100-serie Probleem met skoda s100 1972 sleutel in contact

Beste forumleden,

Ik ben sinds vandaag de trotse eigenaar van een Skoda S100 uit 1972. De auto rijdt wel, maar er moeten nog een paar kleine onderdelen vervangen worden om hem opnieuw te kunnen starten.

In ieder geval, ik probeer de sleutel uit het contact te halen, maar deze lijkt vast te zitten. Moet ik hiervoor een speciale handeling voor verrichten? (bij saab's is het bijvoorbeeld bekend dat alleen de sleutel uit het contact gehaald kan worden wanneer de versnelling in achteruit staat).

Misschien is het een beetje een knullige vraag, maar ik ben slechts een student met minimale sleutelervaring. Ik hoor graag van jullie hoe het hoort!

Grt, Pepijn
 

Cordoba

Forumguru
Welkom Pepijn, als student moet je toch gelezen hebben dat nieuwe leden wordt gevraagd zich voor te stellen? (in het Meet & Greet deel)

Wat je vraag over de sleutel betreft: dit heb ik bij een Skoda nog niet eerder gehoord, maar deze klassiekers zijn ook niet mijn specialiateit. Het kan zijn dat het slot/sleutel wat is versleten, mogelijk moet je de sleutel een pietsje draaien en lukt het wel. Wat zeker geen kwaad kan, is om wat WD-40 langs de sleutel in het slot proberen te spuiten. Vervolgens voorzichtig wat rommelen met de sleutel (zodat ie wat beweegt in het slot, en de WD-40 zich kan verspreiden in het slot). De sleutel zelf zal dan waarschijnlijk glad geworden zijn door de WD40, waardoor je er weinig vat op hebt met je handen, daarom voorzichtig proberen met een tang en er op letten dat je de sleutel recht uit het slot trekt (als je scheef trekt is de kans groot dat je de sleutel beschadigd/afbreekt) en met redelijke kracht maar niet overdreven kracht.
 
Welkom Pepijn, als student moet je toch gelezen hebben dat nieuwe leden wordt gevraagd zich voor te stellen? (in het Meet & Greet deel)

Wat je vraag over de sleutel betreft: dit heb ik bij een Skoda nog niet eerder gehoord, maar deze klassiekers zijn ook niet mijn specialiateit. Het kan zijn dat het slot/sleutel wat is versleten, mogelijk moet je de sleutel een pietsje draaien en lukt het wel. Wat zeker geen kwaad kan, is om wat WD-40 langs de sleutel in het slot proberen te spuiten. Vervolgens voorzichtig wat rommelen met de sleutel (zodat ie wat beweegt in het slot, en de WD-40 zich kan verspreiden in het slot). De sleutel zelf zal dan waarschijnlijk glad geworden zijn door de WD40, waardoor je er weinig vat op hebt met je handen, daarom voorzichtig proberen met een tang en er op letten dat je de sleutel recht uit het slot trekt (als je scheef trekt is de kans groot dat je de sleutel beschadigd/afbreekt) en met redelijke kracht maar niet overdreven kracht.

Dank voor de reactie! Ik zal me dadelijk even voorstellen in het Meet&Greet topic. Ik zat zelf ook al aan WD-40 te denken, maar vind het alsnog wel een beetje een eng idee. Het slotmechanisme bevat namelijk een elektrisch component om de auto mee te starten, gaat dat niet kortsluiten als er een beetje WD-40 bijkomt?
 

Okki

Donateur
WD40 kan geen kwaad. Als je maar geen contactspray gebruikt, dat is namelijk rotzooi.
 

EdK

Forumguru
Beste is nu nog inspuiten en kijken of je hem morgen loskrijgt, heb je ook geen vette vingers meer....
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb al aardig wat sleutels uit sloten weten te krijgen op de manier die ik hierboven beschreven heb, de clou is om voldoende geduld te hebben zodat je de zaak niet forceert, maar ook lef om voldoende kracht te gebruiken. Alleen door proberen krijg je ervaring, waarmee de kans op succes toeneemt.
 
Vandaag de sleutel eruit gekregen met een heel klein toefje WD40, dank voor de input! Morgen mag ik beginnen met de gecorrodeerde accu te vervangen en kijken hoe ik de koppeling kan fixen, aangezien deze geen druk heeft...
 

EdK

Forumguru
Morgen mag ik beginnen met de gecorrodeerde accu te vervangen
Mooi te horen dat je sleutel nog heel is !
Enne gecorrodeerde accu is ook gecorrodeerde klemmen in algemeen.
Even goed met koperborsteltje oid ontdoen van de corrosie en als nieuwe accu is geplaatst even de boel insmeren met zuurvrije vaseline !
 
Mooi te horen dat je sleutel nog heel is !
Enne gecorrodeerde accu is ook gecorrodeerde klemmen in algemeen.
Even goed met koperborsteltje oid ontdoen van de corrosie en als nieuwe accu is geplaatst even de boel insmeren met zuurvrije vaseline !

Bedankt voor de tip! Het gaat nog wel een flinke klus worden ben ik bang, aangezien er een soort opeenhoping is ontstaan van gifgroene zooi. Dat zal de elektrolyt wel zijn denk ik?
 

EdK

Forumguru
aangezien er een soort opeenhoping is ontstaan van gifgroene zooi.
Dat zal komen van de koperen kabel vermoed ik zo.
Dus inspecteer zeker je Accukabels of die niet zijn aangetast. Hier gaan hogere stromen doorheen dan je misschien vermoed.
En indien aangetast, kijk dan of ze in te korten zijn en anders vervangen voor de juiste diameter ( mm² )
Enne gifgroene..... handschoentjes aandoen en handen nadien goed wassen....
 
Dat zal komen van de koperen kabel vermoed ik zo.
Dus inspecteer zeker je Accukabels of die niet zijn aangetast. Hier gaan hogere stromen doorheen dan je misschien vermoed.
En indien aangetast, kijk dan of ze in te korten zijn en anders vervangen voor de juiste diameter ( mm² )
Enne gifgroene..... handschoentjes aandoen en handen nadien goed wassen....

Wederom bedankt voor de tips, ik zal ze ter harte nemen. Morgen zal ik even wat rubberen schoonmaakhandschoenen halen en een zak baking soda, dat schijnt te handig te zijn in het wegkrijgen van grote oxidatiekorsten.
 

pansaebr

Actief lid
Beste,

Voor je koppeling zal er normaal een zwart deksel achter de achterste zetel zitten hieronder zit de pomp die de koppeling bediend , deze gaan al eens lek , bekijk ook je niveau van de remvloeistof vooraan in de auto , de hoogste aansluiting is normaal de koppeling , als er te weinig inzit heb je ook geen koppeling.
Spreek uit ervaring heb een paar 105's gehad.

groeten
Bruno
 
Even een update. Vandaag nog eens gekeken naar de accu, maar ik keek op de verkeerde plek en bleek naar de zwarte deksel te staren waarover @pansaebr het heeft. Ik betwijfel alleen of het met koppeling te maken heeft, denk namelijk meer dat dat de warmtewisselaar is van de kachel? Ook alle isolatiezooi weggehaald dat onder de achterbank zit. Accu was nog steeds zo dood als een pier, maar gelukkig niet weggerot. Ook de ruimte waar de oorspronkelijke in stond was nog in goede, roestvrije staat. Heb er een nieuwe accu (van het juiste voltage en met correcte afmetingen) erin gezet, maar er sloeg geen vonk over. Denk dat het probleem bij de massa ligt, waardoor ik er dus onder moet gaan liggen om te zien waar die zit aangesloten. Ook had de vorige eigenaar een soort raar schakelmechanisme ingebouwd waarmee de stroom van de accu handmatig mee onderbroken kan worden. Waarschijnlijk liep de accu steeds leeg en heeft ie het daarom ingebouwd. Daarnaast zit het contact waar de sleutel in zat vast, denk dat die gewoon roestig is van binnen. Moet daar dus ook weer wat op verzinnen :/ Uiteindelijk ben ik er technisch niet heel erg mee opgeschoten vandaag, maar heb wel het e.e.a. geleerd dus das ook wat waard. Hopelijk morgen meer succes!
 
.. of het contact met sleutel erin blijven "aan" staan, waardoor de vorige eigenaar dan maar uit noodzaak steeds de batterij afkoppelde om niet steeds met een platte batterij te staan???
 

pansaebr

Actief lid
Beste,

Kan je eens een foto van dit plaatsen zodat ik onderdelen kan herkennen en zo kan verder helpen , wagen die vrij simpel in mekaar zit , als de batterij werd aangesloten gingen er lampjes branden op het dashboard ??
Bij een 105 was de starter langs dit luik te bereiken en kan eventueel zo al bediend worden zodat de motor gestart wordt.
Geen vonk kan zijn dat de kontactpunten blijven plakken of gewoon te veel ingebrand zijn . Bekijk zeker ook de rotor en distrubitiekap eens kan zijn dat de kopervlakken gewoon groen zien van het lange stilstaan.


Groeten
Bruno
 

Bakkertje

Forumguru
@ToffeSkoda wat onwijs gaaf dat je met deze oude Skoda aan de slag bent. Ik ga dit draadje even volgen en ben erg benieuwd of je het allemaal aan de praat gaat krijgen.
 
Beste,

Kan je eens een foto van dit plaatsen zodat ik onderdelen kan herkennen en zo kan verder helpen , wagen die vrij simpel in mekaar zit , als de batterij werd aangesloten gingen er lampjes branden op het dashboard ??
Bij een 105 was de starter langs dit luik te bereiken en kan eventueel zo al bediend worden zodat de motor gestart wordt.
Geen vonk kan zijn dat de kontactpunten blijven plakken of gewoon te veel ingebrand zijn . Bekijk zeker ook de rotor en distrubitiekap eens kan zijn dat de kopervlakken gewoon groen zien van het lange stilstaan.


Groeten
Bruno

Ik zal morgen wat foto's plaatsen van de accu- en de motorruimte. Er gingen nog geen lampjes aan toen ik de accu had aangesloten, ik moet daarvoor waarschijnlijk de massa controleren en waarschijnlijk speelt dat dubieuze hendeltje om de accu mee uit te zetten ook een rol. Morgen nieuwe ronde, nieuwe kansen!
 
Bovenaan Onderaan