100-serie Probleem met skoda s100 1972 sleutel in contact

EdK

Forumguru
dat dubieuze hendeltje om de accu mee uit te zetten ook een rol
Tsja als je hem daarmee kunt uitzetten dan moet hij er ook mee aan te zetten zijn.
Optimized_Optimised_HiRes_Hoofdschakelaar_100A.jpg
Als het er uitziet of vergelijkend als foto dan kun je die 2 draden ook gewoon even aan elkaar koppelen.
En dan kijken of je accu het wel doet.
Indien dat het geval is dan zou ik zeker de kabel van begin tot eind in zelfde dikte vervangen.
Ga niet knoeien met doorverbinders en krimpkous hiervoor want dat is dan op lange duur vragen om problemen
 
Gelijk heb je, waarschijnlijk werkt het wel maar het moet iig vervangen worden/weggehaald worden. Ze hebben namelijk (denk ik) een gedeelte van de pluskabel gebruikt, want die is nu superkort en kan niet aangesloten worden op de accu als deze in zijn vak staat. Voor nu is het vooral belangrijk om de accu te laten vonken en de auto te starten, dat hendeltje is een zorg voor later.
 

EdK

Forumguru
dat hendeltje is een zorg voor later.
Maar als dat hendeltje er nu voor zorgt dat je geen spanning hebt dan is het je eerste zorg.
Heb je al eens gemeten met een universeelmeter of je met 1 meetpen op de massa aan beide zijde van die schakelaar spanning hebt staan ?
Zo niet dan staat hij uit of lijkt het dat hij schakelt maar is het interne mechanisme defect en schakelt hij dus niet.
Zal niet de eerste keer zijn dat zoiets gebeurt hoor !
En als je dan toch je meetpen op een massa punt van de wagen hebt staan doe dan eens de andere meetpen rechtstreeks op de pluspool van je accu
Meet je dan spanning dan weet je in iedergeval dat je MASSA kabel heel is ! Dat wil niet zeggen dat hij niet beschadigd is want zelfs door één draadje meet je nog de spanning. dus visueel controleren blijft een pré
 
Vanmorgen begonnen met de auto op te krikken en de accuruimte verder te onderzoeken. Heb de startmotor en de aansluiting van de positieve pool op de motor gevonden!

Dat hendeltje heb ik er een uurtje geleden verwijderd en de minpool + aansluiting op de carrosserie schoon geschuurd zodat deze draad goed aard. Moet alleen even een nieuw klemmetje plaatsen aangezien de originele te veel ruimte inneemt in de accuruimte en dus niet kan worden aangesloten. Als die k**regen nou eens even zou ophouden kon ik verder werken! In ieder geval, de lange zwarte draad van die hendel ga ik gebruiken als pluspool. Dus die moet even ingekort worden en een klemmetje krijgen. Zie hieronder de foto's:



upload_2017-8-18_13-3-15.gif
Accu + aansluiting van de hendel. Volgens mijn buurman is die hendel vaak terug te vinden bij vrachwagens...



upload_2017-8-18_13-3-15.gif
Aansluiting vd hendel onder de hoedenplank



upload_2017-8-18_13-3-15.gif
Accu met minpool (hangt los) en toekomstige pluspool



Trouwens, ik vraag me steeds af waar dit reservoir voor is. Ik denk voor de koppelings/remvloeistof maar is ruitenwisservloeistof ook niet een mogelijkheid?

upload_2017-8-18_13-3-15.gif
 
Daarvoor lijkt dit reservoir me veel te klein. Ik vermoed remvloeistof - aan de koppeling komt geen vloeistof te pas.

Vermoedelijk heeft hij wel hydraulische koppeling, dus misschien wel? Ik wacht nog steeds tot mn Haynes sleutelboek binnen is, dan kan ik het met zekerheid zeggen. Hij geeft in ieder geval geen koppeling, ik denk dat dat komt omdat het vloeistofniveau te laag is (ten minste, als ie al hydraulische koppeling heeft). Hopelijk heeft hij gewoon een normale kabel als koppeling, dat is denk ik veel makkelijker te repareren...
 

EdK

Forumguru
http://www.realoem.me/Skoda/CZ

Misschien dat je hier wat aan hebt !
Is door ander lid in ander topic gepost , maar vermoed dat je hierdoor een boel kunt herleiden tot je je boek binnen hebt.

En die schakelaar / sleutel die je op foto laat zien word heel veel gebruikt in de pleziervaart boten
Om de installatie uit te zetten van stroom van de accu's
Zeg maar een soort van hoofdschakelaar
 

Cordoba

Forumguru
Gezien de leeftijd en Oost-europese techniek verwacht ik zonder meer een koppelingskabel.

Wat ik me afvraag: was soms het contactslot kapot (en daardoor sleutel vast in het slot) en dient het hendeltje als vervanging van de werking van het contactslot?

Edit: ik dat EdK al iets soortgelijks heeft gepost in de tijd dat ik typte.
 

pansaebr

Actief lid
Beste,

persoonlijk zou ik de batterij 180 graden draaien en een platte massa draad gebruiken ( normaal origineel zo als vb: http://www.volvoklassiekerswebshop.nl/massa-kabel-accu-body-p-328.html ).
Het bruine deksel naast het batterijvak daar kan je de bediening van de koppeling vinden is echt wel hydraulisch.
Het reservoir in de koffer zal waarschijnlijk zijn voor de koppeling , leidingen lopen naar een paar pompen eronder zie maar de verroeste aansluiting.
Persoonlijk zou ik de isolatie vernieuwen nadat de wagen terug ok rijdt, is vooral voor het motorgeluid te dempen tijdens het rijden.

Groeten
Bruno
 

vleier

Forumguru
Ik ga deze topic ook volgen. Je problemen zin herkenbaar (had zelf als student een mb 240d. 3.0 uit 75) voor mij was er gelukkig iemand in de buurt die eerder als sloper en daarna als restaurateur heeft gewerkt met de Strich 8 serie van mb.

Heb je je al aangemeld op het forum van de KNAC. Daar hebben ze ook vaak iets meer leden die deze auto hebben (gehad) of die er vroeger aan werkten.
 

Maggy

Forumguru
Koppeling is hydraulisch, kosten zijn peanuts, voor gever en nemercylinder onder de 100€ tezamen.
De bewuste schakelaar is idd een massa onderbreker, meestal word die gebruikt als anti diefstal, maar soms ook om leegloop problemen te voorkomen bij langere stilstand.
Voor onderdelen kijk je hier:

http://www.osttimer.de/Eshop/?cz_skoda,32

Bas.

Edit, ik zit nog eens naar die foto van de schakelaar te kijken; het lijkt alsof de dikke massa van de accu samen met een dun draadje op 1 pool van de schakelaar zit, correct? Als dat zo is, dan is de werking van de schakelaar 0.
Een massa schakelaar sluit je alsvolgt aan; de dikke massa van de accu gaat naar de schakelaar, vervolgens gaat aan de andere kant van de schakelaar (het andere draadeinde wat daar zit-) een dikke massa naar de carrosserie van de auto.
Sleutel er in en omgedraaidt betekent dat je massa zou moeten hebben en dat je ( in theorie, als de rest ook werkt-) zou moeten kunnen starten. Sleutel er uit betekent circuit dood, dus geen mogelijkheid tot starten ivm gebrek aan massa.

Ik word bij het lezen van je stukje over wat je als plus en min gaat gebruiken een beetje bang van je.... je schrijft dat je de lange zwarte draad gaat gebruiken als plus, ik weet niet hoor, maar dat is een MASSA kabel.... heb je al eens uitgezocht of het een positive ground of een negative ground is? (Dus de plus aan de carrosserie ipv andersom zoals tegenwoordig)
Voordat je lekker gaat hobby bobben alsjeblieft even zeker weten wat je aan het doen bent, anders eindigt dit nog in een afgebrande 100s....
 
Laatst bewerkt:
Beste mensen,

Dank voor alle hulp wat betreft het accuprobleem! De links zien er ook goed uit trouwens! Ik had er nog even met mn vader naar gekeken en sinds gisteravond hebben we de auto startend gekregen! Straks nog even kijken of weer opnieuw start. De accu werkt prima en hij heeft geen kortsluiting gemaakt. Motor liep niet direct, hij zoog namelijk geen benzine aan. Na wat benzine in de caborateur gegooid te hebben liep hij lekker en zoog ie van zelf benzine aan uit de tank. Waarschijnlijk zat er gewoon ergens een luchtbel in één van de leidingen die eruit moest. De sleutel draaide niet toen hij in het contact zat maar weer met wat WD40 kreeg ik hem vanzelf los en kon ie dus starten. Moet wel elke keer WD40 gebruiken om hem erin/eruit te halen, maar het is in ieder geval iets. Binnenkort maar eens wat grafietpoeder in het slot gooien, dat schijnt goed te helpen om het slot wat toegankelijker te maken. Ook alle lichten getest en er hoeft maar één lampje vervangen te worden, dus dat scheelt.

Volgende probleem is de koppeling en de remmen. Koppeling heeft ie niet, dus waarschijnlijk moet ik hem even ontluchten en bijvullen met vloeistof. Van te voren ga ik wel eerst kijken of er niet iets los zit, misschien is de oplossing simpeler dan ik denk. Wat de remmen betreft, die deden het prima toen ik hem van de trailer afreed, maar toen ik het in stilstand nog een keer probeerde zat de rechterremklauw vast. Waarschijnlijk simpel op te lossen, maar toch nog steeds wel een dingetje.
 

pansaebr

Actief lid
Beste,

Veel gehoorde klachten bij auto's die lang hebben stil gestaan , voor de remmen zou ik eerst de toestand van de flexibele remleidingen aan de wielen controleren op scheuren of barsten . Zijn deze aanwezig vervangen alvorens je remklauwen behandelt en de remolie eens vervangen. De leidingen voor de koppeling zou ik zo vervangen gezien de toestand van de rubber en de drukken die deze te verwerken krijgt. Meestal sneuvelt de pomp op de versnellingsbak eerst .
Voor je benzineprobleem als het nog de originele benzinepomp gemonteerd is dan staat er een hendel op zodat je benzine handmatig kan oppompen als de wagen langere tijd heeft stilgestaan.
IS eigenlijk nu een liefhebbers wagen en niet eigenlijk niet meer voor dagelijks gebruik vanwege de mogelijke oververhittingsverschijnselen in file omdat de radiator achteraan zit en vooral door de rijwind gekoeld wordt. Verwacht zeker geen spurter of racer cruisen aan 70 tot 80 km/h en je hebt een betrouwbare wagen die je niet snel in de steek laat.

Groeten
Bruno
 

EdK

Forumguru
Binnenkort maar eens wat grafietpoeder in het slot gooien, dat schijnt goed te helpen om het slot wat toegankelijker te maken
Pas op hiermee, grafietpoeder is een ideaal middel voor sloten gangbaar te krijgen.
Maar doordat je nu redelijk wat WD40 in het slot hebt gespoten om de sleutel er uit te kunnen krijgen is dit slot wel vet.
Hierdoor gaat het grafiet wel klonteren in je slot wat eigenlijk ook weer niet goed is.
Dus zorg ervoor dat je slot eerst weer vetvrij is voor je met grafietpoeder aan de slag gaat.


Motor liep niet direct, hij zoog namelijk geen benzine aan. Na wat benzine in de caborateur gegooid te hebben liep hij lekker en zoog ie van zelf benzine aan uit de tank. Waarschijnlijk zat er gewoon ergens een luchtbel in één van de leidingen die eruit moest.

Ik ga er even blind van uit dat jouw tank nog gemaakt is van ijzer / staal.
En dat is een materiaal dat toch kan roesten en dit gebeurt dan ook gewoon en dus ook jouw tank.
Als er nog geen benzine filter in je slang zit, zet deze er dan vlug tussen ! want de kans dat de roest en andere vervuiling in de tank meegezogen gaat worden is redelijk groot en dan sta je straks weer de carberateur uit elkaar te schroeven en te reinigen....:pieker:
En de kosten zijn het niet zo'n benzine filter......
 

pansaebr

Actief lid
Beste edk bij deze Skoda is deze standaard aanwezig vlak voor de benzinepomp en is makkelijk te reinigen. Normaal voor de carburateur is ook nog een filter voorzien .
Dus voor vuil in de carburateur moet het lelijk doen maar is niet onmogelijk.
Groeten.
Bruno
 
Bovenaan Onderaan