parkeersensoren vooraan

santo

Lid
Kan iemand me uitleggen hoe de parkeersensoren vooraan bij de S2 (horen te) werken ?

Ik krijg er namelijk kop nog staart aan.

Vaak lijken ze niets te doen als ik een hindernis vooraan nader, andere keren beginnen de sensoren vooraan volop te biepen terwijil ik hem in ACHTERUIT zet en dan kan ik dit enkel anuleren door op de knop op de middenconsole (naast de pook) te drukken.

Het is de eerste keer dat ik ook vooraan sensoren heb, dus misschien doe ik iets verkeerd ?
 

van inkel

Forumguru
De parkeersensoren worden ingeschakeld bij het starten en bij het inleggen van de achteruitvernelling.
Daarna wordt hij uitgeschakeld als je boven de 15 km/h komt en wordt pas weer ingeschakeld als je hem weer in de achteruit zet. Dus als je ergens aan komt rijden gaat hij niet automatisch aan (zou niet echt fijn zijn in de file).
 

santo

Lid
Dat is wel vreemd, want dat wil zeggen dat ik bij vooruit inparkeren eerst moet stoppen, vervolgens even in achteruit plaatsen
en tenslotte opnieuw in vooruit om van de assistentie van de sensoren te kunnen genieten. :ahum:

Dit verklaart mogelijk wel het gedrag dat ik ervaar, maar daarmee lijken me de sensoren vooraan een volledig overbodige optie te zijn waar je helemaal niets aan hebt.

Ik had eerder verwacht dat de sensoren vooraan hun werk deden telkens je in 1 staat (maar uiteraard onder bepaalde snelheid) en dat je met
behulp van de knop op de middenconsole de sensoren tijdelijk kon uitschakelen voor bv in de file.
 

LenK

Forumguru
Voor sensoren moeten automatisch werken bij vooruit rijden maar ook ook bij achteruit rijden, bij voorbeeld bij uitparkeren. En niet pas na inschakelen achteruit versnelling. Dan zou je er geen ruk aan hebben.
En als je in de file gepiep hoort dan ben je wel een erge kontenkruiper.
 

tebe

Lid
Bij mijn O2 werken ze vooraan tock ook niet automatisch en de Superb zal wel hetzelfde zijn.
De werking is als volgt.

Heb je enkel parkeersensoren achteraan dan worden ze automatisch geactiveerd bij het achteruitschakelen en gedeactiveerd bij vooruit schakelen en een snelheid hoger dan 15 km/h

Heb je ook sensoren vooraan, dan is het als volgt
Sensoren voor en achter zijn niet apart bedienbaar. Ze staan altijd samen aan of uit.
De parkeersensor worden geactiveerd door ofwel:
- de wagen in achteruit te schakelen
- op het knopje op de middenconsole.
Ze worden weer uitgeschakeld door ofwel:
- het knopje op de middenconsole
- vooruit schakelen en sneller rijden dan 15 km/h

Dus bij vooruit inparkeren gewoon even op het knopje duwen. Je mag dan wel niet sneller rijden dan 15 km/h.
 

TL@

Forumguru
Best handig zo vind ik, als ze in de file constant zouden piepen, werd ik zot :winkie:

ook wordt het volume van de radio gedimt als de parkeersensoren aan gaan.
 

MarcoO2

Forumguru
Best handig zo vind ik, als ze in de file constant zouden piepen, werd ik zot :winkie:

ook wordt het volume van de radio gedimt als de parkeersensoren aan gaan.

Mee eens! Alleen dat dimmen van de radio doet'ie bij mij niet... hoort dat wel te gebeuren?
 

Bartez

Lid
Daarnaast denk ik dat je meestal achteruit inparkeert, waarna je de auto vervolgens vooruit rechtzet en de sensoren het volgens mij altijd goed doen....toch?
 

LenK

Forumguru
Best handig zo vind ik, als ze in de file constant zouden piepen, werd ik zot :winkie:

Bij mijn auto hoef ik niks aan te zetten, wel zo handig.

En als je in de file gepiep hoort dan ben je wel een erge kontenkruiper.

Net als de regensensor stand bij de O1, die moest je ook elke keer weer activeren als de motor uit geweest was. O2 was dat verbeterd. Te vermijden handelingen vermijden is mijn devies (in de winter met vorst gewoon even opletten of je interval niet aanstaat natuurlijk)
 

Rallye

Forumguru
Ik vind het systeem van Skoda, in mijn geval bij de Octavia, toch wel handig. De sensoren staan niet altijd aan (dan wordt je gek), maar worden (zowel voor als achter) ingeschakeld via de knop (op het dashboard vlak bij de versnellingspook) of door de achteruitversnelling in te schakelen. Vooruit heb je meestal geen sensors nodig en staan ze dus uit, tenzij je er bewust voor kiest, of bezig bent met iets "moeilijks" als parkeren, waarbij je meestal ook wel achteruit rijdt.

Vlak bij mijn huis kan ik vooruit inparkeren op een vrij korte parkeerplaats tegen een blinde muur. Achteruit inparkeren is geen optie want dan kan de klep niet meer open. Ik draai dus in, doe het laatste stukje in de eerste versnelling en zet meteen de sensors aan. Prima.
 

santo

Lid
Daarnaast denk ik dat je meestal achteruit inparkeert, waarna je de auto vervolgens vooruit rechtzet en de sensoren het volgens mij altijd goed doen....toch?

Niet als je kinderen hebt, want dan moet je steeds in de koffer zijn voor allerlei spullen zoals bv een kinderwagen en dat is dan net even iets handiger als je vooruit inparkeert ;)
 

santo

Lid
Voor sensoren moeten automatisch werken bij vooruit rijden maar ook ook bij achteruit rijden, bij voorbeeld bij uitparkeren. En niet pas na inschakelen achteruit versnelling. Dan zou je er geen ruk aan hebben.
En als je in de file gepiep hoort dan ben je wel een erge kontenkruiper.

volledig mee eens
 

santo

Lid
Ik vind het systeem van Skoda, in mijn geval bij de Octavia, toch wel handig. De sensoren staan niet altijd aan (dan wordt je gek), maar worden (zowel voor als achter) ingeschakeld via de knop (op het dashboard vlak bij de versnellingspook) of door de achteruitversnelling in te schakelen. Vooruit heb je meestal geen sensors nodig en staan ze dus uit, tenzij je er bewust voor kiest, of bezig bent met iets "moeilijks" als parkeren, waarbij je meestal ook wel achteruit rijdt.

Vlak bij mijn huis kan ik vooruit inparkeren op een vrij korte parkeerplaats tegen een blinde muur. Achteruit inparkeren is geen optie want dan kan de klep niet meer open. Ik draai dus in, doe het laatste stukje in de eerste versnelling en zet meteen de sensors aan. Prima.

Zoals je zelf al aangeeft is achteruit inparkeren niet altijd een optie (cfr kinderwagen in de koffer).
Telkens de sensoren moeten activeren vind ik dan eerlijk gezegd verre van handig.
Wat het filerijden betreft: zoals anderen al gezegd hebben is er volgens mij iets verkeerd als je sensoren afgaan bij het filerijden.

Tot slot toch ook nog even vermelden dat het zeeeeeeeer irritant is dat de voorste sensoren volop beginnen te biepen telkens je acheruit uit je parkeerplaats wil rijden !!! (in achteruit zetten schakelt immers ook de voorste sensoren in, nietwaar)
 

MarcoO2

Forumguru
Zoals je zelf al aangeeft is achteruit inparkeren niet altijd een optie (cfr kinderwagen in de koffer).
Telkens de sensoren moeten activeren vind ik dan eerlijk gezegd verre van handig.
Wat het filerijden betreft: zoals anderen al gezegd hebben is er volgens mij iets verkeerd als je sensoren afgaan bij het filerijden.

Tot slot toch ook nog even vermelden dat het zeeeeeeeer irritant is dat de voorste sensoren volop beginnen te biepen telkens je acheruit uit je parkeerplaats wil rijden !!! (in achteruit zetten schakelt immers ook de voorste sensoren in, nietwaar)

Als je sensoren vóór gaan piepen als je in de file rijdt, zit je er erg kort op inderdaad. Maar in de file staan is alweer iets anders als in de file rijden, net als wanneer je voor het stoplicht in de rij aansluit. Het bereik van de sensoren is best groot, ik ben daarom heel blij dat ik ze niet altijd aanstaan!

Je laatste opmerking kan ik niet helemaal plaatsen. Als ik de bak in z'n achteruit zet, worden inderdaad ook mijn voorste sensoren ingeschakeld. Maar die gaan dan niet volop piepen, tenzij er zich iets binnen het bereik vevindt. Maar dat is (bij mij) vrijwel nooit het geval.

Ik waardeer de combi van voor- en achtersensoren enorm, vooral bij het fileparkeren. Ik moet soms wel 80 keer per dag parkeren in een drukke stad als Den Haag, en dan is het een superhandig systeem. Niet omdat ik anders andere geparkeerde auto's over het hoofd zie, maar wel omdat er ook vaak sprake is van paaltjes, muurtjes, fietsen en andere opstakels die zich helemaal buiten mijn gezichtveld bevinden.
 

Vacaro

Senior Member
Toch wel handig als je een beetje kunt rijden en de afstand van je wagen kent, heb je die sensoren gewoon ni nodig. Sorry jongens heb deze dus ni en mis ze dus ook ni.
Heb eens een test S-Max voor een week gehad met sensoren en daarin werd ik gek van het gepiep. Heb knop dus ook uit gezet voor heel de week.
 

MarcoO2

Forumguru
Soms heeft het niets te maken met het kennen van de afstand van je wagen, maar simpelweg met obstakels die je niet kunt zien...
 

LenK

Forumguru
Ik prefereer toch een beetje gepiep boven een deuk in mijn en een ander zijn bumper.
 
Ik zie het probleem niet van irritant gepiep.
De parkeersensoren bij een S2 schakel je alleen aan als je in achteruit schakelt of de knop naast de versnellingspook bediend.
Dit wordt allemaal automatisch uitgeschakeld boven 15 of 20km/h.
Dus niet irritant gepiep tijdens het rijden...

En als de voorste beginnen piepen als je achteruit wil inparkeren, dan wilt het zeggen dat je al ergens dicht opstaat. :grin:

De piepfrequentie voor en achter kan je trouwens verschillend instellen zodat je perfect weet wat voor en achter is, en daarnaast is er ook nog altijd het Bolero-scherm (of columbus).

Ik vermoed dat niet iedereen over een S2 praat in deze discussie...
 
Bovenaan Onderaan