Probleem: Op wintersport met... Superb III verlaagd en 18" met winterbanden.....

Het valt of staat natuurlijk ook met waar je naartoe gaat. Ga je naar Tirol en heb je een hotel in het dal dan is de kans groot dat je sneeuwkettingen nieuw in doos blijven zitten (bij die combi heb ik in elk geval nog nooit meer nodig gehad dan winterbanden).

Heb je dat idyllische hotel boven op de berg aan de piste dan wordt de kans al wat groter dat je het laatste stukje alleen naar boven komt met kettingen (of sokken). Ook dan kun je het natuurlijk treffen met het weer, maar kan ook tegenvallen.

Maar heb ook eens de kettingen verplicht moeten monteren op de snelweg (Tauern autobahn, die loopt tot op 1400 meter hoogte). En ook bij een rit naar de Italiaanse Alpen via de Mont Blanc moesten de kettingen om. Het laatste stuk ging vooral binnendoor en relatief steil + het "geluk" van een fikse sneeuwbui...

Samengevat, meestal kom je wel weg zonder, maar als het nodig is kun je maar beter iets bij je hebben dat je ook bereid bent te monteren. In jouw geval zou ik gaan voor de sokken + kettingen in de kofferbak optie.

Veel plezier alvast! hou er wel rekening mee dat je na één keer wintersport niet meer anders wil. Komende jaren ben je dus ook de klos :D
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik weet nog toen ik zo'n 40 jaar geleden een Matra Murena had. Daar wou ik ook lage, brede bandjes onder. Ik vertrok op vakantie en toen ik een eindje voorbij Parijs ging tanken en daarna terug de snelweg opging, dacht ik dat er een wiel aan het loskomen was. Stoppen en alles controleren. Nee, het bleek gewoon dat de brede lage banden op het rechtervak bleven 'hangen' in de sporen van de vrachtwagens. Vanaf toen wist ik het. Redelijk normaal doen is dikwijls al gek genoeg.
Met een Matra Murena heb je ook niks te zoeken op de meest rechterbaan ;)
 

B.Stuurder

Forumguru
@RefleCs ik denk dat het kopen van stalen velgen met winterbanden niet zo'n gek idee was. Volgens mij kan dat tegen minimale kosten en je kunt ze weer van de hand doen.
 

0ri0n88

Forumguru
Kunststof kettingen van michelin geen idee?
Michelin easygrip heet dat en is in de meeste landen toegestaan als ketting. Super makkelijk omdoen en neemt weinig ruimte in.
Zelf erg goede ervaringen mee op mijn oude octavia.
 

0ri0n88

Forumguru
Had ze ook nodig in frankrijk en andorra en daar mag het wel.
Meen dat ze inmiddels ook staal verwerken in de ketting waardoor het wel zou mogen, maar ben ik niet zeker van.
Mijn ervaring in een dik pak sneeuw icm quatrac5 was echt top en een prima alternatief voor de ouderwetse ketting. Makkelijk omdoen en geen herrie tijdens het rijden en prima grip.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

innocenti

Forumguru
Bij de dealer kan je ook smallere winterwielen huren incl kettingen. Met een smallere winterband past de ketting bij verlaging ook.

Ik heb ook 30mm verlaging, maar bewust 205 winterbanden op de voorgeschreven Cristal 17inch velgen en Maggi trek sneeuwkettingen. Smoelt minder maar wel functioneel. In de zomer weer op 18inch.
 

Schep

Forumguru
Inderdaad. Maar je moet overal rekening mee houden ;)
Gewoon normaal rijden. Het gebied waar ik elk jaar heen ga ligt op 2.100m, daar ligt dus met grote regelmaat een flinke bak sneeuw. Ik heb nog nooit een ketting omgelegd. 1x wilde ik het wel graag, toen ik met een Audi Allroad op zomerbanden reed. Naar boven ging uitstekend door de quattro. Heuvel af had ik geen grip.

Zorg voor goede winterbanden, denk even na bij hoe je rijdt en doe het vooral beheerst.

Maar in deze omstandigheden had ik genoeg aan winterbanden:

OK, dit is valsspelen met Quattro én winterbanden:
RuitA4D.jpg


Standaard handgeschakeld Golfje:
JFqZD7v.jpg


Huur-Octavia met nota bene all-season banden:
QNKmFAj.jpg


Op zomerbanden:
F1xXFsC.jpg
 

Skoda user1970

Actief lid
Niet geheel on topic. Maar heeft hier toch betrekking op.
Vandaag geïnformeerd bij de dealer naar sneeuwkettingen voor 17" velgen (Helios)

Over het volgende antwoord was ik enigszins verbaasd.
"Officieel geen goedkeuring is vrijgegeven voor sneeuwkettingen in uw velgmaat"

Huh? Ik heb een standaard velgmaat en geen verlaging.
"Uit ervaring weten we dat het past maar officieel mag het van Skoda niet"

Iemand eerder dit bij de hand gehad?
Weet niet in hoeverre de Duitse autoriteiten hier moeilijk over zouden kunnen doen.
Uiteindelijk lijkt mij sneeuwkettingen veiliger dan zonder toch?

Heb inmiddels een set op het oog (Weissenfels Tecna M30)
Montage lijkt via Youtubefilmpje niet al te ingewikkeld.
Iemand ervaringen mee?
 

kriva

Lid
Dat lijkt mij hoogst twijfelachtig.
Volgens dit document (TÜV goedkeuring, maar te vinden op een andere website) mogen Helios velgen zeker wel gebruikt worden met sneeuwkettingen.
Mij lijkt het dus inderdaad ook eerder aan de invoerder dan de fabrikant te liggen, maar dat zou ook niet de eerste keer zijn.
 

Skoda user1970

Actief lid
@kriva, bedankt voor de link naar het document en de aanvullende informatie. De sneeuwkettingen liggen inmiddels in de kofferbak. Nu nog even "droog" oefenen met omleggen.
Laat de sneeuw maar komen;)
 

RefleCs

Forumguru
Bij de dealer kan je ook smallere winterwielen huren incl kettingen. Met een smallere winterband past de ketting bij verlaging ook.

Ik heb ook 30mm verlaging, maar bewust 205 winterbanden op de voorgeschreven Cristal 17inch velgen en Maggi trek sneeuwkettingen. Smoelt minder maar wel functioneel. In de zomer weer op 18inch.
Helaas bij mijn dealer niet mogelijk.
 

RefleCs

Forumguru
Niet geheel on topic. Maar heeft hier toch betrekking op.
Vandaag geïnformeerd bij de dealer naar sneeuwkettingen voor 17" velgen (Helios)

Over het volgende antwoord was ik enigszins verbaasd.
"Officieel geen goedkeuring is vrijgegeven voor sneeuwkettingen in uw velgmaat"

Huh? Ik heb een standaard velgmaat en geen verlaging.
"Uit ervaring weten we dat het past maar officieel mag het van Skoda niet"

Iemand eerder dit bij de hand gehad?
Weet niet in hoeverre de Duitse autoriteiten hier moeilijk over zouden kunnen doen.
Uiteindelijk lijkt mij sneeuwkettingen veiliger dan zonder toch?

Heb inmiddels een set op het oog (Weissenfels Tecna M30)
Montage lijkt via Youtubefilmpje niet al te ingewikkeld.
Iemand ervaringen mee?

Boekje geeft anders aan ;)
 

RefleCs

Forumguru
Ik gok het erop. Ik heb kettingen en die heb ik gepast. Het past maar houdt niet over. Kortom als ik ze nodig heb alleen extreem voorzichtig. Daarnaast een paar sneeuwsokken gescoord. Voor de prijst hoef je het niet te laten. Kortom we gaan ervoor en we zien wel hoe het gaat :)
 
Bovenaan Onderaan