'Oude' 1.9TDI vs. 1.6TDI Greenline

Spaced

Senior Member
Na bijna 30.000 met de 1.6CR TDI:

Het is meer evolutie dan revolutie.
Dat idee had ik ook toen ik er mee ben gaan rijden. Had wel verwacht dat 'ie iets langzamer zou zijn dan mijn huidige 1.9TDI/77kw, maar het viel mij heel erg mee. De skoda is ook iets zwaarder dan m'n huidige golf.

Ik moet zeggen dat de 1.9TDI ook echt ontzettend lomp onderin is (in het begin was ik bang dat ik wel eens een aandrijfas zou stuktrekken in z'n 1e versnelling...)

Ik ben heel erg benieuwd hoe de 1.6TDI zich houdt met de 7 traps DSG (ik heb helaas niet deze combi kunnen rijden, wel de 1.6TDI met ahdnbak, en de 1.9TDI met 6-DSG), maar ik denk dat het waanzinnig rijdt, afgaand op mijn ervaring met de 1.6TDI die ik heb gehad.

(kan ook gewoon niet wacht :( )
 

ikmail

Nieuw lid
Ik moet zeggen dat de 1.9TDI ook echt ontzettend lomp onderin is (in het begin was ik bang dat ik wel eens een aandrijfas zou stuktrekken in z'n 1e versnelling...)

Ik ben niet zo'n wegtrekker vanaf nul, maar blijkbaar zal ik moeten wennen aan het filerijden (nu vaak gewoon in 1 of 2 op de koppeling rijden) en het bochtje niet meer in 3 nemen...
 

Spaced

Senior Member
Ik ook niet echt, maar als je net je eerste "echte" auto krijgt wil je 'm af en toe wel eens uitproberen. Voor de rest doe ik inderdaad vaak wat jij zegt, rotondes in z'n 3, files gewoon in 1 of 2 op de koppeling rijden etcetera.

Het veelvuldig filerijden is ook een reden geweest voor mij om toch de DSG te kiezen...
 
Oei ! ga ik ook nog even doorlezen dan.

[moderatorbreak]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/moderatorbreak]
 
@Hemi24

Ik kan op het forum niet echt terug lezen dat een box schadelijk is vor de motor en dat ze het kunnen terugzien? Wel van het chippen meen ik te lezen.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik heb al heel wat over powerboxen langs zien komen volgens mij. Denk dat je met even zoeken heel wat te weten komt. Oa in dit topic is er in ieder geval het een en ander over gezegd.
 

hemi24

Forumguru
Even een stukje uit de geposte link:

Den Schutz gegen Boxen den ich meine beruht auf Erhöhung der EGT, Luftmasse ect in der EU5 Scharfschaltung wenn die Adaptionsgrenzen ein bissl kleiner werden und die STG drüber gehen dann WEISS der Hersteller das da eine Box drin war und dann ist der Ofen aus.
 

flip

Lid
Het zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp dat chippen niet helemaal. Waarom dan niet meteen een 2.0 bestellen, als je weet dat je risico's neemt door de 1.6 (of vroeger de 1.9) op te peppen? Want dè grote zorg blijkt de garantie te zijn, dan geef je meteen toe dat chippen de levensduur van de motor (èn bak èn koppeling) compromitteert. Het lijkt me meer en meer dat de grens van het mogelijke al door de constructeurs bereikt is (denk aan de 180 pk biturbo uit de 2.0 in de T5). En ga je die dan nog eens oppeppen? Als ik de vermogens lees die sommigen uit het forum beweren uit hun motor te krijgen, dan frons ik de wenkbrauwen. Als je dat vermogen gebruikt ben je meteen je rijbewijs kwijt èn is je wagen naar de knoppen èn weet je dat de constructeur meteen doorheeft dat je knoeide, dus geen garantie. Dat heeft iets van masochisme, lijkt me.
Maar, zoals ik al stelde: het zal wel aan mij liggen...
 

MarcoO2

Forumguru
Je vraagt waarom je zou chippen in plaats van direct de zware motor te bestellen. Bijvoorbeeld omdat een zwaardere motor vaak duurder is dan een lichtere motor, die getuned wordt. Ook kan een lichtere, maar gechipte motor een heel andere karakteristiek hebben dan de zwaardere motor.

En denk je dat de grens af-fabriek al bereikt wordt? Juist niet, op een enkele uitzondering na zelfs bij lange na niet, dat bewijst de praktijk van het tunen, waarbij forse winsten worden geboekt, ook zonder dat de hele aandrijflijn naar de filistijnen gaat.

Je lijkt je twijfels te hebben bij de hoeveelheid vermogen en koppel die door de diverse forumleden wordt opgegegeven. Ik moet zeggen dat ik nog weinig ongeloofwaardigs langs heb zien komen. Maar misschien heb jij een andere ervaring?

Tenslotte zeg je nog: “Als je dat vermogen gebruikt ben je meteen je rijbewijs kwijt èn is je wagen naar de knoppen èn weet je dat de constructeur meteen doorheeft dat je knoeide, dus geen garantie. Dat heeft iets van masochisme, lijkt me.

Sorry hoor, maar alle drie je punten zijn pure onzin. Ik gebruik mijn vermogen al tienduizenden kilometers en dagelijks, desondanks heb ik mijn rijbewijs nog, is mijn auto nog helemaal in orde en is de constructeur (lees: de Skoda-monteur en de Skoda-verkoper) alleen maar jaloers…
 

flip

Lid
@MarcoO2: point taken! Onlangs hoorde ik toevallig mijn dealer aan de telefoon met een klant die zijn auto wilde chippen. Iemand die veel Duitsland 'doet' en altijd oerend hard gaat. Wilde zijn 2.0 136pk opdrijven. De dealer raadde het af. Zijn argument was dat de brokken die je maakt door te chippen, meteen herkend worden door de invoerder, en je naar je garantie kunt fluiten. Gevolg: klant ontevreden en dealer in het nauw (want hij heeft 'm gechipt!).Trouwens, worden op een krachtiger motor niet alle nodige onderdelen wat sterker gemaakt? Is iedereen die chipt dan zo sportief om er de brokken bij te nemen? Want men blijkt vooral bang dat men achteraf kan merken dat er één en ander aangepast is. En het financiële argument vind ik maar zozo.Goedkoop is niet altijd beterkoop, een oude volkswijsheid.
Maar, MarcoO2, ik herhaal: 't zal wel aan mij liggen...
 

skodaoctavia2

Actief lid
kan me herinneren dat de turbo bij de 2.0 zwakker is dan de turbo van de 1,9
weet even de Membernaam niet maar die heeft hem al een paar keer laten vervangen (lease)
 

Gieliovd

Forumguru
Zwakkere turbo is natuurlijk de vraag, er lijkt wel vaak wat mee te zijn. JC is het lid dat hier meer van weet ;)
 
@Hemi24
Mijn duits is niet zo goed dat ik het snap hoor. Dit is dan 1 duitser die misschien verwarring probeert te schoppen?
Zijn er meer van dit soort ervaringen ??
 

hemi24

Forumguru
uit eerste hand: de nieuwe A4 2.0 CR TDI van een goede vriend ging ook in noodloop, met een box ertussen...

Grofweg vertaald staat er dus dat de motorelektronica veranderingen registreerd, die lijken op de signalen van een powerbox en hierop reageert met noodloop, waarbij het voorval wordt weggeschreven in het storingsgeheugen.

Vraag me nog altijd af op de tuners van Zip het wel voor elkaar kunnen krijgen om één en ander te omzeilen... Waarden die ze weergeven op internet slaan in elk geval nergens op (nieuwe topsnelheid ligt onder huidige fabrieksopgaaf)...
Motorelektronica schijnt zich na enige tijd intern weer te flashen (zonde van het geld dus).
 

Ronnie

Forumguru
Om precies te zijn: De waardes van de luchtmassameter die zijn gemeten met "Box" zijn te hoog voor de opgeslagen waardes om aan de EU 5 norm te voldoen, worden in het STG (=Steuergeraet= motorelectronica) opgeslagen, vervolgens gaat de motor in de "noodloop", en de dealer kan aan de uitgelezen waardes zien dat er geknoeid is.
Dus ook na demontage van de "box"!
 
Bovenaan Onderaan