Probleem: Op wintersport met... Superb III verlaagd en 18" met winterbanden.....

Spector

Forumguru
Mogen die Easy Grip in Oostenrijk?? Ziet er makkelijker uit dan de kettingen.

De enige keren dat de kettingen bij mij uit de verpakking zijn gekomen is bij het passen en een paar keer testen "hoe dat ook alweer gaat dat omleggen...." Tot nu toe altijd (zo'n 15x) zonder problemen op de bestemming aangekomen waar
onderweg toch echt wel wat uitdagingen zijn mocht het stevig sneeuwen. In Oostenrijk is zijn ze ook iets beter in het sneeuwvrij houden van de snelweg, al kunnen ze daar ook weinig beginnen tegen de hoeveelheden die hier eerder in de week vielen. Degene die ik ken die regelmatig de kettingen gebruiken hebben allemaal een hotel of appartement hoger op de berg waar de wegen niet bijgehouden worden.

Daarnaast hou ik als ik voor vertrek en soms onderweg ook webcams bij om niet voor een al te grote verrassing te komen staan:

.http://fantastischoostenrijk.nl/sneeuwvrij-naar-hopfgarten/
 

0ri0n88

Forumguru
Mogen die Easy Grip in Oostenrijk?? Ziet er makkelijker uit dan de kettingen.
Mag niet omdat er geen staal in verwerkt zou zijn.
De optie die ze hierboven aan dragen is ook te doen. Altijd zorgen voor een set stalen kettingen en daarnaast de easygrips.
Heb ze zelf tijdens een afdaling moeten gebruiken in Frankrijk (waar ze wel toegestaan zijn) en het is minstens zo goed als kettingen met als voordeel dat ze geen herrie maken ;)
 
Beste allemaal, met veel aandacht heb ik alle bijdrages gelezen.

Ik sta op het punt om een nieuwe lease te bestellen. Sportline uitvoering en liefst met de Vega 19 inch wielen. Maar .. heb is me wel duidelijk dat de sneeuwkettingen een issue gaat zijn.

Vergeef mijn technisch inzicht, maar is het probleem niet simpelweg opgelost als je een loopvlakketting gebruikt (even kostenplaatje buiten beschouwing laten) voor de 18 of 19 inch?

Huidige leaseback (Passat Station highline business R) heb ik expres op 17inch gehouden ... maar de sportline staat daar niet zo mooi op vind ik.
 

eriktv

Forumguru
Volgens het boekje past het wellicht niet, maar met loopvlakkettingen kun je ook altijd even thuis (of bij de verkopende partij) passen en zelf een inschatting maken. Ik heb mijn plaatje hierboven intussen vervangen door de Easygrips i.c.m. RUD Centrax N890 loopvlakkettingen, die er goed op pasten "op het droge" - bij 225/45R17 met 3cm verlaging.

Mocht het echt nodig zijn dan probeer ik in de praktijk eerst de Easygrips en heb ik daarna (of als het ter plaatse verplicht is) altijd nog de echte kettingen. Maar zoals hierboven vaak aangegeven: met een goede planning en rijstijl heb je ze maar zelden nodig en is het meer voor de zekerheid.

Edit: omdat ik het zo mis even snel een paar fotootjes van januari 2020 :D
k01.jpg k02.jpg k03.jpg
 

eriktv

Forumguru
Dat maakt feitelijk niet zoveel uit toch? De omtrek is hetzelfde. Specifiek op 19 inch vroeg je ook in een ander topic zag ik. Als je jouw situatie vergelijkt met die van mij heb jij gewoon meer zilver en ik wat meer zwart achter de ketting, maar dat maakt bij loopvlakkettingen dus niet uit want die komen alleen op het zwart van het loopvlak :)
 
ja klopt ... er zit wat overlap in het forum.
Ah ok ... ik snap wat je bedoelt ... dus feitelijk is het zo dat wanneer de ketting niet om de band heen zit, je praktisch geen issues kan hebben. Het is een lease auto dus ik ga daar niets aan tweaken ... gewoon goed aangekleed en mogelijk de 19 inch wielen eronder. Staat wel vet.
 

eriktv

Forumguru
Wacht ook vooral even wat andere reacties en ervaringen af hoor, maar zo zie je in ieder geval even hoe loopvlakkettingen erop zitten. Ik heb tot nu toe maar één keer met kettingen gereden, maar dat was op m'n Sunny met 13" stalen velgen dus dat was niet zo'n probleem :deuk:
 
Bovenaan Onderaan