Probleem: Op wintersport met... Superb III verlaagd en 18" met winterbanden.....

RefleCs

Forumguru
Probleem....? Nou ja uitdaging.

Sja daar had ik geen rekening mee gehouden. Ik ga voor het eerst de wintersport gebieden opzoeken en dan loop je tegen issues aan waar je bij het kiezen en aanpassen van de auto geen rekening mee had gehouden..... :(

A. Mijn auto staat op 18" Pegasus velgen waar je officieel geen sneeuwkettingen op mag gebruiken
B. De auto is verlaagd met een Eibach set


Opties die volgens mij aan de orde zijn:
- Auto weer op de originele veren en kettingen vinden die er wel omheen kunnen al staat het boekje het niet toe
- Set huren? Sja kosten en kan het in combinatie met de verlaging.
- Originele veren + een set 17" (au in de portemonnee)

Hebben jullie nog creatieve oplossingen?

Ps.: ik heb Mark (@Antera) ook al geappt.
 
Laatst bewerkt:

RefleCs

Forumguru
@Corné de Kluijver ik wil de verlaging ook niet kwijt eigenlijk maar hij ligt zo laag dat ik bang ben dat ik de wielkasten aan stukken trek met kettingen en het maken van een bochtje.

Die sokken is een idee en dan idd een goedkoop setje in de kofferbak.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Vmax

Lid
vergeet niet dat je al winterbanden eronder moet hebben met winterse omstandigheden in duitsland
 

EdK

Forumguru
Je wagen laten zoals die is en lekker thuis voor de deur laten staan en voor die ene week of iets meer een wagen huren !!
Denk dat je dan de goedkoopste klapper maakt en er 100% zeker van bent dat je wagen schade vrij is als je terugkomt....
 

RefleCs

Forumguru
Haha kan ook nog @EdK echter voor de lease krijg ik een groot gedeelte van de buitenlandse brandstofkosten via de zaak vergoed. Heb vanmiddag de dealer nog lief aangekeken of ie niet de Kodiaq kon missen voor een proefritje van een paar weken :tongue:
 

RefleCs

Forumguru
Laten zoals het is, dit moet passen!!

https://www.sneeuwkettingen.com/sneeuwkettingen/rud-centrax-n891/61655#/?origin=c&parent=maat&cat=534&sort=1&filtercat=maat:235-45-18

Je kan ook voor de show goedkope op de wielen passende kettingen meenemen en sneeuwsokken meenemen voor het geval je ze onverhoopt nodig hebt.

https://www.sneeuwkettingen.com/sneeuwkettingen/grip-tex-sneeuwsok-gt5/1817982#/?origin=c&parent=maat&cat=534&sort=1&filtercat=maat:235-45-18

De verlaging er onder vandaan voor de wintersport zou ik zeker niet doen.

Ik zat naar die kettingen te kijken en die lijken een best laag profiel te hebben dus ik heb ze besteld en ik ga even passen hoe dat gaat. Zolang je rechtuit gaat sowieso geen issue. Kan ze altijd weer terugsturen als het echt niet gaat. De sokken heb ik ook besteld. Om iig iets te hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

andrehj

Forumguru
Zijn die sokken (als alternatief voor kettingen) in alle landen wel toegestaan eigenlijk? Dat zou ik ook maar eens uitzoeken.
 

RefleCs

Forumguru
Zijn die sokken (als alternatief voor kettingen) in alle landen wel toegestaan eigenlijk? Dat zou ik ook maar eens uitzoeken.

Nee dat zijn ze niet. Maar dat is precies wat Corne zegt. Neem voor de sier een paar kettingen mee in de juiste maat ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Dat snap ik dus niet. En eerlijk gezegd : ik heb er een beetje leedvermaak bij. Toen ik nog een bandencentrale had, kwamen er ook dikwijls klanten waarvoor het niet laag en breed genoeg kon zijn. Naar goede raad wilden ze nooit luisteren, maar wel komen klagen als ze op wintersport wilden vertrekken dat er geen kettingen meer onder kunnen. Mijn raad is : hou het een beetje normaal, volgens het boekje, dan past alles. Voor mijn Kodiaq heb ik 19" velgen, dat volstaat. Al wat groter is geeft verlies aan comfort. En voor de winterbanden heb ik de hele brave 17 inch. Ik weet nog toen ik zo'n 40 jaar geleden een Matra Murena had. Daar wou ik ook lage, brede bandjes onder. Ik vertrok op vakantie en toen ik een eindje voorbij Parijs ging tanken en daarna terug de snelweg opging, dacht ik dat er een wiel aan het loskomen was. Stoppen en alles controleren. Nee, het bleek gewoon dat de brede lage banden op het rechtervak bleven 'hangen' in de sporen van de vrachtwagens. Vanaf toen wist ik het. Redelijk normaal doen is dikwijls al gek genoeg.
 

Vmax

Lid
Dat snap ik dus niet. En eerlijk gezegd : ik heb er een beetje leedvermaak bij. Toen ik nog een bandencentrale had, kwamen er ook dikwijls klanten waarvoor het niet laag en breed genoeg kon zijn. Naar goede raad wilden ze nooit luisteren, maar wel komen klagen als ze op wintersport wilden vertrekken dat er geen kettingen meer onder kunnen. Mijn raad is : hou het een beetje normaal, volgens het boekje, dan past alles. Voor mijn Kodiaq heb ik 19" velgen, dat volstaat. Al wat groter is geeft verlies aan comfort. En voor de winterbanden heb ik de hele brave 17 inch. Ik weet nog toen ik zo'n 40 jaar geleden een Matra Murena had. Daar wou ik ook lage, brede bandjes onder. Ik vertrok op vakantie en toen ik een eindje voorbij Parijs ging tanken en daarna terug de snelweg opging, dacht ik dat er een wiel aan het loskomen was. Stoppen en alles controleren. Nee, het bleek gewoon dat de brede lage banden op het rechtervak bleven 'hangen' in de sporen van de vrachtwagens. Vanaf toen wist ik het. Redelijk normaal doen is dikwijls al gek genoeg.
en vooral met winterbanden hoe breder des te slechter het contact
 

eriktv

Forumguru
Misschien nog een out-of-the-box idee: een setje gebruikte winterbanden op stalen velg kost vaak geen drol en wordt veelvuldig aangeboden. Die kun je er ook voor een weekje onder zetten en al dan niet weer verkopen na gebruik.

Dan hebben je mooie 18”-ers ook niet zo te lijden en het scheelt je de zenuwen dat je in het ergste geval misschien toch kettingen om moet leggen.
 

RefleCs

Forumguru
Dat snap ik dus niet. En eerlijk gezegd : ik heb er een beetje leedvermaak bij. Toen ik nog een bandencentrale had, kwamen er ook dikwijls klanten waarvoor het niet laag en breed genoeg kon zijn. Naar goede raad wilden ze nooit luisteren, maar wel komen klagen als ze op wintersport wilden vertrekken dat er geen kettingen meer onder kunnen. Mijn raad is : hou het een beetje normaal, volgens het boekje, dan past alles. Voor mijn Kodiaq heb ik 19" velgen, dat volstaat. Al wat groter is geeft verlies aan comfort. En voor de winterbanden heb ik de hele brave 17 inch. Ik weet nog toen ik zo'n 40 jaar geleden een Matra Murena had. Daar wou ik ook lage, brede bandjes onder. Ik vertrok op vakantie en toen ik een eindje voorbij Parijs ging tanken en daarna terug de snelweg opging, dacht ik dat er een wiel aan het loskomen was. Stoppen en alles controleren. Nee, het bleek gewoon dat de brede lage banden op het rechtervak bleven 'hangen' in de sporen van de vrachtwagens. Vanaf toen wist ik het. Redelijk normaal doen is dikwijls al gek genoeg.

Deels ben ik het met je eens. Ik had niet in de planning staan om ooit iets met wintersport te gaan doen. Maar ja zeg nooit nooit he, dat blijkt wel weer. En als je nog nooit bent geweest en het heeft je interesse nog niet eerder gehad dan ben je niet bezig met zaken als sneeuwkettingen e.d.

Daarnaast ben ik erg blij met hoe de auto nu smoelt. Ik heb een standaard 18" velg van Skoda waar de winterbanden ook omheen gaan en normaliter is dat geen enkel probleem. Voor een volgende auto weet ik dat ik dit anders aan moet pakken. Het enige verschil is dat ik de auto ook nog wat lager heb laten zetten. Tsja dat was misschien niet zo handig maar het oog wil ook wat en het weggedrag is er een stuk beter op geworden.
 

Middag

Forumguru
Nou.. die kettingen heb ik nog nooit gebruikt. Ik zoek huisjes op welke aan goed begaanbare wegen liggen. Laatste jaren heb ik ze volgens mij niet eens meer meegenomen. Ervaring is dat je met winterbanden, zeker in verse sneeuw enorm goede grip hebt.
 
Mijn kettingen liggen ook nog nieuw in het doosje, en waar ik woon valt er eigenlijk nooit sneeuw. 18 km van de Middellandse zee. Maar aan de andere kant, de Pyreneeën liggen op 100 km, en met de kerstdagen rijden we ook altijd eens over en weer naar België. dus de winterbandjes maken het toch altijd een beetje veiliger rijden. En bovendien slijten de zomerbanden niet terwijl de andere er onder zitten.
 

fiestaman

Forumguru
Volgende keer een schroefset kopen, naar boven vijzen om op wintersport te gaan. En kan je kettingen leggen op uw 18"

Hopelijk lukt het nu met de kettingen dat je hebt besteld.
 
Bovenaan Onderaan