Panoramisch schuif- / kanteldak

RoelF

Forumguru
Mijn dak wil niet sluiten als de auto stil staat. Het dak gaat dan dicht en daarna direct weer op de brievenbus stand. Stapvoets rijden en dan sluit het dak wel goed. De dealer heeft er al eens naar gekeken en daarna heeft hij het even foutloos gedaan, maar het 'euvel' is nu weer terug. Ik kan er mee leven, maar heeft iemand misschien tips?
 

Duijzer

Donateur
Als je stapvoets rijdt, is dan je auto automatisch vergrendeld? Zou kunnen dat hij dan op comfortsluiting wel sluit, omdat hij ‘denkt’ dat alles dicht moet, maar als je stil staat niet.
Andere test (mits je comfortsluiting hebt): kun je met de sleutel alle ramen sluiten en gaat het dak dan ook dicht bij stilstand?
 

jongetje

Forumguru
Mijn dak wil niet sluiten als de auto stil staat. Het dak gaat dan dicht en daarna direct weer op de brievenbus stand. Stapvoets rijden en dan sluit het dak wel goed. De dealer heeft er al eens naar gekeken en daarna heeft hij het even foutloos gedaan, maar het 'euvel' is nu weer terug. Ik kan er mee leven, maar heeft iemand misschien tips?
Heb ik ook een paar keer gehad. Blijkbaar staat de auto dan zo dat er wat druk op het dak staat en niet dicht wil. Door te rijden veranderd dit. Ik heb er maar mee geleerd te leven dat dit heel soms gebeurd.
 

RoelF

Forumguru
Als je stapvoets rijdt, is dan je auto automatisch vergrendeld? Zou kunnen dat hij dan op comfortsluiting wel sluit, omdat hij ‘denkt’ dat alles dicht moet, maar als je stil staat niet.
Andere test (mits je comfortsluiting hebt): kun je met de sleutel alle ramen sluiten en gaat het dak dan ook dicht bij stilstand?
Had ik idd ook getest. Lijkt hier niet aan te liggen. Het dak gaat even dicht, maar dan direct weer open. Zoals @jongetje ook voorstelt, wellicht is mijn O3 permanent scheef. Stapvoet rollen is voldoende (heb een DSG), dus even voet van de rem, dak sluiten en weer terug het parkeervak in. Buren zullen wel denken dat ik niet kan parkeren, hehehe.
 
Bij mij wilde hij ook eens helemaal niet meer dicht (ging weer omhoog nadat hij bijna dicht was). Dealer heeft toen allerlei zaken gesmeerd en sindsdien geen last meer van gehad. Door de weerstand zal de software gedacht hebben dat er een vinger tussen zat.
 

TIPI

Nieuw lid
In mijn 03 zit ook een panoramisch dak. Al veel teveel maakte ik mee dat bij het sluiten, het dak gelijk weer open kantelde en zo bleef staan. Ik heb nog niet geprobeerd om het al ( zachtjes) rijdend te sluiten. Hetgeen ik doe is het dak een heel stuk terug open zetten en dan de draaiknop helemaal terug naar sluitstand. Terwijl het dak sluit stap ik uit en op 't moment dat het dak echt in z'n rubbers gaat duw/houd ik het naar beneden en dan blijft het ook gesloten. Bij de dealer hebben ze al vanalles geprobeerd maar niets helpt. Datzelfde dak wordt ook bij VW gebruikt hoorde ik van een bevriende VAG medewerker die me toevertrouwde dat er heel wat klachten zijn over dat dak. Mijn vrouw rijdt al niet meer met het dak open omdat ze het niet vertrouwt. Soms een hele tijd geen problemen en dan 5 keer na elkaar dat vervelende euvel om dan weer prima te werken. Er zit geen regelmaat in, er is geen pijl op te trekken.... optie van 1000euro....dikke zonde. Mijn tweede Octavia is besteld (8 maand levertermijn!!) maar deze keer zonder open dak. Ongeacht merk of type, in geen 100 jaar zal ik die optie ooit nog kiezen. Voor de rest, alle lof voor de Octavia! :cheer:
 

RoelF

Forumguru
...en op 't moment dat het dak echt in z'n rubbers gaat duw/houd ik het naar beneden en dan blijft het ook gesloten. ...
Wellicht dat sluiten tijdens rijden helpt. Zo niet, damn... in jouw geval zou ik het dak ook niet meer gebruiken. Zonde zeg!
 

Jessedew

Senior Member
In mijn 03 zit ook een panoramisch dak. Al veel teveel maakte ik mee dat bij het sluiten, het dak gelijk weer open kantelde en zo bleef staan. Ik heb nog niet geprobeerd om het al ( zachtjes) rijdend te sluiten. Hetgeen ik doe is het dak een heel stuk terug open zetten en dan de draaiknop helemaal terug naar sluitstand. Terwijl het dak sluit stap ik uit en op 't moment dat het dak echt in z'n rubbers gaat duw/houd ik het naar beneden en dan blijft het ook gesloten. Bij de dealer hebben ze al vanalles geprobeerd maar niets helpt. Datzelfde dak wordt ook bij VW gebruikt hoorde ik van een bevriende VAG medewerker die me toevertrouwde dat er heel wat klachten zijn over dat dak. Mijn vrouw rijdt al niet meer met het dak open omdat ze het niet vertrouwt. Soms een hele tijd geen problemen en dan 5 keer na elkaar dat vervelende euvel om dan weer prima te werken. Er zit geen regelmaat in, er is geen pijl op te trekken.... optie van 1000euro....dikke zonde. Mijn tweede Octavia is besteld (8 maand levertermijn!!) maar deze keer zonder open dak. Ongeacht merk of type, in geen 100 jaar zal ik die optie ooit nog kiezen. Voor de rest, alle lof voor de Octavia! :cheer:

Hier hetzelfde. Ik heb in mijn VW Golf 3 en Seat Arosa (zonder airco) een open dak gehad, beviel mede daarom prima. de Arosa had een rechtopstaande voorruit waardoor je ook lekker de zon in de auto had. (dak precies boven mijn hoofd)
Daarna een Audi A3 S Line, hele mooie auto, maar vond het dak herrie maken tijdens het openrijden en had ook vrijwel geen zon in de auto.
Toen ik tot 2 keer toe lekkage had met het dak (kosten in totaal € 500 om het te laten repareren) was ik er klaar mee, voor mij geen auto met open dak meer. Had hier al gelezen dat ook de Skoda's soms problemen met het dak hebben, dus op voorhand een exemplaar zonder open dak uitgezocht.
 

TIPI

Nieuw lid
Degenen die het open dak hebben of willen bestellen, veel plezier ermee en ik meen dat van harte. Ik wil enkel zeggen dat mijn collega met Octavia 3 en zelfde dak afgelopen weekend een ritje ging maken en instant natte voeten had. Jep, ook zijn auto werd iets te enthousiast gezegend. De wolkbreuk was teveel voor de afvoeren van zijn open dak. Laten we duidelijk zijn, het dak was uiteraard gesloten. Hij was formeel deze morgen; Geen open dak meer voor mij. Hij neemt het digi dashboard id plaats. ;)
 

ertromp

Forumguru
Waren de afvoeren in het dak van de O3 van je collega wel schoon?
Ook een panoramadak heeft onderhoud nodig van de rails tot de rubbers tot het met een speciale "trekveer" schoon steken van de afvoeren
Dat scheelt echt die natte voeten die blijkbaar na een x aantal jaren de kop op steken
 

Okki

Donateur
Als ik het zo lees (en andere topics) moet je, als je een Skoda neemt, geen 1.5 DSG met open dak nemen....
 

TIPI

Nieuw lid
Het zal inderdaad wel een noodzaak zijn dat de rails en afvoeren met regelmaat gereinigd worden. De rails maak ik zelf regelmatig schoon omdat ik eraan kan. De afvoeren....als ik de dealer mag geloven werden die ook met die "trekveer" gereinigd. Grappig, ze gebruikten zelfs dezelfde benaming.
Waarom geen 1.5DSG met open dak? Ik heb een 2TDI en mijn collega een 1.6TDI. :thinking:
In elk geval, een overmaatse stortbui is net iets teveel vrees ik. Zowel bij mezelf als bij mijn collega was het heel even alle hemelsluizen open en pompen of verzuipen. :tegek:
 

Okki

Donateur
Waarom geen 1.5DSG met open dak?

Ik lees alleen maar narigheid over de 1.5 motoren, al dan niet in combinatie met DSG....

Dachten we net van de 1.4 perikelen af te zijn...nou dit weet.

Maar heeft natuurlijk niks met dit topic te maken...excuses..
 
Bovenaan Onderaan