@Jewepe Het is feit dat ook een verzekeringsbedrijf geld moet verdienen. In principe is zo’n verzekering dus altijd duurder dan de gemiddelde klant aan onderhoud kwijt zou zijn geweest. Dit valt echter mogelijk deels weg tegen de korting die zo’n verzekeringsbedrijf als grote klant kan krijgen.
Het eerste deel van je opmerking, dat je altijd duurder uit bent bij een verzekering, geldt dus voor de gemiddelde klant. Dat is bij elke verzekering zo: ook bij de brandverzekering voor je huis. Bij die laatste verzekering komt echter ook de risicospreiding van een verzekering om de hoek kijken: juist omdat niet ieders huis afbrandt kan een verzekeraar het risico op afbranden van jouw huis overnemen. Belangrijkste voordeel: dat risico kun je zelf niet dragen.
Voordeel van een verzekering is dus dat zo’n bedrijf de risico’s van velen uitmiddelt. Dit werkt vooral bij risico’s die je zelf niet kunt dragen.
Bij verzekeringen als Wecare gaat het om kosten die in redelijke mate voorspelbaar zijn. Slechts uitschieters (nieuwe motor, versnellingsbak - buiten garantie) kunnen deze kosten erg hoog maken. Als jij de kans op deze kosten bij jou hoger inschat dan gemiddeld én denkt dat je die kosten niet kunt dragen, is zo’n verzekering iets voor jou.
Dat betekent overigens twee dingen. Ten eerste: het klantenbestand van zo’n verzekering bestaat deels uit mensen die verwachten meer onderhoudskosten te hebben dan een ander en als hun verwachting terecht is maakt dat de verzekering nog duurder. Ten tweede: als je de mogelijke extra uitgaaf van een nieuwe motor of versnellingsbak niet kunt dragen heb je eigenlijk een (voor jou) te dure auto gekocht. Zo’n verzekering houdt dan in ieder geval de uitgaven overzichtelijk en voorspelbaar.
Kortom: verzeker alleen zaken waarvan je de risico’s niet kunt dragen.