100-serie Probleem met skoda s100 1972 sleutel in contact

Cordoba

Forumguru
Net als EdK maak ik me ook bezorgd om de combintie WD40/grafietpoeder. Zo'n 40-50 jaar terug was grafietpoeder voor sloten een heel gebruikelijk middel, tegenwoordig vrij zeldzaam, waardoor de kennis en ervaring ook een beetje is verdwenen. Grafiet poeder werkt goed op een droog slot, dat ook droog blijft, als er water of vet (WD40) bij kan komen gaat het klonteren en krijg je juist problemen door grafiet, daarom wordt het bijvoorbeeld ook vrijwel niet meer gebruikt voor portiersloten.
 
Dank voor de reacties weer, ik zal er voorlopig even geen grafietpoeder bij gooien. Met een beetje wrikken krijg ik de sleutel erin/eruit, dus voor nu moet het maar even zo. Nog meer goed nieuws: de auto hebben we gisteren lopend en rijdend gekregen! De koppeling had compleet geen druk, maar nadat we de hoofd- en hulpcilinder losgemaakt en schoongemaakt hebben en het systeem ontlucht koppelde hij weer. Hij gaat nog niet compleet soepel, dus waarschijnlijk gaan we hem opnieuw ontluchten en even bijstellen. Remmen ging ook wel, maar daar moet ik alsnog even naar kijken aangezien het nog niet compleet lekker gaat.

Die dag hebben we ook maar de olie eruit laten lopen aangezien deze nodig toe is aan vervanging, daar gaan ook mijn volgende vragen over:

Welke soort olie gaat erin en in welke hoeveelheid? (heb helaas geen handleiding waar dit eventueel in zou moeten staan)
Hoe vervang je het bijhorende oliefilter? Dit is nog zo'n oud type waarbij er een patroon in een soort beker gaat. Ik heb er wel twee losse vervangende patronen bij gekregen (uit 1984!) die er nog netjes uit zien. Daar ga ik nu even de compressor doorheen halen om het stof eruit te blazen.
Zijn er nog andere dingen die ik moet weten voordat ik het filter en de olie ga vervangen?
 

pansaebr

Actief lid
Toffe Skoda,

Heb je het oude dan weggegooid ?? kan toch perfect de maten nemen van diegene die eruit gekomen is.
Als olie gebruikte ik 20W50.

Groeten
Bruno
 

EdK

Forumguru
Ik denk dat je het even moet vragen aan de oudjes hier zoals een @Canon-Eye !
Als je veel geluk hebt dan heeft hij waarschijnlijk nog wel een flesje of wat staan.

Die oude garde die gooien namelijk nooit wat weg, je weet het nooit misschien kan ik het over 10 jaar nog gebruiken is hun motto !!! :deuk::deuk:
 
Toffe Skoda,

Heb je het oude dan weggegooid ?? kan toch perfect de maten nemen van diegene die eruit gekomen is.
Als olie gebruikte ik 20W50.

Groeten
Bruno
Dankje! Ik heb het nog niet weggegooid, maar het is zo'n 4 liter bij elkaar. Soms ligt het antwoord gewoon voor je neus...
 

Canon-Eye

Forumguru
Die oude garde die gooien namelijk nooit wat weg, je weet het nooit misschien kan ik het over 10 jaar nog gebruiken is hun motto !
Behalve als ze, zoals ik, na 36 jaar in hetzelfde huis te hebben gewoond, gaan verhuizen. Ik kan je vertellen dat er uit 2 garages, een schuur en heel veel bergruimte op zolder toen zoveel zooi kwam dat er diverse ritten met een geleende 2-paardstrailer naar het stort zijn gemaakt...
:D
 

pansaebr

Actief lid
beste,

IS niet uit gierigheid dat ik het oude onderdeel niet direct weggooi maar vergelijk het eerst met wat ik ontvangen heb , is al gebeurd dat ik de wagen een paar dagen moest thuis laten omdat een onderdeel toch niet paste. Pas als de auto terug rijd zoals het hoort dat ik de oude weggooi of aanbied ter recyclage.
Voor de rest herken ik het probleem van Canon-Eye.

Groeten
Bruno
 

Ocster

Nieuw lid
Neem anders gewoon eens contact op met Hans Hubers van Skoda Museum Nederland , hij heeft een paar van deze modellen staan , onderdelen heeft hij misschien ook nog wel liggen.
www.skodamuseumnederland.nl , ff naar beneden scrollen op de pagina , daar staat zijn nummer.
 
Bovenaan Onderaan