Beste Ikmail,
ik heb een greenline met de 1.6TDI besteld. Op voorhand natuurlijk enkele keren gaan testen. Ook de 1.9TDI kende ik al van de Caddy, Golf Variant en Passat.
Het is gewoon zo dat de 1.9TDI vlotter is onderin. Ontegensprekelijk. En dat merk je inderdaad wel een beetje als je parkeert, file rijdt, ronde punten neemt, vertrekt op een helling en dergelijke. Ook de duw in de rug is meer uitgesproken bij de 1.9TDI.
Maar zoals ook gezegd wordt, moet je anders rijden. Dit went wel snel. De 1.6TDI heeft gewoon meer toeren nodig. Rijden op de schakelindicator is zoals ook op internet te lezen valt, niet altijd fijn. De motor bromt, je voelt dat hij adem tekort heeft... Zozeer dat je soms medelijden krijgt met dat motortje en 'm maar terug een viteske lager zet. Rij je echter op 't gevoel en laat je al die ecologisch uitgekiende ideale schakelmomenten voor wat ze zijn, dan rij je ook heel soepel! Je zit zelfs zonder dat je 't beseft aan de illegale snelheden. Dat is omdat je 't niet zo hard voelt dat 'm aan het trekken is. Ook de stilte en zachtheid waarmee de motor dat doet is zalig. Ik verkies de 1.6TDI boven de 1.9TDI omdat hij gewoon beschaafder is. Zachter, stiller en toch snel.
Het is maar wat je zelf wil, hé. Liever een brutere motor of niet? Aja, ik ben 26, en hou van trajectrijden. Dus niet denken dat ik bompie ben, zenne!
Nu, ik heb vanuit stilstand getracht te vertrekken in 1ste,2e en 3e.
Dit stelde me geen probleem. Ben nooit stilgevallen. Je moet alleen dat punt aanvoelen waarop de motor genoeg koppel heeft vooraleer je je koppeling loslaat... en dan ben je weg. Ook vanuit stilstand vollen dzjoef doortrekken tot 100km/u gaat als je maar snel genoeg bent met dat gaspedaal.
In praktijk heb ik getracht dat testje te doen zoals ik 't doe in mijn huidige wagen, namelijk ijskoud koppeling los en gas open :grin:.
Bij de Skoda lukte dit niet. Ik viel stil.
Ik hoop dat je begrijpt dat de 1.6TDI niet zo elastisch is als de 1.9TDI.
Je moet wat anticiperen. Als je gedoseerd gas geeft vooraleer je je koppeling begint los te laten, rijdt 'm ook héél soepel en snel van zijn plaatsje weg!
En wat dat schakelen betreft; de bak verwisselt snel en plezierig van versnelling, dus waarom niet? Persoonlijk vind ik het plezant om te schakelen. Elke verandering van versnelling is dus een beetje een test voor me om het zo snel mogelijk te doen en toch ook smoothly en zonder schokken de volgende of vorige versnelling te vinden in een toerental dat de motor ook nog eens leuk vindt!
Dus... Aan het werk! :grin:
En als je schakellui wilt rijden, dan raad ik je gewoon de DSG aan! Ongelooflijk comfortabel!!!:xyxthumbs: