Problemen 1.4 TSI CAXA

golfgti2009

Senior Member
Ik ben benieuwd hoeveel mensen er tevreden zijn met de 1.4 TSI CAXA motor.

Zelf vind ik het een prettige motor om mee te rijden. Maar echt vertrouwen heb ik niet in de motor, deels door het internet, deels door een klein probleem wat ik heb gehad.
 

ertromp

Forumguru
Geen problemen. Heb destijds met mijn O2 FL Elegance ca 75.000km en 5 jaar probleemloos mee rondgereden. Auto was van mei 2010
Heb wel elke jaar (ca. 15K) mijn olie ververst en reed rond met 10W40
Ook na 3 jaar mijn motorluchtfilter vervangen en mijn bougies vervangen
 

Spinal

Forumguru
Ondanks dat mijn O2 het bekende ketting probleem had (onder garantie is deze vervangen door de gemodificeerde versie) vind ik het een erg fijne auto om mee te rijden. Redelijk stil en zuinig. Ik ben verder ook van plan om elke 15.000km de olie te verversen.
 

MRNX

Forumguru
Hele fijne auto, maar wel een probleem gehad. Bekende kettingspannertoestand..... maar dan wel laat aan het licht gekomen, pas bij 140000 of zo. Nog steeds te vroeg in mijn ogen, maar ja. Te laat voor garantie of coulance. Na reparatie weer erg tevreden. Ga er maar van uit dat dit nu nooit meer voorkomt en dat ik er nog enkele jaren plezier van heb.

Hoor wel op veel plekken (zowel in NL als in B) dat dit niet de meest problematische motor is. In NL hebben ze meer last gehad met de 1,2. In B is deze motor niet veel verkocht, daar draaien de meeste Octaviae op diesel.

Ben overigens wel benieuwd naar jouw probleem @golfgti2009
 

golfgti2009

Senior Member
Ik had het probleem dat de motor bij accelereren hard/zacht ging. In eerste instantie leek de wastegate van de turbo kapot en dan kan je de turbo vervangen. Maar het kon ook de n75 klep zijn en na die vervangen te hebben was het probleem weg. Maar ik ben er nog niet helemaal gerust op.

Maar voor de rest een prima rijdende auto.
 

GvA14TSI

Donateur
Ondertussen 115.000km probleemloos gereden (bj 09/2012). Okt-2015 gechipt bij TVS, km-stand 76.000. Zeer tevreden over de motor!
 

Rutger0706

Senior Member
Gekocht bij 96.000 km in 2015 (bj 2010). Ketting en spanner laten vervangen bij 110.000 km (modificatietype G, type B kwam er uit). Geen idee of ie bij mij echt slecht was, maar gezien de geluiden die ik om me heen en soms onder de kap vandaan hoorde komen was ik er niet gerust op. Verder toen gelijk laten chippen naar 150 pk en tot nu toe geen spijt van.

Verbruikscijfers sterk afhankelijk van rijstijl en soort rit. Binnen de regio 1 op 13,5 - 1 op 14,5. Lange stukken binnenlands vaak iets zuiniger. Olieverbruik tot op heden niet aan de orde.

Wat me wel opvalt zijn de wisselingen in het stationaire toerental bij koude starts. Ik bedoel dan niet dat ie onregelmatig loopt, maar welk stationaire toerental het blok aanneemt vlak na het starten. Zodra de buitentemperatuur zo'n beetje onder de 10-15 graden zakt loopt het toerental na de start direct netjes terug tot onder 1000 rpm. Het blok loopt dan ook gelijk mooi en rustig. In de zomerse perioden valt het me op dat het blok na een 'koude' start soms (niet altijd) behoorlijk staat te blazen. Het toerental ligt daarbij ook iets boven de 1000 rpm. Ik vind hem op dat moment behoorlijk rauw lopen en niet lekker oppakken. Ga je na 30 meter stilstaan is het weg en loopt ie al een stuk rustiger. Dit is de ene keer wel, de andere keer niet. Ik kan er geen touw aan vast knopen, behalve dat het in koudere perioden echt beduidend minder optreed vergeleken met de relatief warmere maanden.
 

Jeffrey_

Nieuw lid
Gekocht november 2015 met 121.000 km ( bij 120.000 Was de ketting en spanner vernieuwt ) nu heeft hij 158.000 gelopen. Zeer tevreden over de motor! Tot nu toe alleen een lekke radiateur en 2 kapotte wiellagers achter gehad.
 

TDifan

Lid
Nieuw gekocht in mei 2011 nu 103000km gereden. Kettingspanner en ketting bij 60000km beurt vervangen door gemodificeerd exemplaar. 2 weken geleden waterpomp vervangen wegens lekkage, is de eerste reparatie buiten normale service beurten om. Verder erg prettige motor die veel koppel heeft en stil is. Verbruik gemiddeld over 103000km 1:16.
 

Tjariet

Nieuw lid
Nieuw gekocht in oktober 2009. Nu 166.000 kilometer gereden. Nog steeds met originele distributieketting en kettingspanners. Geen olieverbruik.
 

golfgti2009

Senior Member
Nu een paar maanden later kan ik eigenlijk niks melden, dus zeer positief. De auto rijdt lekker, nu weer gemiddeld 1 op 15. In de winter 1 op 13, dus groot verschil qua brandstofverbruik. Heb ik met andere auto's nooit gehad zo'n groot verschil.
 

Skodatek1

Forumguru
Nu 50.000 km op de teller is alleen de waterpomp kort geleden vervangen.
Heb de octi nieuw gekocht in 2012 en zeer tevreden nog steeds.
Buiten de gewone beurten geen problemen gehad, alleen bij koude start hoge toeren draaien (dan wel dan weer niet)

Binnen de garantie nog de versnellingspook laten vervangen en bij 31.000 km de auto laten chippen bij JD.

@golfgti2009 dat bij accelereren hard/zacht (als of die inhoud) heb ik ook af en toe, maar dan voornamelijk bij koude motor. Ik ga er eens opletten bij warme motor, mss dat het ook bij mij aan de n75 klep ligt?? :arghh::pieker:
 

golfgti2009

Senior Member
@Skodatek1, beter eerst uitlezen. Het kan net zo goed wat anders zijn. De turbo is en blijft een zwak punt van deze motor. Bij mij kwam het juist voor bij een motor die op bedrijfstemperatuur is.
 

0ri0n88

Forumguru
Mijn stem gewijzigd in "grote" problemen.
Na soms en steeds vaker een ratel bij de koudstart te hebben waargenomen een vag specialist in nieuw vennep ingeschakeld.
Daar de ketting plus spanners ed. en omdat die toch open lag ook maar de waterpomp laten vervangen.
Helaas na de koppeling van de dsg wederom een behoorlijk dure reparatie, maar wachten tot de ketting eraf loopt had ik geen zin in..
 
Laatst bewerkt:

Michel

Forumguru
Zelf heb ik ervaring met twee modellen met dit type motor. Mijn Octavia II heb ik nieuw in 2009 gekocht en met 140.000 km in 2013 ingeruild voor mijn huidige Superb, die volgens mij met hetzelfde type motor is uitgerust. In de Octavia levert het blok 122 pk, in de Superb 125 PK.

De Octavia heeft motorisch nooit problemen gekend. Eigenlijk gold dat voor de gehele auto.

Mijn Superb heeft inmiddels ruim 180.000 km op de teller staan. Ook bij deze auto geen enkel motorisch probleem en de rest geeft eigenlijk ook geen reden tot klagen.

Bij 90.000 km is de Superb bij VAG-techniek getuned en dat heeft gelukkig geen aanleiding gegeven tot storingen en/of mankementen. Voor beide Skoda's geldt dat ze iedere 30.000 km onderhoud kregen/krijgen. Ik heb ze nooit op een korter interval laten zetten, gezien de hoeveelheid kilometers die ik rijd is dat sowieso minder aantrekkelijk.

Kortom, ik maak me (nog) geen zorgen (afkloppen). Ik denk alleen wel dat dit type motoren gevoeliger zijn als het gaat om bijvoorbeeld niet fatsoenlijk warmrijden.
 

golfgti2009

Senior Member
Ik heb helaas ook mijn stem moeten veranderen naar "grote problemen". Het kondigde zich al een poosje geleden aan, eerst nog verse olie er in gegooid en dat bleek te helpen voor een maandje of 3. Dus ook ik moet er aan geloven, de ketting of spanner is naar zijn grootje. In het begin was het ratelen voor 3 seconden en dat kon volgens de geleerden geen kwaad. Echter werd het erger en erger, nu durf ik er niet meer mee door te rijden. Bij koude start en een aantal dagen niet gereden staat deze voor 1 minuut te ratelen en daarna klinkt die ook nog niet echt fris, alleen als deze volledig op temperatuur is draait die weer als een naaimachine.

Dus volgende week naar de garage; de ketting, spanners, waterpomp, keerringen en nokkenasversteller worden vervangen. Kost een aardig centje, maar ik koop er geen andere auto voor.

Het advies van de garage is om gelijk de nokkenasversteller mee te nemen en dat ben ik met hem eens. Ik lees eigenlijk alleen nergens dat niemand dit meegenomen heeft met een reparatie. Vallen deze dingen niet te controleren of iets dergelijks?
 

0ri0n88

Forumguru
Het advies van de garage is om gelijk de nokkenasversteller mee te nemen en dat ben ik met hem eens. Ik lees eigenlijk alleen nergens dat niemand dit meegenomen heeft met een reparatie. Vallen deze dingen niet te controleren of iets dergelijks?
Doe het nou maar wel, heb bij mijn vorige 02 1.4 caxa enkelt de ketting, spanners, waterpomp en keeringen gedaan en binnen een maand ratelde de boel alweer.
 
Bovenaan Onderaan