100-serie Probleem met skoda s100 1972 sleutel in contact

Beste forumleden,

Ik ben sinds vandaag de trotse eigenaar van een Skoda S100 uit 1972. De auto rijdt wel, maar er moeten nog een paar kleine onderdelen vervangen worden om hem opnieuw te kunnen starten.

In ieder geval, ik probeer de sleutel uit het contact te halen, maar deze lijkt vast te zitten. Moet ik hiervoor een speciale handeling voor verrichten? (bij saab's is het bijvoorbeeld bekend dat alleen de sleutel uit het contact gehaald kan worden wanneer de versnelling in achteruit staat).

Misschien is het een beetje een knullige vraag, maar ik ben slechts een student met minimale sleutelervaring. Ik hoor graag van jullie hoe het hoort!

Grt, Pepijn
 

Cordoba

Forumguru
Welkom Pepijn, als student moet je toch gelezen hebben dat nieuwe leden wordt gevraagd zich voor te stellen? (in het Meet & Greet deel)

Wat je vraag over de sleutel betreft: dit heb ik bij een Skoda nog niet eerder gehoord, maar deze klassiekers zijn ook niet mijn specialiateit. Het kan zijn dat het slot/sleutel wat is versleten, mogelijk moet je de sleutel een pietsje draaien en lukt het wel. Wat zeker geen kwaad kan, is om wat WD-40 langs de sleutel in het slot proberen te spuiten. Vervolgens voorzichtig wat rommelen met de sleutel (zodat ie wat beweegt in het slot, en de WD-40 zich kan verspreiden in het slot). De sleutel zelf zal dan waarschijnlijk glad geworden zijn door de WD40, waardoor je er weinig vat op hebt met je handen, daarom voorzichtig proberen met een tang en er op letten dat je de sleutel recht uit het slot trekt (als je scheef trekt is de kans groot dat je de sleutel beschadigd/afbreekt) en met redelijke kracht maar niet overdreven kracht.
 
Welkom Pepijn, als student moet je toch gelezen hebben dat nieuwe leden wordt gevraagd zich voor te stellen? (in het Meet & Greet deel)