parkeersensoren vooraan

Fabia

† In Memoriam
Toch wel handig als je een beetje kunt rijden en de afstand van je wagen kent, heb je die sensoren gewoon ni nodig. /QUOTE]

Ben ik niet met je eens. Ik lang geleden eens een soort van kabel TV kast om ver gereden. Die was nog geen 80cm hoog en daar keek je al achteruit rijdend dus echt overheen. Dat was me met pdc niet gebeurt.
 

santo

Lid
Je laatste opmerking kan ik niet helemaal plaatsen. Als ik de bak in z'n achteruit zet, worden inderdaad ook mijn voorste sensoren ingeschakeld. Maar die gaan dan niet volop piepen, tenzij er zich iets binnen het bereik vevindt. Maar dat is (bij mij) vrijwel nooit het geval.

Ik weet natuurlijk niet waar jij allemaal parkeert, maar de meeste plaatsen waar ik parkeer zijn vooraan afgebakend (paaltjes, houten balken, betonnen platen, ...) zodat je niet in de gracht rijdt, tegen de gevel van het aanpalende gebouw aanzit, ...
Kortom, vooraan is er wel degelijk een "hindernis".

De manier waarop de sensoren bij de S2 werken zorgen er voor dat deze hindernis vooraan niet automatisch gedetecteerd wordt, maar pas nadat ik de sensoren manueel aanzet via de knop op de middenconsole.
Als ik dan vervolgens terug weg rijd uit die parkeerplaats, beginnen de sensoren vooraan te biepen, omdat ik vrij kort tegen de hindernis vooraan zit (je rijdt ver genoeg in je parkeerplaats, waardoor de afstand tot de hindernis niet zo groot is meestal) en dat omdat ik ACHTERUIT VAN DE HINDERNIS WEG rijd.
Vreemd gedrag hoor.

Ik waardeer de combi van voor- en achtersensoren enorm, vooral bij het fileparkeren.
Ik zou deze combinatie ook enorm waarderen, mocht het werken zoals het hoort.

Ik zie het probleem niet van irritant gepiep.
De parkeersensoren bij een S2 schakel je alleen aan als je in achteruit schakelt of de knop naast de versnellingspook bediend.

Dat is het hem nu net: de sensoren vooraan schakelen in als je achteruit rijdt :crazy:
Als je links wil afslaan wil je toch ook niet dat je rechter richtingaanwijzer geactiveerd wordt ?
Ik zie echt de logica van het systeem niet in hoor.

En als de voorste beginnen piepen als je achteruit wil inparkeren, dan wilt het zeggen dat je al ergens dicht opstaat. :grin:
Klopt helemaal en dat maakt het hem nou net irritant.
Als je achteruit uit een parkeerplaats rijdt, wil je niet dat de sensoren vooraan beginnen biepen omdat je dicht tegen de afbakening vooraan geparkeerd stond.
Daardoor denk je dat er achteraan je auto een hindernis is, terwijl het om de irrelevante hindernis vooraan gaat
(ja, ook al zijn de bieptonen verschillend voor vooraan resp achteraan)

Ik vermoed dat niet iedereen over een S2 praat in deze discussie...
Ik toch wel hoor
 

TL@

Forumguru
Toch wel handig als je een beetje kunt rijden en de afstand van je wagen kent, heb je die sensoren gewoon ni nodig. Sorry jongens heb deze dus ni en mis ze dus ook ni.
Heb eens een test S-Max voor een week gehad met sensoren en daarin werd ik gek van het gepiep. Heb knop dus ook uit gezet voor heel de week.

Ik ben akkoord dat je ze niet nodig hebt, maar het is wel vreschrikkelijk handig vind ik.

@Santo: Heb je ooit al parkeersensoren gehad op een andere auto? Ze werken toch steeds zo hoor, alle twee actief of geen van beiden. Stel dat je op een helling staat met achteruit ingeschakeld maar je laat hem naar voor bollen, dan wil jij dat de sensoren niet werken? Je rijdt achteruit in een parkeerplaats die heel klein is, wil je dan niet dat de voorste sensoren je waarschuwen dat je met de neus te krap indraait?

De sonsoren werken hetzelfde op de O2 de S2 (of de Golf, Passat,....) en persoonlijk vind ik ze heel handig (op de DSG nog beter zelfs, want wanneer ik hem in P zet, stoppen de biepjes vanzelf, ook al staat het systeem nog op en sta ik nog even dicht tegen voor- of achterligger)
 

santo

Lid
Ik ben akkoord dat je ze niet nodig hebt, maar het is wel vreschrikkelijk handig vind ik.

@Santo: Heb je ooit al parkeersensoren gehad op een andere auto?

Ik heb inderdaad al sensoren gehad op andere auto's, maar zoals in mijn originele post aangegeven nog nooit vooraan.
Dat is dan ook meteen de reden waarom ik deze discussie gestart heb.

Ze werken toch steeds zo hoor, alle twee actief of geen van beiden.
Dat vind ik dan zeer jammer, zoals ik eerder al als voorbeeld aanhaalde werken je richtingaanwijzers toch ook niet allebei tegelijk: of je gaat naar links of naar rechts, maar niet beiden tegelijk.
Zelfde geldt mijns inziens voor de parkeersensoren: of je rijdt vooruit of je rijdt achteruit, maar niet beiden tegelijk.

Stel dat je op een helling staat met achteruit ingeschakeld maar je laat hem naar voor bollen, dan wil jij dat de sensoren niet werken?
Als je een wagen die op een helling in achteruit staat naar voren laat bollen, denk ik dat je niet goed bezig bent en dat het vooral een kwestie is van de wagen zo snel mogelijk tot stilstand te brengen.
Parkeersensoren hebben dan niets van doen als je't mij vraagt.

Je rijdt achteruit in een parkeerplaats die heel klein is, wil je dan niet dat de voorste sensoren je waarschuwen dat je met de neus te krap indraait?
Dit is een minder frequente situatie en als die zich toch zou voordoen en als de sensoren zouden werken zoals ik dacht dat ze zouden werken, dan zou je alsnog de voorste sensoren even manueel kunnen inschakelen.

De sonsoren werken hetzelfde op de O2 de S2 (of de Golf, Passat,....) en persoonlijk vind ik ze heel handig (op de DSG nog beter zelfs, want wanneer ik hem in P zet, stoppen de biepjes vanzelf, ook al staat het systeem nog op en sta ik nog even dicht tegen voor- of achterligger)
Dat klinkt niet onlogisch, want de S2 komt uit dezelfde stal als alle bovengenoemde auto's.
Het is echter niet omdat het op een Golf of Passat ook zo werkt dat het goed is.
 

TL@

Forumguru
Op mijn broer zijn 5-reeks werkt het ook zo.

Als ik op een helling parkeer, zet ik hem nooit terug in zijn vooruit als ik even een stukje terug vooruit moet.

Dit is een minder frequente situatie en als die zich toch zou voordoen en als de sensoren zouden werken zoals ik dacht dat ze zouden werken, dan zou je alsnog de voorste sensoren even manueel kunnen inschakelen.
Dit gebeurt altijd wanneer je parallel parkeert.

Ach ja, als die voorste sensoren je zo storen, kan je ze altijd laten afkoppelen, ben je er onmiddellijk van af.

Persoonlijk snap ik je probleem helemaal niet :bye:

Ach ja, je moet maar zo denken: als je je druk maakt over zo'n bagatel, dan moet je echt wel tevreden zijn over je auto :1761::1819:
 

LenK

Forumguru
Misschien even onder de bumpers kijken en alle draadjes afknippen. Geen gepiep meer :1439:
 

santo

Lid
Wat wordt er trouwens in de gebruiksaanwijzijng van je nieuwe auto hierover gemeld?

In de handleiding staat dat de achteruit de sensoren activeert, maar omdat ik ook al bij andere hoofdstukken gemerkt heb dat de uitleg
vaak nogal beperkt is (bv uitleg opties boordcomputer), dacht ik dat men gewoon niet helemaal in detail ging mbt de voorste sensoren.

Bovendien kon ik het ook moeilijk geloven dat dit zo zou werken.
 

santo

Lid
Ach ja, als die voorste sensoren je zo storen, kan je ze altijd laten afkoppelen, ben je er onmiddellijk van af.

Ze storen me inderdaad, maar het zou nog mooier zijn mochten ze werken zoals het hoort

Persoonlijk snap ik je probleem helemaal niet :bye:

En ik snap de logica nog steeds niet dat je achteruit moet schakelen om vooraan iets te activeren :bye:

Ach ja, je moet maar zo denken: als je je druk maakt over zo'n bagatel, dan moet je echt wel tevreden zijn over je auto
Klopt, ik ben zeer tevreden over de auto wat betreft kwaliteit en rijcomfort, maar ik ben ondertussen al iets minder tevreden
over de logica die achter de bediening van een aantal instrumenten schuil gaat.

Zo snap ik het bv ook niet dat je de dual stand van de climatronic telkens opnieuw moet activeren, dat de zetelverwarming bij de hoogste stand begint, ...
Maar ik zal een moeilijk mens zijn op dat vlak :1819:
 

LenK

Forumguru
Toch een ander merk moeten kopen :aangenaam:
Dan had je deze irritaties in ieder geval niet gehad :)
 
Ze storen me inderdaad, maar het zou nog mooier zijn mochten ze werken zoals het hoort
En ik snap de logica nog steeds niet dat je achteruit moet schakelen om vooraan iets te activeren :bye:


Zo snap ik het bv ook niet dat je de dual stand van de climatronic telkens opnieuw moet activeren, dat de zetelverwarming bij de hoogste stand begint, ...
Maar ik zal een moeilijk mens zijn op dat vlak :1819:

Je moet helemaal niet (alleen) achteruit schakelen om de sensoren te activeren, je hebt toch rechts van de versnellingspook een knopje voor de sensoren manueel te activeren wanneer nodig!!! :confused:

En dat de zetelverwarming op warmste stand begint vind ik ook goed, hij moet maximale warmte geven, en als het na 5min TE warm wordt dan pas je de warmte aan... sorry ik vind alles perfect logisch hoor...

Ik moet niks opnieuw activeren trouwens bij de climatronic, wanneer ik aan de temperatuurknop links draait past rechts zich altijd mee aan, heb dit probleem nog nooit gehad...
 

santo

Lid
Dan heb je weer andere ergernissen :tongue:

Inderdaad, had hiervoor een Peugeot en daar had ik dan weer ergernissen mbt het rijcomfort, rammels, etc.
Maar de logica van de bedieningselementen was dan weer wel dik in orde.

Bovendien had ik hierover in mijn Audi ook geen klachten en daarom had ik verwacht dat het bij een Skoda in dezelfde lijn zou liggen,
maar dat bleek wat te optimistisch :)

Ach ja, ik zal ook nooit tevreden zijn :ahum:
 

santo

Lid
Je moet helemaal niet (alleen) achteruit schakelen om de sensoren te activeren, je hebt toch rechts van de versnellingspook een knopje voor de sensoren manueel te activeren wanneer nodig!!! :confused:
Klopt, maar als de sensoren in eerste versnelling zouden geactiveerd worden dan zou ik zelfs dat knopje niet moeten indrukken.
Daarnaast vind ik het vooral irritant dat de sensoren vooraan beginnen biepen als ik achteruit uit een parkeerplaats rijd.
Knopje indrukken om de sensoren te desactiveren is dan geen optie, want dan werken de sensoren achteraan ook niet meer !

Ik moet niks opnieuw activeren trouwens bij de climatronic, wanneer ik aan de temperatuurknop links draait past rechts zich altijd mee aan, heb dit probleem nog nooit gehad...
Dan heb je me verkeerd begrepen, want dat is nu net NIET wat ik wil.
Ik wil dat links en rechts gescheiden geregeld worden (waarom heb je anders een dure climatronic die als voordeel heeft dat je beiden apart kan regelen ?), maar bij de S2 is dat enkel mogelijk nadat je ELKE KEER OPNIEUW de dual stand manueel activeert.
Bij beide auto's die ik hiervoor had met gescheiden links/rechts regeling was dit de standaard instelling (peugeot en Audi)
 
Ze storen me inderdaad, maar het zou nog mooier zijn mochten ze werken zoals het hoort

Volgens mijn bescheiden mening werken ze correct zo, al thans voor mij, en ik begrijp ook de logica er achter. Maar ja ik manoeuvreer veel vooruit - achteruit, dus ik vind het een uitkomst. En wat de elektrische stoelverwarming betreft, die gaat van 0 naar 5 dus van uit ot max.
 

Pendragon

Forumguru
Dan heb je me verkeerd begrepen, want dat is nu net NIET wat ik wil.
Ik wil dat links en rechts gescheiden geregeld worden (waarom heb je anders een dure climatronic die als voordeel heeft dat je beiden apart kan regelen ?), maar bij de S2 is dat enkel mogelijk nadat je ELKE KEER OPNIEUW de dual stand manueel activeert.
Bij beide auto's die ik hiervoor had met gescheiden links/rechts regeling was dit de standaard instelling (peugeot en Audi)

Ik heb nu tijdelijk een peugeot 307 tot m'n Superb er is en ik vind dat nu juist zo irritant. Als ik alleen in de auto zit moet ik 2 knoppen bedienen om de temperatuur gelijk te krijgen. Het is veel handiger als dat in 1 keer gebeurt. Wanneer er iemand bij je in de auto zit kan hij/zij zijn/haar kant altijd aanpassen. Wanneer hij/zij dat doet en ik daarna mijn kant weer aanpas, past hij niet meer die van de andere kant aan. Heel handig. Zo was het tenminste in mijn Octavia. Misschien is het in de S2 iets anders.

Uiteindelijk kan een automerk het nooit goed doen, want de ene vind het ene handig en de ander juist niet. Ik erger me aan 100 meer dingen in die peugeot dan ik me ooit heb geergerd aan m'n Octavia. En zo is het met de parkeersensoren voor/achter ook. De ene vind het handig, de ander niet. Ik vind het handig en ik heb in m'n Octavia nog nooit tegen een paaltje of iets anders gezeten, terwijl ik genoeg auto's in mijn straat zie waar dit wel gebeurd is (voor en achter) omdat ze geen sensoren hebben.
 
Bovenaan Onderaan