Premium brandstof...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Captain Hook

Forumguru
Ahum, er zijn al eens diverse discussies geweest of die duurdere premium brandstoffen nou hun geld waard zijn.
Enige tijd geleden heeft de Keuringsdienst van Waarde zich hier over gebogen:
http://tvblik.nl/keuringsdienst-van-waarde/benzine
Zoals altijd, trekken de programmamakers geen conclusie, die laten ze over aan de (kritische) kijker... :koffie:

Leuke scenes uit deze aflevering:
De voorraadtank in de grond bij een Shell benzinestation voor zowel de VPower als de gewone brandstof wordt met exact dezelfde brandstof gevuld! 10.000 liter benzine er in, en alleen de tank die aangesloten is op de VPower tap, krijgt 1 litertje (1 liter op de 10.000!) additief toegevoegd. Vervolgens is die brandstof wel ca. 5% duurder.

En één van neerlands grootste tankpas organisaties heeft een groot onderzoek gedaan onder tig duizend rijders om te kijken of die duurdere brandstof nou zuiniger rijdt. En ja hoor, die rijdt zuiniger, scheelt maar liefst 1% (!), terwijl het prijsverschil 5% bedraagt...

Of die jongens die motoren reviseren. Volgens Shell kun je zien aan de kleppen/zuigers/cylinders dat er 'luxe'/'betere' brandstof gebruikt zou zijn. Nou, volgens die jongens die tig motoren helemaal uit elkaar haalden, was daar niks van terug te vinden...
Wie houdt nou wie voor de gek? :shocked:
 

FredV

Banned
Tsja, ik heb t programma ook gezien. Van dat revisiebedrijf vraag ik me af wat daarvan de toegevoegde waarde was.
Immers, Vpower is nog nie zoo lang op de markt en ze moeten dan wel toevallig een motor in revisie krijgen waarvan vaststaat dat die vanaf het begin dan die Vpower heeft verbruikt.
En wat de toegevoegde hoeveelheid additieven betreft, dat zegt antuurlijk ook niets.
Kijk naar het meest dodelijke gif, hoeveel promille heb je daarvan nodig....
En zo is t ook met de brandstofadditieven, een heel klein beetje is nodig om de werking te verbeteren.
Bovendien, in brandstof zitten al diverse additieven waarvan je de werking ook niet in twijfel trekt en die gaan er ook in dezeflde hoeveelheden in.

Over het nut ervan, dat is een andere discussie en daar moet je je inderdaad van af vragen wat zinvol is.
 

Rosinfield

† In Memoriam
De mens wil nou eenmaal bedrogen worden en daar maken deze en gene dankbaar gebruik van. Gebakken lucht verkoopt goed!
 

FredV

Banned
De brandstof bevat in ieder geval additieven waarvan vaststaat dat ze de motor schoonhouden.
Maar of je dan ook nog eens Vpower moet gaan gebruiken?
 

Constant

Erelid
Ze hebben volgens mij alleen de benzine getest. Bij diesel lijkt er wel meer verschil te zitten tussen Vpower en gewone diesel. Bij mijn Scout liep de motor duidelijk rustiger bij Vpower diesel. Ook geven tests iets meer verschil.

Ik heb de uitzending ook gezien, dat litertje additief op 10.000 liter was voor mij ook een openbaring, want eerder werd gezegd (althans bij de diesel) dat de brandstof anders is geraffineerd. Maar was dat interview bij een Shell station, ik meende een Total station te herkennen??? Of heb ik niet goed gekeken?

En ik vond die Shell "wetenschapper" veels te mediageniek, de ware uitvindert is toch een introverte nerd?

:ot:Over additieven gesproken, van de Europese Unie moet er verplicht 7% biobrandstof door de diesel, ik lees op diverse boten-sites dat daardoor brandstoftanks van schepen in de winterstalling (en ik neem aan, ook van dieselauto's die maanden stilstaan) daardoor gaan verstoppen vanwege bacterievorming in de biodiesel.
 

FredV

Banned
pas op rosinfield: met de flikkerlichten erbij heb je snel een freudiaanse verspreking met je homeopatische verdunning:)
 

Captain Hook

Forumguru
Het opvallende is natuurlijk dat je in principe niet bedrogen wordt. Want er is idd een brandstofbesparing meetbaar. Alleen die is in de ordegrootte van 1%, terwijl de brandstof 5% duurder is!
Je gaat er zuiniger van rijden qua hoeveelheid verbruikte brandstof, maar niet qua hoeveelheid benodigde pecunia!

Toen (ja, toen) ik ooit in een O2 2.0 TDI reed en de brandstof door de leasemij betaald werd, kon ik idd verschil merken qua geluidsproductie. De pompverstuiver motor loopt ietsje stiller met vpower in de tank, dan met reguliere diesel. Maar zuiniger of 'beter' (wat is beter?) qua rijgedrag, nee dat niet...
 

GJS

Senior Member
Tsja, ik heb t programma ook gezien. Van dat revisiebedrijf vraag ik me af wat daarvan de toegevoegde waarde was.
Immers, Vpower is nog nie zoo lang op de markt en ze moeten dan wel toevallig een motor in revisie krijgen waarvan vaststaat dat die vanaf het begin dan die Vpower heeft verbruikt.

Niet helemaal, Shell claimt dat oudere motoren die dus niet altijd op V-Power hebben gelopen schoner worden, dit komt van hun website:

Hebben oudere auto's ook voordeel bij Shell V-Power of hebben alleen de nieuwste motoren dat?

Bij oudere auto's is het zeer waarschijnlijk dat zich gedurende de levensduur in de motor afzetting heeft gevormd. Shell V-Power is erop gericht bestaande verontreiniging en roet in de motor deels te verwijderen waardoor de levensduur van de motor met jaren wordt verlengd.


En dat zouden ze bij een revisiebedrijf dus wel moeten kunnen zien.
Om het goed te testen zouden ze eerst een oude motor moeten bekijken en er daarna een heleboel van die V-Power er doorheen moeten jagen en dan de motor nog eens bekijken of hij schoner is geworden, ik gok van niet.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nee!!!! Dat zou wel moeten, maar dan wel dubbelblind, dwz degenen die het bekijken mogen dan niet weten onder welke conditie de motor valt. Dat is de enige manier om zo'n onderzoek te doen. Vergelijk maar met beoordelen van een goedkope en dure wijn. Als de proefpersonen weten welke ze proeven, beinvloedt dat hun oordeel.

Btw, Capt. Hook, je hebt de RR zeker aardig de sporen gegeven, gezien je verbruik?
 

Constant

Erelid
Er is ook een stelling dat de 1% besparing een placebo effect zou zijn.

Een andere stelling is dat bepaalde premium eigenschappen (zoals bij de diesel fuelsave) alleen bij autobahn-achtige snelheden wordt benut.

Er wordt ook gezegd dat bij zeer zware vorst (in NL, het soort vrieskou uit de tijd van onze opa) de Vpower diesel beter zou starten.

Maar er wordt in de autobladen veel gezegd en maar weinig gemeten. De meeste tests zijn copy-paste (vaak met toestemming) van de ADAC, die doorgaans de meest grondige tests doen. En als die negatief zijn, dan durf ik mijn eigen positieve waarnemingen nauwelijks te noemen uit angst dat ik me heb laten foppen met een placebo (of homeopatische rustgevende middelen :grin: ).
 

FredV

Banned
@GJS, dat beweer ik ook, ik bedoel alleen dat het niet zeker is of de motoren die ze hebben gezien, ook Vpower hebben gebruikt.
Als dat wel zo is, maar dat werd niet door het revisiebedrijf beweerd), dan zou het inderdaad zo zijn dat vpower een broodje aap is.
En of die 1% zuinger (inderdaad, placebo-effect) opweegt tegen de 5% hogere prijs, is voor zichzelf sprekend...

@constant, bij strenge vorst zitten er andere additieven ook in de diesel om vlokken van brandstof te voorkomen.
Ds moet ook bewezen worden of dat door die anti-vlok danwel door de vpower komt...Ik hou t op t eerste.

In Duitsland verkopen ze racepower, en dat verhoogt wel degelijk t cetaangetal en bij benzine t octaangetal, waardoor je hogere prestatirs kunt krijgen.
Maar ook dan geldt nog steeds of dat het hogere bedrag waard is.
Voor mij in ieder geval niet.
 

Constant

Erelid
@constant, bij strenge vorst zitten er andere additieven ook in de diesel om vlokken van brandstof te voorkomen.
Ja, dat weet ik :grin:. Maar de (onbewezen) stelling is dat de Vpower diesel zuiverder zou zijn (deels synthetisch oid) en daardoor beter verstuift (bij alle temperaturen, maar bij vrieskou zou dat een verschil kunnen maken tussen wel of niet starten).

De betere verstuiving stond vroeger in de brochures, met foto's erbij om het verschil te illustreren. Maar marketinglieden zijn net zo betrouwbaar als politici, bankiers en juristen.

Ik heb trouwens wel gemerkt dat mijn 2.0 TDi luider begon te ronken na tanken bij de Texaco of de ARAL.
 

FredV

Banned
@ Constant, mee eens, er zal best een kern van waarheid in zitten.
Maar voor mij hoeft t niet.
Net zoals super98 tanken ipv euro95.
 

FredV

Banned
Gelukkig wel Rosinfield,
En je kunt tutoyeren wat je wilt...
en wilt u geen ! gebruiken om uw gelijk te halen?

en Constant ga jij nu ook tytoyeren?
 

EdK

Forumguru
Of ze nu shel heten of BP die ook zo'n LUXE brandstof hebben ik lees me manual of in de benzine deksel wat er voor brandstof in moet.
En daar staat gewoon euro 95 , en dat gaat er dan ook in, de motor is hierop gebouwd en getest.
En die brandstof leveranciers die prberen mij alleen maar met wat cijfertjes een LUXE brandstof te verkopen die hun kas alleen maar spekt.
Maar waar ik met mijn Km range geheel niets van merk in verbruik of dat me blok langer zou meegaan.
Behoud van me blok refereer ik nog steeds aan goede olie die zorgt dat alles goed gesmeerd blijft en die olie zorgt er ook nog eens voor dat hij vuil mee afvoert richting oliefilter.

Op testbanken zal die V-Power best wel positieve meetgegevens genereren maar in de praktijk is dit zoiets marginaal dat ik de gegevens maar aan hou van de fabrikant van mijn wagen.

Hetzelfde met die getallen zie je terug in de computer markt.
U moet deze processor nemen want dan is uw PC minimaal 10% sneller dan uw oude.
Jahh , zal best maar als ik typen ben is de snelheid van me vingers bepalend en niet de processor snelhied.
En ook daar gaat het om LAB cijfers en in werkelijkheid zie je het niet eens met het blote oog.

Ik gooi beide nog steeds onder verkoop praatjes om meer omzet en winst te genereren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan