'Oude' 1.9TDI vs. 1.6TDI Greenline

ikmail

Nieuw lid
Ik lease nu een Octavia 1.9TDI. Ik mag in april een nieuwe uitzoeken en dacht meteen aan de 1.6TDI Greenline. Hoewel de prestaties gelijk zijn volgens de boekjes lees ik her en der op internet over het gebrek aan kracht op lagere toeren. Is er iemand bekend met beide motoren en kan die dan aangeven wat de verschillen zijn tussen de twee motoren?

Op internet las ik: 1.6 is stiller, bochtjes/rotondes in 3 kan niet meer, filerijden op koppeling onmogelijk, 80 in 5e is lastig.
Klopt dit een beetje? Of valt het allemaal wel mee?

O ja, het alternatief is een Prius...
 

Gieliovd

Forumguru
Welkom op het forum!

Met een beetje zoekwerk zul je een forumlid treffen die aangeeft dat hij inderdaad erg moet wennen aan het karakter van de 1.6CR.

Ik herinner me klachten als niet meer kunnen wegrijden op de koppeling, bokkig gedrag, weinig power in lage toeren....

Even zoeken is mijn advies!
 

Peter_Octavia

Forumguru
Heb laatst een dagje met een Greenline mogen rijden.

En liep tegen de dingen aan die je zelf al opnoemt... moest er erg aan wennen en dat lukte iig niet in 1 dag.

Echter... hij was wel een stuk stiller... en dat went wel gauw.

Al zou ik nu voor de keus staan moet ik echt nog wel even nadenken... Bij lage toeren reed het echt niet prettig ten opzichte van de 1.9 TDI.

Grt.

Peter
 

Gieliovd

Forumguru
Maar ehm, we kunnen nu wel kletsen over die 1.9 TDI maar zeg ik iets heel geks dat die helemaal niet meer geleverd wordt (of heel binnenkort) vanwege de EURO5 norm?
 

van inkel

Forumguru
O ja, het alternatief is een Prius...

Een Prius is geeeeeeeeen alternatief, neem dit van mij aan, de enige die hier beter van wordt is mijn masseuse.:D
Van ergonomie hadden ze bij de ontwikkeling van de prius een nog nooit gehoord.

Ben blij dat ik m'n O2 22 februari kan ophalen, en de stofzuiger kan inleveren.

Heb zelf ook even naar de 1.6 gekeken, maar ben i.d.d. een beetje huiverig voor deze motor, en heb
nu het nog kon voor de 2.0 gekozen.
 

Luke

Forumguru
Beste Ikmail,

ik heb een greenline met de 1.6TDI besteld. Op voorhand natuurlijk enkele keren gaan testen. Ook de 1.9TDI kende ik al van de Caddy, Golf Variant en Passat.
Het is gewoon zo dat de 1.9TDI vlotter is onderin. Ontegensprekelijk. En dat merk je inderdaad wel een beetje als je parkeert, file rijdt, ronde punten neemt, vertrekt op een helling en dergelijke. Ook de duw in de rug is meer uitgesproken bij de 1.9TDI.
Maar zoals ook gezegd wordt, moet je anders rijden. Dit went wel snel. De 1.6TDI heeft gewoon meer toeren nodig. Rijden op de schakelindicator is zoals ook op internet te lezen valt, niet altijd fijn. De motor bromt, je voelt dat hij adem tekort heeft... Zozeer dat je soms medelijden krijgt met dat motortje en 'm maar terug een viteske lager zet. Rij je echter op 't gevoel en laat je al die ecologisch uitgekiende ideale schakelmomenten voor wat ze zijn, dan rij je ook heel soepel! Je zit zelfs zonder dat je 't beseft aan de illegale snelheden. Dat is omdat je 't niet zo hard voelt dat 'm aan het trekken is. Ook de stilte en zachtheid waarmee de motor dat doet is zalig. Ik verkies de 1.6TDI boven de 1.9TDI omdat hij gewoon beschaafder is. Zachter, stiller en toch snel.
Het is maar wat je zelf wil, hé. Liever een brutere motor of niet? Aja, ik ben 26, en hou van trajectrijden. Dus niet denken dat ik bompie ben, zenne! :D

Nu, ik heb vanuit stilstand getracht te vertrekken in 1ste,2e en 3e.
Dit stelde me geen probleem. Ben nooit stilgevallen. Je moet alleen dat punt aanvoelen waarop de motor genoeg koppel heeft vooraleer je je koppeling loslaat... en dan ben je weg. Ook vanuit stilstand vollen dzjoef doortrekken tot 100km/u gaat als je maar snel genoeg bent met dat gaspedaal.
In praktijk heb ik getracht dat testje te doen zoals ik 't doe in mijn huidige wagen, namelijk ijskoud koppeling los en gas open :grin:.
Bij de Skoda lukte dit niet. Ik viel stil.
Ik hoop dat je begrijpt dat de 1.6TDI niet zo elastisch is als de 1.9TDI.
Je moet wat anticiperen. Als je gedoseerd gas geeft vooraleer je je koppeling begint los te laten, rijdt 'm ook héél soepel en snel van zijn plaatsje weg!

En wat dat schakelen betreft; de bak verwisselt snel en plezierig van versnelling, dus waarom niet? Persoonlijk vind ik het plezant om te schakelen. Elke verandering van versnelling is dus een beetje een test voor me om het zo snel mogelijk te doen en toch ook smoothly en zonder schokken de volgende of vorige versnelling te vinden in een toerental dat de motor ook nog eens leuk vindt!
Dus... Aan het werk! :grin:
En als je schakellui wilt rijden, dan raad ik je gewoon de DSG aan! Ongelooflijk comfortabel!!!:xyxthumbs:
 
Ik heb mijn octavia combi greenline 1.6 cr zonder proefrit besteld. Ik vertrouw erop dat het goed zit.

We gaan het zien over een paar weekjes.
 

cvegreen

Forumguru
Leuk om te lezen dat de 1.6 en de 1.9 die op papier althans ongeveer hetzelfde zijn, toch compleet anders rijden, maar als ik dat zo lees zou ik me compleet in mijn sas voelen met de 1.6 dankzij de schone uitleg van luke .
 

flip

Lid
Ikzelf heb er nu bijna 9000 km op zitten met mijn 1.6cr tdi. Hij is wat slapjes 'onderin', dat betekent dat je niet vanaf hele lage toeren vlot wegrijdt. Zit je een versnelling te hoog en wil je toch wegschieten, dan heeft de motor even bedenktijd nodig. Een rotonde in derde nemen, wel, dan moet je wel heel hard gaan, wil je de motor niet doen afslaan. Dat zijn de aanpassingen, ja. Zelfs vandaag motor doen afslaan op kruispunt. Zo van: moet ik stoppen of niet, neen? en in tweede toch bijna vanuit stilstand een stel rode kaken opgelopen.
Toch rijdt hij vlot, de duw in de rug is vervangen door een lange gelijkmatige versnelling, hij is stilletjes en zuinig. En trouwens: de 1.9 is volgens mij niet meer te bestellen.
 

Vacaro

Senior Member
Lijkt mij dat diesels tegenwoordig zoals benzines gaan rijden en dat benzines (1.4TSI) zoals diesels gaan rijden. Als dan de prijs van diesel ook duurder gaat worden word het moeilijk kiezen, zeker in een dieselland als België. Ik hou het zelf bij een zwaardere diesel voor trekkracht onderin.
 

VEEJAY

Forumguru
Met een diesel kun je rustig flink planken en hard vooruit met een verbruik wat stukken minder is dan een benzine. Als je dit vaak doet sta je aan de pomp, maar scheelt het weer in NL 1,10 voor diesel tov 1.45 voor benzine. Per maand kost diesel je wel 50 euro per maand wegenbelasting meer.

Maar een benzine turbo klinkt wel mooier natuurlijk.
 

Vacaro

Senior Member
Dit verschil hebben wij niet meer vermits wij voor diesel- en benzinewagen evenveel belasting betalen, en dit eenmalig per jaar, bedrag is afhankelijk van je fiscale pk( cilinderinhoud) voor een 1.9 TDI is da 10pk en komt overeen met 281.91€ per jaar.
 

hemi24

Forumguru
Na bijna 30.000 met de 1.6CR TDI:

Het is meer evolutie dan revolutie.

De voordelen:
-stiller;
-zuiniger;
-nagenoeg geen olieverbruik;

De nadelen;
-zwak onderin (mede door Euro5?);
-minder fijn gedrag onder 1.400 omw/min (filerijden/stapvoets/etc);
-afwezigheid van snelheidsbeleving/ mist gretigheid van de pompverstuiver;
-nog niet te tunen;

Ik zelf ben van mening dat de grootste minpunten van de 1.6CR te zijn ondervangen door voor een versie met DSG te kiezen.
 

ikmail

Nieuw lid
Ik zelf ben van mening dat de grootste minpunten van de 1.6CR te zijn ondervangen door voor een versie met DSG te kiezen.

Sja, leasewagen, he? Greenline is 20%, scheelt al gauw zo'n 70 euro netto per maand...
Daarnaast past-ie net binnen leasebudget van de baas, wat ik eroverheen ga moet ik zelf bijbetalen.
 
@TVL2000: spannend :xyxthumbs:

[MODERATORBREAK]
Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.
[/MODERATORBREAK]
 
[MODERATORBREAK]Wat stond er boven de post toen jij dit postte? het verzoek om niet onnodig te quoten. En wat doe je? Toch onnodig quoten. svp daarop letten.[/MODERATORBREAK]

@hemi24 : Ik ga gewoon een digitale powerbox voor een cr motor aanschaffen [fhTECHNICS] en krijg je 50nm en 25 pk erbij. Ik heb met mijn seat altea 1.9 tdi een analoge box gehad en dat merkte je echt wel qua trekkracht.

http://www.tdipowerbox.nl/prijzen/
 

flip

Lid
@hemi24: ik kan jouw bevindingen alleen maar bevestigen. Ook het stapvoets verkeer verloopt soms klungelig, met het nodige gebok van de aandrijflijn (bonanza-effect heet dat, dacht ik). Voorlopig nog geen olieverbruik kunnen vaststellen, en dat schijnt bij de 1.9 wel anders te zijn.
Jammer dat die DSG nog een flinke duit kost, anders stak die zeker in mijn wagen, maar SWMBO hield de knip op de geldbeugel... you can't have it all...
Het is dus zeker geen onaangename motor, alleen hou je hem boven de 1400-1500 toeren. De 1.9 tdi van mijn dochter vertrekt heel vlot vanuit de kelder, en dat is leuk. Maar de motor heeft een heel korte adem, terwijl die 1.6 stilletjes en moeiteloos blijft doorgaan tot in de hoge toeren. En dàt is ook leuk! Wij zeggen dan: de builen met de blutsen nemen. Of om een beroemde Nederlander te citeren: ieder nadeel hèp z'n voordeel.
 
E

Ex-lid 2926

@skoda 4x4 : Vanmiddag net een blauwe enveloppe van de belastingdienst binnengekregen met de eerste belastingnota voor mijn O2 1.9 TDI. Per kwartaal ben je in NL (in mijn geval provincie Friesland) meer kwijt dan voor een heel jaar belasting in Belgie. Las ook net in de Leeuwarder Courant dat per dag 320 Nederlanders emigreren.....
 
Bovenaan Onderaan