareerd, de ketting was de boosdoener, deze was flink opgerekt.

De waterpomp is het advies om deze mee te vervangen omdat deze dan relatief makkelijk te vervangen is als alles open legt.

De motor draaide al niet verkeerd als deze goed op temperatuur is, maar nu is deze een stuk stiller.
 

turboturbo

Forumguru
LL is ook 'prima te doen'; belangrijkste is hoe lang laat je het erin zitten. Max 15.000km / 12 maanden (welke komt eerst), of langer (longlife interval)
Dat is iig de lering uit het walnut blasting topic (vervuiling inlaatkleppen)
 

golfgti2009

Senior Member
@golfgti2009 mag ik vragen wat een dergelijke reparatie kost?
Ik overweeg om volgend jaar voor ee ntouran te gaan kijken, daar liggen vaak 1.4 TSI blokken in..
Ik heb voor deze reparatie 925 euro betaald, onderstaand hebben ze dan uitgevoerd:
- Ketting vervangen,
- Spanners vervangen,
- Nokkenasversteller vervangen,
- Pakkingen en keerringen,
- Vloeistoffen (olie en koelvloeistof),
- Oliefilter vervangen,
- Waterpomp vervangen.

Deze prijs is inclusief een leenwagen, alleen aftanken voor terug brengen.
Waar kom je zelf vandaan?
 

golfgti2009

Senior Member
Wij wonen in Wijchen (vlakbij Nijmegen)
Die prijs valt me eigenlijk nog reuze mee als je ziet wat er allemaal vervangen wordt en de tijd die erin gestoken wordt..
Ok, dan kun je bij VAG techniek terecht, ook wel stukje rijden voor je. Ik ben zelf bij AVS auto’s geweest in Oud Beijerland. Maar het is natuurlijk niet zeker dat je een 1.4 met problemen koopt, voor hetzelfde geld is deze gewoon in orde.
 

Bakkertje

Forumguru
Thanks, VAG techniek is mij wel bekend inderdaad en voor een dergelijke reparatie is het prima de moeite om daarheen te gaan.
En inderdaad, als het er 1 is die al de modificatie heeft gehad, dan hoeft het niet perse een probleem-auto te zijn.
Het alternatief is een 1.9 TDI, die zijn behoorlijk degelijk en met een JD kuurtje zitten die op 150 pk / 320 nm ook een alternatief ..
 
Bovenaan Onderaan